bestelling autosleutel annuleren?
donderdag 2 februari 2012 om 17:43
Even kort samengevat: Vanmiddag ging het omhulsel van de autosleutel bijna kapot, kon er nog net mee starten (ouderdom denk ik). Thuisgekomen kon ik de reservesleutel niet vinden. Ik heb telefonisch bij de dealer een nieuwe besteld. na anderhalf uur zoeken (zo kom je nog eens wat tegen in je eigen huis...) vond ik 2 reservesleutels. Meteen de dealer gebeld, maar die kon niet zeggen of ik nog van de bestelling af kan (120 euro). Hij gaat zijn best doen zegt ie.
Maar is er misschien een jurist in de zaal die mij kan vertellen of ik 'een poot heb om op te staan' als ze me toch die bestelling willen laten afnemen. Ik belde om 15 uur om te bestellen en om 16.30 om te annuleren. Levertijd zou ongeveer 5 werkdagen zijn. Bestelling moet uit magazijn in Belgie komen.
Maar is er misschien een jurist in de zaal die mij kan vertellen of ik 'een poot heb om op te staan' als ze me toch die bestelling willen laten afnemen. Ik belde om 15 uur om te bestellen en om 16.30 om te annuleren. Levertijd zou ongeveer 5 werkdagen zijn. Bestelling moet uit magazijn in Belgie komen.

donderdag 2 februari 2012 om 21:08
Koopovereenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Verkoper bood aan om een nieuwe sleutel te leveren door deze te bestellen en jij hebt dat aanvaard.
Er is geen sprake van koop op afstand dus geen bedenktijd van een aantal dagen.
Je zit er dus aan vast tenzij verkoper anders met je afspreekt. Je bent totaal afhankelijk van de inspanning van de verkoper om het nog te annuleren. Logisch want anders zit hij met een sleutel waar hij niets mee kan.
Er is geen sprake van koop op afstand dus geen bedenktijd van een aantal dagen.
Je zit er dus aan vast tenzij verkoper anders met je afspreekt. Je bent totaal afhankelijk van de inspanning van de verkoper om het nog te annuleren. Logisch want anders zit hij met een sleutel waar hij niets mee kan.
donderdag 2 februari 2012 om 21:13
Tja, tuurlijk ben ik wel eens dat ik moet betalen ALS de sleutel al in de maak is. Ik geloof alleen niet dat die sleutel, met een levertijd van 5 werkdagen, al na anderhalf uur dat ik belde, besteld en gemaakt is. De dealer gaat hier natuurlijk ook aan verdienen om het ding 'in te lezen'. Ik kan natuurlijk ook zeggen: geef dan maar een 'niet ingelezen' sleutel mee (kost 37 euro exc btw). Scheelt mij 80 euro en mocht ik de sleutel ooit nodig hebben dan kan het altijd nog gedaan lijkt mij. Nou ja, hopelijk kan het nog geregeld worden.
vrijdag 3 februari 2012 om 00:15
http://www.consuwijzer.nl ... nthema_s/Kopen_op_afstand
vrijdag 3 februari 2012 om 00:24
quote:pinks schreef op 03 februari 2012 @ 00:15:
Let op
Niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:
reizen die u op internet boekt
tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
Let op
Niet elke aankoop via de telefoon of internet is een koop op afstand. Belt u een winkel in de plaats waar u woont om een koelkast te bestellen? Dan is dat waarschijnlijk geen koop op afstand. De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus.
Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:
reizen die u op internet boekt
tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
vrijdag 3 februari 2012 om 19:29
Jahoor, de sleutel kon niet meer geannuleerd worden. E zijn 120 euro lichter, maar hebben dan straks wel een auto met 4 sleutels! Hoera. Nogmaals ik snap dat het mijn eigen fout is, maar ik geloof gewoon niet dat die sleutel binnen anderhalf uur al bestel is in Belgie en ook al gemaakt is (met een telefoontje meot dat tch nog wel te annuleren zijn door de dealer? Formeel hebben ze gelijk, maar service is anders natuurlijk....
En dit is al de 2e keer dat we iets hebben met toyota, toen de auto 102.000 km had gereden was de versnellingsbak aan vervanging toe. Kosten 3200 euro, (gebeurt normaal nooit hoor bij deze auto;s krijg je dan te horen) De garantie liep tot 100.000 km. Ik heb toen een keurige brief gestuurd in de hoop op iets van coulance. In die tijd was net het tv spotje op tv van die jongen die na 18 jaar de toyota van zijn vader overneemt.... zooo wat zijn we een betrouwbaar merk! Maar kreeg gewoon een standaard briefje terug.
Nee, voor mij geen toyota meer!
En dit is al de 2e keer dat we iets hebben met toyota, toen de auto 102.000 km had gereden was de versnellingsbak aan vervanging toe. Kosten 3200 euro, (gebeurt normaal nooit hoor bij deze auto;s krijg je dan te horen) De garantie liep tot 100.000 km. Ik heb toen een keurige brief gestuurd in de hoop op iets van coulance. In die tijd was net het tv spotje op tv van die jongen die na 18 jaar de toyota van zijn vader overneemt.... zooo wat zijn we een betrouwbaar merk! Maar kreeg gewoon een standaard briefje terug.
Nee, voor mij geen toyota meer!
vrijdag 3 februari 2012 om 19:40
vrijdag 3 februari 2012 om 22:19
zaterdag 4 februari 2012 om 17:37
quote:mademoisellelexie schreef op 02 februari 2012 @ 18:00:
Je hebt inderdaad zo'n regel dat je altijd een paar dagen bedenktijd hebt. Ik weet alleen niet of die regel ook geldt voor producten die speciaal voor jou op maat worden gemaakt.
Nee dat geld alleen voor bepaalde aankopen, koop = koop.
quote:mariap schreef op 02 februari 2012 @ 21:13:
Tja, tuurlijk ben ik wel eens dat ik moet betalen ALS de sleutel al in de maak is. Ik geloof alleen niet dat die sleutel, met een levertijd van 5 werkdagen, al na anderhalf uur dat ik belde, besteld en gemaakt is. n.
Ik doe dat werk en ja ik heb ook weleens te maken met een klant die zijn sleutel terug vind.
Het probleem is dat voor "ons" ook geld besteld = gekocht en we
kunnen niet annuleren.
Sleutelleveranciers hoeven ook onze bestellingen niet ongedaan te maken.
Wij lossen dit altijd op door de sleutel aan te bieden voor inkoop +
btw en inderdaad niet laten inleren.
Je hebt inderdaad zo'n regel dat je altijd een paar dagen bedenktijd hebt. Ik weet alleen niet of die regel ook geldt voor producten die speciaal voor jou op maat worden gemaakt.
Nee dat geld alleen voor bepaalde aankopen, koop = koop.
quote:mariap schreef op 02 februari 2012 @ 21:13:
Tja, tuurlijk ben ik wel eens dat ik moet betalen ALS de sleutel al in de maak is. Ik geloof alleen niet dat die sleutel, met een levertijd van 5 werkdagen, al na anderhalf uur dat ik belde, besteld en gemaakt is. n.
Ik doe dat werk en ja ik heb ook weleens te maken met een klant die zijn sleutel terug vind.
Het probleem is dat voor "ons" ook geld besteld = gekocht en we
kunnen niet annuleren.
Sleutelleveranciers hoeven ook onze bestellingen niet ongedaan te maken.
Wij lossen dit altijd op door de sleutel aan te bieden voor inkoop +
btw en inderdaad niet laten inleren.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zondag 5 februari 2012 om 19:34
Vraagje aan Hollebollegijs: weet jij of het mogelijk is om de sleutel op een later tijdstip dan nog in te laten leren? Voor het geval we nog een keer een sleutel kwijt raken/kapot gaat? Of heb je er dan nooit meer iets aan?
Even off topic: de reden dat ik er zo chagrijnig van ben ik dat het nog steeds te maken heeft met de inbraak van afgelopen zomer. Ik heb daarna een aantal zaken verstopt in huis en dus ook wat dingen errug goed verstopt zaodat we ze niet meer konden vinden....ja stom, maar ik was behoorlijk van streek van het hele gebeuren. Ik ben nog steeds bang als ik savonds in donker thuiskom en droom er ook nog wel van. Dit gedoe met die sleutel doet mij er weer extra aan herinneren en maakt me weer kwaad op die kl**tzakken die mijn veiligheidsgevoel in mijn eigen huis hebben verdreven.
Even off topic: de reden dat ik er zo chagrijnig van ben ik dat het nog steeds te maken heeft met de inbraak van afgelopen zomer. Ik heb daarna een aantal zaken verstopt in huis en dus ook wat dingen errug goed verstopt zaodat we ze niet meer konden vinden....ja stom, maar ik was behoorlijk van streek van het hele gebeuren. Ik ben nog steeds bang als ik savonds in donker thuiskom en droom er ook nog wel van. Dit gedoe met die sleutel doet mij er weer extra aan herinneren en maakt me weer kwaad op die kl**tzakken die mijn veiligheidsgevoel in mijn eigen huis hebben verdreven.
zondag 5 februari 2012 om 20:56
quote:mariap schreef op 05 februari 2012 @ 19:34:
Vraagje aan Hollebollegijs: weet jij of het mogelijk is om de sleutel op een later tijdstip dan nog in te laten leren? Voor het geval we nog een keer een sleutel kwijt raken/kapot gaat? Of heb je er dan nooit meer iets aan?
.
Dat kan altijd nog, de sleutel heeft een chip en die is blanco
auto en sleutel moet je middels de computer en code aan
elkaar koppelen, dit heet "inleren"
Wij adviseren klant dan ook ivm kosten de sleutel niet te laten
inleren pas overigens wel op dat huisgenoten niet gaan proberen
met de niet ingeleerde sleutel de auto te starten.
De auto kan hier behoorlijk van slag van raken, hij "denkt" dat
een onbevoegde hem wil starten.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er bij garages meteen aan oplichting gedacht wordt terwijl "wij" in veel gevallen verkeerd bestelde artikelen niet kunnen retourneren of tegen betaling van een boete.
Onlangs bestelde een collega een auto in de verkeerde kleur,
jammer maar helaas dan neem je hem maar op voorraad en
bestel je voor de klant een nieuwe.
.
Dat kan altijd nog, de sleutel heeft een chip en die is blanco
auto en sleutel moet je middels de computer en code aan
elkaar koppelen, dit heet "inleren"
Wij adviseren klant dan ook ivm kosten de sleutel niet te laten
inleren pas overigens wel op dat huisgenoten niet gaan proberen
met de niet ingeleerde sleutel de auto te starten.
De auto kan hier behoorlijk van slag van raken, hij "denkt" dat
een onbevoegde hem wil starten.
Wat ik opmerkelijk vind is dat er bij garages meteen aan oplichting gedacht wordt terwijl "wij" in veel gevallen verkeerd bestelde artikelen niet kunnen retourneren of tegen betaling van een boete.
Onlangs bestelde een collega een auto in de verkeerde kleur,
jammer maar helaas dan neem je hem maar op voorraad en
bestel je voor de klant een nieuwe.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
zondag 5 februari 2012 om 21:29
Hollebollegijs, dank voor je reactie.
Ik denk overigens in dit geval niet aan oplichting, meer aan gebrek aan service. En dan bedoel ik gebrek aan service door toyota in het algemeen. Niet deze specifieke dealer. Het moet toch mogelijk zijn om anderhalf uur na een bestelling even een telefoontje te plegen en deze te annuleren? Zeker met zoiets wat jij als voorbeeld noemt met het bestellen van een verkeerde auto. Zo'n auto is echt nog niet gemaakt binnen die tijd! Ik vind het raar dat een bedrijf dat niet zo organiseert.
Zeker van een japans bedrijf zou je beter verwachten!
Ik denk overigens in dit geval niet aan oplichting, meer aan gebrek aan service. En dan bedoel ik gebrek aan service door toyota in het algemeen. Niet deze specifieke dealer. Het moet toch mogelijk zijn om anderhalf uur na een bestelling even een telefoontje te plegen en deze te annuleren? Zeker met zoiets wat jij als voorbeeld noemt met het bestellen van een verkeerde auto. Zo'n auto is echt nog niet gemaakt binnen die tijd! Ik vind het raar dat een bedrijf dat niet zo organiseert.
zondag 5 februari 2012 om 22:40
quote:mariap schreef op 05 februari 2012 @ 21:29:
Mmmm kijk wij hebben veel andere merken maar geen Toyota.
Veel bestellingen gaan per computer en verzenden is bestellen.
Of het anders zou moeten? Tsja het zou wel service zijn van de
leveranciers en sommige doen dat ook maar ze zijn het niet
verplicht koop = koop.
De Europese merken werken niet anders.
Overigens kan je een auto wel binnen 1.5 uur annuleren hoor daar
zat meer tijd tussen.
Wat betreft Toyota kan ik kort zijn, wij ruilen ze erg graag in,
gewoon een van de betere auto's wereldwijd en geloof me onze
monteurs zijn er prive niet voor niets "gek" op.
Mmmm kijk wij hebben veel andere merken maar geen Toyota.
Veel bestellingen gaan per computer en verzenden is bestellen.
Of het anders zou moeten? Tsja het zou wel service zijn van de
leveranciers en sommige doen dat ook maar ze zijn het niet
verplicht koop = koop.
De Europese merken werken niet anders.
Overigens kan je een auto wel binnen 1.5 uur annuleren hoor daar
zat meer tijd tussen.
Wat betreft Toyota kan ik kort zijn, wij ruilen ze erg graag in,
gewoon een van de betere auto's wereldwijd en geloof me onze
monteurs zijn er prive niet voor niets "gek" op.
maandag 6 februari 2012 om 08:22
Hollebollegijs, leuk om van een insider te horen hoe het werkt! En ook fijn om te horen dat jullie als experts ook vinden dat toyota's goede auto's zijn. Na het gedoe met de versnellingsbak riep ik al meteen: noooit meer een toyota, maar manlief is ook nog steeds fan. We hebben kortgeleden zelfs een kleine tweede (aygo) bijgekocht omdat we nu beiden met de auto naar ons werk gaan.
Ik was vanmorgen in ieder geval weer blij dat ze allebei startten na 3 dagen in de sneeuw en vorst te hebben gestaan.
Ik was vanmorgen in ieder geval weer blij dat ze allebei startten na 3 dagen in de sneeuw en vorst te hebben gestaan.
maandag 6 februari 2012 om 14:42
quote:mariap schreef op 06 februari 2012 @ 08:22:
Hollebollegijs, leuk om van een insider te horen hoe het werkt! En ook fijn om te horen dat jullie als experts ook vinden dat toyota's goede auto's zijn. .
Kijk geen enkele auto is 100% probleemloos maar over de meeste Japanners zijn onze monteurs erg enthousiast.
Mensen kijken vaak vreemd tegen garages aan als we niet direct weten wat de oorzaak is maar vaak snappen ze niet dat het heel moeilijk is om een storing te vinden.
Met dit weer ook, ANWB takelt een auto af, compleet bevroren, accu leeggestart, ANWB al een en ander losgehaald en de bestuurder weet alleen te vertellen dat "hij niets meer doet"
Tsja, we komen er wel uit maar het blijft een puzzel.
Mochten er "insider vragen" zijn brand los.
Hollebollegijs, leuk om van een insider te horen hoe het werkt! En ook fijn om te horen dat jullie als experts ook vinden dat toyota's goede auto's zijn. .
Kijk geen enkele auto is 100% probleemloos maar over de meeste Japanners zijn onze monteurs erg enthousiast.
Mensen kijken vaak vreemd tegen garages aan als we niet direct weten wat de oorzaak is maar vaak snappen ze niet dat het heel moeilijk is om een storing te vinden.
Met dit weer ook, ANWB takelt een auto af, compleet bevroren, accu leeggestart, ANWB al een en ander losgehaald en de bestuurder weet alleen te vertellen dat "hij niets meer doet"
Tsja, we komen er wel uit maar het blijft een puzzel.
Mochten er "insider vragen" zijn brand los.