Geld & Recht alle pijlers

Stiefouder en KA

04-02-2012 14:32 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We zitten hier met de volgende situatie: ik ben een gescheiden en hertrouwde moeder. Uit mijn eerste huwelijk heb ik 2 kinderen uit ons tweede huwelijk hebben we geen kinderen. Mijn nieuwe man heeft uit zijn eerste huwelijk twee kinderen (en betaald daar ook KA voor).

Nu wil de ex-man van suzieq zijn KA verminderen, terwijl het de bedoeling is dat de kinderen tegelijkertijd overgaan van een 50/50 verblijf bij de ouders naar 12 van de 14 dagen bij moeder. Mijn ex-man probeert daarbij mijn nieuwe man (die stiefouder is geworden door met mij te trouwen) op te laten draaien voor het levensonderhoud van zijn kinderen.

Wettelijk kan dat schijnbaar, maar ik wil graag het naadje van de kous weten. Er wordt namelijk geschermd met artikel 1:395 van het BW, maar er is ook nog een artikel 1:392 waarin staat dat het eerst bij de echte ouder gehaald moet worden.

Heeft iemand hier ook al eens zo'n situatie bij de hand gehad?

Een optie die we hebben is een snelle scheiding, tegenwoordig kan dat voor 600 euro, we hebben immers geen kinderen en we scheiden dan toch slechts op papier. We gaan natuurlijk niet uit elkaar, maar zo zetten we wel de vader een voet dwars waar hij onder zijn onderhoudsplicht probeert vandaan te komen.

En voor de duidelijkheid: ondanks dat mijn ex-man een stukje KA betaald, moet er echt wel al maandelijks geld bij, die mijn man ook zonder protesteren betaald, het zijn immers ook zijn stiefkinderen. Maar om er nou aan mee te werken dat hij nog meer gaat betalen zodat de echte vader minder kan betalen gaat ons iets te ver.

Jullie mening?
quote:rozenstruikje schreef op 04 februari 2012 @ 15:23:

[...]

Raar, niet raar... Het gaat om wat je zelf doet. Jij bent in een huwelijk ook verantwoordelijk voor de bijdrages van zijn kinderen. Ook dat zou verhoogd of verlaagd kunnen worden als jullie naar gezamelijke draagkracht zouden kijken.

Je kan je gelijk halen, of je kunt harmonieus leven met je huidige man en je exman, de vader van je kinderen.Daar zeg je zowat, harmonieus leven. Dat is misschien wel wat ik het liefste zou willen, maar zolang mijn ex-man in beeld is lukt dat niet. Hij heeft een geschiedenis van mij voortdurend het leven onmogelijk te maken (nadat we gescheiden zijn omdat hij mij mishandeld had), de kinderen lastig te vallen met zijn ellende, voortdurend onredelijke eisen te stellen aan de kinderen. Gevolg daarvan is dat 1 kind nu onder psychologische behandeling staat en het ander kind daar nu mee gestart is. Dat is ook precies de reden waarom ze na de zomer bij mij komen wonen. Beide kinderen willen het liefst zo min mogelijk met hun pa te maken hebben. Als het nog erger wordt, sluit ik niet uit dat ze mogelijk eerder volledig verhuizen en dat ze vervolgens met geen stok naar hun vader zijn te slaan. Tot nog toe hebben we ervoor gezorgd dat ze nog steeds naar hem toegaan, als ze eenmaal bij ons wonen, ga ik dat niet meer motiveren, ze hebben langzamerhand een hekel aan hem en zijn (bedreigende) gedrag. We zouden ook nog kunnen leven met de situatie dat mijn ex minder gaat betalen, maar dan ben ik eerlijk gezegd van mening dat wie niet betaald, ook niet bepaald. Oftewel dan mag hij zich met minder zaken bemoeien. Toch?
Waarom ben je nu ineens een vrouw eigenlijk?
Je komt echt enorm verwend over... Ik vind absoluut dat een vader financiële verantwoordelijkheid blijft dragen voor zijn kinderen, maar ik zou het gewoon aan de rechter overlaten om te beslissen wat voor alle partijen het eerlijkste is en dat jullie er serieus over nadenken om te gaan scheiden om onder jóúw verplichtingen uit te komen? Daar kan ik niet bij...
Ik zou dan vooral juist niet afhankelijk willen zijn van geld. Probeer je juist los te maken van die man.
quote:redband schreef op 04 februari 2012 @ 15:29:

Ex en gedeeltijk WAO.

Daar gaat het naar mijn idee om.

juist en daarom is de vraag of het welzijn en het gevecht om geld wel samen gaan?

Mijn oma zei altijd wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel op zijn neus..

Dus daarom mijn advies, ga niet die strijd aan en leef gelukkig verder met je man van wie je houd, laat het los dat verleden
Praat uit ervaring, hier die situatie, alleen hier geen strijd om geld,

man betaald gewoon voor zijn huidige gezin, ex partner komt verplichting na wat rechter uitgesproken heeft, mijn man komt verplichting na van zijn eigen kind, dus nooit problemen, alleen maar gezelligheid, passen op elkaars kids, nemen elkaars kids mee op vakantie, dus sam sam, dus kan zo ook, en alle 2 gezinnen hebben het redelijk goed.

En ja, je zult het niet geloven, mijn ex was een kamper, maar dat even terzijde.
Nogmaals voor de duidelijkheid:

- ik wil niet meer

- ik stop niet met werken, ik blijf gewoon werken
En waarom ging je een co ouderschap aan met iemand die bedreigd en jou mishandeld heeft? En durf jij nu zo een strijd aan te gaan om geld?

Of valt het allemaal mee?
quote:ailien schreef op 04 februari 2012 @ 15:32:

Je komt echt enorm verwend over... Ik vind absoluut dat een vader financiële verantwoordelijkheid blijft dragen voor zijn kinderen, maar ik zou het gewoon aan de rechter overlaten om te beslissen wat voor alle partijen het eerlijkste is en dat jullie er serieus over nadenken om te gaan scheiden om onder jóúw verplichtingen uit te komen? Daar kan ik niet bij...Leg dat eens uit? Waarom vind je mij verwend?
zolang jij nog bezig bent met je ex man zal je nooit de rust krijgen, leg je er bij neer dat je huidige man voor je kinderen meebetaald, tenzij je niet gelukkig met je huidige relatie bent.

Pas dan kun je het verleden los laten.

Als je een handvol zand pakt en je knijpt dan je hand dicht, glipt het zand ertussen door aan alle kanten.

Laat je je hand ontspannen en los als een kommetje, blijft het zand keurig liggen.

Wat ik ermee wil zeggen, hoe verbetener jij met je strijd doorgaat, hoe minder het zal lukken. Als je het loslaat heb je weer de ruimte voor je eigen welzijn en dat van je gezin
quote:rozenstruikje schreef op 04 februari 2012 @ 15:35:

En waarom ging je een co ouderschap aan met iemand die bedreigd en jou mishandeld heeft? En durf jij nu zo een strijd aan te gaan om geld?

Of valt het allemaal mee?Nee, indertijd durfde ik daar niet tegenin te gaan. Ondertussen zijn we een 7-tal jaren verder en heb ik mezelf een stuk weerbaarder (vooral mondeling) gemaakt dan ik toen was.
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:35:

[...]

Leg dat eens uit? Waarom vind je mij verwend?

Het gaat niet om de vraag of SuzieQ verwend is, meer de vraag, waarom is het zo belangrijk voor je dat je ex man betaald?

Geloof me zolang jij je nog met die vraag bezig houd kan jij niet die tijd besteden aan je gezin, want dan word je bezig gehouden door je verleden
Waarom begin je nu over zijn WAO en zwart bijverdienen? Het lijkt wel of je dat steekt. Daar heb jij toch ook van geprofiteerd.

En waarom laat je je kinderen achter bij een man die jou mishandeld heeft?

Ik lees een hoop frustratie nu de kinderen fulltime bij jou komen wonen. Heb je daar moeite mee?

Stap naar een goede advocaat want jullie zitten in een ingewikkelde zaak met jullie partners erbij die ook weer kinderen hebben.
quote:thunderstroke11 schreef op 04 februari 2012 @ 15:36:

zolang jij nog bezig bent met je ex man zal je nooit de rust krijgen, leg je er bij neer dat je huidige man voor je kinderen meebetaald, tenzij je niet gelukkig met je huidige relatie bent.

Pas dan kun je het verleden los laten.

Als je een handvol zand pakt en je knijpt dan je hand dicht, glipt het zand ertussen door aan alle kanten.

Laat je je hand ontspannen en los als een kommetje, blijft het zand keurig liggen.

Wat ik ermee wil zeggen, hoe verbetener jij met je strijd doorgaat, hoe minder het zal lukken. Als je het loslaat heb je weer de ruimte voor je eigen welzijn en dat van je gezin

Ho, stop ff.

Mijn ex is dit "spel" begonnen omdat hij gouden bergen ziet en graag uit andermans ruif wil mee-eten. Als het aan mij ligt wordt het absolute minimum gewijzigd dat nodig is als de omgangsregeling veranderd.

Voor mij is het geen verbeten strijd, maar meer een situatie die zich voordoet, die we hier van alle kanten bekijken, anderen om hun opinie vragen en dan een beslissing nemen die in onze ogen het meest recht doet aan wat wij zien en willen.

Het welzijn van ons gezin is goed en zal hierdoor niet echt veranderen. De meeste gesprekken die wij zelf hier over voeren eindigen met een lach.
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:37:

[...]

Nee, indertijd durfde ik daar niet tegenin te gaan. Ondertussen zijn we een 7-tal jaren verder en heb ik mezelf een stuk weerbaarder (vooral mondeling) gemaakt dan ik toen was.

Wil jij nog steeds aan deze man je kinderen toevertrouwen?

Als er sprake is van mishandeling, zou ik tot het gaatje gaan om te zorgen dat mijn kinderen van mishandeling gevrijwaard worden.

Is dat rot geld dan zo belangrijk voor jou?

Krijg steeds meer gelijk met mijn stelling dat welzijn en geld niet samen gaan in dit verhaal
quote:roosje4 schreef op 04 februari 2012 @ 15:40:

Waarom begin je nu over zijn WAO en zwart bijverdienen? Het lijkt wel of je dat steekt. Daar heb jij toch ook van geprofiteerd.

En waarom laat je je kinderen achter bij een man die jou mishandeld heeft?

Ik lees een hoop frustratie nu de kinderen fulltime bij jou komen wonen. Heb je daar moeite mee?

Stap naar een goede advocaat want jullie zitten in een ingewikkelde zaak met jullie partners erbij die ook weer kinderen hebben.

Hoezo zou ik daarvan geprofiteerd hebben? Kan het zijn dat dat ook achter mijn rug omging? Dat ik daar later van gehoord heb?

En nee, geen frustratie. Kinderen komen op eigen verzoek bij mij wonen en WIJ vinden dit wel goed inclusief de consequenties die dat voor ons gezinsleven heeft. Maar wij nemen meer verplichtingen op ons, de ex-man krijgt net minder verplichtingen en dan wil hij zijn financiële bijdrage ook nog eens verlagen, daar zit mijn probleem.
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:37:

[...]

Nee, indertijd durfde ik daar niet tegenin te gaan. Ondertussen zijn we een 7-tal jaren verder en heb ik mezelf een stuk weerbaarder (vooral mondeling) gemaakt dan ik toen was.Als jij het welzijn van je kinderen voor ogen hebt, na DIT allemaal... dan ga je niet, als je verstandig bent, met je weerbaardere en mondigere gedrag wederom een strijd aan... Dan ga je zelf je zaakjes op orde stellen, los van hem, om te zorgen dat de kinderen herstellen. Nog een strijd, behalve geld, wat win je ermee? Net zo hard over de rug van je kinderen.
Het leven is niet totaal rechtvaardig. Shit happens. Zorg dat jij het met je nieuwe gezin het goed hebt. En haal er geen leed bij.
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:41:

[...]

Ho, stop ff.

Mijn ex is dit "spel" begonnen omdat hij gouden bergen ziet en graag uit andermans ruif wil mee-eten. Als het aan mij ligt wordt het absolute minimum gewijzigd dat nodig is als de omgangsregeling veranderd.

Voor mij is het geen verbeten strijd, maar meer een situatie die zich voordoet, die we hier van alle kanten bekijken, anderen om hun opinie vragen en dan een beslissing nemen die in onze ogen het meest recht doet aan wat wij zien en willen.

Het welzijn van ons gezin is goed en zal hierdoor niet echt veranderen. De meeste gesprekken die wij zelf hier over voeren eindigen met een lach.

je schrijft Ho ff stop! begrijp daaruit dat jij je aangevallen voelt.

Terwijl ik alleen maar een advies geef. Je hebt ZELF de keus om wel of niet aan zijn spelletjes mee te doen.

Als je meegaat in zijn strijd ( wat je zelf aangeeft door te willen scheiden van je huidige man) dan is dat je eigen keus toch?

Je bent je tot nu toe alleen maar aan het verdedigen, dus als je objectieve alles wilt bekijken, zul je verschillende gezichtspunten kunnen verwachten
Zo, ben rest van de dag weg, kijk morgen weer naar de antwoorden.

Tot zover iedereen bedankt voor zijn opinie. Ook de opinies die me "minder aanstaan" zijn welkom, tenslotte denken die mensen ook mee.

Fijne zaterdagavond voor iedereen.
quote:thunderstroke11 schreef op 04 februari 2012 @ 15:45:

[...]

je schrijft Ho ff stop! begrijp daaruit dat jij je aangevallen voelt.

Terwijl ik alleen maar een advies geef. Je hebt ZELF de keus om wel of niet aan zijn spelletjes mee te doen.

Als je meegaat in zijn strijd ( wat je zelf aangeeft door te willen scheiden van je huidige man) dan is dat je eigen keus toch?

Je bent je tot nu toe alleen maar aan het verdedigen, dus als je objectieve alles wilt bekijken, zul je verschillende gezichtspunten kunnen verwachtenNog ff heel snel en kort. Je hebt gelijk. Niettemin is je opinie welkom. En liefst heb ik tegenstrijdige opinies, daar zitten de reacties tussen die ik van mijn ex kan krijgen......
Trouwen is natuurlijk niet alleen een feestje geven omdat je van elkaar houdt. Het is ook een juridisch contract waarin je dingen met elkaar regelt. Zoals dat je van elkaar erf, over elkaar mag beslissen in tijden van nood, enz enz.

Dat gooi je dan wel allemaal overboord voor een paar extra centen per maand. Ik zou er goed over nadenken als ik jou was.
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:47:

[...]

Nog ff heel snel en kort. Je hebt gelijk. Niettemin is je opinie welkom. En liefst heb ik tegenstrijdige opinies, daar zitten de reacties tussen die ik van mijn ex kan krijgen......
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 15:47:

[...]

Nog ff heel snel en kort. Je hebt gelijk. Niettemin is je opinie welkom. En liefst heb ik tegenstrijdige opinies, daar zitten de reacties tussen die ik van mijn ex kan krijgen......ho stop! je wilt toch niet beweren dat mijn reacties gelijk zijn zoals die van je ex? Kan je zeggen dat ik zelf hele ellendige zaken heb meegemaakt met de kinderallimentatie en er juist heel veel van geleerd heb
maar me nooit ingelaten heb met vieze spelletjes van ex die geen cent wilde betalen.

Op het moment dat je er midden inzit lijkt het allemaal erg onrechtvaardig, maar eens komt de tijd dat je blij bent dat je voor je kinderen en jezelf kiest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven