Geld & Recht alle pijlers

Stiefouder en KA

04-02-2012 14:32 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We zitten hier met de volgende situatie: ik ben een gescheiden en hertrouwde moeder. Uit mijn eerste huwelijk heb ik 2 kinderen uit ons tweede huwelijk hebben we geen kinderen. Mijn nieuwe man heeft uit zijn eerste huwelijk twee kinderen (en betaald daar ook KA voor).

Nu wil de ex-man van suzieq zijn KA verminderen, terwijl het de bedoeling is dat de kinderen tegelijkertijd overgaan van een 50/50 verblijf bij de ouders naar 12 van de 14 dagen bij moeder. Mijn ex-man probeert daarbij mijn nieuwe man (die stiefouder is geworden door met mij te trouwen) op te laten draaien voor het levensonderhoud van zijn kinderen.

Wettelijk kan dat schijnbaar, maar ik wil graag het naadje van de kous weten. Er wordt namelijk geschermd met artikel 1:395 van het BW, maar er is ook nog een artikel 1:392 waarin staat dat het eerst bij de echte ouder gehaald moet worden.

Heeft iemand hier ook al eens zo'n situatie bij de hand gehad?

Een optie die we hebben is een snelle scheiding, tegenwoordig kan dat voor 600 euro, we hebben immers geen kinderen en we scheiden dan toch slechts op papier. We gaan natuurlijk niet uit elkaar, maar zo zetten we wel de vader een voet dwars waar hij onder zijn onderhoudsplicht probeert vandaan te komen.

En voor de duidelijkheid: ondanks dat mijn ex-man een stukje KA betaald, moet er echt wel al maandelijks geld bij, die mijn man ook zonder protesteren betaald, het zijn immers ook zijn stiefkinderen. Maar om er nou aan mee te werken dat hij nog meer gaat betalen zodat de echte vader minder kan betalen gaat ons iets te ver.

Jullie mening?
Ik weet het, je zou denken dat ze zeldzaam zijn maar dat zijn ze helaas niet
Ga in therapie!
Ik wil hier iets aan toevoegen: de stiefouder wordt verplicht voor de kinderen van de man/vrouw met wie hij/zij getrouwd is, als deze bij hun in huis wonen. Dit geldt dus niet bij een omgangsregeling dat het kind alleen in de weekenden daar is. Bij co-ouderschap zal ook wel een speciale regeling zijn bedacht, maar die ken ik niet.

En Dubio: hier nog een keer, ik heb veel aan jouw postings. Niet alleen in praktisch opzicht, ook in moreel opzicht. Nogmaals dank dus.
quote:dubiootje schreef op 08 februari 2012 @ 19:26:

Ik weet het, je zou denken dat ze zeldzaam zijn maar dat zijn ze helaas niet Sluit niks uit hoor, ik had het bij mijn ex ook écht niet verwacht. Poeslief is hij nu!
Hoop doet leven inderdaad! Het is vooral zo fijn voor de kinderen
Ga in therapie!
quote:suzieq2706 schreef op 04 februari 2012 @ 14:51:

We zijn getrouwd omdat we van elkaar houden. Verandert dat als we voor de vorm gaan scheiden? Hmmm, wij denken van niet.

Aan de andere kant omdat ik een man uit duizenden gevonden heb die de huidige KA aanvult, bovenop mijn salaris van drie dagen werken, moet die daar dan extra voor gestraft worden omdat mijn ex opeens minder wil gaan betalen? Situatie van mijn ex is inkomenstechnisch niet noemenswaardig veranderd.

En ja tegelijkertijd komen de kinderen vanaf komende zomer 12 van de 14 dagen bij mij wonen omdat ze aangeven dat het bij hun pa niet echt lukt....Mijn mond valt hiervan open, echt waar . Denken aan scheiden van je man, sorry hoor, maar dan ben je toch echt van het padje af denk ik. Het bedrag aan KA wordt objectief bepaald door de rechter, dus je ex kan wel minder WILLEN betalen, maar dat kan niet zomaar. Daarvoor zal hij dan toch naar de rechter moeten. Als het bedrag was bepaald op grond van 50/ 50 verblijf bij pa en ma, dan kun jij voor een herziening/ verhoging gaan. Maar ook jij zult dan naar de rechter moeten. Dat je niet gewoon deze stappen onderneemt en eerst denkt aan scheiden van je huidige man, sorry hoor, hoe kom je erop.
quote:roosje4 schreef op 04 februari 2012 @ 14:49:

Waarom betaalt jouw huidige man de kosten voor jouw kinderen? En waarom zou KA volledig kostendekkend moeten zijn, jij hebt toch ook je betalingsplicht. Je zit alleen te zoeken naar de betalingsplicht van je ex, je huidige man, maar waar ben jij in het hele verhaal?
Ik had nog enigszins begrip kunnen opbrengen voor je standpunt als jij en je huidige man hierdoor in de financiele problemen zouden komen, als jullie amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen. Maar nu wil ik maar 1 ding roepen: LAAT HET LOS!.

Richt je op je huidige huwelijk en gezin. Je komt nu over als iemand die aan het zoeken is. Er klinkt nogal wat haat in door naar je ex, ik hoop niet dat je die houding ook naar je kinderen laat zien. Volwassen zijn betekent ook dat je dingen kunt accepteren zoals ze zijn.
Enne, mijn man betaalt al 10 jaar partneralimentatie aan zijn ex en heeft totdat ze volwassen waren voor de kinderen KA betaald. Daarbij was er ook nog een schuld uit dat ex-huwelijk. Dus ja, ook mijn inkomen werd aangesproken en wij hadden wel moeite om ons hoofd boven water te houden. Maar we zijn nog steeds getrouwd, natuurlijk baal ik af en toe, maar ik ga me daar echt niet elke dag aan ergeren, want dan verziek ik ons leven samen. En die kinderen hebben er ook niks aan. Een scheiding heeft nu eenmaal consequenties, ook financieel, je kunt niet verwachten dat de financiele verdeling net zo blijft als tijdens het ex-huwelijk. Dus: grow up and smell the roses.
Nou hier is TO, nu pas i.v.m. gebrek aan tijd.

Ik heb alle reacties gelezen en een deel kan ik wat mee, een ander deel kan ik niks mee en een derde deel verbaasd me compleet.

Niettemin heb ik voldoende input om een afweging te gaan maken wat we er zelf mee willen en dat gaan we de komende maanden dan ook doen.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Moet ik iemand vragen om dit topic te sluiten of zoals ik dat hier wel eens zie "een slotje op te doen"?
quote:suzieq2706 schreef op 09 februari 2012 @ 19:07:

Nou hier is TO, nu pas i.v.m. gebrek aan tijd.

Ik heb alle reacties gelezen en een deel kan ik wat mee, een ander deel kan ik niks mee en een derde deel verbaasd me compleet.

Niettemin heb ik voldoende input om een afweging te gaan maken wat we er zelf mee willen en dat gaan we de komende maanden dan ook doen.

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Moet ik iemand vragen om dit topic te sluiten of zoals ik dat hier wel eens zie "een slotje op te doen"?Mailtje naar de mods en het is gebeurd. Veel wijsheid toegewenst.
Graag gedaan hoor. Ik hoop dat mijn bijdrage in de categorie nuttig viel.Ik zag dit gelukkig net op tijd zodat ik mijn lange en persoonlijke verhaal nog kon verwijderen. Er is trouwens geen reden om het topic te laten sluiten, het zakt vanzelf weg. Als het gesloten is kan niemand meer iets wijzigen.
Ga in therapie!
Waarom heb ik het idee dat TO wat dit betreft een enorm bord voor haar hoofd heeft. Mijn bijdragen zullen dan waarschijnlijk ook niet als nuttig worden ervaren, want het is niet wat TO wil horen.
Misschien omdat TO op geen enkele posting inhoudelijk ingaat?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 09 februari 2012 @ 23:40:

Misschien omdat TO op geen enkele posting inhoudelijk ingaat?

en dan schrijf je goedbedoeld je eigen ervaringen, maar dat wil ze niet horen; ze heeft al een vooringenomen mening om te gaan scheiden; kennelijk denkt haar man er net zo over.

Hoe ver wil je gaan? ik zou me schamen naar mijn kinderen toe om te gaan scheiden alleen om ex een loer te draaien.

maar goed, ze heeft haar antwoorden, alleen heeft niemand hier geroepen wat een goed idee. ik wil naar SuzieQ afsluiten met de woorden: what goes arround comes arround.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven