Geld & Recht alle pijlers

Proef samenwonen: Adresfraude?

02-07-2026 09:18 4 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag gaan samenwonen met mijn vriend. Maar ik ben er gister achter gekomen dat als ik tijdelijk in zijn koophuis trek zonder me in te schrijven en mijn huurwoning betaal, ik adresfraude pleeg. Nu vraag ik me af hoe ik kan proef samenwonen met mijn vriend zonder dat ik fraude pleeg? Ik wil mijn huurhuis het komende twee jaar nog aanhouden, voor als het niet goed gaat.
Bij mijn verhuurder staat bij huisbewaring ivm samenwonen dit, en mag het maximaal een jaar.

bij op proef samenwonen
- U gaat wonen in de woning van uw partner
- Het huur- of koopcontract staat op naam van uw partner
- U schrijft zich in op het adres van uw partner bij de Basisregistratie Personen van de gemeente
- U heeft zelf geen ander huur- of koopcontract op uw naam
- U bent nog niet getrouwd en ook geen geregistreerd partner

In uw gemeente kunnen extra regels gelden, vraag dit na uw gemeente.

Hoe staat het bij jouw verhuurder beschreven?

En je moet uiteraard toestemming hebben van je verhuurder, er wordt een contract opgesteld en je bent aansprakelijk voor overlast etc in je huurhuis.
Ook mag je geen winst maken op de ‘onderhuur’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom is het adresfraude? Ontvang je een uitkering of huurtoeslag?

Gezien de huidige woningnood zou je gek zijn om direct je eigen huurwoning op te geven. Maar twee jaar is wel lang voor proefsamenwonen. Een jaar huisbewaring zou een optie kunnen zijn als je verhuurder akkoord gaat.

Zelf zou ik de komende periode gewoon meer bij vriend zijn, maar wel regelmatig even teruggaan naar je eigen woning. En je meubels en zo laten staan en enkel wat kleren en essentiële dingen meenemen naar het huis van je vriend.
laiskuri schreef:
03-07-2026 06:52
Waarom is het adresfraude? Ontvang je een uitkering of huurtoeslag?

Gezien de huidige woningnood zou je gek zijn om direct je eigen huurwoning op te geven. Maar twee jaar is wel lang voor proefsamenwonen. Een jaar huisbewaring zou een optie kunnen zijn als je verhuurder akkoord gaat.

Zelf zou ik de komende periode gewoon meer bij vriend zijn, maar wel regelmatig even teruggaan naar je eigen woning. En je meubels en zo laten staan en enkel wat kleren en essentiële dingen meenemen naar het huis van je vriend.
En tegelijkertijd kan de woningbouwvereniging/ verhuurder natuurlijk geen huizen twee jaar leeg laten staan om diezelfde reden.

Zoals jij voorstelt gecombineerd met wat hier boven staat lijkt me de manier?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven