Humeur & hormonen

05-02-2012 20:30 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand het probleem dat je je depri voelt als je met inname van hormonen (bijv. Pil/nuvaring) stopt? Ik dacht dat je je juist down kan voelen bij inname van hormonen, maar bij mij is het juist andersom.
Kan je het wat meer specificeren? Hoelang niet en wanneer weer wel enz.
Soms stop ik langer dan de stopweek met het innemen van hormonen. Ik gebruik die ring, dus dan wacht ik bijv. 4 weken met indoen van nieuwe ring i.p.v. 1 week. En dan wordt ik depri. Als ik dan ring alsnog indoe voel ik me binnen een week weer normaal.
Ik heb onlangs juist de pil voorgeschreven gekregen van de huisarts omdat ik me depressief voelde en hij nav mijn omschrijving dacht aan PMS.
Das niet echt onlogisch. Je hormoonspiegel schommelt gigantish zo. Waarom gebruik je hem niet zoals het hoort. Zo is hij toch hardstikke onbetrouwbaar.
Ik had ook erg last van pms toen ik 10 jaar geleden met de pil begon, maar ik had toen geen last van mijn humeur (ook voordat ik aan de pil begon niet).

Dat is nu wel anders: als ik nu dus niet aan de hormonen zit, dan gaat het mis.
Ik had het andersom, bij mijn oude pil was ik tijdens gebruik enorm emotioneel (kon al bij een nieuwsbericht over sneeuw in huilen uitbarsten).

Antwoord van mijn huisarts: hormonen zijn rare dingen. Laten we een andere pil proberen? Deze werkt een stuk beter!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Dus als ik de pil niet gebruik ziet mijn cyclus er anders uit dan als ik de pil wel gebruik?
Ik heb ook een hoger libido met hormonen i.v.m. zonder hormonen wat ook niet normaal schijnt te zijn.
Ik ben zwanger, hormonen genoeg dus..

Zonder pil veel hoger libido trouwens, ik neem hem nooit meer.
Libido was voor mij ook een reden om ermee te stoppen oa , maar je de helft van de tijd depressief voelen of vaker zin in sex hebben ? mmmmm dan is mijn keuze snel gemaakt hahahaha
ik heb een hoger libido zonder pil. En ook een hoger emotionele lijn. En dat is logisch, want de hormonen schijnen emoties af te zwakken. Als je dus 'aanleg' voor depressies hebt, zijn die erger zonder hormonen, omdat je ze met de hormonen onderdrukt.

Maar echt, gebruik het wel of gebruik het niet, niet zo halfslachtig. Denk je dat je lichaam nog iets van je snapt? Ik zou ook depressie klachten op gaan roepen als ik steeds hormonen gevoerd krijg en dan weer niet!
Als je stopt met de pil duurt het even voor je luchaam intpild is. Jij start daar om de haveklap mee maar neemt dan roch weer wel hormonen na een paar weken. Je ontregeld de boel. Logisch dat je je niet lekker voelt!
quote:Saartje84 schreef op 05 februari 2012 @ 21:32:

Maar echt, gebruik het wel of gebruik het niet, niet zo halfslachtig. Denk je dat je lichaam nog iets van je snapt? Ik zou ook depressie klachten op gaan roepen als ik steeds hormonen gevoerd krijg en dan weer niet!

Voor mij bedoeld? Toen ik er jaren geleden mee ben gestopt had ik nog geen klachten zoals depressie , dit is bij mij pas afgelopen jaar ontstaan.

Ik slikte vroeger de pil als anticonceptie , maar daarvoor heb ik die niet meer nodig en aangezien ik rook en de 30 al gepasseerd ben dacht ik met het oog op trombose oa dat het beter was ermee te stoppen.
@dotje:

Als ik de pil neem voel ik me niet depri en is mijn libido hoger. Als ik de pil niet neem voel ik me wel depri en is mijn libido lager.

Maar hoe moet dat dan als ik bijv. met pil wil stoppen voor langere tijd om kinderen te krijgen?

Ik stop nu soms omdat ik steeds denk dat het beter is voor mijn gezondheid, maar steeds vlucht ik terug naar pil omdat ik juist minder problemen heb.
@dotje, nee was aan TO, die neemt dan weer wel, dan weer niet hormonen. Dat lijkt me niet bevorderlijk voor je lichaam. Je lichaam moet wennen aan de hormonen, en als je stopt weer ontwennen.

En dat bedoelde ik dus met halfslachtig. Dus TO, misschien moet je ff naar de huisarts op het moment dat je echt wilt stoppen? Die kan je beter helpen dan een forum in deze situatie....
@madille

Als je zwanger zou willen worden en je krijgt dan last van depressie's zou je misschien met je huisarts het erover kunnen hebben om ipv de pil, een lichte antidepressiva te gaan slikken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven