Geld & Recht alle pijlers

ww-uitkering aanvragen, 2 laatste gewerkte weken

06-02-2012 00:08 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ruim een week geleden heb ik te horen gekregen dat ik ontslagen word. Mijn laatste werkdag zal eind februari ergens zijn.

Ik werkte via een uitzendbureau als oproepkracht en zit bijna aan de 78 gewerkte weken in fase A. Ik zou dus moeten doorstromen naar fase B (detacheringscontract) maar dat gaan ze me om bedrijfseconomische redenen niet aanbieden. Ik heb nu dus nog een oproepcontract en het aantal uren dat ze me oproepen is elke week anders en ook de dagen dat ik werk zijn anders.

Nu doe ik een poging om via internet een WW-uitkering aan te vragen. Dat schijnt te kunnen een maand voordat je werkloos wordt. Alleen weet ik de planning voor de laatste week dat ik moet werken nog niet. En de definitieve uren voor de komende weken die ik al wel ingepland sta weet ik ook nog niet, want als het rustiger is dan verwacht sturen ze gewoon uitzendkrachten eerder naar huis.

Alleen vraagt het UWV daar wel naar in de aanvraag, en moet ik op het einde ook nog verklaren dat ik alles naar waarheid ingevuld heb. Alleen hoe moet ik dan de uren die ik in de toekomst tot het einde van het dienstverband nog ga werken nu al weten? Ik heb geen glazen bol. Ik kan wel invullen wat ik verwacht, maar dan weet ik niet zeker of het klopt....

Hoe doen andere mensen dat? Ik kan het natuurlijk op mijn laatste werkdag ook nog invullen, maar dan moet ik weer langer op de uitkering wachten.

Ben overigens net afgestudeerd (WO) en woon nog bij mijn ouders. Dit is productiewerk en was eerst mijn bijbaantje en ben na mijn afstuderen wat meer uren gaan werken. Als ik het goed heb heeft het geen fiscale gevolgen voor mijn ouders als ik een WW-uitkering aan vraag maar bij andere uitkeringen juist wel?

En je mag een half jaar naar banen op niveau zoeken en dan moet je alles accepteren als ik het goed heb. Ik heb maar recht op 3 maanden WW volgens de berekeningstool, dan mag ik dus in principe eerst wel zoeken naar banen in mijn studierichting ipv dat ze me het eerste beste productiebaantje weer in loodsen? Daarna zal ik automatisch wel minder selectief worden want inkomen uit welk werk dan ook is beter dan helemaal geen inkomen...

(natuurlijk probeer ik ook zsm naar het UWV te bellen of langs te gaan maar op dit moment lukt dat niet zo om 12 uur 's nachts)
WW uitkering voor jou heeft geen gevolgen voor je ouders. Alleen als ej ouders een bijstandsuitkering hebben kan jouw inkomen als inwonend kind daar invloed op hebben (lees= ze worden gekort)

Ik heb geen idee meer hoe het tegenwoordig zit met jongeren en WW, ik geloof dat het WIJ-project weer opgedoekt is, maar ze kunnen je die 3 maanden wel in allerlei reintegratie/sollicitatie/netwerkcursussen stoppen.

Maar net waar plaats is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Nee mijn ouders hebben zelf geen uitkering. Als of mijn ouders of ik wel een bijstandsuitkering zouden hebben zou ik volgens mij onderhoudsplicht hebben voor mijn ouders als ik een baan zou hebben en zij de uitkering en andersom ook, als ik een uitkering zou hebben en zij wel een baan? Omdat we een gezamenlijke huishouding voeren?

Ik wil graag netwerkcursussen en sollicitatiecursussen volgen, volgens mij kan ik best aardig brieven schrijven maar ik sta psychisch niet zo sterk in mijn schoenen en ben erg onzeker. Als ik me een slag in de rondte ga solliciteren naar productiebanen e.d. hoef ik misschien niet eens de WW in, maar dan vrees ik dat ik de komende maanden/jaren misschien in zulke banen blijf hangen wat me ook niet bevorderlijk lijkt. Ik heb niet voor niets zo hard geknokt om toch mijn diploma te krijgen.

Ook de bijbehorende sollicitatieplicht lijkt me wel wenselijk. Door mijn onzekerheid durf ik nu niet goed te solliciteren op banen waarbij veel ervaring en een vlotte babbel e.d. wordt gevraagd en straks moet ik wel...
Als je voor het aanvragen van een uitkering met al je paparassen langs ga bij het UWV kunnen ze je daar helpen bij het aanvragen. Dat heb ik een paar jaar terug ook gedaan dat ik na een faillisement van het ene bedrijf bij een ander bedrijf ben gaan werken en mijn proeftijd niet door kwam. Ik zag door de bomen het bos niet meer qua invullen, ze hebben me met de aanvraag geholpen en ik bleek ook nog niet betaalde salaris van de faillite werkgever via het UWV te krijgen.

Deze maand raak ik na 2 jaar weer mijn baan kwijt en ga gewoon weer heen voor de aanvraag. Al heb ik de medewerkers niet zo hoog zitten, het is toch lekkerder een persoon voor je te hebben dan zo'n stug scherm waar je geen feedback van krijg
Nou, het meeste snap ik wel, ik snap alleen niet dat ze eerst vragen of je onregelmatig werkt en dat je vervolgens een paar weken in de toekomst moet kijken met je glazen bol...

Ik weet ook niet of je het later nog kunt wijzigen, dan vraag ik het nu alvast aan en dan kan ik het later nog aanpassen. Maar ik weet dus niet of dat mag..
Ik zou ze morgen even bellen
Je kunt ze het beste even bellen en als je toch wat moet invullen doe dan het gemiddelde dat je opgeroepen bent. Na het invullen van de aanvraag word er binnen 2 werkdagen contact met je opgenomen door een ww consulent en dan kan je het alsnog aangeven hoe het zit met de uren in de "toekomst".

Ik zou zeker nu je nog thuiswoont en maar 3 maanden ww recht hebt niet gaan solliciteren op banen te ver beneden je nivo. Je hebt nu de tijd en de kans om op banen in je eigen studierichting en nivo te sollicititeren. En wees niet bang dat het uwv je in een baantje douwt. Ze hebben immers voldoende kandidaten op lager nivo voor dat soort werk en het uwv bied niet zomaar banen aan waar je naar toe moet. Je moet immers altijd nog zelf solliciteren voordat je ergens aangenomen word. Gelukkig wel.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
quote:aikal schreef op 06 februari 2012 @ 01:27:

Nou, het meeste snap ik wel, ik snap alleen niet dat ze eerst vragen of je onregelmatig werkt en dat je vervolgens een paar weken in de toekomst moet kijken met je glazen bol...

Ik weet ook niet of je het later nog kunt wijzigen, dan vraag ik het nu alvast aan en dan kan ik het later nog aanpassen. Maar ik weet dus niet of dat mag..Later aanpassen mag, ik had per ongeluk een week ingevuld waarin mijn contract al afgelopen was, had niet goed gekeken en ze gebeld en dat hebben ze ook veranderd.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Ik heb ook mijn WW aangevraagd (eind december). Ik heb gewoon de uren ingevuld die ik verwachtte te gaan werken. Want je kan ook ziek worden oid, dan zouden die uren ook niet meer kloppen. Later heb ik nog wat stukken moeten opsturen en daar zaten ook de definitief gewerkte uren bij, dus dat heb ik opgestuurd nadat ik die uren ook daadwerkelijk gewerkt had (en ik had het dus nog kunnen veranderen, ook al staat op de aanvraag dan wat anders).

Na één week belde het UWV me om mijn aanvraag door te spreken. Ik had de hele week naast m'n telefoon gezeten, omdat ik dat telefoontje verwachtte. Toen belde ze en was ik nét even op de badkamer. Dus ontving ik de dag erna een brief dat ik niet bereikbaar was

Ik had nog teruggebeld, maar ik moest gewoon de stukken opsturen die ze vroegen in de brief (laatst gewerkte uren, reden werkloosheid enz).

En ik wil je niet bang maken, maar officieel krijg je niet de tijd om te solliciteren op banen op je eigen niveau. Dit geldt alleen als je ook binnen dat niveau gewerkt hebt al. Nu zeggen ze: je hebt je WW-recht opgebouwd met dat werk en blijkbaar was het het afgelopen jaar goed genoeg voor je. Dus iets gelijk aan je laatste baan moet je accepteren.

Maaarr.. waar je zelf op solliciteert moet je zelf weten. Je kan dus, als je zelf langs een uitzendbureau gaat, gewoon zeggen dat je op zoek bent naar een baan binnen je opleiding / op je niveau. En je kan gewoon reageren op vacatures uit het werkveld die jij leuk vindt.

En dan ga je vanzelf wel harder solliciteren (tenminste ik wel), want je wil natuurlijk zelf die 'leuke' baan vinden ipv dat er een productiebaan voor jou gevonden wordt.

Succes in ieder geval!
Als je gedeeltelijk WW krijgt en je moet voor de andere dagen WW aanvragen hoe berekenen ze dat? Bij de eerste aanvraag wordt er naar je arbeidsverleden gekeken.vanaf welke periode rekenen ze bij de tweede aanvraag
Up

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven