Geld & Recht alle pijlers

Bijstand

09-02-2012 18:57 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn al 2 jaar gelukkig samen. Hij woont bij mij, mijn moeder en zus in en we wonen in Den Helder. Nu willen wij zelfstandig wonen. Mijn vriend zit in de schuldsanering en krijgt 45 euro per week. (Hij heeft een WIJ uitkering) En zelf krijg ik tot juni alimentatie van mijn vader (330 p.m) In Den Helder is nauwelijks werk te vinden en we willen graag naar Arnhem, waar hij vandaan komt. Hij heeft een kennis, die heeft een koop huis en daarvan kunnen wij kamers huren voor 350 per maand. We zijn van plan om een WWB uitkering aan te vragen totdat we beiden werk hebben kunnen vinden. Wij gingen ervan uit dat dit 1300 p.m is, maar het schijnt, omdat ik 20 ben, lager uit te vallen: 850 p.m. waarmee wij nog net niet kunnen rondkomen. (De 330 wordt gezien als inkomen en wordt ervan af getrokken) Is er een alternatief of moeten we wachten tot ik 21 ben? (Wij kunnen niet wachten)
quote:kettle schreef op 09 februari 2012 @ 19:30:

Mijn god, mijn ouders zouden me onterven als ik zou in het leven zou staan op die leeftijd.

Vriend in de schuldsanering, bij moeders inwonen, uitkering trekken.... jaja, de jeugd heeft de toekomst.

Mijn ervaring is dat goed voorbeeld doet volgen, maw vaak zitten pa en ma ook gezellig in de bijstand of zijn "arbeidsongeschikt".

Hier overigens hetzelfde hoor, mijn ouders zouden ons met liefde helpen, maar als ik er zo'n zooi van zou maken....
Fame, die kortingskaart NS voor ¤ 55,- per jaar bestaat niet meer. Die kun je sinds ergens 2011 niet meer kopen, helaas. Dus geen 40 % korting meer, er zijn nu andere kaarten gekomen. Als je hem nog hebt, dan kun je er nog wel gebruik van maken.

En als je vriend nu ook een WIJ-uitkering heeft, dan weet je toch dat dit een lage jongerenuitkering is, hoezo zou dat anders zijn als je met z'n 2-en gaat samenwonen. Je hebt ook min.loon etc, logisch dat voor jongeren een lage uitkering is, de bedoeling is dat je werkt, studeert en niet in een uitkeringssituatie terechtkomt.
Ik sluit me aan bij de rest. eerst een baan vinden en dan pas verhuizen.
Je vriend heeft (neem ik aan) nu nog overgangsrecht Wwb tot 1 juli 2012, maar vanaf deze datum wordt er naar de inkomsten van alle gezinsleden gekeken. De huishoudinkomenstoets volgens de Wwb 2012 (nieuwe wet).

¤ 1269,- netto per maand is dan de gezinsnorm (allen jonger dan 65 jaar). Is dat de reden dat je niet langer kunt wachten? En waarom stop de alimentatie in juni, of wordt jij dan 21.
?
Je bent blijkbaar 20 (of jonger). Als je nu al geen werk kan vinden waarom laat jij je dan niet (om-)scholen? Ga je 1 dag in de week naar school en de rest stage/werken. Verdien je je eigen geld en ben je ook nog nuttig bezig door een diploma te halen. Ik krijg echt jeuk van dit soort dingen. Nog geen 21 en dan al een uitkering aan gaan vragen. Wat is er mis met vakken vullen bij de Appie of werken op een call-center.
Nou, liever niet op een call-centre!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Waarom niet Fame, of mis ik iets?
Eerst werk zoeken en dan verhuizen klinkt wel mooi. Maar er is natuurlijk geen werkgever in Arnhem of omgeving die to gaat aannemen als ze nog in Den Helder woont.

Voor hogere banen geld dat misschien wel maar voor ongeschoold / laag geschoold werk niet. Er zijn namelijk genoeg jongeren in Arnhem die de baan ook wel willen en daarbij loopt de werkgever niet het risico dat ze niet op tijd woonruimte hebben en zodoende niet kunnen komen opdagen op het werk.

Wil je echt graag naar Arnhem verhuizen dan zou ik dus eerst gaan verhuizen en dan gaan solliciteren. Dat is een stuk makkelijker dan vanuit Den Helder. Dan heb je maar een

(aantal) maand(en) bijstand nodig. Als de kans op werk daar groter is dan is het een goede zet.
Ah, mevrouw heeft ontdekt dat de de uitkering komt te vervallen per 1 juni & wil nu zelfstandig gaan wonen met vriendje.

Ik zeg altijd maar... als je echt werk wil en je bent bereid om alles aan te pakken is wel werk hoor !

Ik heb even gegoogeld op "vacature Den Helder" en ik kom toch aardig wat vacatures tegen.

Maar wat al eerder gezegd is, jullie inkomen wordt voor een deel verhaald op de ouders van TO omdat ze niet noodzakelijk uitwonend is.

Ook eerder aangegeven, dat de schuldsanering het inkomen zal opeisen en leefgeld zal verstrekken.

En ook eerder gezegd, de 4 weken zoektijd, en voldoe je in deze 4 weken niet aan de afspraken? (bijv. onvoldoende solliciteren).

Jammer dan, geen aanvraag!

Wil je toch je leven beteren en opnieuw een aanvraag indienen? Weer 4 weken zoektijd.

Is het duidelijk? Jongeren horen niet in de bijstand thuis.

Zoek een baan of ga studeren.
quote:Quacker schreef op 09 februari 2012 @ 21:00:

Waarom niet Fame, of mis ik iets?Ondanks het bel-me-niet-register is het hier met regelmaat raak tijdens het eten. :puke:
Dan zeg je toch vriendelijk dat je geen interesse hebt en hang je weer op. Wees blij dat die mensen gewoon werken voor hun geld in plaats van thuis te zitten op de kosten van de belastingbetaler. Bovendien kun je die bedrijven aangeven wegens het overtreden van de regels.
quote:flowerbombje schreef op 09 februari 2012 @ 22:37:

Dan zeg je toch vriendelijk dat je geen interesse hebt en hang je weer op. Wees blij dat die mensen gewoon werken voor hun geld in plaats van thuis te zitten op de kosten van de belastingbetaler. Bovendien kun je die bedrijven aangeven wegens het overtreden van de regels.Nou, dat doe ik dus ook maar dat is nog best lastig. Ze ben ik een keer door zo'n mafkees gestalkt! Of ze bellen terug met een scheldkanonade dat je ze hebt opgehangen. Ze zijn (niet allemaal hoor) helaas niet meer zo vriendelijk wanneer ze worden afgerekend op alleen de verkopende gesprekken, en raken flink gefrustreerd daardoor...
Ik onderbreek, zeg geen interesse te hebben en hang op. Nog geen halve minuut !
quote:woepsie schreef op 09 februari 2012 @ 19:12:

werk als wat?

Je zou dan dus 850 euro per maand hebben + ongeveer 180 euro van je vriend per maand. Totaal ongeveer 1030 euro per maand.

Is niet super veel, maar daarvan kan je toch wel samen een grote kamer huren? Plus eten en drinken betalen en je rekeningen?

Lijkt mij toch ook ?

Moeder en kind in de bijstand krijgen ook zoiets toch?
quote:Fame schreef op 09 februari 2012 @ 22:40:

[...]

Nou, dat doe ik dus ook maar dat is nog best lastig. Ze ben ik een keer door zo'n mafkees gestalkt! Of ze bellen terug met een scheldkanonade dat je ze hebt opgehangen. Ze zijn (niet allemaal hoor) helaas niet meer zo vriendelijk wanneer ze worden afgerekend op alleen de verkopende gesprekken, en raken flink gefrustreerd daardoor...

Bij mij krijgen ze niet eens de kans om te schelden.

Callcenter: " U spreekt met die en die van de Nuon/lotto/whatever. Mag ik...."

Ik: "Sorry, daar heb ik geen interesse in" *hangt op*

Geen speld tussen te krijgen
Nee de bijstandsnorm is voor hun 850,- dus kan niet hoger. Bijstand is aavullend op inkomsten.
quote:Misskatie schreef op 09 februari 2012 @ 23:35:

Nee de bijstandsnorm is voor hun 850,- dus kan niet hoger. Bijstand is aavullend op inkomsten.ok, dat wist ik niet
Ga je eigen broek ophouden, klaploper. En zorg dat die sukkel van een vriend van je eerst zijn schulden af heeft betaald.

Neem een krantenwijk, ga achter de kassa, ga asperges steken. Of doe eens gek: Maak iets van je leven en ga naar school. En wacht met samenwonen tot je een greintje verantwoordelijkheidsgevoel in je knar hebt en zadel de samenleving in godsnaam niet op met je nakomelingen voor je uitkeringsvrij bent.
Wat voor soort werk zoek je/ zou je willen doen/ kan je doen?
Als je nu zorgt dat je zwanger raakt heb je de eerste 4 jaar (geloof ik) geen sollicitatie verplichtingen. Kijk dat scheelt al weer een slok op een borrel.
TS meen je dit serieus? Wil je op deze manier je leven gaan opbouwen, je zou mij naar het graf kunnen dragen als je mijn dochter was! Je wilt gaan samenwonen met iemand die op deze leeftijd al in de schuldsanering zit en een uitkering heeft. Vervolgens wil je zelf ook een uitkering gaan trekken? Verschrikkelijk, wat een triestigheid en uitzichtloosheid! Geef jezelf een trap onder je kont meid en ga aan je toekomst werken. Ga studeren of een opleiding volgen en voorlopig niet samenwonen met je vriend, dat kan altijd nog. Zorg eerst dat jullie beiden jullie zaakjes op orde hebben en iets van een toekomstdoel want anders wordt het één doffe ellende.
Eens met Nessemeisje dus...mooi verwoord!
Den Helder ligt vlak bij waar ik geboren ben, daar is bij mijn weten genoeg werk te vinden in de bloembollen, heb ik ook 2 jaar gedaan. Ok het is zwaar werk, je wordt er vies van en het is veelal met mannen samenwerken maar het verdient wel. Als je een beetje geluk hebt komen ze je van het station in AP halen dus tel uit je winst.
Nog geen 21 en dan al een uitkering..en wij maar daarvoor werken en belasting betalen..

Ga een opleiding doen,zoek een baan, doe een BBL-opleiding..!

Ik was 14 en ik begon met een krantenwijkje..nu 23 en bijna klaar met leren en een mooi salaris..
Life is good!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven