Tips Marokko!

26-01-2012 18:08 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit jaar samen met mijn vriend 3 weken naar marokko. We willen 2 weken gaan rondreizen en dan 1 week chillen aan het strand in agadir.

Wie is er weleens in marokko geweest? Tips zijn welkom! Wat mogen we echt niet missen??
Ik vond het kustplaatsje essaouira erg leuk en laid back, verder heeft de berg stad Chefchouen veel indruk achter gelaten bij mij!

Wat IK vooral niet zou doen is een week naar Agadir, daarvoor zou ik niet naar Marokko gaan namelijk. Ik zou een andere kustplaats uitzoeken om een paar dagen (geen week) te chillen!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Wat leuk dat je naar Marokko gaat!!!

Ik ben zelf twee keer in Marrakech geweest en vind het echt een super stad. Uiteraard mag je daar de souks niet missen en verder de "standaard excursies". De mensen zijn heel vriendelijk daar en in het voorjaar is het weer heerlijk (bij ons dan). Veel plezier!!!
Ik zou ook niet te lang in Agadir blijven. Liever Essaouira, das een superknus plaatsje! Verder uiteraard Marrakech en de Erg-Chebbi woestijn. Ik heb in de woestijn overnacht onder de sterren, was echt super!!
Ait Benhaddou (schrijf je het zo?), Erg- Chebbi (in een nomadentent in de woenstijn slapen en een nachtje onder de 'blote hemel'). En de volgende dag op dromedaris de woenstijn in (en dan het liefst lange tijd- dus niet maar 1 of 2 uur- zodat je de woenstijn en het leven daar goed kunt ervaren).Heel indrukwekkend!

En natuurlijk Marrakech.

Essaouira vond ik ook erg leuk.

Ik ben ook op studiereis in het noorden geweest (berber gebied). Dat was ook erg mooi.

En daarnaast heb ik alle koningssteden gezien. Maar voor mij is Marrakech met stip nummer 1 van de steden!
Oja, ik ben beiden keren in het voorjaar gegaan. In het noorden was het toen best fris (bbrrr...bijna geen zon gezien), maar het zuiden was in het voorjaar heerlijk. In de zomervakantie wil je waarschijnlijk niet in de woenstijn slapen, dan is het echt bloedheet (is me verteld).
We vliegeb terug vanaf agadir, dus vandaar dat ik die plaats bedacht had om op het eind te relaxen. Zit er een leuke badplaats daar in de buurt?? Over essaouira heb ik gehoord dat er altijd super verl wind staat en dus niet lekker is om op het strand te liggen. Klopt dat?
Agadir is leuk om te eindigen hoor, beetje het miami van Marokko. Ik vind zelf essouira ook erg winderig, leuk voor een dag of twee maar niet voor chill een strand weekje. Je hebt in agadir mooie hotels en zwemcomplexen.
naast de badplaatsen en marrakesh wat hierboven beschreven is zou ik zeker naar Fess gaan.

Je hebt wel een gids nodig om een tour door de medina te maken maar het is zo indrukwekkend!!!!
Wanneer ga je eigenlijk? Wij waren er in juli/aug en toen was het echt veel te heet.
We gaan in mei, dus hoop dat de temperatuur dan aangenaam is
Ik heb Marokko inmiddels al paar keer mogen bezoeken, maar nog steeds geen genoegen van kunnen krijgen (vriend is Marokkaans).

Fes, Meknes, Marrakech, Casablanca en Rabat zijn de absolute trekkers die je eigenlijk wel moet zijn als je Marokko voor het eerst ziet. Fes om de marktkraam straatjes (sorry weet niet hoe ik het anders moet opnoemen), maar als je er eens geweest bent weet je wel wat ik bedoel haha), in Meknes zeker de Quara gevangenis bezoeken en Marrakech de Jema el Fna plein.

Wij zijn wel in de zomer geweest en Marrakech was toen echt bloedje heet, Agadir schijnt nog veel warmer te zijn. Wij hebben alles op eigen houtje gedaan, logisch aangezien vriend gewoon de taal spreekt. Vooraf heb ik wel boekjes en online gekeken om in ieder geval het een en ander aan basis te hebben.

Verder vond ik Essaouira/Chefchouen en Ouarzazate ook erg mooi. In Ouarzazate zou ik de filmstudio's zeker bezoeken.
Grappig, RoyalExp, dat je vriend Marokkaans is en jij niet weet dat de marktkraamstraatjes zoals je ze noemt souks heten.

Ben 't er niet mee eens dat Casablanca een absolute trekker is, die staat juist onderaan als ik zou adviseren.

Agadir wat mij betreft ook niet hoog, maar 't is op zich wel relaxed op het einde om een paar dagen (zou er echt geen week gaan zitten) aan het strand te gaan liggen. Essaouira erg leuk, maar niet zeker van lekkere temperatuur, en door de wind ook niet zeker van lekker aan 't strand kunnen liggen (ben er 'n keer of 20 geweest (in alle seizoenen), maar heb er echt maar 2 keer aan het strand kunnen liggen).

Woestijn bij Merzouga - Erfoud (Erg Chebbi) is heel gaaf, en de Gorges de Todra, en Dades ook. Supermooi landschap. Je kunt bv. vanuit Agadir via Taroudant, Ouarzazate, Todra, Merzouga naar boven gaan via Midelt naar Fes (niet te missen!), Meknes, eventueel Chefchaouen (leuk voor 'n dag, maar wordt wel een lange route voor 2 a 2,5 week), via de snelweg weer terug naar Marrakech, snelweg naar Essaouira, en dan via de kustweg naar Agadir. Als je overal ongeveer 1 of soms 2 nachten blijft, dan rijd je iedere dag ongeveer tussen de 250 en 350 km. In mei hoef je geen rekening te houden met sneeuw in de bergen, dat is een voordeel. Overdag kan het al goed warm worden in Marrakech en ten zuiden van Marrakech (rond de 30 graden is dan al normaal), 's avonds wat frisser.

Je kunt ook tussen Essaouira en Agadir een leuke plek zoeken om naar 't strand te gaan. Er zitten weinig toeristische dorpen tussen, maar wel charmante kleine plaatsjes zoals Sidi Kaouki bv. Er is niets te beleven 's avonds, maar wel mooie stranden. Aan die kusten daar wordt veel ge(kite)surft.

Mijn favoriete regio is Tinghir (Todra & Dades), dan zit je al echt in woestijnlandschap met groene valleien daartussen. Niet veel toerisme, dat wordt meer als je richting Merzouga gaat.
Issis, even een vraag, betekend chebbi ook hoe wij het woord hier wel eens kunnen gebruiken?
Geen idee, ik zal 't eens navragen morgen. Ik dacht zelf dat het hoogste zandduin oid betekent, maar mijn arabisch gaat niet veel verder dan het beleefdheidsriedeltje en wat andere losse woorden om te zeggen dat ik lekker heb gegeten bij schoonmoeders thuis.
Ook wanneer het niet lekker was
Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee!!
quote:2010viva schreef op 29 januari 2012 @ 20:51:

Ook wanneer het niet lekker was Haha, dan wordt 't gewoon geen reactie, daar geldt overal: wat niet weet wat niet deert
@Isiss: Nee heet geen souks, dat is namelijk gewoon het Marokkaanse woord voor "markt". Mijn schoonmoeder vertelt hier namelijk ook dat ze naar de "souk" is geweest als ze boodschappen op de markt heeft gedaan haha.

De benaming er van weet ik niet, maar de smalle steegjes met winkeltjes dus.

Casablanca is wel een stad dat je gezien zou moeten hebben, zeker vanwege de Hassan II moskee, erg indrukwekkend vond ik zelf. We zijn er zelf niet lang gebleven.

@TO: Heb de steden Tetouan, Tanger, Nador, Alhoceima ook gezien maar hier zou ik eigenlijk alleen heen gaan als je echt voor de zonvakantie's gaat. De meeste Marokkanen uit Nederland wonen in die omgeving, dus als we daar zijn is het vooral gezelligheid met vrienden van hier wat het leuk maakt maar verder geen must-see.
quote:isiss schreef op 29 januari 2012 @ 22:33:

[...]

Haha, dan wordt 't gewoon geen reactie, daar geldt overal: wat niet weet wat niet deert Zo waar
Wij gaan bijna elk jaar naar Marrakech en I lOVE DJEMAA EL FNA PLEIN. Geweldig vinden wij het om daar uren rond te slenteren.

Wij zijn ook een paar dagen naar Essaouira geweest, veel wind, lekker verse vis eten, wel koud wij hebben daar een trui gekocht!! Ook zijn wij een dag naar Ouzoud geweest, als jullie van watervallen houden is dit een aanrader!!

Veel plezier.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven