Vergoeding voor oppassen

07-02-2012 09:52 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vooropgesteld: ja, ik weet dat er al meer topics over zijn (maar ik hoop dat met wat uitleg 'mijn situatie' iets anders is) en ja, ik weet dat ik op de site van het Nibud kan kijken. Maar dan nog heb ik deze vraag en hoop ik op wat reacties van 'ervaringsdeskundigen'

Ik ben gevraagd om af en toe (geen vaste dag / avond per week) op te passen bij een gezin met drie jonge kinderen (4, 6 en 7 jaar geloof ik, kan er iets naast zitten). Ik ben zelf 23, ben orthopedagoog en doe nu in deeltijd de pabo. Het feit dat ik 'wat ouder ben' dan de gemiddelde oppas en dat ik die diploma's heb (of: bezig ben die te krijgen in het geval van de pabo), maken 'het werk' natuurlijk niet moeilijker of makkelijker, maar het heeft wel een beetje invloed op het bedrag dat ik zou kunnen krijgen, lijkt me. Of niet?

De moeder vroeg aan mij of ik een voorstel wilde doen voor een vergoeding voor het oppassen. Heel moeilijk natuurlijk, want ik had juist graag dat zij een voorstel deed Maar goed, uiteindelijk heb ik gezegd: ¤ 10,- als de kinderen wakker zijn (per uur), ¤ 7,- als de kinderen slapen (per uur). Moeder vond het meteen prima, maar ik twijfel of ik niet te veel heb gevraagd. Ik kan me zo voorstellen dat als je als ouders een avondje ergens heen wilt (of moet) er altijd al genoeg kosten zijn (bijv. kaartjes voor de bioscoop, parkeerkosten, drankje, etc.) en dan komt ook nog die oppas er 'per uur' met vergoeding bovenop.

Kortom: zijn er ouders die ervaring hebben met het betalen van een oppas en is dit bedrag redelijk in deze situatie? Of zijn er 'oppassen' (is dat een woord?) die zelf met dit bijltje hebben gehakt? Alvast bedankt!!
quote:Ik kan me zo voorstellen dat als je als ouders een avondje ergens heen wilt (of moet) er altijd al genoeg kosten zijn (bijv. kaartjes voor de bioscoop, parkeerkosten, drankje, etc.) en dan komt ook nog die oppas er 'per uur' met vergoeding bovenop.

Dus omdat ze een dure kinderhobby hebben (3 stuks!) vind jij het terecht dat ze minder over zouden moeten hebben voor de opvang?

Ik zie het anders: ze hebben blijkbaar genoeg geld om 3 kinderen op de wereld te zetten dus mogen ze ook flink in de buidel tasten om ze een avondje uit te besteden, zeker als ze voor hun eigen plezier uitgaan.

Ik vind 10 euro per uur zwart netjes, maar moet zeker niet teruggebracht worden naar 7 euro omdat je wel avonden/nachten aanwezig moet zijn.
Als moeder akkoord is en jij blij bent met dit bedrag, wat is dan je probleem? Niet te moeilijk doen joh. (Verkoop je jezelf ook zo slecht bij gewone sollicitaties?)
ik zou er niet mee akkoord zijn gegaan, maar als zij het wel okay vindt , lekker toch?
Prima bedrag voor 3 kinderen hoor.
zij gaan voor hun lol een avondje weg (in geval van bios uit eten etc) dan zou het toch te gek voor woorden zijn dat omdat zij dan maar beknibbelen op jouw salaris! Zou anders zijn als het moetjes savonds zijn (ziekenhuisbezoek, ouderavond etc.) maar dan nog...dat is lulligweg niet jouw probleem
Tja, als zij het prima vindt....?

Ik vind trouwens dat je voor 3 jonge kinderen en je studieachtergrond + diploma niet te veel hebt gevraagd. Er mag best wat tegenover een gediplomeerde oppasser staan! Als ze liever iets goedkopers willen, nemen ze maar een scholier van 16 toch
Ik vind het (te) veel geld en zou er niet mee akkoord zijn gegaan. Maar zij vinden het geen probleem, dus die is er dan toch ook niet?

Voor overdag kan ik het me trouwens wel voorstellen. Het is met name je avondtarief die ik erg veel vind.

Wacht, hier was eergsiteren nog een topic over actief. Ik zal 'm effe voor je uppen.
Ik vind het ook wel erg veel geld, in elk geval voor de avonduren. Dan voegt het voor die mensen weinig toe dat jij orthopedagogiek hebt gestudeerd, dus ik zie ook niet in waarom zij daarvoor de hoofdprijs zouden moeten betalen.

Ik zou zelf ook wel wat meer geld overhebben voor een oudere, meer ervaren oppas en een relevante opleiding zou ik zeker wel een pluspunt vinden, maar in jouw geval blijft het wel gewoon een oppasbaantje en daar kies je ook zelf voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lijkt me prima. Je bent gediplomeerd. Zeker niet minder vragen!
Ik vind het zeker niet te veel geld, voor de ervaring en studie achtergrond die je hebt. Het zijn wel drie kinderen.

Maar waarom twijfel je nu zelf? Als zij akkoord gaat zie ik geen probleem.

Als je dit bedrag trouwens vergelijkt met eens schoonmaker (15 euro per uur als je geluk hebt), mag die moeder boffen met jouw ervaring en prijs.
Zwart? Vind ik het teveel.
quote:bergamot schreef op 07 februari 2012 @ 10:07:

Als moeder akkoord is en jij blij bent met dit bedrag, wat is dan je probleem? Niet te moeilijk doen joh. (Verkoop je jezelf ook zo slecht bij gewone sollicitaties?)

Eens! Het is gewoon wat de gek ervoor geeft.

Als moeder dit een goed bedrag vindt, dan moet jij er niet over gaan twijfelen. Wat helpt het om zo bescheiden te gaan doen?
Ik las laatst trouwens dat studenten orthopedagogiek vaak worden ingezet als oppas in gezinnen met kinderen met autisme, om de ouders iets te ontlasten. Is dat niet iets voor jou? Jij bent dan wel afgestudeerd, maar het lijkt me veel uitdagender dan 'gewoon' oppassen, en ik denk dat het ook beter verdient.

Ik neem tenminste aan dat de mensen om wie het nu gaat in principe geen hulp van een orthopedagoog nodig hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Gewoon oppassen 's avonds blijft voor mij gewoon oppassen. De kinderen slapen grotendeels en het werk wordt normaal door scholieren gedaan. Mijn dochters verdienen 3 euro per uur.Vaak wordt dat dan wel naar boven afgerond dus 3 uur oppassen is 10 euro. Het Nibud geeft voor een avondoppas tussen 2,60 en 3,90 aan, niet veel maar als je als ouders bijv. elke week oppas nodig hebt, tikt het toch wel aan. Doordat mijn dochters niet zo duur zijn, passen ze ook veel op (een stel gaat elke week naar dansles, de anderen volgen samen een opvoedcursus). Ik denk dat als ze 10 euro per uur zouden verdienen, ze veel minder gevraagd zouden worden. Dan zouden het alleen die momenten zijn dat het echt niet anders kon.
Wij geven ons buurmeisje/buurvrouw van vergelijkbare leeftijd 5 euro per uur. Zij heeft dan geen opleiding in pedagogische richting.

Over het algemeen liggen onze kinderen dan al op bed en is het puur 'aanwezig zijn' voor noodgevallen.

Ik hoor geen klacht, en andere ouders geven aan dat we wel veel betalen. Zelf vind ik dat iemand van begin 20 ook niet voor minder ergens gaat zitten. Wel is het voor beiden handig, voor haar dat ze maar 1 deurtje verder hoeft en verder praktisch alles kan doen wat ze thuis ook doet (tv, pc, studieboek), en voor ons dat we geen oppas thuis hoeven te brengen.

Als je ook echt iets met de kinderen moet doen, vind ik in jouw situatie een hoger bedrag wel reëel. Voor de avonduren vind ik het erg veel.
Onze oppas van 16 vraagt 3 euro per uur. We bellen haar ook wel voor knrte sessies, bijvoorbeeld gesprek op school. Voor haar is het 50 meter lopen, en haar moeder is op de achtergrond. Snoezekind is pyjamaklaar, dus voorlezen is alles wat ze hoeft te doen. Fles cola, zak chips en het zakgeld is snel verdiend. We ronden uren naar boven af.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Oke, bedankt voor de reacties. Hier kan ik mijn gedachten nog wel even over laten gaan. Heb nu niet veel tijd om te reageren, maar ik heb alle reacties gelezen, bedankt!!
Als wij een avondje uit willen,dan horen die kosten voor de oppas daar gewoon bij.

Ze is wel pas 14 en het nichtje van onze kinderen.

Ze krijgt 15 euro voor een avond,de kinderen zijn 'pyamaklaar'en mogen met haar een uurtje opblijven,en zij legt hun in bed.
Een tientje per uur lijkt me een redelijk bedrag voor 3 kinderen. Als de moeder hiermee akkoord is, niet ''schuldig'' voelen. Zij hebben zelf de bal bij jou neergelegd door jou zelf met een voorstel te laten komen en zijn hier bovendien mee akkoord gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven