Tweetalig opvoeden [Troltopic]
zaterdag 27 juni 2026 om 17:57
Hallo allemaal,
Ik ben erg nieuw op het forum maar wil graag even van gedachten wisselen omtrent dit topic.
Ik ben sinds 9 maanden de moeder van een prachtig klein mannetje met de naam Abel.
Mijn man en ik bespreken de laatste weken regelmatig dat dit het moment is om definitief te kiezen voor wel of niet tweetalig opvoeden.
Mijn man is gewoon Nederlands maar spreekt perfect Engels. Hij speelt heel erg met het idee, al tijdens onze zwangerschap, om onze kinderen tweetalig op te voeden vanaf het begin.
Ik stelde voor om op vaste dagen Nederlands, of Engels te praten. Mijn man denkt dat het verstandiger is dat gewoon fulltime Engels spreekt en ik het bij Nederlands houd. Mijn Engels is namelijk niet perfect en hij denkt dat het belangrijk is om het direct goed aan te leren, en te zorgen dat een kind duidelijk onderscheid kan maken tussen wat Engels en wat Nederlands is.
Het gaat er bij ons niet om dat we een zo slim mogelijk kind op de wereld willen zetten of direct een Einstein te willen maken. Maar een kind schijnt zonder enkele moeite twee talen op te kunnen pakken, zonder dat er druk op staat of het als "leren" wordt ervaren.
Zijn er mensen met ervaring?
Ik ben erg nieuw op het forum maar wil graag even van gedachten wisselen omtrent dit topic.
Ik ben sinds 9 maanden de moeder van een prachtig klein mannetje met de naam Abel.
Mijn man en ik bespreken de laatste weken regelmatig dat dit het moment is om definitief te kiezen voor wel of niet tweetalig opvoeden.
Mijn man is gewoon Nederlands maar spreekt perfect Engels. Hij speelt heel erg met het idee, al tijdens onze zwangerschap, om onze kinderen tweetalig op te voeden vanaf het begin.
Ik stelde voor om op vaste dagen Nederlands, of Engels te praten. Mijn man denkt dat het verstandiger is dat gewoon fulltime Engels spreekt en ik het bij Nederlands houd. Mijn Engels is namelijk niet perfect en hij denkt dat het belangrijk is om het direct goed aan te leren, en te zorgen dat een kind duidelijk onderscheid kan maken tussen wat Engels en wat Nederlands is.
Het gaat er bij ons niet om dat we een zo slim mogelijk kind op de wereld willen zetten of direct een Einstein te willen maken. Maar een kind schijnt zonder enkele moeite twee talen op te kunnen pakken, zonder dat er druk op staat of het als "leren" wordt ervaren.
Zijn er mensen met ervaring?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2026 14:21
Reden: To heeft een perma ivm trollen
Reden: To heeft een perma ivm trollen
0.00% gewijzigd
zaterdag 27 juni 2026 om 19:42
Zorg vooral voor duidelijkheid.
"Sommige dagen Engels, sommige dagen Nederlands" is veel te onduidelijk voor een kind dat de dagen van de week nog niet kent.
De simpelste variant is dus "one parent, one language".
Maar spreek dus ook af wat je onderling doet.
En zelf zou ik het omslachtig en onduidelijk naar kind toe vinden dat man thuis wel Engels spreekt, maar al de rest van zijn communicatie met familie, vrienden, werk, ... en waarschijnlijk met jou in het Nederlands is.
Kind hoort pa op feestjes bijvoorbeeld continu in het Nederlands spreken en weet niet meer wat hij zelf moet op zo'n feestje.
Hier is man opgegroeid in het Frans. Met Nederlandstalige ouders die "omdat ze het chiquer vonden" onder elkaar Frans spraken.
Nog altijd spreekt hij met zijn moeder, broer, zus, ... Frans.
Zijn broer heeft dat doorgetrokken naar zijn kind. Zijn zus bij haar kind niet.
Bij familiefeestjes is het dus standaard Nederlands, want uiteindelijk spreekt iedereen dat wel als moedertaal.
Het is handig dat man perfect tweetalig is.
Maar als er bij ons kinderen waren gekomen had ik het niet doorgezet.
"Sommige dagen Engels, sommige dagen Nederlands" is veel te onduidelijk voor een kind dat de dagen van de week nog niet kent.
De simpelste variant is dus "one parent, one language".
Maar spreek dus ook af wat je onderling doet.
En zelf zou ik het omslachtig en onduidelijk naar kind toe vinden dat man thuis wel Engels spreekt, maar al de rest van zijn communicatie met familie, vrienden, werk, ... en waarschijnlijk met jou in het Nederlands is.
Kind hoort pa op feestjes bijvoorbeeld continu in het Nederlands spreken en weet niet meer wat hij zelf moet op zo'n feestje.
Hier is man opgegroeid in het Frans. Met Nederlandstalige ouders die "omdat ze het chiquer vonden" onder elkaar Frans spraken.
Nog altijd spreekt hij met zijn moeder, broer, zus, ... Frans.
Zijn broer heeft dat doorgetrokken naar zijn kind. Zijn zus bij haar kind niet.
Bij familiefeestjes is het dus standaard Nederlands, want uiteindelijk spreekt iedereen dat wel als moedertaal.
Het is handig dat man perfect tweetalig is.
Maar als er bij ons kinderen waren gekomen had ik het niet doorgezet.
wissewis wijzigde dit bericht op 27-06-2026 19:45
29.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zaterdag 27 juni 2026 om 19:45
Ja, ik heb ervaring. Onze zoon is tweetalig opgevoed, aangezien mijn man Duits is en Duits met hem spreekt en ik Nederlands. Aangezien man en ik Engels met elkaar praten krijgt en kreeg hij daar ook nog veel van mee.
Het advies is om tweetalig of meertalig alleen te doen als je de extra taal of talen als moedertaal spreekt. Dus als jouw Engels niet perfect is, dan inderdaad inzetten op OPOL, one parent one language. Daarbij spreek jij dan Nederlands tegen jullie kind en je man Engels. Maar als je man bijvoorbeeld wel een Nederlands accent heeft dan zal je kind dat wel overnemen.
Overigens merken wij wel dat omdat we in Nederland wonen, het Nederlands van onze zoon natuurlijk veel beter is dan zijn Duits. Hij wordt daar natuurlijk veel meer aan blootgesteld.
Het feit dat wij onderling als ouders nog steeds Engels spreken vind ik nu zoon ouder wordt wel ingewikkelder met gesprekken aan de eettafel, dat wordt nu soms een mengsel van meerdere talen. En aangezien ik werkzaken vaker aan mijn man in het Engrls vertel graag ik me af of onze zoon daar dan te weinig over hoort of zo. Maar hij verstaat Engels prima en als hij dan iets vraagt schakel ik over naar Nederlands.
Het advies is om tweetalig of meertalig alleen te doen als je de extra taal of talen als moedertaal spreekt. Dus als jouw Engels niet perfect is, dan inderdaad inzetten op OPOL, one parent one language. Daarbij spreek jij dan Nederlands tegen jullie kind en je man Engels. Maar als je man bijvoorbeeld wel een Nederlands accent heeft dan zal je kind dat wel overnemen.
Overigens merken wij wel dat omdat we in Nederland wonen, het Nederlands van onze zoon natuurlijk veel beter is dan zijn Duits. Hij wordt daar natuurlijk veel meer aan blootgesteld.
Het feit dat wij onderling als ouders nog steeds Engels spreken vind ik nu zoon ouder wordt wel ingewikkelder met gesprekken aan de eettafel, dat wordt nu soms een mengsel van meerdere talen. En aangezien ik werkzaken vaker aan mijn man in het Engrls vertel graag ik me af of onze zoon daar dan te weinig over hoort of zo. Maar hij verstaat Engels prima en als hij dan iets vraagt schakel ik over naar Nederlands.
zaterdag 27 juni 2026 om 19:49
Nee hoor, die zal zijn vader gewoon in het Engels aanspreken. In ieder geval tot hij 8-10 is of zo. Weet ik uit ervaring, want op feestjes spreekt mijn man ook Nederlands en als er Duitse vrienden op bezoek zijn spreek ik Duits. Onze zoon heeft nog nooit verwarring gehad, Duits met papa, NL met mama, ook al ben ik halverwege een Duitse zin.Wissewis schreef: ↑27-06-2026 19:42
zaterdag 27 juni 2026 om 20:33
Zo doen de buren het ook idd.Redhead70* schreef: ↑27-06-2026 19:54Iedere ouder de moedertaal spreken. En als ze gaan lezen of schrijven dat meteen meenemen. Hier was dat geen probleem. Kinderen schakelden en schakelen nog moeiteloos.
De één Nederlands, de ander Engels. Die spreekt inmiddels goed Nederlands maar komt wel uit een Engelstalig land.
Kind spreekt beide talen vloeiend.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 27 juni 2026 om 20:47
Mag ik vragen waarom jullie onderling Engels praten?aikidoka schreef: ↑27-06-2026 19:45Ja, ik heb ervaring. Onze zoon is tweetalig opgevoed, aangezien mijn man Duits is en Duits met hem spreekt en ik Nederlands. Aangezien man en ik Engels met elkaar praten krijgt en kreeg hij daar ook nog veel van mee.
There is always something happening, and it's usually right now
zaterdag 27 juni 2026 om 21:07
Hier spraken we thuis Nederlands en buiten de deur (en op de kinderopvang) de taal van het land waar we woonden. Met vrienden en collega's werd Engels gesproken. De kinderen kregen dus 3 talen mee, hiermee kwam hun Nederlands wel wat later op gang. Omdat ze tweeling zijn hadden ze ook onderling nog een soort eigen taal. Soms was het echt een hele gekke mengelmoes van woorden. Jammer genoeg is er weinig blijven hangen, omdat we voor de kleuterschool weer naar NL terug verhuisd zijn. We wilden ze zelf thuis ook graag Engels meegeven, omdat de mogelijkheid van een nieuwe buitenland verhuizing er altijd nog in zat. Maar verder dan af en toe een boekje voorlezen in het Engels kwamen we niet in de drukte van het dagelijks leven, ook omdat Engels niet onze moedertaal is. Nu zijn ze jongvolwassen en door Engelse les op school en veel gamen spreken beide kinderen echt heel goed Engels zonder dat wij als ouders daar dus veel moeite voor hebben gedaan. Het kan dus ook 'gewoon vanzelf gaan' zonder een gedachte of plan. Wil je er wel echt iets mee maar het niet zelf doen, dan zou je ook naar basisscholen kunnen kijken met een early bird programma en op veel middelbare scholen kun je tegenwoordig extra Engelse programma's volgen als Cambridge en TTO. Dat kan ook helpen.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:12
Maar je man heeft Duits als moedertaal. Bij TO krijg je de vreemde situatie dat vader altijd met iedereen Nederlands spreekt, behalve met kind. Dus vader spreekt nooit Engels op een feestje, terwijl jouw man logischerwijs wel Duits spreekt met Duitse vrienden.aikidoka schreef: ↑27-06-2026 19:49Nee hoor, die zal zijn vader gewoon in het Engels aanspreken. In ieder geval tot hij 8-10 is of zo. Weet ik uit ervaring, want op feestjes spreekt mijn man ook Nederlands en als er Duitse vrienden op bezoek zijn spreek ik Duits. Onze zoon heeft nog nooit verwarring gehad, Duits met papa, NL met mama, ook al ben ik halverwege een Duitse zin.
Ik vind het een achterlijk idee TO. Gekunsteld en ook wel een beetje pretentieus.
Het is wat het is.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:16
Dat mag. Toen we elkaar leerden kennen spraken we Engels met elkaar. Hij sprak geen Nederlands en ik zeer matig Duits. Daarnaast vinden we het beide prettig om een gelijkwaardige taal te gebruiken die niet de moedertaal van 1 vd 2 is. Daardoor hebben we bij een conflict niet het naderl dat 1 vd 2 voordeel heeft van veel betere uitdrukkingsvaardigheid in die taal. Ik ken overigens veel mensen met 2 nationaliteiten die het zo doen quaspreken met elkaaar.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:19
Als je dit echt wil gaan doen zou ik even goed onderzoek doen hoe je dit het beste kan aanpakken.. Als je beide alleen Nederlands als moedertaal hebt, lijkt het mij wat vergezocht. Welke taal spreek je onderling? Gaat vader dan in een gesprek aan tafel tegen jou Nederlands praten en tegen kind Engels? Het lijkt me onnodig moeilijk en ik denk dat je snel allebei in Nederlands vervalt.
En sowieso alleen doen als man echt near-native is. En is het Brits, of Amerikaans Engels? Daar kun je ook nog over nadenken of dat wel de variant is die je je kind mee wil geven
Als je ambitie zou hebben om te emigreren kan ik het me voorstellen, maar gewoon voor de leuk?
En sowieso alleen doen als man echt near-native is. En is het Brits, of Amerikaans Engels? Daar kun je ook nog over nadenken of dat wel de variant is die je je kind mee wil geven
Als je ambitie zou hebben om te emigreren kan ik het me voorstellen, maar gewoon voor de leuk?
zaterdag 27 juni 2026 om 21:26
Dit ja. Mijn man en ik spreken heel goed Engels, werken in het Engels, hebben in een Engelstalig land gewoond. Maar we wonen nu in Nederland, kinderen gaan naar Nederlandse scholen en familie en vrienden spreken allemaal Nederlands (oké sommige ouders van school spreken Engels). Een internationale verhuizing de komende jaren is niet heel waarschijnlijk meer. Waarom zouden we dan in vredesnaam interessant Engels gaan praten tegen de kinderen? Terwijl wij niet eens native speakers zijn… ze pikken Engels toch wel op, op school, via games en YouTube, tv. Dat gaat ook vanzelf hoor, ook later (dan de babytijd) nog.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:27
Ik denk dat niet voor niets altijd aangeraden wordt om je moedertaal met het kind te praten. Precies wat MRLM zegt: Gaat je partner dan aanvragen met jou wel Nederlands praten? Dat lijkt me verwarrend. Een kind kan heel goed meertalig opgevoed worden maar dan moet duidelijk zijn welke taal met welke ouder. Niet op woensdag Engels met papa en papa spreekt wel Nederlands met mama.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:27
Dit. En daarbij merk ik bij mijn vierjarige dat zij bij gewone blootstelling aan Engels al snel dingen leert. Zij krijgt bovendien Engels op school vanaf groep 5. Dus een echt voordeel van tweetalig met Engels? Mwah. Het lijkt mij vooral een hoop rompslomp.MRLM schreef: ↑27-06-2026 21:19Als je dit echt wil gaan doen zou ik even goed onderzoek doen hoe je dit het beste kan aanpakken.. Als je beide alleen Nederlands als moedertaal hebt, lijkt het mij wat vergezocht. Welke taal spreek je onderling? Gaat vader dan in een gesprek aan tafel tegen jou Nederlands praten en tegen kind Engels? Het lijkt me onnodig moeilijk en ik denk dat je snel allebei in Nederlands vervalt.
En sowieso alleen doen als man echt near-native is. En is het Brits, of Amerikaans Engels? Daar kun je ook nog over nadenken of dat wel de variant is die je je kind mee wil geven![]()
zaterdag 27 juni 2026 om 21:38
Ja dit, dus niet als Nederlander Engels gaan spreken. Hoe goed ook, je bent geen native.Redhead70* schreef: ↑27-06-2026 19:54Iedere ouder de moedertaal spreken. En als ze gaan lezen of schrijven dat meteen meenemen. Hier was dat geen probleem. Kinderen schakelden en schakelen nog moeiteloos.
zaterdag 27 juni 2026 om 21:52
Precies dit. Je mist als niet native speaker zoveel nuances.
Spreek gewoon allebei Nederlands en geef je kind desnoods een Cambridge cursus ofzo als je het zo belangrijk vindt.
Everything is possible for the one who believes.
zaterdag 27 juni 2026 om 22:07
Je zou ook kunnen overwegen om je man Engelstalige boeken voor te laten lezen en de kinderen vooral naar Engelstalige tv en liedjes te laten kijken/luisteren. Dan komen ze ook in aanraking met de taal, zonder gekunsteld een persoon Engels te laten spreken. Vooral als het niet de moedertaal is, lijkt het me allemaal heel vreemd.
zaterdag 27 juni 2026 om 22:07
Een Nederlands kind zal sowieso tegen de tijd dat het jongvolwassen is zeer goed Engels spreken. De taal op een andere manier meegeven is dus niet heel nuttig.
Daarom zou ik in dit geval dus ook de nadelen ook echt niet vinden opwegen tegen de voordelen. Nadelen: je kind leert minder goed en snel Nederlands. Tweetalige kinderen spreken vaak wat later (uiteindelijk halen ze dat wel weer bij, dus geen groot probleem, maar toch). En vergis je ook niet in dat je man echt minder connectie maakt met je kind in een taal die niet zijn moedertaal is. Hij kan minder verfijnd praten, minder makkelijk een lastig onderwerp goed aansnijden, minder de juiste woorden kiezen in een hectische situatie. Zo'n taalverarming zou me echt enorm tegenstaan. Vooral omdat er nauwelijks tot geen voordelen tegenover staan. Zeker omdat je man geen native is, en bijvoorbeeld dus geen uitdrukkingen ed zal gebruiken.
Daarom zou ik in dit geval dus ook de nadelen ook echt niet vinden opwegen tegen de voordelen. Nadelen: je kind leert minder goed en snel Nederlands. Tweetalige kinderen spreken vaak wat later (uiteindelijk halen ze dat wel weer bij, dus geen groot probleem, maar toch). En vergis je ook niet in dat je man echt minder connectie maakt met je kind in een taal die niet zijn moedertaal is. Hij kan minder verfijnd praten, minder makkelijk een lastig onderwerp goed aansnijden, minder de juiste woorden kiezen in een hectische situatie. Zo'n taalverarming zou me echt enorm tegenstaan. Vooral omdat er nauwelijks tot geen voordelen tegenover staan. Zeker omdat je man geen native is, en bijvoorbeeld dus geen uitdrukkingen ed zal gebruiken.
zaterdag 27 juni 2026 om 22:08
Dit zou ik dan eerder met Duits of Spaans ofzo doen, omdat daar de natuurlijke blootstelling in NL veel kleiner mee is.lenthe_ schreef: ↑27-06-2026 22:07Je zou ook kunnen overwegen om je man Engelstalige boeken voor te laten lezen en de kinderen vooral naar Engelstalige tv en liedjes te laten kijken/luisteren. Dan komen ze ook in aanraking met de taal, zonder gekunsteld een persoon Engels te laten spreken. Vooral als het niet de moedertaal is, lijkt het me allemaal heel vreemd.
zaterdag 27 juni 2026 om 22:16
stokbootje schreef: ↑27-06-2026 22:07Een Nederlands kind zal sowieso tegen de tijd dat het jongvolwassen is zeer goed Engels spreken. De taal op een andere manier meegeven is dus niet heel nuttig.
Dit.
Plus dat kind dus maar van één ouder het Nederlands meekrijgt. Terwijl je taalontwikkeling zoveel rijker wordt als je het van beide ouders meekrijgt.
Dat Engels komt vanzelf wel.
Dinges
zaterdag 27 juni 2026 om 22:28
zaterdag 27 juni 2026 om 22:33
Ja, je moedertaal. Dat is nog steeds het advies.Redhead70* schreef: ↑27-06-2026 22:28Mij is juist vertelt, na deskundig advies, in 1996 dus wel lang geleden, dat door de 2 taligheid vanaf baby taal vaak rijker is. Juist omdat ik na 4 jaar in Nederland beter mijn eigen taal kon aanhouden, geen goed Nederlands, en man het Nederlands.
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in