dilemma

07-02-2012 08:39 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 2 pleegkinderen en we krijgen voor 1 kind een pleegvergoeding. Voor het andere krijgen we alleen de kinderbijslag.

Dit is met de ouders zo geregeld, ook omdat zij dit zo wilden.

Nu is het zo dat we geen vergoeding meer gaan krijgen, maar de kinderen mogen wel bij ons blijven wonen. Ze mogen ook weer naar hun ouders, maar dat willen de kinderen niet en de ouders zien het ook niet zitten. Een financiële bijdrage van de ouders zit er ook niet.

Wij wonen ook in een andere plaats, dus dit betekent ook wisselen van school en afschaffing sportclubjes/verenigingsleven (de ouders zijn geen types voor sportclubjes e.d.)

Ivm herkenning kan ik er niet te diep op in gaan, maar ik krijg het benauwd. Mijn man is in inkomsten achteruit gegaan en we kunnen zonder de pleegvergoeding de levensstijl niet handhaven voor 2 extra kinderen. We redden het wel prima met onze biokinderen en kunnen we goed leven, de pleegkinderen zijn een stuk duurder (voortgezet onderwijs)

Dit betekent dat we of de kinderen ''terugsturen'' met alle gevolgen van dien of we gaan bezuinigen met als gevolg dat onze eigen kinderen ook flink zullen moeten inleveren.

In mijn omgeving zijn de reacties laconiek. "Het is toch fijn dat ze mogen blijven en niet weghoeven?'' ''Niet alles draait om geld'' ''Waar er 4 eten, eten er ook 6'' enz

Eigenlijk is het geen optie om ons gezin te verscheuren, maar van financiële problemen worden we ook niet beter.

Wat vind jij hier van?
Het zijn niet je eigen kinderen dus je kunt ze terugsturen als de ouders niet voor hun onderhoudt willen betalen. Zou dat doen ipv je eigen gezin er onder te laten lijden. Je hebt ook nog eigen kinderen begrijp ik, dat je het over 6 personen totaal hebt? Je kunt het geluk en toekomst van je eigen kinderen toch niet vergooien voor het opvangen van andermans kinderen? Je wilt je eigen kinderen toch wat meer te bieden hebben zoals sport, vakantie, comfort, studie, een goede start? Wat vinden je eigen kinderen ervan eigenlijk dat je andermans kinderen in huis hebt genomen?
Als je ze terugstuurt moeten de ouders ook voor hun onderhoud gaan betalen, dus waarom betalen ze jullie niet als ze geen trek hebben om ze zelf op te voeden/verzorgen?
Ik weet niet wat normaliter de afspraken en regels zijn omtrent pleegzorg, maar dit lijkt me een rare situatie. Waarom krijg je voor één kind wel een vergoeding en voor de ander geen? En waar om stopt die ene nu ineens? Is er geen instantie die dit regelt en met wie je kunt overleggen? Ik kan me voorstellen dat je de kinderen niet zomaar wilt 'terugsturen', maar je moet het wel kunnen opbrengen allemaal. Wat de omgeving zegt is allemaal makkelijk. Zij hoeven de kinderen immers niet groot te brengen.
Waarom krijg je geen vergoeding meer en waarom kun je geen bijdrage van de ouders krijgen? Hoe lang zijn de pleegkinderen al bij jullie? Dat van die sportclubjes snap ik niet goed.
Eens met het tweede bericht van Elninjoo. Als jullie de kinderen 'terugsturen' naar hun ouders zullen zij ook in het onderhoud van de kinderen moeten voorzien. Is er geen gesprek met de biologische ouders mogelijk over toch een eventuele financiele bijdrage?
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Zijn er geen financiele regelingen waar jullie (of de pleegkinderen) aanspraak op kunnen maken?

Het lijkt in ieders belang dat de kinderen bij jullie blijven, het zou toch jammer zijn dat dit alleen om financiele redenen wordt verbroken. Welke financiele afspraken zijn er gemaakt toen jullie de kinderen opnamen in jullie gezin?
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
@ Elninjoo: van een kale kip kun je niet plukken. Eigen kinderen vinden het wel gezellig.

@ Aureel: het gaat om een vrijwillige netwerkplaatsing, dat is net even anders dan een OTS. Als de kinderen teruggaan, is het een kwestie van tijd dat het wel een OTS wordt. Maar dit lijkt mij erg traumatisch voor de kinderen. Juist omdat het in harmonie lijkt te gaan, is het voor kinderen rustiger.
quote:NouEvenNiet schreef op 07 februari 2012 @ 08:52:

Waarom krijg je geen vergoeding meer en waarom kun je geen bijdrage van de ouders krijgen? Hoe lang zijn de pleegkinderen al bij jullie? Dat van die sportclubjes snap ik niet goed.Kan ivm privacyredenen geen antwoord geven op waarom we nu geen vergoeding meer krijgen. Ze zijn een jaar ongeveer bij ons en met de sportclubjes bedoel ik, dat ze bij hun ouders niks aan sport doen o.i.d. Er is daar sprake van passieve verwaarlozing.
Ik zou er heel veel moeite mee hebben als ik die kinderen terug zou moeten sturen.

Is er geen optie om meer inkomen te genereren? Ik hoor je bijvoorbeeld over het inkomen van je man, maar niet over een eigen inkomen. Heb jij ook een baan? Is het misschien mogelijk dat de pubers, als ze er oud genoeg voor zijn, een krantenwijk nemen?
Ik vind dat dit de bio-ouders hun verantwoording is.

Dit is wel heel makkelijk gedacht van hun.....

Jullie betalen voor alles en hun 'kunnen' dat niet?

Ze zullen wel moeten als je de kinderen 'terugstuurt'

Ik zou zeker gaan praten met de ouders...je eigen gezin gaat eraan onderdoor, dit kan niet de bedoeling zijn.
quote:tussenderegelslezen schreef op 07 februari 2012 @ 08:56:

@ Elninjoo: van een kale kip kun je niet plukken. Eigen kinderen vinden het wel gezellig.

Hoe oud zijn je eigen kinderen? Beseffen ze wel dat hun jeugd er onder zal lijden als je die andere kinderen erbij houdt?
Hebben de pleegkinderen al een bijbaantje?

Is dat een mogelijkheid dat ze een deel in eigen onderhoud gaan voorzien?

Ga anders met je gezin om de tafel voor een open gesprek en kijk naar de mogelijkheden om dit op te lossen.
Pleegkinderen zijn pubers en willen graag bij jullie blijven.

Nou, dan kunnen ze ook meedenken.

Rond de tafel en uitleggen dat er minder geld is.

Uitleggen dat niet alle sportclubs meer kunnen en dat er wellicht een bijbaan geregeld moet worden.

Kleedgeld, i.p.v. kleren voor ze kopen. Dan leren ze meteen budgeteren.

Pubers zijn niet van suiker, die kunnen best meedenken.
Kunnen die pleegkinderen niet een krantenwijkje o.i.d. gaan nemen zodat ze zelf ook hun steentje bijdragen? Leren ze meteen dat voor niks de zon op gaat...
Idd, een bijbaantje voor de pleegkinderen. Zo leren ze ook meteen dat leuke dingen doen geld kost en blijven ze toch in een stabiele omgeving.
Zelfs al gaan die pleegkinderen hele weekenden in de horeca werken, kunnen ze nog niet betalen voor hun onderhoud, vakanties, sportclubs, kleding, eten e.d. dus moeten de eigen kinderen er toch onder lijden.
Jemig, het gaat hier om kinderen, niet om honden die niet aarden en weer terug moeten naar het asiel.

De vraag is denk ik, waar komen ze terecht als ze teruggaan. Komen ze dan bij hun ouders?

Het feit dat ze dit niet zien zitten, lijkt mij een teken dat daar behoorlijk wat mis is.

Hoe lang zijn deze kinderen al bij jullie?
Oudste pleegkind is 12 en zit in de brugklas. Kan nog geen baantje nemen, maar staat hier wel voor open als ze ouder is.

Ik ben zelf aan het solliciteren, maar ben beperkt ivm beperking biokind. De oudste kan ook de vrijheid van alleen thuis zijn nog niet aan, mentaal loopt ze achter.

Het is verkeerd uitgepakt. Ik dacht juist doordat ik niet werkte ivm mijn eigen oudste, ik andere kinderen kon opvangen. Met een baan leek het mij te druk om ook nog energie in pleegkinderen te stoppen. Dan was ik er nooit aan begonnen.

Het is geen ramp op zich allemaal en we kunnen het redden, waar een wil is, is een weg, maar het voelt alsof ik mezelf en mijn gezin gedeeltelijk moet opofferen voor de pleegkinderen, welke inmiddels ook onderdeel van het gezin zijn. Met het opofferen bedoel ik dat we bijvoorbeeld niet op vakantie kunnen gaan.

De afspraak was, dat er een vergoeding zou zijn. Je deelt al je hele leven, je levert veel in, maar als je geen zorgen hebt, over de kosten, maakt het om pleegkinderen in huis te hebben een stuk makkelijker. Het is niet dat je even andermans kinderen in je huis neemt en dat zomaar even erbij doet.
Wat is de reden dat je andere kinderen bent gaan opvangen?
quote:Baudolino schreef op 07 februari 2012 @ 09:43:

Wat is de reden dat je andere kinderen bent gaan opvangen?We kenden de kinderen al en hadden een band. Liefde?
Ik vind het bewonderingswaardig dat je pleegkinderen in je gezin opneemt, ik snap ook je zorg omtrent de financieen en de impact op je eigen kinderen.

Wat een lastige kwestie, er is eigenlijk geen antwoord op te vinden zonder dat iets of iemand er het nadeel van krijgt
In ieder geval vind ik het knap dat je oudere pleegkinderen wil opvoeden (of in ieder geval knap, ik begrijp het niet, maar je zal er zelf wel plezier van hebben op de een of andere manier).

Als je denkt dat je er meer nadeel dan voordeel van zal gaan hebben (alles afgewogen) dan zou ik er mee stoppen. De kinderen hebben dan een x aantal jaren een prima leven gehad maar aan alles komt een eind.
it's a big club and you ain't in it
Het klinkt wel rottig dat je ze iets geeft en dan weer afneemt (zo moet dat ongeveer voelen) maar deze veranderingen brengen ook nieuwe kansen en dus mogelijkheden tot groei met zich mee die er niet waren geweest in hun oude situatie.
Ik denk dat ik de problemen helemaal open zou gooien op tafel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven