Gezondheid alle pijlers

Pijn in heup

26-01-2012 17:13 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds dinsdag heb ik last van mijn linker heup.

De pijn is zeurderig en stroomt ook door naar lies, linkerzij en de onderkant van mijn rug (alleen linkerkant).

Het is gekomen na een dansles (Moderne Dans) en werd in de loop van de les erger todat ik het einde niet meer mee kon doen.

Het is er dus niet plotseling ingeschoten en heb ook niet gemerkt dat ik na een bepaalde beweging in ene pijn kreeg.

Het is echt een vervelende pijn en pijnstillers lijken niet te werken.

Lopen (Gewicht er op) maakt het erger, fietsen viel dan wel weer mee.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik het beste kan doen?

Koelen? Warm houden?

Rust houden of juist goed blijven bewegen?

Lastig om te zeggen vanaf dit verhaaltje maar wie weet zijn er wat ervarings deskundige.
Hier hebben ze speciale mensen voor, die worden ook wel huisartsen genoemd. Ik zou daar even langsgaan als ik jou was.
Wat kan helpen (als er toch iets scheef zit, hoef je niet altijd te merken als het gebeurt) is met je rechterbil op een tafel of i.d. zitten en langzaam met je linkerbeen zwaaien (been/heup moet dus wel vrij kunnen bewegen) Advies heb ik ooit van een orthopeed gekregen nadat ik al jaren last had en niets te vinden was en bij mij helpt het.
quote:lettertype schreef op 26 januari 2012 @ 17:21:

Hier hebben ze speciale mensen voor, die worden ook wel huisartsen genoemd. Ik zou daar even langsgaan als ik jou was.Dit wilde ik nou ook zeggen...
De gemiddelde huisarts weet hier weinig van af en zal in het algemeen je adviseren om het af te wachten en als het na een tijd niet over is je doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Snap de "bijdehante" reacties niet zo goed, is toch alleen maar goed als je eerst iets wat niet zo ernstig is met behulp van anderen probeert op te lossen ? Zou als mensen dat wat vaker deden, sowieso schelen in de ziektekosten die nodeloos gemaakt worden omdat veel mensen voor elke poep en scheet naar de huisarts gaan, en dus voor de premies.
Ik ga als ik 2 dagen pijn heb en niet verga van de pijn niet meteen naar de huisarts.

Als dit nou een paar weken aanhoudt is het iets anders maar nu zou ik dat echt een beetje overdreven vinden.

@Zonnetje: Dankjewel. Ga het eens proberen op de keukentafel. ( dat klinkt fout :p )
Kijken of ik toch nog wat advies kan krijgen?

Ik denk zelf dat het wel iets van overbelasting zou kunnen zijn.

Ik gebruik ook altijd veel prednison dus al mijn spieren en gewrichten krijgen daar ook een klap van.
Helemaal eens met zonnetje. Als het er niet heel plotseling in is geschoten en als je er niet op bent gevallen zal er echt niets kapot zijn.

Voor een paar dagen spierpijn of overbelasting (wat het hoogst waarschijnlijk zal zijn) moet je niet meteen naar een huisarts rennen. En al helemaal niet in het weekend. Daar worden de ziektekosten zo hoog door.

Ik begrijp echt wel dat we op een forum geen diagnose kunnen/mogen stellen!!! Maar we kunnen natuurlijk altijd een advies geven.

Ook al is het overbelasting, evengoed licht belast blijven bewegen. Van helemaal niets doen worden je spieren ook niet blij.

Als het toch blijft of erger wordt moet je natuurlijk wél even naar je ha gaan!

Dat het bij fietsen niet erger wordt komt trouwens omdat je dan het gewricht wel beweegt, maar niet belast (met je lichaamsgewicht) Probeer daarom vandaag en morgen niet te veel te lopen maar wel korte stukjes te fietsen..

Succes!!
Dankjewel...
Je heupgewricht geeft pijn in de lies. Je beschrijft pijn in de rug en buitenzijde bovenbeen en lies. Er zijn meerdere mogelijkheden, zoals pijn vanuit de rug, spieren etc. Een huisarts moet in staat zijn onderscheid te maken waar deze pijn vandaan komt. Typisch voor heupklachten is pijnlijke rotaties, mn endorotatie.

Je gebruikt prednison, dit zou voor mij aanleiding zijn op laagdrempelig door te sturen naar een orthopeed. Je loopt namelijk een verhoogd risico op pees en botproblemen.

Morgen dus naar de huisarts.
haha, vast een stomme vraag wat is Endorotatie?

Misschien kan ik het even uitproberen om te zien of dat voor mij inderdaad extra pijnlijk is.

Ik heb de laatste tijd wel vaker last van gewrichten/spieren en dat zou goed van de prednison kunnen komen.
Weet je zeker dat het je heup is trouwens? Kan misschien ook je SI-gewricht zijn, dat zit zeg maar tussen je wervelkolom en je heup... (en kan dus ook pijn in de rug geven)

Wordt het al wat minder pijnlijk of nog niet echt?
In beweging blijven. Stil gaan zitten maakt het alleen maar erger, het even aankijken en als het echt niet meer gaat kun je altijd nog een fysiotherapeut bellen voor advies. Een huisarts kan hier niet veel aan doen, die zegt toch afwachten.

Zoals zonnetje zegt, bewegen/schommelen voor zover het gaat. Of op je niet pijnlijk zij gaan liggen, benen een beetje buigen en dan het pijnlijk been langzaam op en neer bewegen. Spannig op de spieren houden en dan merk wel of het de heup of iets anders is.
Endorotatie: rugligging, jij doet niks, laat het been passief bewegen door de onderzoeker, knie in 90 graden, onderzoeker draait je onderbreen naar buiten.

... Maar dit moet je laten doen door iemand die het vaker doet. Interpretatie hoort er ook bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven