Indonesie op eigen gelegenheid

05-02-2012 14:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil samen met een vriendin ongeveer een maand naar Indonesië. We willen in de zomervakantie, ongeveer van half juli tot half augustus. De bedoeling is om in ieder geval de belangrijkste hoogtepunten (Borobudur, Bromo vulkaan, rijstvelden etc.) te zien, en daarnaast natuurlijk ook lekker een paar dagen aan het strand (op Bali?) te vertoeven.

Mijn belangrijkste vragen:

- Hoe, waar en wanneer boek je een ticket, liefst met een stop-over van een paar dagen in Kuala Lumpur?

- Is het nodig om van te voren hotels te boeken, of is dat goed ter plekke te regelen?

- Is Indonesië goed te bereizen voor 2 Nederlandse meiden van 22 (veiligheid etc.)

- Wat zijn verder echte do's en don't's in Indonesië, zowel qua reis, als ook qua eten en hotels?

Kortom: alle tips zijn welkom!
Is prima te doen hoor, als je je verstand maar een beetje gebruikt.

Een ticket kun je nu al boeken, maar je kunt ook wachten in de hoop op een goedkopere last minute. Maar dat zou ik niet doen want jullie willen in het hoogseizoen vliegen dus de kans dat dat lukt is niet zo groot. Zoek gewoon flink rond op de vele vliegsites en dan ontdek je vanzelf wat goedkoop is.

Hotels boeken kan prima ter plaatse. Zeker met al die handige sites als Expedia enzo. Voordeel is dat je dan veel vrijheid hebt om je schema eventueel nog om te gooien. Voor de eerste nacht zou ik wel alvast wat boeken, dan hoef je niet te zoeken als je moe aankomt.

Veel plezier!
Oja, er is heel veel leuk in Indonesië. Bezoek sites, lees reisboeken et cetera en je ontdekt vanzelf wat je het leukste vindt. Je hebt zoveel eilanden! Allemaal de moeite waard.

Bali is heel leuk voor strand maar wel erg toeristisch en massaal. Als je daar van houdt, dan is het prima te doen. Zo niet, dan zou ik een ander eiland nemen.
Ik heb zelf door Sumatra gereist samen met een vriendin en dat was heel goed te doen, echt nergens last van gehad. Er was wel een verschil tussen de Christelijke gebieden en de Moslim gebieden vond ik, want daar waren de mannen iets opdringeriger en werden de zwerfhonden slechter verzorgd.

Maar echt vervelend was niemand, zelfs niet bij de straatjes waar ze traditioneel houdsnijwerk verkopen en dus een beetje pushy zijn.

Verder ben ik naar Lombok geweest en dat vond ik erg mooi en het is ook minder toeristisch dan Bali.

Ik had van te voren helemaal niets geregeld, naar toen lag het toerisme ook op zijn gat na de bomaanslag in Bali, dus hoe het nu is weet ik niet.

Do's en don'ts zijn er niet echt, dus wees gewoon netjes en respectvol, vooral met je kleding en met het zwemmen in niet toeristische gebieden.
Ik heb trouwens gehoord dat de kleine Sunda-eilanden (even los van Bali en Lombok dus die daar ook onder vallen) zeer de moeite waard zijn, dus een boottocht daar zou ik zeker doen.
Ja, het is goed te doen en je hoeft niets vooraf te reserveren. Veiligheid is prima te doen, als je maar niet in de kampongs of naar afgelegen gebieden trekt (ik spreek uit ervaring).

Niet van de straat eten (tenzij het ter plekke op hoog vuur bereid wordt, maar dan nog) en drinken alleen uit flesjes en zonder ijs (ijs wordt van lokaal water gemaakt en bekers worden met lokaal water schoongemaakt).

Naar Bali kan ik je afraden om met de veerboot te gaan. Die krengen zijn zo gammel en overvol, ik vond het echt een horrorreis. Liever dus een vlucht boeken van bijv Surubaya.

Eenmaal op Bali erg uitkijken voor de stroming in zee als je naar Kuta mocht gaan. (Kuta is erg toeristisch en heel vies, maar voor jonge meiden is er wel een hoop te doen). Er staat daar een hele sterke onderstroming die je onderuit trekt en meesleurt de zee in. Er verdrinken daar regelmatig mensen, dus echt, pas op!

Nusa Dua of Sanur is prachtig en heeft heel rustig water, maar er is ook minder te beleven voor jonge meiden (zeg maar niets).
En oh ja, de Bromo is heul erg koud en tochten vertrekken heel erg vroeg. Zorg dat je heel warme kleding mee hebt voor die trip!
Ok bedankt voor de tips! Wij zijn allebei niet echt feestbeesten die elke avond willen losgaan op Bali ofzo, dus de wat rustigere en mooiere plaatsen hebben dan zeker de voorkeur boven lawaaiige en vieze strandfeesten!

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik het via internet lastig vind om een retourvlucht te vinden waarbij je van A'dam naar Kuala Lumpur vliegt, dan door naar Medan, en de terugvlucht vanaf Bali weer naar A'dam. Moet je dan allemaal losse tickets boeken?

En nog een praktische vraag.. Als je zoals wij wat meer wil rondreizen, is het dan wel handig om een grote koffer mee te nemen? We willen niet echt gaan backpacken, maar als je in een maand tijd regelmatig van hotel wisselt, kan ik me voorstellen dat zo'n grote koffer meezeulen niet echt praktisch is?!
Ik vond Bali helemaal niet vies hoor. De stranden waren super mooi. Het is er alleen wel vrij druk met toeristen. Maar er is genoeg te doen, ook voor personen die niet zo van stappen houden.

Als je per se via die route wilt vliegen, dan heb je natuurlijk minder keus en meer kans dat de prijs hoog is. Je kunt het ook eens via een reisbureau proberen. Misschien kunnen zij wel iets redelijk goedkoops vinden.

En een grote koffer kan prima hoor. Een rugzak trouwens ook. Wat je maar wil.
quote:monalisasmile schreef op 05 februari 2012 @ 15:33:

Ok bedankt voor de tips! Wij zijn allebei niet echt feestbeesten die elke avond willen losgaan op Bali ofzo, dus de wat rustigere en mooiere plaatsen hebben dan zeker de voorkeur boven lawaaiige en vieze strandfeesten!

Waar ik nu tegenaan loop is dat ik het via internet lastig vind om een retourvlucht te vinden waarbij je van A'dam naar Kuala Lumpur vliegt, dan door naar Medan, en de terugvlucht vanaf Bali weer naar A'dam. Moet je dan allemaal losse tickets boeken?

En nog een praktische vraag.. Als je zoals wij wat meer wil rondreizen, is het dan wel handig om een grote koffer mee te nemen? We willen niet echt gaan backpacken, maar als je in een maand tijd regelmatig van hotel wisselt, kan ik me voorstellen dat zo'n grote koffer meezeulen niet echt praktisch is?!Echt, neem een rugzak. Is zo veel handiger en praktischer dan een koffer!
Als je trouwens van Amsterdam naar Kuala Lumpur wilt en dan door naar Medan en dan van Bali naar Amsterdam dan heb je geen retourticket nodig. Immers, je gaat niet retour! Je maakt een rondje.

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je minder eisen stelt. Waarom boek je geen retour naar bijvoorbeeld Medan (of Jakarta, dan heb je veel meer keus)? Binnenlandse vluchten kun je daar dan nog boeken, die zijn niet zo duur.
Voordeel rugtas: geen gedoe met slepen over zandweggetjes.

Nadeel rugtas: moet je altijd tillen, ook als je goede wegen hebt. En soms doen ze er op het vliegveld moeilijk over, dan moet je 'm inchecken bij een aparte balie.

Zelf vind ik een koffer fijner. Dan doe ik in het hotel de koffer open en kan ik direct alles makkelijk vinden. In zo'n muffe rugtas blijf ik aan het zoeken. Uiteindelijk ligt dan alles op de grond. Maar daar zal niet iedereen last van hebben haha.
Laat je adviseren door een reisbureau voor de tickets, zij plukken zo de goedkoopste alternatieven bij elkaar.

Ik reis altijd met twee kleinere trollies ipv 1 grote koffer. Die zijn minder zwaar en ook kun je ze makkelijker kwijt in bussen e.d.
Overigens heb ik altijd een vrij kleine en lichte koffer mee. Dat scheelt ook al heel erg veel. Echt hoor, zoveel heb je niet nodig.
Ik zou gewoon een retour Jakarta nemen met evt. stop op Kuala Lumpur. Losse binnenlandse vluchten zijn zo te regelen en dan ben je ook nog een beetje flexibel.

Afhankelijk van waar je heen gaat, houdt er even rekening mee dat de Ramadan dit jaar in de zomer valt. Ben nog nooit tijdens de Ramadan in Indonesie geweest, maar kan me voorstellen dat je er in bepaalde gebieden rekening mee moet houden. Wellicht dat iemand anders hier dat wel weet.
Je reist inderdaad precies in de ramadan. Wij hebben er dank ook voor gekozen een maand eerder te gaan (half juni - half juli). Zover ik begrepen heb kun je reizen, maar zullen restaurants dicht zijn of achter gordijnen/niet in het zicht, en zal richting eins vd ramadan reizen drukker zijn, omdat men naar familie teruggaat.

Het is dus een keuze, maar lees je even in zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

Voordeel van iets eerder vertrekken zijn goedkopere vluchten; wij vliegen op Jakarta en terug van Denpasar voor 800 euro, via Singapore.

Zelf vind ik een rugzak prettiger met veel reizen, mn in bussen en treinen. Een rugzak met zowel een bovenopening als vooropening is wel echt een pre, want dan hoeft hij niet helemaal leeg.

Wij gaan overigens naar Java, Bali, Lombok, Gili en de Sunda eilanden (Sumbawa en Flores) - alles onder voobehoud, want stippelen slechts mogelijke route uit en zien daar hoe het loopt.

Veel plzeier!
Klinkt goed Zojo!

Ik heb zelf Sumatra gedaan, omdat ik in Bukit Lawang bij het Oeran Oetang project heb gewerkt en wilde Oeran Oerangs heb bestudeerd diep in de jungle daar vlakbij.

Ik was er overigens in het begin van de regentijd (dus vaak heftige regen vanaf 5 uur 's-middags tot de volgende dag) en dat was best vervelend. Daar moet je dus ook goed op letten.
Rondom Idl Fitri (einde Ramadan) is reizen ongeveer onmogelijk. Heel Indonesie is dan onderweg naar familie etc. en maken gebruik van hetzelfde vervoer. Vrienden van ons zaten daarom vorig jaar 3 dagen vast op dezelfde plek. Bali is trouwens niet islamitisch geloof ik, dus daar zul je er minder last van hebben.
Ik was op Bali in augustus, en er was veel volgeboekt.

Java daarentegen niet, gelukkig. Aanrader: Yogjakarta.
Ik kom net van het reisbureau vandaan. Ik heb wel een heel leuk vluchtschema gevonden:

- Dusseldorf- Dubai

- Dubai- Kuala Lumpur (stop-over van plmin 3 dagen)

- Kuala Lumpur- Medan

- Denpasar- Kuala Lumpur

- Kuala Lumpur- Dubai (stop-over van 1 of 2 dagen)

- Dubai- Dusseldorf

Komt totaal op 990 euro p.p. 1 stop-over is gratis, de 2de kost 50 euro, dus 1040 euro voor al die vluchten en stop-overs. Vind ik goed klinken, zeker omdat we op die manier ook Dubai en Kuala Lumpur kunnen verkennen!

Wat de Ramadan betreft: zijn er mensen met echt negatieve ervaringen in de zin dat je in die periode niet op excursie kon, of nergens een restaurant kon vinden?
Ik vind een koffer makkelijker, zo een rolkoffer dan. Heb me vaak beklaagd dat ik een rugzak bijhad.

Kuala Lumpur is niet zo fijn (vind ik), dus ik zou er niet persé blijven hangen.

Voor het overige is Indonesië goed te doen. Bromo is prachtig, maar voor het overige was ik niet echt helemaal weg van Java. Er is zoveel moois te zien in Indonesië, en Java is na Bali wel het drukste eiland. Een voordeel is wel dat het openbaar vervoer op Java wat meer georganiseerd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven