Geld & Recht alle pijlers

Spaar je mee?

23-01-2012 17:38 312 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik ben zelf niet altijd een dikke spaarder geweest, ook nooit teveel of te weinig geld gehad maar ondertussen ook nooit een potje opzij gezet.

Nu wil ik met kleine stukjes en beetjes toch een leuke buffer opbouwen.

Wij zijn met zijn 3en, 1 kind en ik heb ook een lijstje voor dit jaar wat ik wil aanschaffen / wil bereiken:

* Meisje wil een hoogslaper

* Een nieuw bankstel

* Een communiefeest komt eraan dit jaar en daarvoor moet ook een jurk, schoentjes, accessoires aangeschaft voor worden (natuurlijk ook feestje) en vergeet niet outfits voor onszelf.

Startkapitaal vergaard tot zo ver: 225 euro.

Een stap is genomen: iedere maand wordt er 25 euro via internetbankieren naar een spaarrekening gezet.

Maar ook van mijn wekelijks budget wil ik een beetje afsnoepen soms om zo misschien 60 euro extra per maand te besparen.

Doel? Geen bedrag vastgelegd maar als ik aan het eind van het jaar 250 euro op de rekening heb staan, mét al die uitgaven die er gedaan zijn ben ik tevree.

Dus heb je een gat in de hand en wil je een kleine stok achter de deur of motivator?

Schrijf mee en misschien kunnen we elkaar zo behoeden van nodeloze uitgaven en oppeppen als er weer zo'n fijne onverwachte rekening in de bus valt
Zo is dat, Mamaleintje! Zo kom ik weer gratis aan een mooi bakje met bloemen als ik iemand een cadeautje moet geven hihi. Elk nadeel heb z'n voordeel he!
Ik room om de paar dagen mijn rekening af naar een internetspaarrekening. Gaat steeds om een paar euro maar alles bij elkaar telt het wel op...
Dat potjes systeem werkt helaas niet zo bij mij.

Als ik geld in huis heb, letterlijk cash, gaat het aan dees en geen wel op. Ik moet het gewoon niet in mijn portemonnee hebben en dat ik het gevoel heb dat ik er niet bij kan zeg maar, dan lukt het allemaal wel.
Hebben jullie trouwens een leuke winkel, ergens richting het Zuiden van het land waar ze leuke communiekleding hebben (beetje betaalbaar).

Woensdagmiddag zijn we wezen passen en een ont-zet-tend- leuk jurkje gezien, met een petticoat eronder en vestje erover....a 240 euro...DOMPER!
Dat sparen van kleingeld gaat hier ook altijd door. Heb een bakje in een la staan waar ik regelmatig mijn kleingeld in stop, ook 1 en 2 euro munten verdwijnen daarin als mijn portomonee te zwaar wordt Pas geleden het bakje naar de bank gebracht en toch in ongeveer 6 maanden 150 euro gespaard.
o nee dat werkt idd bij mij ook niet hoor ,ik geef het kleingeld ook vaak gelijk weer uit,vaak aan een pakje sigaretten slechte gewoonte ik weet het maar kan het nu nog even niet laten,al wel eerder ervanaf geweest,maar helaas weer begonnen.

wat is een normaal bedrag om boodschappen te doen per week voor 4 pers ,ik zie hier bedragen van 40 euro maar jee daar red ik het niet mee hoor.ik zit vaak tussen de 70 en 100 euro,ik heb altijd wel verse groente en fruit,en geloof me er gaat heel wat fruit per week doorheen hoor,kijk als daar nog wat op te bezuinigen valt des te meer kan er naar de spaar al is het maar een tientje elke euro telt mee toch.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Volgens het Nibud is dat 103,- per week voor 4 personen Jennie, dus je doet het netjes.

Ons gezin bestaat ook uit 4 personen en ik ben meestal tussen de 70,- en 85,- kwijt per week. Daar zitten het hondenvoer en de verzorgingsproducten bij in. Maar deze week heb ik goed mn best gedaan en was slechts 56,56 euro aan boodschappen kwijt, dus heel netjes!

Ik doe niet overdreven zuinig dan want ik hou ook van lekker eten maar ook niet overdreven buitensporig en ik let ook heel erg op de aanbiedingen. Als er euroweken zijn sla ik wat extra in van de aanbiedingen die ik normaal ook gebruik, en kan daar dan meestal wel mee toe totdat ze weer in de aanbieding zijn. Zo kom ik dus mooi rond elke week en hou lekker veel geld over.
ja dat heb ik deze week ook gedaan de spa waren ook 2 pakken voor 1 euro de dreft 1 euro,dat scheelt echt wel
Zo is dat! En die nasi/bami en macaronigroentenpakketten voor n euro kun je zo in de vriezer doen, dus daar ook maar wat extra van ingeslagen. Je moet ze alleen dan wel bevroren in de pan gooien hoor anders wordt het een kleffe bende.
Zo bespaar ik ook, ik heb een C1000 in de buurt en die heeft áltijd wel goede aanbiedingen, de ene keer wat meer voor vlees dat je dan wat extra inslaat voor de vriezer, dan weer groente of groentepakketen....heel handig.

En wat echt scheelt, geen a merken kopen.

Zie daar Spa en Dreft staan.

Hier geen spa maar kraanwater (hier bij ons zit er sowieso geen bijsmaak aan in het Zuiden) en Dreft is hier gewoon eentje van het huismerk a 1 euro, doet hetzelfde, werkt hetzelfde, ik merk het verschil niet. Ook Cola, WC papier etc gaat op die manier.

En zo ben ik voor zijn 3en 50-55 euro ongeveer kwijt, ben ik ook tevreden mee.
Snyggin, heb je geen bevriende vriendin, oma of tante die zo'n jurkje kan naaien. Ze zijn inderdaad stikduur die communiejurkjes en dat voor die ene dag terwijl je het eigenlijk niet kunt betalen. Gewoon lekker op Marktplaats kijken, heb net even gekeken en staat vol met leuke jurkjes (en echt niemand die weet dat dat de collectie van vorig jaar was).
Dit topic spreekt me wel aan, dus ik klets graag even mee. Ben op dit moment niet voor iets aan het sparen maar wil gewoon een buffeltje opbouwen omdat ik net een kleine gekregen heb. Ik ben parttime gaan werken dus het geld wat van mijn kant binnenkomt is nu ook minder waardoor sparen minder makkelijk gaat. Vanmiddag hadden we het op mijn werk over de koopzegels van supermarkten. Hier ga ik mee beginnen. Een paar euro's bij je boodschappen op merk je niet zo snel maar aan het einde van de rit heb je, je geld toch gespaard plus wat extra's. :-)

Zijn er meer mensen die deze manier van sparen gebruiken?
Nee helaas niet Shisensa, mijn familie woont in Polen en mijn vriendinnen en hun moeders zijn helaas niet zo crea bea.

Marktplaats hou ik nu inderdaad goed in de gaten, het hoeft geeneens merk te zijn....jammer genoeg kom je veel van het Volendamspul tegen wat je terugbrengt naar de jaren 80 als je dat bekijkt haha!
Heej welkom Jambu,

Nee die manier van sparen doe ik zelf eigenlijk niet...vind het het jammer van het geld, ik weet niet of het bij jou werkt zoals anderen hier misschien aangaven. Als je iedere week boodschappen ofzo doet en je hebt 2-3-4 euro over, om het klein geld zo op te sparen en er een potje van te aan te leggen thuis? dat je 2x per jaar ofzo op je rekening stort of iets leuks koopt voor jezelf, kleintje of net wat er nodig is op dat moment?
Misschien een tip voor communie kleding: suits you well (punt) nl (link neer plempen mag geloof ik niet). Daar heb ik 2 jaar geleden een jurk gekocht voor mijn dochter voor onze bruiloft, heeel mooi (en goede kwaliteit!!) voor wel 35 euries :-)

Verder lees ik mee...want sparen is ook iets wat ik niet heel goed kan..
Snyggin, we hebben inderdaad ook zo'n leuk spaarblik op de kast staan waar regelmatig wat kleingeld in wordt gedaan.

Het leuke van die blikken vind ik, is dat je tussentijds niet kan tellen.

Het openmaken als het blik vol is, is altijd een feestje. Ik wil het spaarboekje er gewoon bij gaan doen.:-
Zie daar Spa en Dreft staan

ik bedoelde de spa en fruit 2 pakken voor een euro,normaal koop ik dat bij de lidl hun eigen merk ,en dit scheelde echt,en dreft koop ik normaal ook nooit,maar idd hij was nu voor een euro net zo duur als het huismerk.

off even googelen op communie /bruidskleding kom je echt hele leuke sites tegen.
Ehm ben geloof ik nog niet goed in sparen hahaha. Gisteren 2 broeken, 2 shirtjes en 4 nagellakjes gekocht. Maar alles was niet zo heel duur hoor.... ik was 80 euro kwijt en ben helemaal blij met mijn aankopen. Het is voor mij helemaal niet zo goed om weer in het centrum te wonen, je loopt veel sneller even de stad in. Iemand tips om dat niet te doen??
hahaha jola zo nu en dan moet je je zelf eens verwennen he,ik doe het nu elke maand zo ,dat als mn loon komt ik gelijk geld naar de spaarrekening stort,ik moet het als vaste last gaan zien want als ik wacht tot einde van de maand dan is het geheid op.
Zo ik tik ook weer even mee.

Heel druk weekend achter de rug om een communiesetje te scoren voor mijn meisje. Zelfs naar Spijkernisse gereden hiervoor (en dat is een pokke end vanaf Maastricht).

Uiteindelijk daar niet iets weten uit te halen en richting het zuiden vertrokken weer met lege handen. In de winkel waar we eigenlijk het jurkje op het oog hadden dat we wilden maar beetje te gortig was qua budget hebben we die uiteindelijk toch maar gekocht. Met andere woorden....geen spaarpotje meer. Maar goed ik voel me er niet slecht onder, het is een speciale dag voor haar, is ook een bekend merk dus tja daar betaal je voor.

Samenvatting wat er nu nog op de rekening staat danwel wat na de vaste lasten overblijft:

Op dit moment hebben we voor deze week boodschappen gedaan dat is dus tot 4 februari en cash in de portemonnee:

85 euro van mij 40 van Zweed, daar moeten we het mee doen tot aan de 15e. Dan komt er belastinggeld weer op de rekening en dat is ook mijn "peildatum" dat ik geld naar mijn rekening overstort. Dus 125 euro voor 2 weken.

25 euro heb ik nodig voor deze week aan benzine, blijft er vanaf 4 februari 100 euro over voor 11 dagen.

Nou dat moet toch te doen zijn lijkt me zo. Zeker aangezien we met de buren doen qua internet en zij ons 25 euro hiervoor geven en ik ook 40 euro uitgeleend heb.

Als ik dan niet meer aan mijn rekening kom tot de 15e kan ik deze maande 275 euro sparen. Eigen doel niet gehaald, maar toch 50 euro erop vooruitgegaan....

Hoe gaat het met jullie budget?
quote:jennie77 schreef op 27 januari 2012 @ 17:37:

wat is een normaal bedrag om boodschappen te doen per week voor 4 pers ,ik zie hier bedragen van 40 euro maar jee daar red ik het niet mee hoor.ik zit vaak tussen de 70 en 100 euroIk doe het met 40 euro per week, maar ik ben alleen! Ik neem aan dat 40 euro dus p.p. is (wat iets minder p.p. is als je met meer bent), en niet voor 4 personen. Da's toch veel te weinig joh, als je met zoveel bent?!
Waar zien jullie trouwens op de site van Nibud staan wat de gemiddelde kosten zijn voor boodschappen per week? Berekenen jullie dat nav die tabel waarin staat hoeveel voeding per dag kost voor kind/man/vrouw/etc? En dan gewoon simpel optellen? Of staat er ergens nog een andere tabel met een goed overzicht voor de kosten van boodschappen per week? Want ik kan het wel optellen enzo, maar die tabel gaat alleen over voeding en onder huishoudgeld reken ik ook kosten voor schoonmaakmiddelen enzo. Veel meer dan alleen voeding dus.
@ Schaduwlicht, dit heb ik even gekopieerd vanaf de Nibud-site:

Voorbeeld

Een gezin bestaat uit een vader en moeder (beide jonger dan 65 jaar), een kind van 7 en een kind van 12 jaar oud. Per dag besteedt dit gezin aan voeding:

4,46 + 4,09 + 2,73 + 3,52 = ¤14,80.

Mijn gezin bestaat toevallig uit een kind van bijna 7 en bijna 12 jaar oud, dus volgens hun berekening ben ik dan 103,60 per week kwijt aan alleen voeding.

Hier zit ik zelf altijd ruim onder, mijn gemiddelde besteding van deze maand aan boodschappen was 77,50 per week. Daar tel ik ook de schoonmaak en verzorgingsproducten bij en hondenvoer.

De berekening van het Nibud is dus prima te doen en zeer ruim berekend!
@ Snyggin, Misschien kun je na de communie het jurkje wel weer voor een leuk prijsje verkopen op marktplaats ofzo. Dan heb je zo weer wat centjes terugverdiend!
Goedemorgen allemaal!

Hoe is het met de spaarders? Nog iets gebeurt op het front?

Hier is het rustig verder...beetje aan het irriteren over een vriend van mij die 40 euro geleend heb 3 weken geleden.

"donderdag kan ik het overmaken" wordt "geld staat niet op de rekening, pas aanstaande maandag". Paar keer gevraagd om voor het eind van de maand het geld overgemaakt te krijgen

Maar je raadt het al....2 februari, nog steeds niks. *zucht*

Tijd om nog maar eens aan de bel te trekken...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven