Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Elize, ik voed niet echt op schema, maar ik kreeg van het cb het advies toen om wel wat te gaan rekken tussen de voedingen, dit ging toen met het inbakeren eigenlijk vanzelf al beter doordat S meer ging slapen. Dus het voeden op verzoek doe ik nu echt nog wel, maar S slaapt nu tussen zijn voedingen en dat was in die tijd niet het geval... Of hij sliep hooguit 10 minuten en was dan weer te moe om te drinken. Ohja, en ik haal S van de borst af als ik merk dat hij niet echt meer drinkt, S laat namelijk niet zelf los, dat zorgde in het begin ook voor veel verwarring en een voeding duurde toen ook enorm lang!

Soms moet je je baby gewoon een handje helpen met het vinden van een ritme volgens mij, en wij hebben dat gedaan doormiddel van het inbakeren.

En nu komt S nog wel eens heel vroeg voor zijn volgende voeding, aangezien hij eigenlijk altijd na het wakker worden mag drinken, maar dan 'rek' ik het nog een klein beetje door hem lekker uitgebreid in bad te doen oid. Maar dat vindt hij helemaal niet erg, het gaat nu gewoon goed, zit op 6 voedingen, soms nog wel eens 7 per dag, waarvan 1 's nachts.

Ook oefenen we nu met het slapen in een slaapzak, waardoor hij vannacht een keertje extra voeding wilde.
Leuk die discussie die hier ontstaan is. Heeft Zizaza toch nog iets goeds gedaan met haar posting.

Ik denk trouwens dat mijn eigen productiedip met mijn ongesteldheid en verkoudheid te maken heeft. Heb het idee dat het echt minder is dan een week geleden, het tussendoor kolven lukt bijna niet, maar A lijkt nog steeds tevreden. Ik ga er dus vanuit dat zij genoeg binnenkrijgt. Ze geeft ook vaak een mondje terug, dus iets gaat er iig naar binnen al gaf zij tot een paar dagen geleden vaak wat meer terug.

Ik leg haar zéker vaak genoeg aan. We zitten eigenlijk nog steeds meestal op 8 voedingen per dag. En dan twee borsten per keer. Zeker nu ik mij een beetje zorgen maak om mijn productie leg ik haar heel makkelijk snel weer aan en probeer zeker niets te rekken. Dus mocht op de een of andere manier mijn borstvoeding toch stoppen dan ligt het er zeker niet aan dat ik niet vaak genoeg gevoed heb. Al hoop ik dat het gewoon goed blijft gaan tot minstens de 6 maanden achter de rug zijn.

Ik vind de cosleeper ook fijn vanwege het niet mijn bed uit moeten om te voeden, al moet ik altijd alsnog mijn bed uit want ik moet standaard plassen en drinken na een voeding en dat soms nog vaker dan dat A zich meldt. Overdag leg ik haar nu voor alle slaapjes wel in haar ledikantje, ik weet nog niet wanneer wij dat ook s'nachts gaan doen. Ik denk vanaf het moment dat zij niet meer iedere nacht voor minstens een voeding komt. Of wanneer het zomer is. Een kennis zei dat het veel makkelijker is in de zomer je kind eraan te laten wennen alleen te slapen omdat het dan niet zo koud is als je er toch uit moet om te troosten/speen terug te geven

Sorry een beetje ego, en nu moet ik mij weer met mijn kind bezighouden. dus niet ego komt een andere keer weer.
Bedankt voor de uitleg Zizaza. Wij hebben hier een bedje staan precies naast mij. Ik pak haar ook zo op. Ik moet wel een flesje maken in de badkamer (helaas geen bv meer hier) dus dat is niet de reden dat ze bij ons slaapt. Ik vind het gewoon prettig. Voor haar en ook wel voor mezelf. Zeker pas na de geboorte dan lijkt het me niks voor zo;n kleintje. Alleen in een stille kamer.

Oudste dochter sliep tot 8 maanden bij ons op de kamer. Toen werd ze steeds wakker van ons, als wij naar bed gingen of als ik er s'nachts uitging om te plassen bijvoorbeeld. Toen zijn we haar in haar eigen kamertje gaan leggen. Dat vond ze meteen prima, nooit een probleem geweest.

K. slaapt hier ook overal eigenlijk. Bij mij, in de box en overdag ook steeds vaker boven in haar bedje. Als beide andere kinderen thusi zijn is er nu toch te veel herrie voor haar. Ze wordt er wakker van. Daarom leg ik haar nu wel boven. Dan slaapt ze beter/langer.

Volgens mij is het inderdaad het belangrijkste dat je de signalen van je kind leert herkennen. En elk kind is anders. Sommige hebben ook veel meer regelmaat nodig dan de andere.

Zo wilde ik vroeger mijn kind graag op een vrije(re) school hebben. Maarja, voor een kind met een autistische spectrum stoornis natuurlijk juist verschrikkelijk. Dus nu juist op een wat ouderwetsere school. Mijn voorkeur gaat niet op voor hem. En zo geldt dat met alles natuurlijk.
S slaapt al vanaf dag 1 in zijn eigen bedje op zijn eigen kamertje..

Het is niet omdat ik S niet bij ons wil hebben 's nachts, maar het heeft een andere praktische reden, die ik hier liever niet noem ivm herkenbaarheid.

Had S best op onze kamer willen hebben, maar dat gaat nu eenmaal niet.

Maar het is volgens mij ook wel iets van de laatste jaren, dat 'rooming in' Mijn moeder vertelde dat ik ook gewoon vanaf mijn geboorte in mijn eigen kamertje heb geslapen en dat dat heel gewoon was toen. Ook andere kleine kinderen in mijn familie slapen vanaf de geboorte in hun eigen kamertje.

Het is ook een kwestie van gewenning denk ik, ik heb niet het idee dat S er moeite mee heeft dat hij niet bij ons ligt 's nachts.

Het is wel zo dat je eerder kunt reageren op hongersignalen enzo, maar ik ben toch al van het eerste geluidje wakker, en aangezien S nog vaak ingebakerd ligt, mis ik die eerste signalen toch al, hij kan nou eenmaal niet op zijn handjes smakken dan!

Maar overdag als hij wakker is, haal ik het ruimschoots in door hem heerlijk bij me te nemen en lekker te kroelen!

Signalen herkennen vind ik soms nog best moeilijk, maar ook ik kijk dan vaak op de klok om te zien hoe lang S al wakker is, meestal is hij na een dik uur echt wel weer moe.

S slaapt hier trouwens echt alleen in bed, maar dat is ook iets wat ik belangrijk vind, de box is om te spelen, en zie ik dat hij moe wordt, gaat hij lekker naar bed.

Ohja, en in de auto slaapt hij ook vrij snel, wat grappig, dat dat zo verschilt en dat sommige baby's autorijden helemaal niks vinden! S is soms onrustig en jammert als je hem in zijn stoeltje zet, maar wanneer we de motor starten en gaan rijden is het weer goed!
Dat zou hier echt een drama zijn een baby die niet van autorijden houdt, met alle familie en ook veel vrienden zo ver weg. Dan zouden wij nergens meer heen kunnen. Gelukkig vindt A het fijn of iig niet erg.

Zou het zo zijn dat iedereen gewoon een kind krijgt dat bij hem past? Dus een kind dat ervan houdt in de draagdoek te zitten voor een moeder die dat ook fijn vindt etc.? Zou best kunnen eigenlijk. Onze kinderen hebben toch onze genen en dan is het niet zo gek dat zij op ons lijken.

Rooming in is idd iets van de laatste jaren en ik denk echt wel dat het goed is voor de binding van moeder en kind al is het natuurlijk niet het enige dat de hechting bevordert. Vroeger werd dat niet gedaan, maar wat is vroeger? Pas sinds de industrialisering of zo denk ik dat men überhaupt een extra kamer hád om het kind te laten slapen.

Aan de andere kant, mijn vader bijvoorbeeld is de jongste van 10 kinderen en mijn grootouders hadden een grote boerderij. Mijn oma had dus simpelweg geen tijd om zich de hele dag met de baby bezig te houden. Die werd dus gevoed, verschoont en weer in bed gelegd, alleen. Of die nou huilde of niet mijn oma zal het vaak helemaal niet meegekregen hebben. Die ging pas na vier uur weer voeden etc. En mijn vader is ook goed gehecht aan mijn oma.

Daarom geloof ik zeker dat veel dragen, lichaamscontact etc beter is voor het welbevinden van het kind - en waarschijnlijk ook van de moeder, want die heeft meestal gewoon een behoefde om haar kind te knuffelen en bij zich te houden en vindt het in eerste instantie helemaal niet leuk hem alleen te laten en weer aan het werk te gaan - maar moet iedereen die manier waarop zij het invult, zelf bepalen en is de een niet beter dan de ander.

Ikzelf vond het wel heel fijn om A bij mij op de kamer te hebben, het was het enige dat voor mij goed voelde. Het lukte mij de eerste nacht nota bene niet eens om mij op de andere kant de draaien. Ik moest en zou met mijn gezicht naar haar toe liggen. Ik had echt het idee dat alles andere niet kon. Ik ben wel heel blij dat dit alles overheersende gevoel dat ik dicht bij haar moest blijven nu niet meer zo sterk is, want ik voelde mij er best door beperkt.
Noerie, ik hoop dat het bij ons ook geleidelijk gaat. Het alleen slapen, gewoon als iedereen eraan toe is, zonder slaaptraining of wat dan ook. Dat is toch wel het fijnste.
Ja, vroeger waren de ideeën inderdaad heel anders!

Toen ik werd geboren (1980) werd je als moeder niet geacht nachtvoedingen te geven. In het ziekenhuis na mijn geboorte mocht mijn moeder mij 's nachts niet gaan voeden (de baby's stonden apart). Je moest op een schema voeden: elke drie uur. Mijn man was een huilbaby en mijn schoonmoeder vertelde dat dat o.a. was omdat hij zoveel honger had. Ik kan me dat nu wel voorstellen: als ik Joris op een schema had moeten voeden had hij de eerste 10 weken heel veel gehuild want hij had vaker honger dan elke drie uur.

@Es: nog even over die 2 uur tussen voedingen. Wat ik vaak heb, is dat Joris na één borst te veel is afgeleid om een tweede te drinken (of zo gulzig heeft gedronken dat de melk hem dwars zit). Een uur later wil hij dan vaak de andere wel. Hebben jullie dat ook wel eens? (het afgeleid zijn is volgens mij wel typisch voor baby's van rond de 4 maanden dus misschien komt het nog bij jullie)
S drinkt hier altijd 2 borsten, en die 2e is echt geen toetje, ze gaan allebei leeg. Ik kan dus ook niet nakolven om een voorraad op te bouwen. Maar hij is soms wel eens 5 minuten afgeleid na de eerste, maar geen uur ofzo, dat herken ik dus niet.

Weet je ook waardoor hij afgeleid wordt? Ik weet nog dat ik met kerst moest voeden met lawaaiige familie in de buurt, en S vond dat ook niet fijn, had om die reden een omslagdoek meegenomen om hem een soort van af te schermen, dat hielp wel goed!

En in het begin viel S na 1 borst in slaap en kreeg ik van de kraamhulp het advies om na de eerste borst te verschonen, en daarna de 2e borst aan te bieden.

Misschien heb je iets aan deze tips? Of je hebt dit al lang geprobeerd natuurlijk!

Het is niet zo dat hij gewoon tevreden is met 1 borst, en hij later die 2e nog maar neemt omdat jij dat wil?

Heel soms heeft S dat na de ochtendvoeding, dan heeft hij genoeg aan 1, en sabbelt (maar drinkt nauwelijks) hij wel wat aan de 2e, maar ligt me dan ook met grote ogen aan te kijken van 'moet dit nou?'

Haha!

S heeft al 3 nachten in een slaapzakje geslapen! Overdag hebben we hem nog wel ingebakerd, maar nu net dacht ik, ik stop hem gewoon weer in de slaapzak! En na even huilen en een paar keer zijn speentje, slaapt hij! Zo fijn! En zo schattig, hij kan nu eindelijk zijn pyjama'tjes aan, in de pacco lag hij alleen in een lange mouwen romper, warm zat.
Worden jullie trouwens ook zo moe van de welbekende vraag 'Slaapt 'ie al door?' In onze familie ben ik een uitzondering met borstvoeding geven, heel veel flesgevoedde kindjes, ook mijn moeder en schoonmoeder hebben geen borstvoeding gegeven. Dus als ik dan vertel dat S 's nachts altijd 1 keer wil drinken beginnen ze over het rekken van de late voeding naar 23.00 (die is nu vaak tussen 21.00 en 22.00) enzo. Ik laat het mijn ene oor in gaan en het andere weer uit, want wat een onzin zeg. Ik heb helemaal geen last van die voeding in de nacht, en S zal daar vanzelf wel een keer mee stoppen. Vannacht was het 21.15 - 3.15 - 7.00 Dat is toch heel netjes? En na de voeding van 7 uur heb ik hem nog terug kunnen leggen tot 9.40! Ik heb niks te klagen denk ik zo, ons ventje huilt nauwelijks nog, alleen overdag als we hem in bed leggen, verder is hij superlief en gezellig!
@sperzie: afgeleid zijn kan door alles. Bezoek, een lamp, de tv, auto's buiten. Een beetje zoals hier beschreven:

Niet alle baby's hebben dat maar wel veel, begon hier bij drie en een halve maand. Volgens Oei ik Groei is het de aankondiging van het 19-weken sprongetje.

Het helpt om als er bezoek is een rustig plekje te zoeken, de tv uit te zetten en een doek over hem heen te leggen.

Maar soms heeft hij gewoon eerst genoeg na één borst en als ik hem een uurtje later in bed leg, denkt hij ineens: hé, ik wil nog wat, protesteert hij en dan geef ik hem alsnog de andere borst. Slaapt hij lekker.

Ik heb soms ook erg veel melk + sterke tsr en dan drinkt hij zo snel dat hij zich even heel vol voelt. 's Nachts en 's morgens en als hij echt moe is drinkt hij wel rustig trouwens.

Het is dus niet zo dat ik een oplossing hiervoor zoek. Maar als Es zegt dat ze altijd 2 uur tussen de voedingen laat dan vraag ik me af of ze nooit heeft dat A. soms na een uur pas de andere borst wil.
Haha, we posten tegelijk!

Maar inderdaad, ook ik word gek van de 'slaapt hij al door'-vraag! Of het met fv/bv te maken heeft betwijfel ik. Noerie heeft ook één nachtvoeding en zij geeft fv. Ik vind inderdaad S' nachtritme heel netjes! En om 23 uur nog voeden is helemaal geen garantie voor doorslapen, bij ons niet in ieder geval.

Joris ging trouwens rond drie maanden doorslapen maar hield dat maar kort vol. Nu komt hij weer voor 1 nachtvoeding (en als hij bijvoorbeeld verkouden is soms voor 2). 1 nachtvoeding tussen 3 en 4 vind ik heel goed te doen.

We kunnen wel even een poll of hyves houden maar volgens mij hebben de meeste kindjes hier 1 nachtvoeding. (update: ik heb een poll aangemaakt op onze hyve!)

Wat antwoorden jullie op de slaap-vraag? Ik meestal: "nee, hij komt meestal voor 1 nachtvoeding. Maar dat vinden we geen probleem omdat hij daarna snel weer in slaap valt."
O ja, nog één ding: het CB zei ook dat nachtvoedingen bij 4 maanden heel normaal zijn. Rond zes maanden adviseren ze om te gaan kijken of je baby het echt nodig heeft of dat het meer een gewoontje geworden is (door alleen te troosten/speentje te geven/beetje water aan te bieden). Maar bij 3 of 4 maanden slapen volgens mij de meeste kindjes nog niet door.
Hallo allemaal,

Zo, veel geschreven zeg. Ik zal even kijken of ik op bepaalde dingen kan inhaken:

Dragen:

Wij hebben zo'n baby björn die meer lijkt op een rugzak die je op je buik draagt. Vriend is er helemaal fan van. Dus loopt liever zo naar de supermarkt en dan in beide handen een zware boodschappentas, dan met de kinderwagen waar je lekker de boodschappen onderin kunt leggen.

Ik heb er niet zoveel mee. Ik moet zeggen dat ik zelf niet zo'n type ben om de hele dag A te dragen.

Productie:

Ik merk zelf de laatste tijd dat mijn productie inderdaad omlaag gaat in combinatie met het kolfen. Ik kolf op een dag dat ze naar het kdv gaat, minder dan dat ze daar drinkt. Dus ik moet extra opbouwen tijdens de rest van de week. Maar ook dan zijn er momenten dat een flesje beter uitkomt en mijn voorraad dus wordt aangebroken. Bijvoorbeeld als ik een paar uur weg ben naar een klant. En dan moet ik ergens onderweg een plaatsje vinden om toch weer te kolfen.

De afgelopen dagen merk ik ook dat ze soms niet genoeg heeft aan mijn borsten. Dus dan vul ik het aan met gekolfde melk. Ik zei gisteren zelfs tegen mijn vriend dat ik er wel een beetje klaar mee was. Want het geeft me erg veel stress als ik net voldoende heb om aan het kdv mee te geven.

Verder denk ik dat je het meest relaxt bent als je je eigen ritme en dat van je kind combineert. Als ik of mijn vriend gewoon vanuit huis werk, dan voeden we op verzoek.

Maar op een dag van het kdv moet ik haar wakker maken om te eten, omdat ze anders met een lege maag op het kdv komt. En als ze bijvoorbeeld in de auto wakker wordt en honger heeft. Dan zal ze toch echt even moeten wachten tot we thuis zijn. (tenzij het nog lang rijden is, dan parkeren we natuurlijk even ergens).

Verder is het natuurlijk altijd een beetje ontdekken. Ondanks dat wij weinig ritme hebben en er vaak weinig voorspelbaarheid is in een dag en week, hebben wij een vrolijk, gezond meisje dat goed eet en goed doorslaapt. Dus hoe wij het doen, werkt voor haar prima.

Maar dat wil niet zeggen dat een ander het op onze manier moet doen. Misschien werkt dat voor jullie kind en in jullie dagritme helemaal niet. Gewoon proberen te ontdekken waar jullie je alledrie (jij, man, kind) zich fijn bij voelen.
Fruitfris, mijn productie lijkt wel precies afgepast op S, aangezien hij altijd voldaan is na 2 borsten, en ik er niks meer uit krijg als ik na kolf. Op de dagen dat ik werk kolf ik ook net genoeg voor de dag er na, maar als ik tot 18.00 werk, en man S om 17.30 ophaalt, wil S vaak drinken bij thuiskomst, en dan heeft hij alleen een voeding als hij op het kdv maar 2 voedingen heeft gehad, maar meestal komt hij op het kdv 3 keer. Heb die 4e voeding steeds met moeite kunnen kolven, en voor morgen heb ik hem dus nog niet. Dus ik ben bang dat S morgen avond een keertje fv krijgt. Heb gewoon geen voorraad aan kunnen leggen eigenlijk, en dat vind ik best jammer. Maargoed, S drinkt gewoon heel veel, dat zeiden ze op het cb ook, en het kan best dat hij binnenkort weer wat minder gaat drinken en dat het dan wel weer lukt met kolven.. We zullen zien, ik vind het ook niet heel erg om het aan te moeten gaan vullen met flesvoeding, maar liever niet natuurlijk!
Fruitfris, ik ben "blij"om te horen dat jij het herkent, minder kolven dan dat het kind drinkt. Omdat jij al vanaf het begin zoveel kolft en vaak een flesje geeft, dacht ik dat het bij jullie geen enkel probleem is en ik dus iets "verkeerd"doe. Al weet ik dat ik niets verkeerd doe, het is volgens mij algemeen bekend dat een kind beter de borst leegdrinkt dan een kolf.

Ik heb trouwens het idee dat het hier weer wat beter gaat met de productie, ik kolfde gisterenavond voor het naar bed gaan zomaar een complete voeding van 150 ml en A komt ook weer iets minder vaak, dus ze zal wel wat meer binnen krijgen. Vanacht trouwens iets raars. Werd om 2 uur wakker van A, die kijkt mij met grote ogen aan, dus ik aanleggen zoals altijd en half verderslapen. Maar A ging niet drinken, twee slokjes, loslaten, huilen. Ik snapte er niets van. Dat hebben wij al weken niet s'nachts gehad. Uiteindelijk ben ik eruit gegaan om de luier te controleren al dacht ik al dat er niets in was. Dat was ook zo, die was helemaal droog. weer in bed, weer aanleggen, ze wilde écht niet. Dus heb ik maar het speentje erin gedaan, toen deed ze opgelucht de ogen dicht en ging slapen. Uiteindelijk kwam ze om half zes voor een voeding en ging toen wel goed drinken.

Ze was dus om twee uur gewoon wakker omdat ze haar speentje kwijt was en niet zelf weer in slaap kon vallen of zo. Misschien is dit wel het begin van het doorslapen en alleen s'nachts af en toe om een speen zeuren.

Doorslapen, doorslapen is bij babys toch als ze vijf uur achter elkaar slapen? Omdat ze dan een paar slaapcycli achter elkaar kunnen slapen zonder hulp nodig te hebben? Dus volgens mij slapen bijna alle kinderen hier door Ik geef op die vraag trouwens altijd hetzelfde antwoord als Elize, dat ze soms voor een voeding komt en dan weer meteen gaat slapen. Gelukkig vinden de meeste mensen in mijn omgeving dat heel normaal. Ik heb alleen van een vrouw in de bloemenwinkel(!) ongevraagd advies gehad erover hoe ik haar kon laten doorslapen.

Voeden om de twee uur. Dat gaat hier 9 van de 10 keer heel makkelijk en wordt al steeds vaker 3-4 uur. Twee uur is immers zo voorbij vind ik. Eerst gaf ik een hele tijd steeds maar een borst, maar sinds de Kerst of zo merkte ik dat zij daar niet genoeg aan had en werden het weer twee borsten die ook beide schoon op gaan. Met nog een keer 45 minuten slapen tussen de voedingen, houdt zij dat dus over het algemeen goed uit.

En soms gaat ze eerder jengelen, dan doe ik ook niet erg moeilijk als dat gewoon een keer is. Ik wil gewoon niet dat het een gewoonte wordt om vaak kleine beetjes te drinken en ik zo dus idd de hele tijd in de weer ben en niets kan voorspellen.

Als A eerder dan na twee uur weer iets lijkt te willen, dan rek ik het meestal idd een beetje door haar te verschonen, even af te lijden of soms ook heel even te laten huilen totdat ik iets snel heb afgemaakt of zo. Dan zeg ik ook tegen haar dat ik nu even de afwas afmaak of zo en zij dan aan de beurt is. Ik ben zeker niet van het laten huilen, maar even wachten terwijl ik bezig ben, dat moet zij gewoon leren en dat is dan nooit langer dan 5 minuten of zo.

Nu nog even een appalusje voor S en het mooie slapen zonder bakerzak!!! Goed gedaan jongen!

Hebben jullie eigenlijk al een bedritueel? Hier wel een begin ervaan. Ik verschoon haar als zij moe begint en doe pyjama en slaapzak aan. Dan neem ik haar op de arm en doen wij samen de rolluiken en gordijnen dicht, dat benoem ik ook allemaal voor haar en dat zij nu lekker gaat slapen en wij morgen weer leuke dingen gaan doen. Dan ga ik op bed zitten om een slaapliedje te zingen en haar een beetje te aaien over haar voorhoofd. Als haar ogen dan dicht beginnen te vallen leg ik haar neer en doe de deken erover terwijl ik nog een keer zing en haar een beetje streel. De hele afgelopen week viel zij zo heel snel in slaap. Altijd rond negen uur s'avonds en werd dan pas weer voor een nachtvoeding wakker. Ik hoop dat dat doorzet.

Elize, Joris gaat altijd om acht uur naar bed, toch? Hoe doen jullie dat?

Fruitfris, ik heb altijd begrepen dat een BabyBjorn niet goed is om een baby te dragen omdat de heupjes teveel belast worden. Maar dat zal vast vooral zijn als je je baby continue draagt en voor korte stukjes maakt het misschien niet zoveel uit. Baby in draagzak en boodschappen in de rugzak vindt ik soms trouwens ook handiger bij het boodschappen doen.
@nachtvoedingen Die zijn ook heel normaal. Ook met 6 maanden hoor. Die hersentjes groeien ook 's nachts door en een nachtvoeding helpt om de suikerspiegel goed te houden. Als de baby zonder piepen snel weer gaat slapen met troosten is dat natuurlijk ook prima :D

@dragen Voor de baby bjorn geld het advies om hem niet langer dan 2 uur per dag te gebruiken. Dat komt omdat baby's er een beetje inhangen als in een parachutetuigje. Niet heel erg ofzo maar dat is de reden dat draagdoeken en ergonomische dragers vaak als beter worden gezien. Daar geld ook geen tijdslimiet voor. De Baby bjorn vind ik persoonlijk ook erg zwaar dragen maar ik ben dan ook doeken gewend.

@sperzie Als je echt wilt nakolven kan je een paar dagen achter elkaar toch nakolven. De eerste 2 dagen zal er niet veel uitkomen maar als het goed is past je productie zich aan en wordt het steeds iets meer.

@doorslapen Ja mijn baby slaapt perfect door, na elke nachtvoeding weer :P

Wanneer rolden jullie kindjes voor het eerst om? Wij vonden de kleine man vanmiddag op zijn rug in zijn bedje en hij was toch echt op zijn buik begonnen :D
Nog één reactie en dan zijn jullie weer een paar dagen van mij af

@fruitfris: zou het misschien ook kunnen dat je productie terugloopt omdat je kindje zo lang slaapt? Toen Joris een tijdje de nachten doorsliep had ik (na 2 nachten stuwing) een terugloop in productie. En dat was 7 uur, geen 12 uur. Maar wellicht voorkom je dit al door bijvoorbeeld 's morgens vroeg een keer extra te kolven?

Wat ik doe als ik een avond weg ben en niet goed ter plekke kan kolven (is elke donderdag), is kolven als ik terug kom. Dat is dan wel niet op het moment dat Joris drinkt maar dat geeft niet. Als hij zich vlak na het kolven meldt, is er altijd wel wat melk voor hem.

Als ik jullie kolfproblemen lees, geloof ik dat ik blij mag zijn met mijn neiging tot overproductie. Ik kolf tijdens een werkdag in twee keer voldoende voor 3x160 ml die Joris de volgende dag op het KDV drinkt. De voorraad blijft constant omdat elke keer als hij een flesje uit de voorraad krijgt, ik weer een flesje ervoor terugkolf.

@sperzie: Is het niet haalbaar dat S pas om weer drinkt als jij thuis bent? En misschien heeft hij wel een groeispurt en gaat hij binnenkort weer minder drinken. Je zou kunnen proberen om porties van 140 ml te maken voor het KDV. Het zou kunnen dat hij daar ook voor het moment voldoende aan heeft en dan haalt hij het 's avonds bij jou in.

@Es: wij hebben geen bedritueel, is dat gek? Ik voed Joris als ik uit mijn werk kom (rond 18 uur), vaak wil hij dan wel een half uur aan de borst. Hij gaat dan naar bed als hij moe is, tussen 18.30 uur en 20.00 uur. Hij krijgt een schone luier, een sweatpants aan en we leggen hem erin. Hij gaat dan gewoon zelf slapen (zeker als hij net gedronken heeft). Het komt wel eens voor dat hij een beetje moppert maar dat is het. Mocht hij gaan huilen dan leg ik hem nog een keer aan. Daarna meldt hij zich meestal in de loop van de avond nog een keer voor een voeding maar hoe laat dat is, is niet te voorspellen... ergens tussen 21 en 1 uur

O ja misschien lijkt het alsof ik Joris om de haverklap voed maar dat is helemaal niet zo Op een 'gewone' doordeweekse dag zitten we rond de 7 voedingen per etmaal: ontbijtvoeding, 3x op het KDV/bij mijn man, thuiskomvoeding, avondvoeding en nachtvoeding.

@babybjorn: die hebben wij ook (van de buren overgenomen). We gebruiken hem niet vaak maar ik vind hem wel comfortabel. Handiger om Joris mee naar de stad te nemen dan in de wandelwagen. Mijn man wil de tricot slen niet gebruiken maar de Babybjorn wel Overigens, in de tricot slen draag ik Joris ook rechtop (zie dit filmpje).

@omrollen: dat kan Joris nog niet Hij gaat wel van zijn rug naar zijn rechter zij maar draait niet door naar zijn rug. Hij ligt niet graag op zijn buik dus oefent ook nooit van buik naar rug.
Ziza, misschien moet ik dat eens doen ja, vaker nakolven. Maar dat gaat maar 4 dagen in de week. Had me ook voorgenomen om te kolven voor ik zelf naar bed ga, maar aangezien dat de laatste tijd vaak om dezelfde tijd is als S, schiet dat ook niet echt op.

Elize, S heeft niet genoeg aan 3 x 140, hij drinkt vaak 160, en donderdag was hij bij mijn moeder, en was hij boos na het flesje. Vrijdag even gekolft ipv live gevoed, en heb hem toen 180 aangeboden om eens te zien wat hij wilde drinken, en het ging schoon op... Ik dacht, daar komt straks een golf uit, maar niks, alles bleef er in, en 2,5 uur later meldde hij zich weer...

Ik heb denk ik gewoon een veelvraatje, we houden S goed rechtop zodat hij moeite moet doen voor zijn fles en hij doet er dan net een kwartier over.

Ik heb de afgelopen week op mijn werk dagen krap 450 gekolft, maar hij wil dus meer denk ik. En misschien slaapt hij daarom ook slecht op het kdv en laat hij daar maar krap 3 uur tussen zijn voedingen. Ik weet wel dat dat normaal is, maar ik wil niet dat hij honger heeft.

S laten wachten tot ik thuis kom gaat niet, of man zit dan met een krijsend kind, hij haalt hem om 17.30 op en ik ben pas rond 18.15 thuis. S is doodmoe na een dag op het kdv en wil bij thuiskomst lekker drinken en naar bed. Vandaar dat ik dan gewoon een flesje voor hem klaar wil hebben staan! En als hij het dan wel een keer trekt tot ik thuis kom, voedt ik hem natuurlijk gewoon zelf, maar ik wil gewoon iets achter de hand hebben, en dat heb ik nu niet!

Meer tips zijn welkom!
@sperzie: ik kolfde juist VOOR devoeding steeds wat (50cc ofzo). Dan had J. nog genoeg en met 2x kolven (jij dan 3x) had ik weer een voeding, dus 1 flesje per dag. Zo heb ik voorraadje van 5 flesjes opgebouwd. En op september topic hadden ze het over bv-thee van weleda die wel scheen te helpen. (of was dat hier?)

@Elize:echt grappig om te lezen dat alles wat jouw zoontje nu kan/doet ook bij mij zo is! Ze gaan echt precies gelijk op. Net of ik het zelf typ haha.
7up, Ik denk dat voor de voeding kolven geen goed idee is, S drinkt namelijk 2 borsten leeg, dus als ik daar al 50 uithaal voordat hij begint, denk ik niet dat hij tevreden is. Ik kan het natuurlijk proberen, als hij dan niet genoeg heeft geef ik hem die gekolfde 50 er weer achteraan :P

Ik drink elke dag borstvoedingthee van zo'n natuurwinkel, maar heb niet het idee dat dat nou wat doet voor mijn productie. Het smaakt wel lekker, dus ik blijf het wel drinken voorlopig.

Ik kon wel huilen vanavond :( S had 2 keer gedronken op het kdv, dus die 3e die ik had meegegeven kon hij mooi bij thuiskomst drinken, en zo zou ik toch genoeg kunnen kolven. Nu kwam ik thuis en verteld manlief dat hij S zijn tasje had laten vallen, met daar in dus die voeding... Alles doorweekt en weg moeizaam gekolfde voeding :(
@sperzie: ik kan het me helemaal voorstellen! Zo'n hongerig mannetje, jij maar kolven en dan zo'n lullig ongelukje
Zo, is er even veel geschreven zeg!

Ik geef flesvoeding en heb ook nog steeds 1 nachtvoeding. Maar met oudste dochter had ik dat hetzelfde en haar gaf ik borstvoeding. Zit daar verschil tussen dan? Slapen fleskinderen eerder door? Nooit geweten.

Mijn oudste heb ik tot 7 maanden nog 1 keer s'nachts gevoed. Vond ik geen enkel probleem. Kostte 10 minuten. Ik vond het juist altijd wel een heerlijk intiem moment. En nu ook weer. Geen enkel probleem.

Wel minder is dat K. heel erg verkouden is en pijn in haar keel heeft. En als ze moet hoesten doet het zeer en moet ze huilen. En dat vooral afgelopen nacht. Dus was ik bijna elk uur met haar bezig. Arm kindje.
Er is idd weer een hoop geschreven en een leuke discussie is er ontstaan.

@Noerie: vervelend dat jullie roerige tijden doormaken met jullie zoon, dat lijkt me vooral nu, voor jullie erg zwaar. Veel sterkte. Ik vroeg al eerder of het misschien juist kwam door de veranderingen, het feit dat K er nu is, of hij dat moeilijk vindt. Want er komen natuurlijk andere dingen bij kijken, de routine die veranderd is etc.

Ik dacht trouwens ook dat fleskinderen eerder doorslapen dan borstgevoede kinderen.

Zielig dat K nu ziek is, ze heeft toch al eens eerder ook keelpijn gehad. Jij zal dus ook wel brak zijn na zo´n nacht. Hoop dat jullie lekker slapen vannacht.

@Sperzie: arme jij, ik kan me zo voorstellen dat je daar van baalt, als je het zo moeilijk bij elkaar gekolfd krijgt.

@Kolven: ik zou meer moeten gaan kolven iedere dag, ik merk ook dat er minder uitkomt. Maakte me daar ook zorgen om maar N heeft geen honger en meestal heeft ze maar een borst per keer.

@Doorslapen: N komt nog iedere nacht minstens 1 keer, dan heeft ze de laatste voeding tussen 23 en 00 gehad en dan kan ze komen tussen 2.30 en 6.00, iedere dag is anders, er is geen logica en geen ritme. Of een heel ruim ritme :-).

De nachtvoeding is snel en efficiënt, N drinkt zorgvuldig, dus vaak ook geen boertje na.

Maar vannacht is ze wel 3 keer gekomen en was het daardoor weer eens een vermoeiende nacht, maar goed, ik leg haar dan aan en dan is het weer goed.

Ik weet soms ook niet waar ik goed aan doe, ik denk idd dat iedere baby anders is en dat de ouders het allemaal op hun eigen manier (moeten) doen, ook al twijfel ik ook vaak of we het dus goed doen. Misschien had N bij andere ouders wél doorgeslapen, geen idee.

We waren zaterdag bij vrienden en toen sliep ze van 9.00 tot 4.00 en daarna weer van 4.30 tot 8.30. Dat is dus nog nooit gebeurd, dat was wel ontzettend maf. Het verschil was dat we haar die avond niet in bad hadden gedaan, zou dat het dan zijn?

Ach ja, ik denk dat we allemaal twijfels hebben en dat is ook helemaal niet erg, maar we moeten ook vertrouwen er in hebben dat het allemaal goed komt en gaat zoals het gaat.

Ik ben ook niet van een bepaalde stroming of zo, ik voed wel op verzoek. Dat voelt goed.

N ligt ook in een cosleeper, maar ligt vanaf de nachtvoeding naast me in bed, dat is al vanaf het begin zo. Ik val nl altijd voedend in slaap en zij ook. In het begin vond ik het wel eng. En ook dát wil ik gaan afbouwen. Terwijl ik dat juist echt heerlijk vind, dat lekkere warme lijfje naast me.

N gaat op hetzelfde tijdstip met ons mee naar bed, of ik leg haar vanaf de kinderwagenbak in de cosleeper of laatste voeding en in de cosleeper. Ligt er een beetje aan wanneer de laatste voeding is geweest.

Het is mij twee keer gelukt haar in de cosleeper te leggen zonder ons (overdag of ´s avonds). Nou maak ik mij daar ook wel een beetje zorgen om, want N gaat niet lang meer in de kinderwagenbak passen. Dus ook dat zal ik moeten gaan veranderen.

Ik draag N wel eens in een draagzak, heb geen draagdoek. Maar ik vind de kinderwagen het allermakkelijkst.

Hier gelukkig ook een makkelijke slaper in de auto of in de kinderwagen, vindt ze heerlijk, bewegingen.

Vaak ook als ik stilsta voor het stoplicht begint ze te mekkeren tot ik weer optrek.

@Omrollen: heeft ze nog niet gedaan. Van zij naar buik wel en dan lag ze heerlijk te slapen op haar buikje.

Ook van zij naar rug.

Ze ligt nu als ze ´s nachts begint te huilen vaak helemaal boven in de wieg met haar hoofdje in een hele gekke bocht tegen de spijlen aan. Dus ze klimt als het ware ´s nachts helemaal omhoog.

@Bedritueel hebben we nog niet echt, want als ik daarmee begin wordt ze weer helemaal wakker en is ze er klaar voor om te spelen.

Ik laat het hier even bij, hoop dat jullie wat tips voor me hebben wat betreft het slapen, want daar voel ik me toch wel onzeker over.
Hee Zotte!

Ja, ik denk inderdaad dat de geboorte van Kate er wel mee te maken heeft dat zoon het extra moeilijk heeft nu. De verandering is natuurlijk enorm. En tel daarbij zijn leeftijd bij (de eisen die aan hem gesteld worden door de maatschappij worden hoger) en de hele decembermaand en je kan je lol op. Maar eigenlijk is hij al 'slecht' sinds begin zomer.

En is inderdaad de 2e keer dat K zo'n keelpijn heeft. Gisteravond was ze huilerig en wilde ze alleen maar gedragen worden. Met haar zitten was geen optie:-). Om half 10 viel ze in slaap en ze heeft gewoon geslapen tot half 9 vanmorgen. Arm meisje, ze was zelf ook helemaal kapot. Gaat nu ook meteen weer beter. Wel het CB afgebeld.

Wat dat slapen betreft; volgens mij doe je het prima. Je luistert gewoon lekker naar N. en dat lijkt me goed. Zij geeft gerust wel aan wat ze wel of niet nodig heeft hoor. Een ritme qua tidj heb ik hier ook niet hoor. Met oudste ook niet gehad, Op een gegeven moment gaat dat vanzelf.

En in de kinderwagenbak is toch prima? Maar er nu al bijna uitgroeien? Dat duurt waarschijnlijkl nog wel 2 maanden hoot. Ze mogen er echt wel helemaal vacuum in ligen hoor. En anders in de box?

doe je N. een slaapzak aan? Kruipt ze misschien niet zo makkelijk omhoog.

Volgens mij diet je het prima. Goed juist dat je luistert en handelt naar N. haar behoefte denk ik. Niet zo onzeker zijn!

Hier is het enige ritme alleen dat ze s'nachts vaak tissen 5 en 6 uur komt voor een voeding. Maar afgelopen week was dat ineens weer om 4 uur. Overdag zit er hier ooknog niet echt ritme in.
hallo dames,

Ik vind het knap dat sommige alles of iig veel kunnen onthouden wat andere tijden geleden gezegd hebben ofzo sorry maar daar ben ik teveel n warhoofd in en ook om overal goed op te reageren al lees ik wel alles mee hoor.

vandaag E voor de tweede keer na de creche gebracht om te wennen.Ik vind het (nog) steeds vreselijk om hem weg te brengen al weet ik hoe alles werkt omdat ik ook op n kdv werk.

Zo stom maar t liefst hou ik hem bij me.Het ging wel goed want heb net gebeld maar moet gewoon nog even de dames leren kennen die me kleine ventje opvangen .denk dat dat t is.

Het voelt thuis nog erg leeg nu want de andere wilde ook naar zn creche.En heb er buikpijn van dus echt genieten van mn uurtjes kan ik nog niet...maar goed dat was met oudste ook zo en nu wil die alleen maar en is t juist lekker dus komt vast goed.(toch?)

We zijn weer n paar dagen lekker aan t kwakkellen met keelpijn migraine weer en de jongens ook strond verkouden en wateroogjes.

Ze slapen bij mij op de kamer dus kan ze goed in de gaten houden gelukkig.

Maar goed hij komt snachts nog wel twee soms drie keer voor n voeding ik hoop dat die snel ook wat langer slaapt.gelukkig ben ik eenmaal wakker niet zo heel moe meer.Ik vind de luiers trouwens vervelender snachts dan voeden want dan wordt die vaak wakker.

hij slaapt bij mij trouwens wel in bed ,ik had n co sleeper maar heb ik weer omgebouwd want co sleeper werkt niet hij sliep alleen als die bij me lag dus lag toch bijna altyd al naast me.Met oudste ook zo gedaan en nooit problemen gehad ofzo dat die niet zn eigen bed in wilde dus daar maak ik me niet druk om nog.vind het wel knus zo.

Oudste heeft het hier ook even wat moeilijker...hij mag bijna op school wennen,heeft n nieuw broertje,,sint en kerst ertussen dus was en is voor hem ook allemaal wat teveel denk ik.Hij is erg brutaal op dit moment en probeerd me echt heeeeeeeeeeel erg uit.

Dat is dan soms wel erg pittigmaar ik doe mn best om positief te blijven en leuke dingen te benoemen enzo.maar denk dat die wel erg aan school toe is.Hij is al lang van zichzelf dus steekt al twee koppen boven zn creche vriendjes uit.met zn 1.14 meter haha

Ik ben overdag aan t afbouwen met bv maar dan om en om dus eerst fbv geven dan flesje zodat ik niet hoef te kolven ook.Ik heb er geen fut meer voor helaas hoe mooi moment t ook is samen.Ik wil al mn medicijnen weer kunnen innemen ook vandaar.

Eindelijk n langer bericht kunnen tikken ja als je kids op de creche zitten heb je er eindelijk tijd voor dat is dan wel n voordeel maar dan ook de enige voordeel ahaha

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven