praktische verhuistips

01-02-2012 18:24 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
dag forummers!

Binnenkort gaan we verhuizen, 2 kinderen (2 en 4), ik en lief en de poes! Hoe dichter de verhuisdatum komt, hoe spannender ik het ga vinden.

Ik heb al wel wat ingepakt, maar nog niet veel.

En ik begin er steeds meer tegen op te zien.

Ik hoop dat dit topic mij stimuleert om de boel aan te pakken.

Maar waar ik nog meer op hoop:

wie heeft er goede, slimme of praktische verhuistips?
Een verhuisbedrijf inschakelen voor de grote dingen.

Zodra je de sleutel van je nieuwe woning hebt beginnen met dozen over te huizen en die op zolder of een lege ruimte neerzetten. Wat je het eerst inpakt kun je weer als laatste uitpakken.
Ik weet niet hoeveel tijd je nog hebt: maar nu al op je gemak grote schoonmaak houden. Per kamer alvast zooi (ook uit kasten) in een hoek zetten waar je vanaf wil (kapot, ongebruikt, oud spul).

En dat naar kringloop of de vuilstort brengen.
En natuurlijk alles weggooien wat je niet meer nodig hebt
Stop dingen per kamer in dozen, en niet per soort spullen.Dus bijvoorbeeld niet een doos vol boeken stoppen, want dat is dan niet meer te tillen. Maar wel: een stel boeken, een kussentje van de stoel ernaast en een beeldje wat daar ook weer in de buurt moet komen te staan.

Schrijf op de doos naar welke kamer die straks weer moet.

Wat ik ook gedaan heb: nachtkastjes niet leegruimen en verhuizen, maar gewoon goed dichtplakken met verhuistape en met inhoud en al verhuizen.

En weggooien, veel weggooien. En voor veel dozen zorgen. Het is makkelijker als je ruim kan inpakken en er gewoon genoeg hebt, dan blijven ze ook tilbaar. Die krengen zijn duur maar soms kan je ze tweedehands kopen op marktplaats, of zet een oproepje bijvoorbeeld op facebook dat je verhuisdozen zoekt. Of als je een huis verkocht hebt via een makelaar, kan je soms via je makelaar gratis of voor weinig dozen krijgen.

Voor een steekwagentje zorgen kan ook schelen. Of huur voor alleen de zware dingen een verhuizer in. Zo heb ik het ook een keer gedaan; via marktplaats twee mannen gevonden die een vrachtwagentje hadden en die me hielpen met de zware dingen zoals de wasmachine die van 3 hoog naar beneden moest en de piano die toch ook echt mee moest.
Nu al gaan weggooien wat je straks toch (ook) niet gaat gebruiken. De helft van de zolder e.d. zijn vaak van die bewaardingen, die een hoop getraploop veroorzaken bij verhuizing en uiteindelijk net zo goed al geruimd hadden kunnen zijn.
Ik ga binnenkort ook (weer) verhuizen en pak onder andere breekbare spullen in met kleding die ik op dat moment niet draag (nu dus al mijn zomerkleding).

Verder maak ik altijd lijsten met wat er in welke genummerde doos zit, scheelt zoeken.

Ook zet ik er bij waar welke doos heen moet.

Ik word er steeds handiger in maar het blijft een rotklus, ook omdat er ook vaak nog geklust moet worden in het nieuwe huis.

De verhuisdag zelf vind ik dan wel weer leuk, heeft wel iets gezelligs
Inderdaad, verhuisbedrijf.

Ik ben afgelopen twee jaar 2x verhuisd en dit was super. Het kost wat maar ik zag de verhuizers rennend de wasmachine naar zolder sjouwen zonder beschadigingen. Ze waren binnen een halve dag klaar want ze moesten 's middags voetballen. Top bedrijf, ik kan ze je aanraden. (ik ben ook vaak (7x...) zakelijk verhuisd en toen waren ze ook fantastisch)

Voor wat betreft je kinderen: Geef ze ieder een eigen doos, je hebt van die kinderverhuisdozen bij de bouwmarkt, daar laat je ze zelf de belangrijkste spullen inpakken en die verhuis je zelf zodat je geen essentiële spullen kwijt bent na de verhuizing.

Merk de dozen die je direct nodig zal hebben.

Waar zie je het meeste tegenop? Ga je naar een nieuwe woonplaats?
Huur een goed verhuisbedrijf in, de kosten wegen niet op tegen de ellende van zelf verhuizen tenzij je van een studio of studentenkamer naar een grotere woning gaat, vraag minstens zestig verhuisdozen met stickers, pak kamer voor kamer in, zorg dat je geen dertig dozen hebt met het opschrift "diversen". Een goede verhuizer is in een paar uur klaar van deur tot deur, uiteraard afhankelijk van de afstand. Ze zetten je spullen ook op hun plaats, niet op de millimeter. Zorg daarom dat je kunt aangeven wat waar moet komen zodat je boekenkast niet in de keuken belandt of je eettafel in de logeerkamer.
verba volant, scripta manent.
Stuur de dozen naar de juiste kamer, niet alleen de verdieping.
Verhuisbedrijven zijn echt duur... Ga ik liever een paar dagen zelf zwoegen en daarna lekker op vakantie.
Schrijf waar het heen moet vooral ook op alle kanten van de doos! Zo voorkom je dat het er wel op staat, maar net achterop terwijl de doos onder op de stapel zit.

Geef ook in het nieuwe huis aan welke kamer wat is. Voor jou kan bijv 'logeerkamer' heel duidelijk zijn, maar de verhuizers vergissen zich onherroepelijk als het niet op de deur staat.

Ook is het handig om erop te zetten wat er in zit, dat zoekt sneller als je iets nodig hebt. (Stickers printen gaat vaak sneller dan op dozen schrijven).

En hou belangrijke zaken en spullen die je direct nodig hebt apart als 'handbagage'.

Neem zoveel mogelijk kleine dozen, anders zijn ze niet te tillen.
Geef elke kamer in het nieuwe huis een cijfer en schrijf op elke doos het cijfer van die kamer waar de doos naar toe moet.

Wij hebben verhuisdozen, steekwagentje, plastic hoezen en verhuiskleden gehuurd. Erg aan te raden!

Zorg voor ruim voldoende dozen, je gebruikt er meer dan je denkt. Voor 2 personen hadden wij 90 dozen nodig. We hadden ook speciale boekendozen die extra stevig zijn.

En als je het kan betalen idd laten verhuizen door verhuizers.
Verhuizen is een vak apart. Gelukkig hebben andere daar meer verstand van, overlaten aan de erkende verhuizers.
Verhuisdozen, gekleurde stichers elk kind eigen kleur, schrijf er op wat er in zit, voor de eerste dag in nieuwe huis hou je tas achter in de auto met schone kledeing
Plak gekleurde stickers op de verhuisdozen, voor elke verdieping een andere kleur. En nummer de kamers, is makkelijker dan steeds te moeten lezen waar een doos precies naartoe moet. Bijv. Rood voor de begane grond, 0.1 voor de woonkamer, blauwe sticker met 1.1 voor de werkkamer op de eerste verdieping, etc. Teken (als je je laat verhuizen) plattegronden met de nummers erin en hang die op de gang op de betreffende verdieping. En probeer dozen die naar dezelfde verdieping/kamer gaan zoveel mogelijk bij elkaar te zetten. Dan gaat het helemaal als een razende.
Elke keer als je (voor het verhuizen) naar het nieuwe huis gaat, je auto volstoppen met spillen die je niet meteen nodig hebt.

Hulp inschakelen van veeel vrienden!

Geef ze duidelijke taken. Bijvoorbeeld dingen in of uit elkaar halen.

Laat hun het sjouwwerk doen. Neem zelf een coirdinerende taak.

Op verhuisdag zelf: jij op nieuwe adres, nan op oude adres (of andersom) om de boel in goede banen te leiden.
Je kinderen op verhuisdatum uit logeren doen! De kat apart houden in een lege kamer, met kattenbak en eten, deur opslot doen dat ie niet kan ontsnappen!
Niet alle reacties gelezen dus misschien mosterd. Ik plak altijd een a4tje op de doos met daarop duidelijk naar welke ruimte de dios moet, of de inhoud breekbaar is en bijvoorbeeld ook nog uit welk dressoir/kast de inhoud komt. Werkt als een trein, ook vior de sjouwers. Verder zoveel mogelijk nu al uitzoeken en evt weggooien/verkopen. Eerst grote schoonmaak in het nieuwe huis houden en buren eventueel alvast aangeven wanneer je gaat verhuizen en vragen of ze die ene handige parkeerplaats voor je vrij willen houden. Mocht je veel trappen moeten lopen, regel een verhuislift, is voor iedereen prettig. Zorg goed vior de hulptroepen en las een lunchmoment met broodjes, koffie en thee in. Bij gladde stoep, strooizout! Succes met de verhuizing en de voorbereidingen.
Ja! Laten verhuizen door profs! Ik weet niet of je koopt of huurt, maar als je net 2 ton hebt uitgegeven aan een huis, is het echt idioot om je vrienden in te zetten voor de verhuizing.

Bovendien gaat het snel, zonder schade (en als er toch iets stuk gaat, zijn ze daarvoor verzekerd) en zonder stress.

Dat nummeren deed ik trouwens ook. Op de dozen en op de deuren. Vonden de verhuizers erg prettig.
Zorg op de dag zelf voor genoeg, koffie, thee, roze koeken, bier, limonade en broodjes. Dat houdt de moet er in.
quote:Lieveleen schreef op 01 februari 2012 @ 19:01:

Elke keer als je (voor het verhuizen) naar het nieuwe huis gaat, je auto volstoppen met spillen die je niet meteen nodig hebt.

Hulp inschakelen van veeel vrienden!

Geef ze duidelijke taken. Bijvoorbeeld dingen in of uit elkaar halen.

Laat hun het sjouwwerk doen. Neem zelf een coirdinerende taak.

Op verhuisdag zelf: jij op nieuwe adres, nan op oude adres (of andersom) om de boel in goede banen te leiden.

Zorg wel dat het sjouwwerk ook een beetje te doen is.

Een hele rij boeken zo van de plank in een doos kieperen is misschien voor jou als inpakker wel handig, maar voor de arme vriend die moet het sjouwen minder prettig.
Ruim van tevoren beginnen met inpakken (al kan dat ook aan mij hebben gelegen, want ik ben een enorme verzamelaar ).

Ik ben iedere week langs de supermarkt gereden voor een lading bananendozen; super handig; sterk en niet te groot en gratis!
Wij zijn vorig jaar ook verhuisd, met een peuter en een kleuter.

Heel veel dingen kun je (ruim) van te voren al inpakken.

Wel een tip m.b.t. de kinderen:

Wij hebben bewust op de dag van de verhuizing de kinderen niet "uitbesteed" maar een beetje bij de verhuizing betrokken. Zodat ze konden zien dat hun bed van het ene huis naar het andere huis ging. Kleuter begreep het wel, maar zo zag peuter ook echt wat er gebeurde. Mijn moeder heeft die dag wel op ze gelet, en heeft ze tussendoor ook nog even mee genomen, even naar de winkel etc. zodat wij ook door konder gaan.

Maar het is denk ik wel belangrijk om je kinderen erbij te betrekken. Succes!
quote:redband schreef op 01 februari 2012 @ 19:03:

Je kinderen op verhuisdatum uit logeren doen! De kat apart houden in een lege kamer, met kattenbak en eten, deur opslot doen dat ie niet kan ontsnappen!Ik heb het net ook al gezegd, maar ik zou ze juist niet uit logeren doen. Kinderen (en zeker de peuter) begrijpen er niets van als ze s'morgens in een "vol" huis weggaan met hun bedje, en s'avonds terugkomen in een "vol" nieuw huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven