Werk & Studie alle pijlers

HBO-V deeltijd

30-12-2005 15:59 2194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit eraan te denken de HBO-V opleiding in deeltijd te doen, omdat ik eigenlijk niets wil met mijn huidige studie. Ik heb helemaal geen ervaring in deze richting. Wie kan me hier iets meer over vertellen? Want ik heb al ff gekeken bij de school waar ik die wil volgen en daar hoef je 1 dag in de week naar school. Maar ik neem aan dat je ook stages moet lopen etc. Alle ervaringen zijn welkom.
Hoi hoi,

Ik ben een ex-voltijder Ben afgelopen jaar in juni afgestudeerd.

Tijdens de opleiding ben ik al veel van gedachte gewisseld over wat ik wilde.

Eerst was het het ziekenhuis (was ook aangenomen voor duaal maar toch niet gedaan). Daarna psychiatrie. Toen toch de extramurale kinderkant, ggd/cb. En uiteindelijk toen ik daar ook allemaal stage had gelopen toch maar bedacht dat ik de kinderaantek en de neo wilde gaan doen.

Uiteindelijk na afstuderen in het ziekenhuis gaan werken, vanuit de flex wilde ik wat ervaring op doen op verschillende afdelingen en zo dan op de kinder en neo terecht komen. Die kans was ook best wel aanwezig, maar ik kwam er achter dat het werken in een ziekenhuis zowiezo niks voor mij was. Door verschillende redenen tijdens mijn stage nooit achtergekomen maar toen ik er voor t echie ging werken dus wel. Daarna bij mn oude stageplaats in de extramurale kindzorg gaan werken. Daar kom je zowiezo heel moeilijk binnen, zeker als je er nooit stage hebt gelopen. Nu wat gedoe gehad daar op organisatorisch vlak waardoor ik er weg wilde (de voorwaarden waaronder ik kon blijven waren ook niet echt wat ik zocht).

En nu ga ik toch weer terug de psychiatrie in. Dat is altijd blijven trekken, ook wel een beetje omdat mn pa en zn vriendin hier ook in werken dus ik krijg er veel van mee. Ook stagegelopen en vakantiewerk daar gedaan. Dat is dus mn nieuwe baan, heb er superveel zin in, ook goede voorwaarden en zo, helemaal top! Ik hou jullie op de hoogte.
Hoi dames,

Tja over welke kant ik op wil na mijn afstuderen... Dat duurt nog een tijdje voor ik zover ben. Ik ben nu eind tweede jaar (deeltijd) de laatste leerpakketten op tax 1 aan het afronden. Jullie weten ook wel waarom. Dat gaat goed. Ik ga wel sollicteren voor een stage in een ziekenhuis (afdeling neurologie of longziekten) voor september volgend studiejaar. Net als dat ik ook bij de thuiszorg wil gaan kijken. Maar ik heb wel zo'n vermoeden dat het de psychiatrie gaat worden later. Maar ja zeg nooit nooit. De VGZ waar ik nu stage loop is ook wel leuk/interessant, maar ik vind er nog niet genoeg uitdaging in.

Ik hoop eigenlijk dat ik na mijn afstuderen mijn man zo gek kan krijgen dat we een tijd naar het buitenland gaan om te werken. Hij kan misschien als techneut aan de gang en ik als verpleegkundige. Lijkt me ontzettend leerzaam en vreselijk avontuurlijk. En vooral dat laatste past bij me.

Maar goed dromen, dromen. Eerst mar eens uit de boeken komen.

Heb van de week een flinke slag geslagen met de producten van een aantal leerpakketten. De ideeen zijn er nu nog op papier zetten. Maar goed beter dat dan dat je ook al geen ideeen hebt.

Fijn weekend allemaal verders, de groetnis, Scheepje
Scheepje: Wat voor een stage kun je volgen bij het VGZ?
Hoi Leinnie,

Ik loop momenteel stage op een afdeling wonen. Mijn stage begeleidster is zorgcoordinator van deze afdeling en HBO-V verpleegkundige. Het is een groep van 5 bewoners met een werkelijke leeftijd tussen de 39 en 82 maar allemaal heel afhankelijk. De verstandelijke kleeftijd ligt tussen de 9 maanden en 5 jaar. Er zijn er slechts 2 die echt terug praten. De rest communiseerd op zijn eigen manier terug. Het is wel meer begeleide dat je hier doet, maar ik zie wel het nut van het hebben van verpleegkundigen binenn deze setting. Ze slikken relatief gezien best veel medicatie en daar heb je als SPW/H-er nu eenmaal niet de opleiding voor gevolgd. Op het gebied van verpleegtechnische handelingen is er neit heel veel te meer doen dan helpen met wassen en aankleden, eten en mensen naar dagbesteding begeleiden. Maar het gaat mij er ook vooral om je kan deze mensen in elke andere situatie tegenkomen en dan is het fijn dat je een idee hebt hoe je met ze kan communiseren en hoe ze mogelijkerwijs zouden kunnen reageren. Wat dat betreft wel een interessante stage.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het graag. De groetnis, Jeannette
Hoi,

Effe een update van mij.

Vanaf vandaag kunnen we gas geven met ons project. Echt veel zin om hard te werken.

En dat is een dubbelzinnige opmerking wel. Vanmiddag had ik een gesprek met mijn mentor. Het was een heftig, emotioneel gesprek () Goed om wat zaken boven tafel te krijgen over mijn stages en vooral over hoe nu verder. Ik ga een coach krijgen, die me ook extra begeleiding gaat geven bij stage. En dan moet ik er echt gaan komen hoor!

En dan na mijn afstudeerproject en mijn stage wil ik echt als verpleegkundige aan de slag. Ik sta te springen om het echte werk te doen.

Nu ga ik rustig nadenken over vanmiddag, en ondertussen relaxen in een heet bad.

Groetjes MDF
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!
Hoi,

Weer een kort berichtje van mij. Ondertussen heis ik het onderwerp effe omhoog.

Pfff 1 heet bad was niet genoeg. Heb vandaag de hele dag lopen piekeren en doen, maar het schiet niet op.

Ik kom inmiddels weer uit een heet bad. zooooo lekker!! En pas nu is de stress van maandag een beetje naar een normaal niveau gezakt. Meer hierover in een ander topic (psyche, de gevolgen van pesten).

Nu ga ik me slapen, ik heb morgen een werkdag op school.

Weltrusten!

groetjes MDF
We zakken weg, weer ff omhoog halen.

Maar verder heb ik eigenlijk niet zoveel te melden. Op de afdeling gaat het goed, deze week ff mijn werkplan aanpassen n.a.v. de feedback en dan ga ik aan de gang om feedback te verzamelen gebaseerd op mijn leerdoelen.

Heb inmiddels ook alle cijfers terug van de tentamens/verslagen om mijn eerste periode af te sluiten en heb alles gehaald, dus in huize Discovery gaat alles naar wens.

MDF hoe is het nu met jou? Weer een beetje tot rust gekomen, had ff in je andere topic gelezen, zal best heftig zijn om ineens tot die conclusie te komen, maar wel heel goed dat je er over nadenkt. En nu je weet hoe het komt kan je er misschien ook beter aan werken. Sterkte en succes!!!

En hoe is met alle anderen?

Anne al een keus gemaakt of je gaat beginnen met de opleiding?

Danseresje al een beetje gewend aan de nieuwe afdeling? Scheepje heb je weer eens alleen voor de groep gestaan?

En Soulie al begonnen in de psychiatrie?

Groetjes Discovery
Hoi Discovery (en de rest),

Was zeker een hele heftige week toen ik wist waarom het met stages niet loopt, zoals ik zou willen. Heb heel wat uren liggen piekeren terwijl ik moest slapen, geen hap door mijn keel gekregen of mijn aandacht was niet bij de dingen die ik deed.

Intussen zijn de scherpe kantjes er wel vanaf hoor! Ik had afgelopen dinsdag mijn 1e gesprek met mijn coach. Ergens was het doodeng om haar te vertellen wat er fout gaat op stages, waarom ik denk dat ik ze niet haal, maar ook dat ik weet dat ik iets moet gaan veranderen.

Gelukkig is het een hele aardige vrouw (ok, heel anders dan ik had voorgesteld nadat ik haar aan de foon heb gehad). Ze denkt goed mee in wat ik moet gaan doen en vooral ook hoe ik dat moet gaan doen. Het gesprek met haar was best heftig en lang, maar ook zeker wel zinvol!

Bovendien heb ik nog effe de tijd voordat ik weer aan een stage ga beginnen. Zoals het er nu uitziet ga ik begin augustus (in de vakantie dus) al beginnen met mijn stage, zodat ik in december klaar ben.

In de tijd die ik nu heb tot aan mijn stage kunnen we mooi werken aan een plan van aanpak, specifiek voor mijn situatie, hoe gaan we om met de werkbegeleiding van stage, etc etc. Maar ook een stukje werken aan mezelf! Blijkbaar heb ik een nogal negatief beeld van mij en hoe anderen over mij denken. En dat moet veranderen.

Hopelijk is het geen warrig verhaal (dat is het in mijn hoofd nog wel).

Groetjes MDF
Hoi MDF en anderen,

Heftige verhalen allemaal. Maar goed wel goed om er nu mee geconfronteerd te worden. Het blijft een beroep wat zeker later ook nog wel het een en ander van jezelf eist. Kan je maar beter zelf heel stevig in je schoenen staan. Ik merk nu zelf ook dat het mij makkelijker/beter af gaat dan voor mijn dip. Ik weet beter wat ik wil en waar mijn grenzen liggen. Natuurlijk zal ik ook best nog wel eens een missertje maken. Ik ben nu eenmaal eentje die van alles leuk vind en als het goed gaat kan ik ook een hoop tegelijk aanpakken. Maar ik kan me nu ook beter indenken wat de gevolgen kunnen zijn.

Maar goed nu weer gezellige verhalen. Kwam vanochtend op mijn stage (om ca 8:30 moet tijdelijk samen met man auto delen omdat mijne kapot is). Bleek dat mijn stagebegeleidster em al de hele tijd had geprobeerd te bellen om te zeggen dat ik niet hoefde te komen. De andere stagiair was er al en ik zou alleen komen vanwege een piratenfeest maar dat was gecansels vanwege ziekte op de afdelingen. AHHHGGGGRRRR!!!!!! Maar goed kon zij niets aan doen en ik ook niet had gewoon de telefoon niet gehoord tijdens het rijden. Morgren weer een dag zullen we maar zeggen.

Nou ja tot de volgende keer maar weer. de groetnis, Scheepje

PS eind mei krijg ik te horen over mijn mogelijke ziekenhuisstage...
Dag dames!

Miss Dubbelfris: Ik had ook je andere topic gelezen. Nu vallen er voor mij ook meer puzzelstukjes op zn plaats waarom het telkens fout lijkt te gaan op je stages. Lijkt me idd geen verkeerd om de komende tijd tijd te nemen om wat aan die punten te werken. In sommige dingen herkende ik mezelf overigens wel (ben vroeger ook heel erg gepest, alleen ist bij mij allemaal anders gelopen).

In ieder geval heel veel succes nu met je afstudeerproject, zal wel ff pittig zijn maar misschien ook fijn om even met wat anders bezig te zijn dan stagelopen.

Disco: stuudje!! Goed gedaan hoor, al een beetje gewend aan het werken met die protocollen?

Scheepje: zo te lezen heeft je time out je wel goed gedaan.

Ik las ergens dat je ook de psychiatrie in wilde gaan na je opleiding??

Hier weinig update, over 2 weken begin ik pas bij nieuwe baan. Ik kan niet wachten!! Nu eerst nog hier uitwerken.

Ik hoop dat 3 maal scheepsrecht is nu, het is allemaal erg vervelend gelopen maar ik heb er nu vrede mee en ik weet dat het zo heeft moeten zijn. Ik heb helemaal zin in dit jaar!
@ Scheepje,

Hoe frustrerend moet het zijn om voor niks op je werk te komen!! Kan me heel goed voorstellen dat je dan baalt!

En wat betreft die dip. Die is er nu gewoon, die moet aangepakt worden. Precies zoals je het zegt, dat ik daardoor steviger in mijn schoenen kom te staan.

@ Soulie,

Mijn afstudeerproject is leuk om te doen. We hebben een idee waar het op uit gaat lopen, is nog wel een heel pittig iets, maar als het leuk is kost het minder energie (ondanks alle uren die je erin stopt). Om daarnaast ook met mijn coach aan de slag te gaan, is nog het moeilijkste. Ik moet mezelf beter leren kennen en vooral ook mijn valkuilen, zodat ik daarna met vlag en wimpel mijn komende stage ga halen.

En ik vind het bijzonder dat je zegt dat er nu meer stukjes op zijn plaats gevallen zijn voor jou. Ik herken het van mijn mentor, mijn vriend, maar vreemd genoeg ook van mezelf al. En nu ga ik er hard aan werken.

Verder heb ik geen nieuws (geen nieuws = goed nieuws).

Groetjes MDF

ps. Nobody said life would be easy! They just said that it would be worth it.
Hoi hoi allemaal,

Iedereen weer druk met studie en stage? Hier in Fryslan ook. Het bevalt me goed op mijn stage. Heb ook wel weer de nadelen gezien van een klein team. Er hoeft er maar 1 met zwangerschapsverlof te gaan en 1 ziek te worden en je loopt stage met allemaal verschillende invalkrachten. Wat ook wel heel leerzaam is, maar soms ook wel lastig (hoe werkt dit op de afdeling, wwat doen jullie dan? enz enz.) Maar goed. Hierdoor heb ik wel in sneltreinvaart geleerd om feedback te vragen en op te laten schrijven in mijn schriftje... Alle nadelen kan je wel weer ombuigen naar een voordeel blijkt maar weer. De mooiste actie was trouwens toen ik vorige week zaterdag (ipv de vrijdag dus) op stage kwam en een nieuwe inval kracht mocht uitleggen/inwerken op de afdeling(?). Ach het is weer eens wat anders.

Met de verslagen gaat het ook allemaal wel zn gangetje. Heb voor allemaal onderwerpen en ben er 3 al druk aan het schrijven, waarvan 2 al bijna af. Moet er dan nog 3 en dan komt het grote feedback verhaal en het reflecteren weer. Iig komt het neer op het afsluiten van 5 leerpakketten deze periode. Heb me opgegeven om mee te helpen organiseren vd introductieperiode voor de nieuwe studenten in september, ook voor een leerpakket. Dan zou het wel eens zo kunnen gebeuren dat ik niet eens zoveel meer achterloop ondanks mijn kleine tijdelijke studiestop. En dan zou ik wel eens in 4 jaar klaar kunnen zijn. Maar goed eerst zien dan geloven. Gaat het niet dan gaat het niet. Het enige waar ik tegen aanloop is dat ik het laatste jaar geen stuffie meer krijg en ook niets meer kan lenen (34 jaar oud tegen die tijd, klinkt wel oud eigenlijk). Hoe oud zijn jullie eigenlijk?

Nou ja voor bijna niets te vertellen is het wel een boel tekst geworden. Groeten en nog een vrolijke laatste paasdag, Scheepje
Hoi Allemaal,

Nog net voor de paasdagen had ik weer een gesprek met mijn coach. Was wederom best heftig, maar ik was nu beter voorbereid op wat er zou komen. Resultaten zijn er nog niet echt, maar het lucht uiteindelijk wel op. En resultaat is nog niet zo belangrijk, vind ik. Eerst zorgen dat ik me prettiger voel.

Het afstudeerproject loopt gestaag. We weten waar we heen willen. Dus afgelopen donderdag nog eens flink gewerkt eraan, zodat we ook met recht konden genieten van die maartse buien tijdens de paasdagen.

Mijn weekend was hoe dan ook echt top!! Heb heerlijk gegeten, veel gelachen, familie om me heen, echt ontspannen dus. Maar na de paasdagen ben ik een beetje grieperig. Niet dat ik nu ziek in mijn bed lig, maar alles kost extra energie en ik weet niet waar ik die vandaan moet halen. Bleeeeeh!

Vandaag ga ik met goede moed weer aan de slag, nog een stuk schrijven. Ik zie wel hoever ik kom. Morgen ga ik weer op school aan de slag. We hebben een aantal vaste werkmomenten op school afgesproken en dat werkt prettig.

@ Soulie,

Succes met je nieuwe baan. Volgens mij zou je nu ergens moeten gaan beginnen, toch?

@ Scheepje,

Ik vind het heerlijk om te lezen dat jij zo door je stage gaat. En ergenis hoor ik dan een stemmetje in mijn hoofd dat zeurt: wil ik ook, terwijl ik weet dat mijn beurt nog wel komt. (strijd tussen gevoel en verstand) Ik geniet van je verhalen!!

Groetjes MDF
Hoihoi,

Laat ik ook eens rond half een een berichtje achterlaten.

Schrijf niet zoveel de laatste tijd, maar heb ook niet zoveel te melden. Gaat allemaal nog goed hoor.

Deze week mijn werkplan(leerdoelen) goed afmaken en dan ga ik vanaf volgende week gericht feedback vragen n.a.v. mijn leerdooelen.

Ik ben wel heel duidelijk in mijn grenzen. Heb duidelijk aangegeven wat ik wel wil en wat nog niet, zoals overplaatsingen vanuit de ic. Opnames doe ik wel en verder verpleeg ik alle patienten die op de afdeling liggen. Ik krijg meestal 3 tot 4 patienten per dag, ligt er een beetje aan of er patienten bij zitten die met ontslag of voor OK gaan. Maar dat gaat allemaal goed. Over het algemeen gaat mijn planning zoals gewenst.

Volgende week weer een weekje school, weer ff bijkletsen met klasgenoten. Helaas is er vorige week nog iemand gestopt, dat is wel heel jammer, aangezien we best een 'hechte' klas zijn. In de schoolweek gaan we toch regelmatig uit eten met elkaar of een avondje stappen, dus dat is wel heel gezellig.

Nou stop maar weer, want echt boeiende dingen heb ik nou ook weer niet te vertellen.

@Scheepje fijn dat je het naar je zin hebt!

@MDF volgens mij doe het allemaal hartstikke goed, je stelt je kwetsbaar op, je bent met jezelf bezig, je bent aan het afstuderen(wat volgens mij ook gaat volgens plan), je bent heel positief ingesteld en een echte doorzetter. Echt onwijs goed, je mag trots zijn op jezelf!!!!

@Soulie veel succes met je nieuwe baan!!! Ben erg benieuwd wat nu precies de werkzaamheden als vpk. binnen de psychiatrie zijn, dus kijk uit naar je verhalen.

@Danseresje al een beetje naar je zin op orthopedie? En al meer duidelijkheid over waar je je laatste jaar gaat doen???

Groetjes Discovery
hee dames!

Scheepje, leuk om te horen dat je zo positief bent en dat het goed gaat!

MDF, klinkt hartstikke goed allemaal! En fijn dat je afstudeeropdracht vrij duidelijk is wat jullie gaan doen!

Soulie, leuk joh, een nieuwe baan, ben net als discovery wel benieuwd hoe het in de psych is.....denk alleen dat het niets voor mij is.....maar ben wel benieuwd naar je verhalen

discovery, fijn dat het allemaal goed gaat!

tja, hoe gaat het met mij......begin wel mijn draai te vinden op de afdeling, maar het is niet mijn ding. Waar ik vooral aan moet wennen, is dat er soms gedaan wordt alsof je niets kan, terwijl ik op mijn vorige afdeling zelf op twee 2persoonskamers stond en met vragen of dingen die ik niet mocht (prikken, infusen, iv-medicatie) naar de teamoudste liep en die hielp mij dan. hier sta ik eigenlijk constant aan een gediplomeerde gekoppeld op de toegewezen kamers. daarnaast willen ze je heel graag voor de zorg aan het bed, zodat zij ontslagen kunnen regelen en thuiszorg enzo......tja, uh, ik kan het zelf ook. heb de afgelopen week dan ook een beetje doorgezet en gewoon het initiatief genomen door papieren te gaan invullen (nadat natuurlijk al het wassen gebeurd was enzo!).

mijn plan is verder goedgekeurd en ben nu al begonnen aan de hoofdopdracht van deze periode.

diffen is nu wel redelijk duidelijk. er komt namelijk bij ons een plek op de CEH vrij voor duale HBO-V'ers (diff). Maar ik ben niet ingeloot om te gaan solliciteren. Zoals ik eerder al zei, een hele kleine kans was het maar. Nu wordt het toch de babyzaal, of heel misschien een afdeling met oudere kinderen (gaat mijn voorkeur naar uit).

zo, dat was weer een update vanuti hier!

~Danseresje
Hoi allemaal,

Kwam discovery tegen op een ander topic en zij tipte mij over dit topic.

Ben mij aan het verdiepen in HBO-V deeltijd / duaal. Maar denk dat duaal afvalt, omdat je dan het eerste jaar fulltime naar school moet en heb ook nog een gezin, huis, huishouden etc wat betaald moet worden.

Zal hier af en toe ff mee lezen. EN als ik de studie gan beginnen dan misschien ook wel wat meer posten.

pfff het is geen haalbare kaart om alles terug te lezen. Maar jullie zitten allemaal al in het 2de, 3de of laatste jaar?

Wens jullie allen veel succes met de studie en een prettig weekend.

Hoi Indian,

Heb je ook mijn mailtje ontvangen?

Klopt dat je bij duaal het eerste jaar ook naar school moet, maar ik kreeg het eerste jaar ook gewoon 'salaris', dit kwam neer op 840euro netto per maand en daarnaast werden mijn boeken en studiekosten betaald(moeten wij wel eerst voorschieten).

Maar dit verschilt per ziekenhuis hoor, dus ik zou het wel eens navragen, bij de ziekenhuizen waar jij de opleiding zou kunnen doen.

Anders is deeltijd ook een optie natuurlijk, maar als je daarnaast dan partime gaat werken zit je volgens mij ook al snel op zo'n 900 euro per maand (denk ik tenminste, misschien zit ik er helemaal naast). En dan is een jaartje alleen maar school best lekker, dat vond ik i.i.g. wel.

Sommigen kiezen er ook voor om het eerste jaar deeltijd te doen en vanaf het tweede jaar duaal. Vaak komen er toch wel weer plekken vrij in het ziekenhuis, aangezien er altijd wel mensen stoppen het eerste jaar.

Ik hoor wel of je vragen hebt, via dit topic of via de mail, maakt mij niet uit.

Groetjes Discovery
@ Discovery,

Wat ben je toch lief om dat laatste zo over mij te schrijven!! Ik kreeg er echt effe kippenvel van. maar je hebt het wel bij het juiste eind hoor. Die eindstreep (= diploma) is zooo dichtbij, ik geef niet meer op!

Verder is het ook leuk om te lezen dat het met jou op je stage zo lekker loopt! En dat weekje school, ik zou school nu wel weer willen ruilen voor de praktijk. Heb nog tot de 1e week van juli te gaan.

@ Danseresje,

Wat goed van je dat je zo duidelijk je grenzen aangeeft als het gaat om het leren (ontslag regelen ipv aan het bed). Is duidelijk nog wel een leerpunt voor mij hoor. Maar leuk om te horen dat het ook met jou goed gaat.

@Indian,

Allereerst welkom in dit topic. Hopelijk heb je er wat aan bij het maken van de juiste keus. Ik zit in mijn laatste jaar, maar ik doe het duidelijk op een eigen manier. Ik ben in 1998 begonnen met de HBO-V, in 2000 gestopt, in 2006 weer terug naar de HBO-V en nu ga ik hem ondanks wat hindernissen echt wel afmaken!! Momenteel ben ik dus bezig aan mijn afstudeerproject en als dat klaar is, dan heb ik nog 1 stage te gaan. Omdat eerdere stages niet lukten, heb ik sinds enkele weken een coach. Zij zal me ook bij de komende stage gaan begeleiden. De rest van mijn verhaal kun je hier terug lezen, vanaf het moment dat ik terug naar school ben gegaan...

*Update*

Het loopt best wel lekker eigenlijk. Ik doe wat ik moet doen en ik vind het afstudeerproject echt steeds leuker worden. Het enige dat echt jammer is, vind ik, is dat we een tukje van een groter geheel doen. Het uiteindelijke resultaat zal niet door mijn afstudeergroepje gedaan worden, gewoon simpelweg doordat de tijd er niet is. Wij hebben totaal 20 weken om het afstudeerproject af te ronden, maar het project waar we aan werken kan nog wel een jaar of langer duren voordat het afgerond is.

Donderdag hebben we een gesprek met onze opdrachtgever. Dan krijgen we een beoordeling over de eerste fase (totaal zijn er 4). Best spannend wel, maar kreeg wel een goed gevoel bij het laatste bericht van onze docent die het project begeleidt.

Morgen heb ik weer een begeleidingsgepsrek met mijn mentor. Ik heb nog niet helemaal mijn huiswerk gedaan, moet ik straks nog even afmaken. dan gaan we ons eens wat meer verdiepen in de stage die komen gaat. Heb er al wel een beeld van, maar nog niet concreet genoeg. Het scheelt ook dat ik nog niet weet waar ik terecht ga komen. Uiteraard zal het dan gaan om veld-specifieke leerdoelen, maar nog 10x belangrijker voor mij zijn dan wel de persoonlijke leerdoelen. Maar daar wordt aan gewerkt.

Nu ga ik me eens bemoeien met het avondeten van vanavond en dan mijn huiswerk afmaken.

Groetjes MDF
Dag dames!

Tijdje niet geweest, had niet zoveel te melden maar ik heb wel alles gelezen hoor!!

@ Danseresje: Hoi, volgens mij heb ik je naam al vaker voorbij zien komen. Als ik het goed begrijp ben je 3e jaars nu? En ga je volgend jaar dus bij de kids/baby's stagelopen?

@Disco: Zo te lezen loopt het allemaal nog gesmeerd op stage!

Tot hoe lang sta je op deze afdeling? En wanneer moeten jullie een externe stage doen?

@Scheepje: volgens mij zit jij ook wel op je plek daar bij je stage, als ik t zo lees kun je al veel zelfstandig doen.

@MDF: Succes met het afstudeerproject! Dat zijn best pittige tijden he? Ik dacht eerst: ooh fijn weer ff gewoon naar school na mn stage, dat wordt relaxed... was dat ff een tegenvaller haha!

Hier gaat het zn gangetje. Bij mn oude baan vorige week alles afgesloten. Ik moet zeggen dat er echt een last van me af viel toen ik daar klaar was. Op de een of andere manier liep ik daar toch wel op mn tenen als jonge meid zijnde. Het is ook zo'n individuele functie. Je kunt wel hulp vragen van collega's, maar ik vond dat niet genoeg. Ik ben toch meer een team-iemand.

Savonds heb ik alle spanning (ik voel dat in mn lijf heel erg dan) van me afgezwommen en ik ben dat weekend goed uit geweest haha! daarna was ik helemaal ontspannen.

Afgelopen week 3 dagen bij mn nieuwe job gewerkt. En tot nu toe bevalt het me erg goed! Ik voel me daar al best een beetje thuis, leuke collega's, de clienten zijn ook aardig en toch vrij normaal, ze doen echt alles zelf tot corvee aan toe.

Binnenkort zal ik er wat uitgebreider over vertellen.
Hoi hoi aleemaal,

Weer een up-date uit VGZ land. het gaat z'n gangetje wel. Heb afgelopen week mijn tussenevaluatie gehad (wat vliegt de tijd zeg...). Dat was wel oke. Ik moest alleen nog rustiger blijven. Meer rust in mijn handelen leggen, want deze (oudere) bewoners hebben een neus voor onrust/haast. Ik vind het moeilijk. Ik probeer zo rustig mogelijk, maar blijf dus kennerlijk te gehaast, overkomen. Ik ga er aan werken. Daarnaast kreeg ik te horen dat het streven van deze stageplek is dat ik aan het eind van mijn stage de afdeling kan runnen, dat mijn begeleiding er op de achtergrond wel is, maar dat ik de verantwoordelijke ben. Dat hoop ik wel te gaan redden. Ik denk wel dat dat gaat lukken.

@ MDF

Heel veel sterkte en suc6 met je afstudeer project. Laat je niet kisten he. Als je straks eindelijk klaar bent is het tijd voor een mega groot/goed feest nou... Ik heb ook je andere topic gelezen maar geloof neit dat ik er verder iets aan kan toevoegen dan anderen al hebben geschreven. Gelukkig heb je een steun en toeverlaat aan je vriend. Dat is heel erg prettig.

@ Soulie

Waar ben je nu aan het werk? Had ik het nu juist begrepen dat dit binnen de psychiatrie is? Is het een gesloten of een open afdeling? Interessant.

@ Discovery

Lekker hoor dat het zo goed gaat op de afdeling, ik hoop dat ik voor komend jaar ook een stageplek kan krijgen binnen het ziekenhuis. Wil er toch op zn minst 1 keer hebben gelopen. Wat trouwens wel grappig is dat ik helemaal nog niemand heb gehoord over de thuiszorg... Loop daar dan helemaal niemand stage? En waarom dan niet?

Nou ja de rest die mee leest, veel suc6 met alles en laat horen wat je doet en welke beslissingen je maakt.

Veel groeten uit Fryslan, Scheepje
Hoi Dames,

Daar ben ik weer!!

Ik heb mijn keuze gemaakt, en heb me ingeschreven bij HS Rotterdam voor de duale variant! Ik heb gekeken naar ziekenhuizen hier in de buurt, en het verschilt behoorlijk.

Bij het Erasmus MC kan je pas vanaf leerjaar 2 solliciteren (en ik wil daar heeeeel graag solliciteren!!) en bij het ziekenhuis in mijn regio al vanaf het eerste jaar. Ben erg aan het bekijken hoe en wat, of ik overal op ga proberen te solliciteren of maar op een aantal ziekenhuizen.

Ik wil dus in een algemeen ziekenhuis gaan werken, en het liefst me later specialiseren in oncologie-verpleegkundige. GEwoon, voor volwassenen.

Jaja, een hoop plannen, maar eerst maar eens aangenomen zien te worden.

Lees jullie verhalen trouw..en wat begint het dan te kriebelen zeg....*zucht*

Succes allemaal aankomende week!

Groetjes, Anne
Hallo allemaal,

Anne, wat leuk dat je eindelijk de knoop door hebt gehakt. Nu kan je je erop verheugen om weer naar school te gaan (dat had je op je 13e vast nooit verwacht). Toen ik eenmaal besloten had en was aangenomen kon ik ook niet wachten tot het september was, eenmaal zover was ik echt superzenuwachtig, zit ik wel bij leuke mensen in de klas, zijn de vakken leuk?

Nou nu ruim 1,5 jaar later kan ik zeggen dat ik een superdesuperleuke klas heb, we zijn echt een groep en helpen elkaar met opdrachten en de vakken zijn over het algemeen ook interessant en het werken in het ziekenhuis is helemaal mijn ding. Hoop dat het bij jou net zo gaat lopen.

Heb net ook weer drie dagen gewerkt, eerste dag was lekker relaxed geen bijzonderheden. Tweede dag was echt vreselijk. Een patient ging achteraf niet zo lekker, maar daar was door mij (door onwetendheid) en mijn begeleider geen actie voor ondernomen. Met als gevolg dat de avonddienst met allemaal vragen naar mij kwam. Ik voelde me echt aangevallen op het eerste moment en voelde echt als falen, maar even later voelde ik me echt rot en vond ik het ook echt vervelend voor haar dat zij dat nu allemaal savonds heeft moeten oplossen.

Ik heb er maar gebruik van gemaakt en me kwetsbaar opgesteld, gevraagd op welke momenten ik al had moeten handelen, waar ik beter op had moeten letten en ook maar gezegd dat ik me erg bezwaard voelde dat ik haar er nu mee opzadelde. Ben blij dat ik dat heb gedaan, ze heeft toen ook echt de tijd genomen om mij dingen uit te leggen en kwam ik tot de conclusie dat ze helemaal niet 'gemeen' was, maar gewoon een goede verpleegkundige die de details ziet en ik juist van haar heb kunnen leren. (gelijk een mooi onderwerp om een ervaringsverslag over te schrijven).

Nou dag drie was eigenlijk net als dag twee, alleen heb ik nu heel de dag met de leerlingenbegeleidster gewerkt(zij was boventallig ingepland), ze heeft mij heel de dag geholpen en we hebben het allebei erg druk gehad met de vier patienten die ik eigenlijk alleen had. Ondanks de drukte en de toch wel gecompliceerde patienten heb ik dus toen wel lekker gewerkt en kon ik met een lekker gevoel weg, geen problemen met de overdracht naar de avonddienst.

*zucht* wat kan het vak verpleegkunde soms toch ingewikkeld zijn, als patienten ineens niet normaal gaan plassen, gaan overgeven, temp krijgen, onregelmatige en snelle pols krijgen en niet naar je luisteren als je vindt dat ze toch even uit bed moeten komen om te eten en ga zo maar door.

Maar goed heb wel een hoop geleerd in twee dagen.

Hoe is het met jullie?

Groetjes Dicovery
Hoi disco,

Wat herkenbaar. Kom net ook thuis van zo'n dag dat je denk hier moeten er niet te veel van zijn. Het is momenteel best druk in de zorg voor 5 verstandelijk beperkte ouderen. 2 Van deze mensen zijn resentelijk best heel ziek geweest en aan het opknappen, maar dat waren oook de enige 2 die uberhaupt antwoord terug gaven als je ze iets vroeg. Nu is het dus helemaal een stille boel op de groep. Kan je het je voorstellen, zit je met zn 6en aan tafel met t warme eten tussen de middag... Helemaal stil en ik probeer daar dan nog iets gezelligs van te maken. Van de 5 willen er 3 niet eten... maar geven niet aan wat er aan de hand is. Geen idee wat ik er aan kon doen.

Ach en met mn begeleidster had ik het ook vandaag wel een beetje gehad. Het leek wel of ik vandaag niets maar dan ook niets goed deed in haar ogen. Ja ik heb al eerder met haar gedraaid en dat ging wel.

Ik weet een ding zeker, deze groep is niet mijn ding. Het is me te rustig. Er zijn geen leuke gezellige uitspattingen. Er is mij te weinig actie/reactie met deze ouderen.

Maar goed ik mag binnekort een paar diensten meedraaien op een groep meervoudig gehandicapte kinderen en op een groep begeleid wonene. Ben blij dat ik mijn hoofdleerdoel van deze periode heb omschreven als volgt:

"Aan het eind van deze periode wil ik een goed beeld hebben wat het werken binenn de VGZ inhoudt."

En ik ben blij dat de organisatie deze mogelijkheid biedt.

Maar goed vrijdag weer een nieuwe dag, vol met nieuwe kansen. Groeten, Scheepje
Zo, hier even een heftig dagje gehad! Ik ging met steeds meer tegenzin richting het ziekenhuis elke keer als ik een dienst had en dat had meerdere oorzaken. Dit vandaag aangekaart bij de praktijkopleider (gesprek van een uur ofzo) en daarna nog naar de teamleider (die het nogal onverwachts vond en het absoluut niet had verwacht). We gaan nu kijken of we er aan kunnen werken, zodat ik weer met plezier richting werk kan! Nu hoofdpijn van de best wel emotionele dag, dus straks lekker een paracetamolletje en dan lekker naar bed......

-x

~Danseresje
Dag dames,

Danseresje: Ik ben ff kwijt op welke afdeling je stage loopt... waarom ging je er met tegenzin heen? Ik hoop voor je dat het snel beter zal gaan daar, hoe lang moet je nog?

Scheepje: wel fijn dat je nu ook mee kan kijken bij andere groepen, zeker als je deze niet zo leuk vind en zo krijg je idd een goed beeld van de VGZ.

Disco: je verhaal klinkt wel herkenbaar en als ik het zo lees komt dat ws door de hectiek en drukte in een ziekenhuis waardoor het tegenwoordig voor leerlingen gewoon een stuk moeilijker is om het allemaal goed te leren, waardoor dit soort situaties ontstaan. Oke van die situaties leer je natuurlijk wel en het zal je niet snel nog een keer gebeuren maar achteraf is het wel vervelend voor een hele hoop partijen dat dit gebeurt.

Anne: Wat goed dat je je besluit hebt genomen!! En oncologieverpleegkundige lijkt me ook een mooi beroep (heb ook stage gelopen op die afdeling), het is gewoon een heel byzondere doelgroep en afdeling.

MDF: Hoe gaat het nu met afstuderen?

Ik ben inmiddels een kleine 3 weken bezig bij mijn nieuwe baan. Het is toch echt heel anders dan op de andere afdelingen waar ik ooit heb gewerkt in de psychiatrie.

Dit is veel interessanter en ook echt op hbo-niveau.

Ik zit daar voorlopig zeker goed op mn plek. Al heb ik wel besloten dat ik volgend jaar weer deeltijd er bij wil gaan studeren, ik weet nog niet helemaal hoe en wat en misschien kan ik t ook via de instelling gaan doen (zou helemaal mooi zijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven