Welke bakfiets

19-10-2011 12:25 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik wil graag een bakfiets gaan kopen om mijn baby en peuter (2,5) in te vervoeren in de stad, maar welke is nu de vraag!

Ik ben niet van plan hele lange stukken te gaan fietsen, maar naar een speeltuintje of park in de buurt of boodschappen doen etc.

Wat zijn jullie ervaringen? En welke accesoires heb je echt nodig?

Kan de baby het beste in de Maxicosi erin, of ander speciaal "stoeltje" en mn peutertje moet die ook in stoeltje of op bankje met riempje?

Alvast bedankt voor je reaktie:-D
Ik heb ook zeker voorkeur voor een driewieler! Is gewoon veel stabieler. Mijn kinderen zijn nogal druk en bewegelijk en daar merk ik niks van als ik met een driewielbakfiets rijd.

Bovendien heb ik ook met sneeuw en ijzel gefietst en dat ging altijd goed.
Ik ben voor de tweewieler gegaan omdat ik die veel fijner vond fietsen. Hij is superstabiel, en fietst ook nog eens licht. Ik denk dat je echt zelf moet gaan proeffietsen om een keuze te kunnen maken.

(driewielers kunnen trouwens omvallen in de bochten, en zijn dus niet per definitie stabieler dan tweewielers)
Nee hoor, zwaar trappen is iets anders dan niet hard kunnen fietsen. Mijn babboe trapt absoluut niet zwaar, (trappers zijn zonder moeite rond te trappen, ook holletje op) . Een bakfiets is niet gemaakt als racefiets, maar om gewoon in een normaal tempo mee te fietsen. En dat gaat minder snel dan met een gewone fiets omdat een bakfiets nu eenmaal een hoger eigen gewicht heeft (en er meestal ook nog het een en ander mee vervoerd wordt).

Als je te hard gaat met een bakfiets (driewielers) zijn met name de bochten gevaarlijk.

Hou je niet van fietsen: je kunt hem ook elektrisch maken. Ik vervoer er flink wat gewicht in en klim ook flinke hellingen op.
Phips, jij hebt een elektrische?
Nee, ik heb een gewone.
Kun je in een bakfiets ook twee maxicosi's en een dreumes kwijt?
Pff, dat kan misschien net, die maxi cosi's nemen veel ruimte in beslag. De grootste in een fietsstoeltje achterop kan wel en dan de andere twee in de bak.
quote:Phips schreef op 19 oktober 2011 @ 20:29:

Pff, dat kan misschien net, die maxi cosi's nemen veel ruimte in beslag. De grootste in een fietsstoeltje achterop kan wel en dan de andere twee in de bak.Goeie! Bedankt Heerlijk, als mensen meedenken!
quote:Phips schreef op 19 oktober 2011 @ 19:55:

Nee hoor, zwaar trappen is iets anders dan niet hard kunnen fietsen. Mijn babboe trapt absoluut niet zwaar, (trappers zijn zonder moeite rond te trappen, ook holletje op) . Een bakfiets is niet gemaakt als racefiets, maar om gewoon in een normaal tempo mee te fietsen. En dat gaat minder snel dan met een gewone fiets omdat een bakfiets nu eenmaal een hoger eigen gewicht heeft (en er meestal ook nog het een en ander mee vervoerd wordt).

Als je te hard gaat met een bakfiets (driewielers) zijn met name de bochten gevaarlijk.

Hou je niet van fietsen: je kunt hem ook elektrisch maken. Ik vervoer er flink wat gewicht in en klim ook flinke hellingen op.

Inderdaad, al fiets je misschien niet snel met een driewieler, dat betekent niet per se dat hij zwaar trapt. Ik had zelfs weleens momenten dat ik harder wilden, en zou kunnen, maar dat ik gewoon te weinig versnellingen had. Ik vind wel dat de Babboe echt zwaarder trapt dan de Christiania of Bakfiets.nl driewieler. Maar die fietsen zelfs lichter dan mijn opoefiets (die overigens prima onderhouden is).

Een driewieler kan instabiel zijn als je de bochten veel te krap neemt in volle snelheid, dan kan hij kantelen. Maar dat is een kwestie van aanleren. Maar ik zie een driewieler, in tegenstelling tot een tweewieler nog niet slippen en onderuitgaan bij ijzel - dan schuif je hooguit een stukje op. Maar zelfs dat is mij nooit overkomen.
quote:4Hellokitty schreef op 19 oktober 2011 @ 12:52:

Waarom?? Heb je er wel eens op gefietst? Echt waardeloze dingen. Je kunt er ook niet heel lang op fietsen want je bent het zo zat. Loeizwaar en in een lichte versnelling trap je je wezeloos. Neem gewoon een goede fiets met twee degelijke zitjes(maxicosi drager achterop)Hierom dus: http://www.ad.nl/ad/nl/10 ... r-dan-fietsstoeltje.dhtml

Fietskarren vind ik zelf eigenlijk wel een beetje eng, zo achter aan de fiets. Je ziet niet wat de kinderen aan het doen zijn. Maar belangrijker nog; ik heb altijd het gevoel dat automobilisten die dingen pas opmerken als ze er al (bijna) tegenaan zitten. Maar goed, volgens dit artikel nog altijd veiliger dan in een fietsstoeltje.
Ik heb een 2 wiels bakfiets van de Fietsfabriek. Model 996, de lange 2wiels zeg maar.

Ik heb nooit spijt gehad van de koop. Ik heb er enorm veel plezier van. Gekocht toen de jongste 10 maanden was. Die zat in een voorfietszitje dat op het bankje gemonteerd was. De oudste van toen 2,5 zat op het bankje. Nu zijn ze 4 en 5 en gaan ze nog steeds samen dagelijks mee. Er past nog een flinke boodschappen tas bij voorin. Eventueel gaat er nog een vriendinnetje van school mee achterop. Allemaal geen probleem.

Het fietst haast zo soepel als een normale fiets. Nu de kinderen zwaarder worden ga je het wel voelen maar fietsfabriek fietsen zijn echt wel van superkwaliteit en dat merk je wel bij het fietsen.

De kosten in onderhoud vallen wel wat tegen. Een nieuw wil of andere dingen zijn wel een stuk duurder als de standaard maten.
Bedankt voor alle adviezen, ik ga vh weekend testen. De fietsfabriek heeft wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeele leuke designs zeg!!!

Ik wilde eerst niet meer dan 1000euro uitgeven maar heb dan opgeschroefd naar 1500;-) Ik wil toch wel klein beetje normaal kunnen fietsen!!!

Vind de keuze 2 opf 3 wielen echt heeeeel lasting maar dat antwoord zal tijdens t testen wel komen.
Ik heb de Babboe 3 wieler niet elektrisch en ik vind hem helemaal niet zwaar trappen! Het is maar wat je gewend bent. Wel moet je goed opletten dat de bandenspanning voldoende blijft en dat je niet met de parkeerrem weg fietst. Ik vindt inderdaad ook het voordeel van de driewieler dat je straks met het gladde weer gewoon de weg op kunt zonder dat je bang hoeft te zijn dat je kunt omvallen. Ik had mijn kleine in de MaxiCosi en dan schuin in de bak. En de oudste paste er dan nog precies in een hoekje.

Later met de 3e heb ik toch maar een babyschaal gekocht, zodat ze alle3 in de bak mee konden. En als opvolging de peuterstoel. Zijn allebei van Melia en kunnen eigenlijk in elke bakfiets!

Ik heb eerder ook op de Cabby gefietst maar vond het toch een minder veilig idee dat er stof om de kids heen zit. Mocht er dan iemand me toch niet zien en tegen de 'bak' aan rijden dan zijn m'n kids een stuk minder beschermd als met een stevige houten bak zoals van m'n Babboe. Hij fietste wel licht maar mijn voorkeur zou, bij een 2 wieler, toch ook voor een houten bak gaan.

Het prijsverschil tussen de Babboe en Bakfiets.nl komt, zoals ze het zelf zeggen, doordat zij rechtstreeks aan de consument leveren en dus niet te maken hebben met dealers/fietsenhandelaars die ook een graantje willen meepikken. Want verder hebben ze toch wel behoorlijk dezelfde onderdelen die gebruikt worden, zeker nu met de Babboe City!

Maar het enige advies wat ik je kan geven is inderdaad verschillende bakfietsen uit te proberen! Dan kom je vanzelf achter je voorkeur! Ik weet toevallig van mijn buurvrouw dat ze morgen in Amersfoort een open dag hebben. Misschien dat je het kunt proberen?

Succes met je keuze in ieder geval!
Dat Babboe alleen goedkoper is door het weghalen van de tussenhandel, is een leuk verkooppraatje. Is misschien wel een deel van het prijsverschil, maar ik heb een Babboe gehad en later proefgereden op de duurdere driewielers, en die reden echt 100 keer beter.

Ik heb gelezen dat er fietsenmakers in Amsterdam zijn die de Babboe zelfs niet meer aannemen ter reparatie, omdat er altijd meer mee aan de hand blijkt te zijn dan op het eerste gezicht lijkt. Dan moeten ze (weer) een klant opbellen dat de reparatie veel duurder uitvalt dan oorspronkelijk aangegeven.
Ik heb een Zigo, vind het een heerlijke fiets. Drie wielen, maar veel lichter dan de Babboe, je kunt de kar eraf halen en dan heb je een kinderwagen. Ik breng en haal mijn zoontje er al een paar maanden op en het bevalt echt heel goed.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik zelf heb deze bakfiets

http://www.welvaartsonlin ... path=46_78&product_id=499

Ideaal voor mijn 3 kinderen (4 jr, 2 jr en 9 maanden). De oudste 2 zitten op het bankje tegen het stuur en de jongste zit in een maxi cosi zoals domesticgoddess schrijft.

Heb wel trapondersteuning genomen, dit is heerlijk!!! Gebruik hem heel veel, vooral kinderen naar school/kdv brengen en boodschappen doen. De kinderen zelf vinden het ook helemaal geweldig!!

Gewoon doen!!
Ik kreeg de tip van Babboe om de bandenspanning dan eens te controleren en om even te controleren of de parkeerrem er niet op stond want mijn bakfiets fietste ook zwaarder maar nu helemaal opgelost!

Want hij zou juist niet zwaar moeten fietsen omdat ze de versnellingen hebben aangepast zoals ze me verteld hebben.
Wij zijn heel blij met onze bakfiets van bakfiets.nl

Wordt ook gebruikt om onze baby van 7 maanden (in babyschaal)en peuter van 2.5 mee te vervoeren.

Wij gebruiken hem dagelijks. Met 7 versnellingen, fiets echt niet zwaarder dan mijn moederfiets. Omvallen doe je ook niet zomaar hoor.

Vrienden van ons hadden een babboe en hebben daar ontzettend spijt van. Ziet er leuk uit maar is ontzettend zwaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven