racistische vrienden op facebook

01-02-2012 23:24 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag hoorde ik een onderwerp in een tv programma dat ging over het feit dat in Venlo er voor het eerst een Marokkaanse Prins Carnava l is benoemd. Venlo is zoals men misschien weet ook de geboorte plaats van Geert Wilders dit verder ter zijde.

Ik vond en vind dit zo leuk om te horen dat ik op mijn facebook had geschreven: Kijk dat is pas integreren! in Venlo heeft men een Marokkaanse Prins Carnaval Prins Abi den eerste Alaaaaaf! met de beroemde hahaha er ook nog achter vermeld.

Vervolgens komt daar de ene na de andere reactie op en ik moet zeggen de eerste twee begonnen al erg racistisch.

Voorbeelden: Dat zal een KNAL feest worden! of; Dan mag iedereen zijn portemonnee wel aan de binnenkant van zijn boerenkiel vast gaan naaien!

Afijn geen leuke reacties maar tot dan toe nog van mensen die niet bepaald meer in mijn dagelijks leven actief aanwezig zijn.

Ik heb zelf Marokkaanse vriendinnen en die staan ook op mijn fb een vriendin van me reageerde dan ook met de tekst : leuke vrienden heb jij op je fb staan!

Ik heb de ergste raddraaier dan ook terecht gewezen op het feit dat hij niet iedereen over een kam moet scheren en hij dimde ook redelijk in.

Ik heb bewust het bericht laten staan op fb om te kijken wat er verder nog mee gedaan zou worden hier en daar kwamen er nog wel wat opmerkingen en of grapjes binnen stromen die ik persoonlijk ook nog om te lachen vond zoals bv : in venlo halal bier of; geen alaaf maar alaaaah in venlo

Toen ik vervolgens op iemand anders zijn foto reageerde kwam de opmerking over"mijn prins carnaval"na voren terwijl deze persoon niet in de discussie zelf betrokken was geweest.

Eigenlijk ben ik op de eerste plaats geschrokken van de reacties van mensen dat op de eerste plaats en op de tweede plaats weet ik nu niet zo goed wat te doen met de persoon die zich blijkbaar heeft geërgerd aan het feit dat ik het op heb genomen voor mijn Marokkaanse vriendin? wat zouden jullie doen ? deze persoon verwijderen? het is een oud klasgenoot van vroeger dus heel close zijn we niet.
quote:quattro35 schreef op 02 februari 2012 @ 01:55:

[...]

Ik ga niet eens in op je reactie.

Dit is een prachtig voorbeeld van integratie.
Geen ruzie over gaan maken op FB. Reactie verwijderen, en als het je echt stoort een IM sturen waarin je dat uitlegt. En je er verder vooral niet druk over maken.
Opinions are like assholes. Everybody has one.
Jeetje..... Wat een chique en aimabel mens hebben wij in ons midden... Wat een nuance en positivitei! Fijn karakter, goed mens. Slim, rechtvaardig en zeggen waar t op staat.

Precies de persoon die dit land weer een fijne samenleving voor ons allen kan maken.

Ik zeg: Quattro for president!
Dan kunnen we met zn allen wel verontwaardigd gaan reageren op Quattro maar er zit wel degelijk een belangrijke kern van waarheid in.

Het laatste stukje over de Marokkaanse vriendinnen is natuurlijk dikke onzin net als dat stukje over de beschaafdheid en intelligentie.

Met betrekking tot de de naam die de bevolkingsgroep heeft zit er toch wel degelijke een belangrijke kern van waarheid in en veel mensen laten zich daar door leiden c.q zijn daardoor beïnvloed. Jammer, maar de waarheid helaas. Gelukkig behoor ik en vele anderen niet tot die groep.
En straks is er niks meer nederlands, sorry hoor, wat nou halal bier en alaaah? en dat is NIET racistisch bedoeld.
quote:beetjegek schreef op 02 februari 2012 @ 08:56:

En straks is er niks meer nederlands, sorry hoor, wat nou halal bier en alaaah? en dat is NIET racistisch bedoeld.Nou inderdaad! Het begon al bij onze moeders die makkeronie en dat soort buitenlandse dingen gingen koken! Eigen piepers eerst!

En straks is er niks meer nederlands, sorry hoor, wat nou halal bier en alaaah? en dat is NIET racistisch bedoeld.

Wat is er nou niet Nederlands aan een Marokkaan die leuk meedoet met carnaval? Ik vind het alleen maar mooi dat deze persoon openstaat voor een Nederlands feest en dat hij wordt omarmd door die carnavalsvereniging. Zouden meer mensen mogen doen.

Het maakt niet uit dat bepaalde opmerkingen niet racistisch bedoeld zijn, het gaat erom dat ze kwetsend aanvoelen voor hen, dat het een bepaalde groep aanspreekt en daarom discriminerend is.
Quattro, ik heb je gestaft.

Onee, want de niet blanke kindjes doen potverdrie ook al mee met sint Maarten en Sinterklaas. Waar gaat het heen?

Ik hoop echt dat je post niet serieus was hoor.

En straks is er niks meer nederlands, sorry hoor, wat nou halal bier en alaaah? en dat is NIET racistisch bedoeld.jahaaa, carnaval is een übernederlands feest tenslotte. Je vindt het nergens anders op aarde
Laten we wel even feitelijk vaststellen dat Marokkaans-zijn geen ras is.

Het gaat hier dus om (al dan niet ongegronde) cultuurkritiek, niet om racisme.
quote:martin81 schreef op 02 februari 2012 @ 09:17:

Het gaat hier dus om (al dan niet ongegronde) cultuurkritiek, niet om racisme.Dan noemen we het vanaf nu discriminatie.

Eens. Ik kan me voorstellen dat TO het stomme grapjes vindt, maar racistisch vind ik wat ver gaan. Die Marokkaanse vriendin vind ik ook niet zo sympathiek dat zij TO op reacties van facebookvrienden denkt aan te kunnen spreken.

Verder: Alaa(f).
Wat leuk!! Een prins carnaval die andere ouders heeft als oer Hollandse.

Als het in mijn facebook zou gebeuren zou ik er heel fel op worden en ze ontvrienden. Ga maar ergens anders discrimineren maar niet in mijn facebook.

Ruimt lekker op.
quote:nessemeisje schreef op 02 februari 2012 @ 09:22:

[...]

Eens. Ik kan me voorstellen dat TO het stomme grapjes vindt, maar racistisch vind ik wat ver gaan. Die Marokkaanse vriendin vind ik ook niet zo sympathiek dat zij TO op reacties van facebookvrienden denkt aan te kunnen spreken.

Verder: Alaa(f).

Waarom niet? Als het irl was, dan zou die vriendin ze daar ook op moeten kunnen aanspreken. Heeft niets met sympathiek zijn te maken, dit is namelijk discriminatie.

Wel opvallend eigenlijk hoeveel mensen hier het onderscheid tussen racisme en discriminatie niet weten.
quote:Bammetjebam schreef op 02 februari 2012 @ 09:35:

[...]

Waarom niet? Als het irl was, dan zou die vriendin ze daar ook op moeten kunnen aanspreken. Heeft niets met sympathiek zijn te maken, dit is namelijk discriminatie.

Wel opvallend eigenlijk hoeveel mensen hier het onderscheid tussen racisme en discriminatie niet weten.Dan had ze die zogenaamde racisten zelf aan moeten spreken en niet to.!
Bammetjebam: er is ook nog geen woord voor discriminatie op basis van cultuur. Wel voor sekse en ook ras. Aangezien die laatste hetgeen er gezegd wordt Het meest benaderd, wordt dat ook gebruikt. En iedereen snapt wat er wordt bedoeld. Dus wat maakt het uit?
Hier een berichtje uit Venlo.

Prins Abi, is in Venlo geboren en spreek zelfs dialect.

Hij heeft ook nog in de venlosche Revue gespeelt, waarin uitsluitend dialect werd gesproken. Als dat geen intregeren is!

Ik vind dat als iemand in Nederland is geboren, trouwens geen allochtoon meer is.
Niet te moeilijk over doen, verwijderen dus. Ik verwijder sowieso om het half jaar iedereen waar ik in die periode geen contact meer mee heb gehad. Weg met die overtollige balast :-). Geen punt van maken dus.
quote:new_in_town schreef op 02 februari 2012 @ 09:21:

[...]

Dan noemen we het vanaf nu discriminatie.

Strak plan, dan noemen we vanaf nu ook zwaartekracht gewoon perspectief. Perspectief noemen we dan maar zilbubz.

Martin heeft een punt. Sec genomen is dit geen discriminatie maar cultuurkritiek.

De opmerkingen die in de OP staan zijn toch niet zo heftig? Sommige zijn smakeloos, maar ja met wansmaak heb je de hele dag te maken.

Humor kan juist een manier zijn om mensen met elkaar te verbinden. En als ik de opmerkingen lees in een carnavalscontext (een verbindend overgangsritueel), dan lijkt mij dat juist in het benoemen van de tegenstelling (de grap) mensen de verbinding aangaan (de grappen zijn dan ook typisch voor carnaval - beetje plat en plagerig).

Het is eigenlijk een beetje Braboneger-achtig.
Ik denk dat de eerste twee, hoewel je over de kwaliteit van de grap kunt discussieren, in de categorie domme blondjes of belgenmoppen vallen. Zou er dus wat laconieker mee omgaan, zeker als het om carnaval gaat, verdorie, dan moet je toch juist een grapje kunnen maken.

Twijfel je echt aan de manier waarop je vrienden tegen onze samenleving aan kijken, dan hoeft het geen vraag te zijn om ze te ontvrienden toch?

Grappige prinsennaam trouwens. Hier in de omgeving hebben we/hadden we een prins met dreadlocks. Over een jaar of tien is het doodnormaal, en wordt wel tijd ook.
geen alaaf maar alaaaah in venlo > twitterwaardig
quote:Bammetjebam schreef op 02 februari 2012 @ 09:35:

[...]

Jammer alleen dat die vriendin niet degene aansprak die de grapjes maakte, maar TO. En TO hoeft geen verantwoording af te leggen over een (wanstaltig) grapje van een ander.
quote:new_in_town schreef op 02 februari 2012 @ 09:09:

Quattro, ik heb je gestaft.

Citaat Quatro

" een sterke afkeuring van het gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen"

Hij heeft het hier over het gedrag van bepaalde bevolkingsgroepen..

Het gedrag, niet de groepen in het algemeen.

Want? Vrijheid van meningsuiting....

Wat hij zei is toch niet kwetsend? Of wel?

Moet je eens horen wat ik en vrouwelijke collega's naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik in Kanaleneiland terug van mijn werk liep...

Tsssssssss.....

Hear Hear...

En dat terwijl ik het echt, bijna nooit tot nooit met je eens ben....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven