Luchthavenbelasting

22-01-2012 22:36 10 berichten
Hoi allemaal,

Ik ben net wat aan het shoppen voor een paar vliegtickets en kom daarbij iets vreemds tegen. Bij vertrek vanaf Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven wordt standaard luchthavenbelasting aangegeven. Bij tickets vanaf Maastricht is dat wisselend. Op de ene vertrekdag moet je het wel betalen, op de andere niet. Het lijkt geen fout oid. te zijn want het wordt duidelijk aangegeven als "niet verschuldigd".

Hebben jullie misschien een idee waar dit verschil vandaan komt?
Oh, nog even als aanvulling:

Ik heb het hierboven als luchthavenbelasting omschreven, maar op de website staan de extra kosten onder Belastingen/Toeslagen. Deze worden onderverdeeld in een stukje Belastingen en Toeslagen en een stukje Aviation Insurance/PRM Levy.

Op sommige dagen worden deze berekend, op andere dagen is het blijkbaar gratis.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde maatschappij etc?
Tsja, het is ook het buitenland hè.
Ja, het is dezelfde maatschappij en dezelfde luchthaven van vertrek en aankomst. Maastricht als vertrek om precies te zijn en Faro als aankomsthaven.
Misschien willen ze bepaalde dagen aantrekkelijker maken om op te vliegen ofzo....
Ja, zou kunnen. Ik weet het eigenlijk nog steeds niet.

'k Ga later nog eens zoeken want misschien heeft het iets met de vluchttijden te maken. De goedkope vlucht (zonder belastingen) die ik gezien heb was met een erg vroeg vertrek, misschien ligt het daar wel aan?
Volgens mij is de luchthaven Maastricht officieel Maastricht-Aachen Airport, wellicht ligt de luchthaven in Duitsland en hoeft daarom die belasting niet te worden betaald?
Heb even zitten Googlen en kwam op de site van www.re-fund.com uit en daar stond wel wat info op.

Het komt doordat de airline voor die bepaalde data 'subsidie' krijgt van de luchthaven.

Lang politiek verhaal maar deze 'gratis' luchthavenbelastingen worden gesubsidieerd door de provincie of de gemeente om zo de airline te 'houden'. Dit spelletje speelt Ryanair heel goed, en ik gok dat je dan ook bij Ryanair heb zitten kijken voor een ticket.

Ryanair heeft waarschijnlijk gedreigd om weg te gaan of de route te sluiten en om Ryanair te 'paaien' hoeven ze voor bepaalde data dan geen luchthavenbelastingen te betalen.

Vandaar dat je dus niet hoeft te betalen.
Sorry dat ik zo laat reageer, ik ben het topic een beetje uit het oog verloren.

Janniedael, dank je wel voor de info!

Het klopt inderdaad dat het om Ryanair gaat, dus die vlieger zou best eens op kunnen gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven