Weer wat loos op school

31-01-2012 20:52 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
even een andere nick ivm herkenning

Hallo allemaal,

Ik wil dit graag even van me afschrijven.

Zoon zit in groep 2 (is van voorjaar 2006), december 2010 eerste 10 min gesprek daarin werd door juf (nog niet gediplomeerd) even te kennen gegeven dat zoon iets in het 'autistisch spectrum' heeft, Oh en nu: was mijn reactie.

Zoon is aanwezig, kan druk zijn maar ook geconcentreerd bezig, kijkt alleen niet goed in de ogen van mensen bij communiceren.

Hij wil liever niet knutselen en er is voor hem een 'time out' stoeltje en beloningssysteem in de klas gekomen.

Werkte wel redelijk en natuurlijk super dat de juffen zo'n moeite doen, maar ze waren niet consequent.

Als hij bij de 1 het goed deed een sticker terwijl de andere op andere dingen beoordeelde.

Daarna alles even op z'n beloop gelaten. Aan het eind van het schooljaar werd het weer door haar opgemerkt. Wij (man en ik) zijn toen buiten school om opzoek gegaan naar een (ortho)pedagoge die ons hiermee kon helpen. na 2 maanden wachten eindelijk bericht dat diegene langdurig ziek was/is, dus in sept opzoek naar een ander. gelijk gevonden. Eerst gesprek gehad zonder zoon, wat een heerlijke vrouw en wat een heerlijk nuchtere kijk op dingen.

Vanuit school zouden twee IB'ers hem gaan observeren, daaruit bleek dat hij wel communiceerde met zijn handen maar er is met geen woord over autisme of wat dan ook gesproken. ik wacht nog op het verslag van deze bespreking (6 dec jl.) ondertussen heb ik ook onze orthopedagoge in de klas hem laten observeren en zij ziet geen grote problemen en absoluut (haar woorden) geen autisme.

Dus wij dachten dat het nu weleens tijd werd voor betere tijden, ook eens een 10 min gesprekje zoals andere ouders zouden hebben ipv apart gesprek etc etc.

Maar nu opeens een uitslag van 'remedial teaching gym', ik had verwacht dat hij daar geen problemen zou hebben, zijn motoriek is in mijn ogen ( en in andere mans ogen) bepaald niet slecht.

Maar ik krijg dus een briefje mee dat hij waarschijnlijk wel kinderfysiotherapie nodig heeft, HUH?

Maar er is niks ingevuld...dus daar kunnen we morgen dan weer achteraan. Geen onderbouwing, helemaal niks.

En nu heeft hij een hele tijd voor 3 dagen in de week een hele leuke juf gehad, echt een jongensjuf maar zij gaat binnenkort weg en dan krijgt hij de juf weer die bij eerste gesprekje zei dat hij iets in het autisch spectrum zou hebben.

Ben bang dat zij doorgaat met haar mening en een negatief beeld van hem heeft. Orhopedagoge heeft aangegeven dat als er weer een gesprekje met school is dat zij graag meegaat om haar mening te geven.

Zou zo graag willen dat zoon ook eens als 'gewoon' jongetje gezien word.

heel verhaal geworden, moest het allemaal even kwijt. Maak me af en toen een beetje te druk om het hele 'gedoe'.

Maarja je wilt toch het beste voor je kinderen.
quote:mup1986 schreef op 01 februari 2012 @ 13:23:

Hoi,

Heb niet alle reacties gelezen, reageer alleen even op de OP.

Ik word onderhand echt moe van alle mensen die, zonder verstand van zaken te hebben, praten over dat Pietje misschien wel adhd/add/autisme/borderline (igv volwassene) heeft. Men lijkt steeds meer te vergeten dat je een gedegen opleiding nodig hebt om een dergelijke diagnose te kunnen stellen. Veel mensen kennen tegenwoordig wel iemand met adhd/autisme/iets anders en denken op basis daarvan, icm dingen die ze gelezen hebben, iets te kunnen roepen over wat er met Pietje aan de hand is.

Om de diagnose te mogen stellen heb je zoals gezegd een gedegen opleiding nodig. Psychiaters of GZ-psychologen mogen een diagnose stellen, orthopedagogen of basispsychologen bijvoorbeeld niet, net zoals een juf dat ook niet mag. Ga dan ook niet roepen dat je ziet dat Pietje er toch wel veel van weg heeft, het is niet jouw taak.

Neemt niet weg dat ik het goed vind van de juf dat ze waargenomen bijzonderheden met je deelt. Ook wanneer een juf je doorverwijst vind ik dat prijzenswaardig. Maar al met stoornissen gaan gooien terwijl er nog geen onderzoek heeft plaatsgevonden en je zelf niet opgeleid bent om een diagnose te stellen vind ik uiterst onprofessioneel (en vermoeiend).

TO: neem niet zomaar alles aan wat iedereen zegt. Vraag om een onderbouwing op papier (doe je volgens mij al). Als ik jou was zou ik ook een gesprek aanvragen met alle betrokkenen (jullie zelf, juf, ib-er, orthopedagoge, gymleraar) en bespreek wat er goed gaat en wat er minder gaat gaat. STel gezamenlijk een plan op gericht op verder diagnostisch onderzoek, extra begeleiding, manier van aanpak in de klas/gymzaal etc. (afhankelijk van wat nodig is uiteraard). Kortom: zorg met zijn allen dat de neuzen dezelfde kant op staan. Dit voorkomt dat betrokkenen dingen gaan roepen die niet met hun eigen discipline te maken hebben en voorkomt dus ruis op de lijn.

Succes!Het zou natuurlijk best kunnen dat de juf iets heeft opgemerkt en gezegd dat pietje puk gedrag vertoont dat lijkt op, (iig dat hij anders reageert dan andere kinderen in de klas en dat ze zich daar zorgen over maakt, weet ik veel) en dat het handig is als dat onderzocht gaat worden. En to haar woorden anders geïnterpreteerd heeft, door weet ik veel welke omstandigheden (de juf heeft slecht gecommuniceerd, to kan geen kritiek verdragen en hoort alleen maar autistisch spectrum en haar haren staan recht overeind. Alles is mogelijk).
quote:Mevrouw75 schreef op 01 februari 2012 @ 17:40:

[...]

Het zou natuurlijk best kunnen dat de juf iets heeft opgemerkt en gezegd dat pietje puk gedrag vertoont dat lijkt op, (iig dat hij anders reageert dan andere kinderen in de klas en dat ze zich daar zorgen over maakt, weet ik veel) en dat het handig is als dat onderzocht gaat worden. En to haar woorden anders geïnterpreteerd heeft, door weet ik veel welke omstandigheden (de juf heeft slecht gecommuniceerd, to kan geen kritiek verdragen en hoort alleen maar autistisch spectrum en haar haren staan recht overeind. Alles is mogelijk).Dat een leerkracht concreet benoemt wat ze ziet en hierbij vertelt of ze dit gedrag 'normaal' (voor wat dat woord waard is) of bijzonder vindt, vind ik alleen maar goed. Waar ik echter over struikel is dat de betreffende leerkracht (die notabene ook nog niet eens is afgestudeerd en dus geen ervaring heeft) de term autisme daarbij noemt. Dát vind ik niet passend. Los van hoe ze haar verhaal heeft aangekleed, hoe TO daarop heeft gereageerd e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven