Geld & Recht alle pijlers

Bijstand

09-02-2012 18:57 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn al 2 jaar gelukkig samen. Hij woont bij mij, mijn moeder en zus in en we wonen in Den Helder. Nu willen wij zelfstandig wonen. Mijn vriend zit in de schuldsanering en krijgt 45 euro per week. (Hij heeft een WIJ uitkering) En zelf krijg ik tot juni alimentatie van mijn vader (330 p.m) In Den Helder is nauwelijks werk te vinden en we willen graag naar Arnhem, waar hij vandaan komt. Hij heeft een kennis, die heeft een koop huis en daarvan kunnen wij kamers huren voor 350 per maand. We zijn van plan om een WWB uitkering aan te vragen totdat we beiden werk hebben kunnen vinden. Wij gingen ervan uit dat dit 1300 p.m is, maar het schijnt, omdat ik 20 ben, lager uit te vallen: 850 p.m. waarmee wij nog net niet kunnen rondkomen. (De 330 wordt gezien als inkomen en wordt ervan af getrokken) Is er een alternatief of moeten we wachten tot ik 21 ben? (Wij kunnen niet wachten)
Lydia, van een studieschuld/lening kom je écht niet in de schuldsanering hoor. Die schuld mag je over 15 jaar terug betalen plus dat je ook nog eens naar je inkomen betaalt. Als je geen rooie cent hebt betaal je voorlopig even niet terug en als je een minimum inkomen hebt ook alleen het minimum. Dat je daardoor in de schuldsanering of dik in de problemen zou komen is echt niet aan de orde..
quote:lydia123 schreef op 10 februari 2012 @ 13:52:

Los van het feit dat ik het met de meeste schrijvers wel eens ben dat TO gewoon een baan moet gaan zoeken, vind ik het wel van de zotte dat de sociale dienst het leningdeel van duo als voorliggende inkomstenvoorziening ziet.

Leningen zijn naar mijn mening geen inkomsten, want ik ben opgevoed met het idee dat je geen geld uitgeeft wat je niet hebt, maar dat je eerst spaart voor iets.

Zo kom je dus wel in de schulden en kun je ook al jong in de schuldsanering terecht komen. dit hoeft ook echt lang niet altijd je eigen schuld te zijn.

Niet mee eens. Als je onvoldoende draagkracht hebt hoef je je studielening überhaupt niet af te betalen. Je moet het alleen wel zelf aanvragen. Als je het op zijn beloop laat creëer je zelf een probleem.

* gedeeltelijk mosterd *
Tjsa in de schuldsanering zitten en dan toch samen gaan wonen in een geheel andere plaats. Met sommige mensen gaat het op jonge leeftijd al de verkeerde kant op. Ik vind het trouwens belachelijk hoe makkelijk bijstand aan te vragen is. Gewoon naar een andere plaats gaan en daar bij het loket aankloppen. Een kind werpen waarvan de verwekker reeds spoorlos verdwenen is en dan ook maar aankloppen. Afreizen van 1 vd abc eilanden en dan niet omdat je een baan in nederland hebt gevonden maar om aan te kloppen bij het loket. Een pool zijn die niet volgens nederlands cao uitbetaald hoeft te worden maar bij werkloosheid wel bijstand mag trekken. De nederlandse taal niet of nauwelijks beheersen en geen werkervaring hebben maar wel weten waar het bijstandsloket zit. We kunnen wel aan de gang blijven.

Bijstand is voor mensen (zonder werkende partner)die even geen baan hebben (te kort gewerkt voor ww recht of ww recht afgelopen)en ook niet in een doos aan de straat willen slapen. En heel druk aan het solliciteren zijn! Ik heb het zelf ook 5 maanden gehad en daarna weer aan het werk gegaan toen ik aangenomen ben na vele sollicitatiepogingen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:poedelzak schreef op 09 februari 2012 @ 19:01:

In Den Helder is geen werk te vinden, daar staat het ook om bekend. In Arnhem voor een sollicitatie gesprek langsgaan kan ook niet, treinkaartjes zijn dan +/- 40 euro.Sorry, ik heb de hele rest niet gelezen dus wellicht ben ik enorm mosterd....maar vaak mag je bij sollicitatie je reis declareren. Wel van te voren afspreken, maar je kan het zeker proberen.
Waarom geen studie volgen met bijbaan en studifinanciering? En dan een kamer gaan zoeken in de stad waar je gaat studeren.
Mag je überhaupt als je in de sanering zit wel venhuizen???
quote:lulu1983 schreef op 10 februari 2012 @ 23:41:

Mag je überhaupt als je in de sanering zit wel venhuizen???

of kan je wel verhuizen als je in de schuldsanering zit, wordt daar geld voor vrij gemaakt?

Verhuizen kost klauwen met geld, afhankelijk hoe je kamer/huis eruit komt te zien met je iets met de muren, de vloer, keuken apparatuur, aansluitkosten van een en ander, uitzet, spullen van A naar B (laten) brengen zeker als het zo'n eind uit elkaar ligt.
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven