0-uren contract
maandag 30 januari 2012 om 11:09
Mijn broer heeft een eigen bedrijf gehad maar is failliet gegaan. Gelijk gaan zoeken naar een andere baan en in no-time kon hij ergens in loondienst aan de slag met een 0-uren contract (half jaar). Hij heeft al die tijd meer dan full time gewerkt voor een hongerloontje van iets van 1300,- euro en dat is dan al inclusief vakantiegeld en toeslag. Maar maakt niet uit...er moet nu eenmaal gewerkt worden.
Nu is zijn contract al 2 weken verlopen. Hij vraag telkens om een gesprek omdat hij ook over het salaris wil praten. Zijn werkgever houdt telkens de boot af en al met al is er nog geen contract.
Wat nu? Heb wel eens gehoord dat je dan automatisch in vaste dienst bent. Of is het zo da thij er nu vanuit kan gaan dat zijn contract automatisch met een half jaar verlengd is?
Nu is zijn contract al 2 weken verlopen. Hij vraag telkens om een gesprek omdat hij ook over het salaris wil praten. Zijn werkgever houdt telkens de boot af en al met al is er nog geen contract.
Wat nu? Heb wel eens gehoord dat je dan automatisch in vaste dienst bent. Of is het zo da thij er nu vanuit kan gaan dat zijn contract automatisch met een half jaar verlengd is?

maandag 30 januari 2012 om 11:12
maandag 30 januari 2012 om 11:16
Wat nummerzoveel zegt klopt, maar ook hier is weer CAO van belang. Op grond van sommige CAO's ontstaat er een aovk voor onbepaalde tijd indien er geen schriftelijke aovk is overeengekomen terwijl een werknemer na zijn contract wel verder werkt.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
maandag 30 januari 2012 om 11:45
ok...broer is automonteur dus zal daar eens op zoeken. Maar....hij had een contract voor 32 uur en wilde graag naar 40 uur, logisch want hij heeft de nodige mondjes te voeden thuis. Hij heeft gemiddeld altijd meer dan die 40 uur gewerkt. Is zijn contract dan automatisch verlengd/ dan wel vaste dienst voor 32 uur of voor 40 uur?

maandag 30 januari 2012 om 11:48
Een 0-urencontract is geen contract voor 32 uur! Is hier sprake van een misverstand? Als je ergens 3 maanden werkt en gemiddeld veel meer uren hebt gewerkt, dan kun je aanspraak maken op die uren. In dit geval zou ik jouw broer echter adviseren om eerst de verlenging te regelen en pas daarna over de uren te gaan "zeuren", anders loop je misschien het risico dat de werkgever helemaal van verlenging afziet.

maandag 30 januari 2012 om 12:40
Na zes maanden heeft een werknemer met een 0 uren contract meer rechten. Maar hoe het precies zit, dan zou je in je CAO moeten kijken.
http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5225&waar=23
http://www.personeelsnet.nl/dossier.php?Id=5225&waar=23
maandag 30 januari 2012 om 14:25
In geval van mijn broer is er wel een CAO. Heb die er net even op nageslagen (op zijn verzoek) en tot de conclusie gekomen da thij ook in de verkeerde functiegroep is ingedeeld. Tenminste zoals ik het lees. Ik zou het super fijn vinden als iemand met mij mee wil kijken. Hij valt volgens mij onder CAO Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf. Hij heeft VMBO motorvoertuigen techniek gedaan, is 28 jaar en zelfstandig monteur. Als ik het goed snap zou hij minimaal in salarisgroep B moeten zitten maar hij is ingedeeld volgens zijn loonstrook in A. Het verschil per maand is ruim 300,-. Hij wordt per maand betaald.
Ik heb echter twijfels of ik dat wel goed zie met die functiegroepen. In de CAO staat:
De werkgever betaalt aan een werknemer tot 23 jaar die in het bezit is van:
- ten minste een diploma VBO/MAVO/VMBO ten minste het salaris zoals vermeld
onder ‘Jeugdgroepen VBO/MAVO/VMBO’ dan wel
- ten minste een vakdiploma, behaald via de beroepsbegeleidende leerweg
(BBL), ten minste het salaris zoals vermeld onder ‘Jeugdgroepen vakdiploma’,
indien en voorzover die werknemer een functie uitoefent waarvoor het
vakdiploma relevant is dan wel indien en voorzover een werknemer een functie
uitoefent waarvoor het voortgezette vakdiploma relevant is en die werknemer
ten minste het eerste jaar van de Wet educatie en beroepsonderwijs op het
niveau van voorheen voortgezet leerlingwezen met goed gevolg heeft afgerond,
dan betaalt de werkgever ten minste het salaris zoals vermeld onder ‘Jeugdgroepen
voortgezet vakdiploma’De in dit lid bedoelde vakdiploma’s zijn de door de CAO-partijen erkende vakdiploma’s.
Aantekening:
De vakdiploma’s staan vermeld op www.bedrijfsraad.nl.
Als ik dan de tabel voor deze groep tot 23 jaar bekijk dan staat er al een loon van 1603 bij iemand van 22 met een VMBO diploma. Mijn broer zit nu in A en krijgt 1435,20 bruto. Kan echter nergens terug vinden hoe het zit met iemand van 23+ met een VMBO diploma of vakdiploma.
Als ik naar de sit van bedrijfsraad ga kan ik nergens een goed overzicht vinden van de vakdiplomas maar kom ik wel uit bij een handboek voor functieindeling en daar staat dat een monteur van 4-wielige voertuigen minimaal in B ingedeeld moet zijn. Wie kan/wil met mij meekijken?
Ik heb echter twijfels of ik dat wel goed zie met die functiegroepen. In de CAO staat:
De werkgever betaalt aan een werknemer tot 23 jaar die in het bezit is van:
- ten minste een diploma VBO/MAVO/VMBO ten minste het salaris zoals vermeld
onder ‘Jeugdgroepen VBO/MAVO/VMBO’ dan wel
- ten minste een vakdiploma, behaald via de beroepsbegeleidende leerweg
(BBL), ten minste het salaris zoals vermeld onder ‘Jeugdgroepen vakdiploma’,
indien en voorzover die werknemer een functie uitoefent waarvoor het
vakdiploma relevant is dan wel indien en voorzover een werknemer een functie
uitoefent waarvoor het voortgezette vakdiploma relevant is en die werknemer
ten minste het eerste jaar van de Wet educatie en beroepsonderwijs op het
niveau van voorheen voortgezet leerlingwezen met goed gevolg heeft afgerond,
dan betaalt de werkgever ten minste het salaris zoals vermeld onder ‘Jeugdgroepen
voortgezet vakdiploma’De in dit lid bedoelde vakdiploma’s zijn de door de CAO-partijen erkende vakdiploma’s.
Aantekening:
De vakdiploma’s staan vermeld op www.bedrijfsraad.nl.
Als ik dan de tabel voor deze groep tot 23 jaar bekijk dan staat er al een loon van 1603 bij iemand van 22 met een VMBO diploma. Mijn broer zit nu in A en krijgt 1435,20 bruto. Kan echter nergens terug vinden hoe het zit met iemand van 23+ met een VMBO diploma of vakdiploma.
Als ik naar de sit van bedrijfsraad ga kan ik nergens een goed overzicht vinden van de vakdiplomas maar kom ik wel uit bij een handboek voor functieindeling en daar staat dat een monteur van 4-wielige voertuigen minimaal in B ingedeeld moet zijn. Wie kan/wil met mij meekijken?

maandag 30 januari 2012 om 15:44
quote:Flashy schreef op 30 januari 2012 @ 12:18:
Ik heb eigenlijk ook een vraag hierover, dit kan ik net zo goed hier stellen.
F?
Deze vraag hangt af van de bepalingen in je CAO of arbeidsovereenkomst. In de regel krijgt een oproepkracht geen loondoorbetaling wanneer er niet opgeroepen wordt, maar dat zou dan wel gecompenseerd moeten worden met vakantiedagen-opbouw in de vorm van geld. Dat kan in het uurloon zijn meegenomen of apart worden gereserveerd.
Tijdens ziekte moet men je wel doorbetalen. Dat kan zijn volgens rooster of dat kan zijn volgens (dus voor de uren dat je al opgeroepen was) of op basis van het gemiddelde van de achterliggende periode (meestal 3 maanden). Maar nogmaals, hier zou de CAO/arbeidsovereenkomst dus meer duidelijkheid over moeten kunnen geven.
Indien je structureel voor een X aantal uren per week werkt, dan zou je ook aanspraak op die uren kunnen maken en het verzoek bij je werkgever in kunnen dienen om jou een arbeidsovereenkomst voor die uren te geven.
Ik heb eigenlijk ook een vraag hierover, dit kan ik net zo goed hier stellen.
F?
Deze vraag hangt af van de bepalingen in je CAO of arbeidsovereenkomst. In de regel krijgt een oproepkracht geen loondoorbetaling wanneer er niet opgeroepen wordt, maar dat zou dan wel gecompenseerd moeten worden met vakantiedagen-opbouw in de vorm van geld. Dat kan in het uurloon zijn meegenomen of apart worden gereserveerd.
Tijdens ziekte moet men je wel doorbetalen. Dat kan zijn volgens rooster of dat kan zijn volgens (dus voor de uren dat je al opgeroepen was) of op basis van het gemiddelde van de achterliggende periode (meestal 3 maanden). Maar nogmaals, hier zou de CAO/arbeidsovereenkomst dus meer duidelijkheid over moeten kunnen geven.
Indien je structureel voor een X aantal uren per week werkt, dan zou je ook aanspraak op die uren kunnen maken en het verzoek bij je werkgever in kunnen dienen om jou een arbeidsovereenkomst voor die uren te geven.