Bijna klaar...

10-02-2012 19:10 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik de diagnose ADHD gekregen, overwegend onoplettend type (ADD in de volksmond). Weinig 'nieuws'. Had die diagnose vroeger ook, maar ergens is die 'verdwenen'. Nu opnieuw getest omdat er een hulpvraag lag en een diagnose dan 'in je voordeel werkt'. Ik ben een chaoot, kan niet plannen, stel alles uit, word kortom af en toe echt gek van mezelf. Over een maand heb ik een afspraak met een psychiater om te praten over medicatie, en over iets meer dan twee maanden begin ik met groepstherapie. Acht sessies waarin je leert om te gaan met dingen die ik net noemde: Plannen, uitstelgedrag, etc. Ondertussen blijf ik met mijn therapeut een lijntje houden voor als het nodig is. Ik vroeg degene die me vandaag de uitslag bracht, wat het idee is voor na de groepstherapie, aangezien die therapie maar twee maanden duurt. Zij dacht dat als ik alles uit die groep ga halen, dat ik daarna dan klaar ben... Klaar... Dat is behoorlijk bijzonder. Want ik zit al zo lang in therapie als ik me herinner. Ben vaak gestopt en ook weer opnieuw begonnen, maar nooit echt klaar geweest als in 'niet meer nodig'. Ik heb kutdagen, ik heb goede dagen, en dat laatste overheerst. Ik voel me goed. Ik kan veel beter met mezelf omgaan. Ik kan weer met mezelf door één deur zeg maar. De eerste keer dat ik een therapeut zag, was ik 3. Ik was 15 toen ik voor het eerst serieus dood wilde en mezelf begon te beschadigen. Ik ben nu 24, blij dat ik nog leef en gestopt met zelfbeschadiging.

En dit is voor mij zo'n grote mijlpaal, dat ik binnen een half jaar waarschijnlijk klaar ben met therapie, dat ik dat hier graag wilde delen.
Wat fijn voor je!!!
Goed van je
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Wat fijn dat je je zo goed voelt (over het algemeen)! En heerlijk dat je straks therapievrij bent!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Fijn voor je! Een goede diagnose is vaak al de grootste stap naar de oplossing van het probleem, omdat er dan gericht actie kan worden ondernomen. Goed dat je nu die gerichte hulp krijgt.
Therapie haalt bij ADHD niet zoveel uit (hoewel dit specifieke traject van twee maanden goed klinkt maar dat zou ik eerder een cursus of training willen noemen), aan een coach heb je veel meer. Dit kun je betalen vanuit een PGB. Het boek Een opgeruimd leven met ADHD is ook handig.
De depressieve gevoelens komen bij veel ADHD-ers voort uit een gevoel van voortdurend falen, altijd maar bezig zijn met overleven.
Ik hoop dat je samen met medicijnen en die sessies meer balans kan bereiken.

Ik vergat je vanochtend nog een fijne Valentijnsdag toe te wensen, succes he. En als je nog meer tips nodig hebt dan moet je even naar je topic bij eten gaan.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Is uitstellen een symptoom van ADHD?
quote:SeptemberGirl schreef op 10 februari 2012 @ 19:49:

Is uitstellen een symptoom van ADHD?Van ADD wel, die missen die hyperactiviteit. Die hyperactiviteit wil ADHD-ers nog wel eens bewegen tot onmiddellijke (te snelle) actie.
Schaduw? Begin je over 2wkn met de therapie?

Dan zou de kans mega groot zijn dat we bij elkaar in het clubbie zitten.

Weet niet wat jij daar dan van zou vinden enzo.
Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft
quote:SeptemberGirl schreef op 10 februari 2012 @ 19:49:

Is uitstellen een symptoom van ADHD?Ja, vaak als gevolg van de chaos en het niet meer kunnen overzien.
quote:Mies85 schreef op 10 februari 2012 @ 20:09:

Schaduw? Begin je over 2wkn met de therapie?

Dan zou de kans mega groot zijn dat we bij elkaar in het clubbie zitten.

Weet niet wat jij daar dan van zou vinden enzo.Nope, ik begin over twee maanden. Ik ga 't ook niet in Z'dam doen, maar in P'end, waar ik in behandeling ben. :-)
quote:Habibti schreef op 10 februari 2012 @ 19:35:

Therapie haalt bij ADHD niet zoveel uit (hoewel dit specifieke traject van twee maanden goed klinkt maar dat zou ik eerder een cursus of training willen noemen), aan een coach heb je veel meer. Dit kun je betalen vanuit een PGB. Het boek Een opgeruimd leven met ADHD is ook handig.Dat boek wil ik inderdaad graag hebben. Ja, het wordt groepstherapie genoemd, maar het is inderdaad meer een training. Coaching is een wachtlijst voor van vijf maanden (bij dezelfde instelling kun je ook coaching krijgen namelijk) en dan zou ik met de training moeten wachten tot ik een coach heb. Ze achten de kans groot dat ik uit de training al voldoende haal, vandaar deze keus. Bovendien heb ik begeleiding (ik woon beschermd), dus zij ondersteunen me ook indien nodig.
En de rest bedankt voor de reacties.
Fijn joh!
This is not kosher!
quote:schaduwlicht schreef op 10 februari 2012 @ 20:42:

[...]

Nope, ik begin over twee maanden. Ik ga 't ook niet in Z'dam doen, maar in P'end, waar ik in behandeling ben. :-)

Ah! goed om te weten.

Wat goed om dit te lezen joh!

( ga je morgen met ons mee trouwens? Ik vermoed van niet gezien je steeds niet antw. maar zo wel... kan je natuurlijk meerijden :-) )
Mies, nee, ik ga niet mee. Mijn zus viert haar verjaardag. Helaas! Wil een volgende keer wel mee als ik kan!
schaduw, wat 'fijn' dat je nu weer duidelijkheid hebt. En dat je inderdaad e.e.a. wordt aangeboden.

hier ook een intro-training van 5x (bij Psyq) vraag me af wat dat voor toegevoegde waarde heeft? en daarna? I dunno, ben geloof ik ook 'klaar' dan, op de medicatie na?

Jammer dat je niet meegaat morgen!
De intro-groep is niet wat ik ga doen. Meestal raden ze het aan om die eerst te doen, maar dat was voor mij niet nodig. Het is niks nieuws dus ik zal er weinig uit halen. Het is vooral veel informatie wat je daar krijgt en je kunt vragen stellen enzo. Wat houdt ADHD in, wat doet medicatie, etc. Maar het is niet om vaardigheden aan te leren ofzo, zoals de (de naam zegt het al) vaardigheidstraining die ik ga doen. Ga jij alleen de intro-groep doen? Heb je niet behoefte aan 'meer'? In de zin van vaardigheden aanleren ofzo? Omdat de intro-groep vooral informatie is?
Ja ik ook hoor.
Schaduw,

goed nieuws joh... Fijn dat het einde inzicht komt.

Ik wil je nog wel iets meegeven: ik vond de groepsthrapie, training, etc... zinvol, maar tegelijk had ik er niets aan. Habibi maakt wel een punt.

Voor mij werkt t zo dat ik vrijwel alles wat ze aanreikte aan vaardigheden etc... al eens gebruikt had, al gebruikte etc... Het zinvolle was om het allemaal weer eens langs te zien komen. Het nadeel was dat ik er niets, maar dan ook echt niets nieuws geleerd heb.

Met het slikken van de rhitalin zie ik in huis echter wel beter waar er meer structuur nodig is. Dat het moet. En ik kan de schema's zo uit tekenen, maar ik kan t niet doen. Ik heb echt iemand nodig die helpt met catagoriseren en structureren. Iemand die helpt om je huis gestructureerd te krijgen en makkelijk op te ruimen, iemand die met me oefent hoe ik een vaardigheid in praktijk breng... etc.

Nadeel van ADHD kan echt zijn dat je t allemaal wel weet, maar het doen is een probleem, de excecutieve vaardigheden lopen achter. En zodra iets geautomaticeerd is en geen aandacht meer vraagt lukt t meestal niet meer, moet je dus regelmatig van truuk wisselen.

Goed, lang verhaal kort: Die hulp via de pgb als back up is een goed idee. zoek uit hoe dat geregeld is in jouw gemeente: via stichting MEE of CIZ of evt. WMO loket.

succes ermee!

Het einde is in zicht.
Wat fijn zeg, eindelijk einde in zich!

Wat betreft de coaching/training/groepstherapie/alshetbeestjemaareennaamheeft:voor mij was dat echt de start van mijn nieuwe leven. Banaanaap 2.0.

Opeens ga je zo praktisch om met alle obstakels in je leven. En ben je ook nog eens omringd door mensen die snappen wat je bedoeld. In positieve en negatieve zin. Die sneller doorhebben wanneer je ontwijkend gedrag vertoond dan een therapeut ooit zal doorhebben. Die snappen dat "gewoon iets doen" nooit zomaar "gewoon" is, maar keihard knokken.

Het boek "een opgeruimd leven met adhd" is inderdaad een aanrader. Lekker praktisch.

Als de acht weken niet voldoende zijn, is het wellicht waard om ook eens verder te kijken. Bij psyQ en andere instellingen zijn verschillende coachingstrajecten beschikbaar om beter om te leren gaan met ADHD.

De intro-groep kan fijn zijn omdat je dan ook geïntroduceerd wordt met andere ADHD-ers. Voor mij was het heel verfrissend om te zien dat echt een doorsnee van de samenleving er last van heeft. Juist ook de mensen waarvan je het niet verwacht. De informatie op zich was voor mij niet echt nieuw. Maar door het gerichte aanbod bracht het me wel in de juiste mindset om aan de coaching (groepstherapie) te beginnen.

Ik gun het je om jezelf nog verder te ontplooien en ook een schaduwlicht 2.0 te worden. Je bent jezelf en kunt dat hiermee alleen maar beter tot zijn recht laten komen!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven