Je verjaardag niet vieren

13-02-2012 10:13 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom vinden mensen dat altijd zo erg, als je je verjaardag niet viert? Ik heb echt een hekel aan dat verplichte gezellig doen en vier mijn verjaardag dus nooit. Elk jaar weer krijg ik vervelende vragen en opmerkingen. Mensen denken dat er iets ergs speelt, dat mijn oma is overleden op mijn verjaardag een keer bijv., of noemen me ongezellig en asociaal. Maar waarom is dat dan zo erg? Ik ben helemaal niet ongezellig, ik vind het heerlijk om mensen over de vloer te hebben en gezellig lekker lang te tafelen met vrienden enzo. Maar niet omdat het moet. Ik vind het maar niks, de hele familie uitnodigen (die je verder toch nooit spreekt en eigenlijk nauwelijks kent), allemaal stomme kadootjes krijgen omdat niemand weet wat ze moeten kopen voor je en dan een paar uur lang 'gezellig' met zijn allen in een kringetje 'gezellig' doen omdat dat zo hoort. Is het echt zo raar dat ik daar geen zin in heb en op mijn verjaardag liever met mijn gezin ben? Lekker met mijn lief een avondje uit en overdag met de kinderen naar ballorig ofzo. Dan heb ik tenminste een leuke dag. En als familie langs wil komen kan dat heus wel, maar dan gewoon om de beurt ofzo, en niet 'gezellig met zijn allen in een kringetje'. Dan komt tenmisnte de familie waar ik wel wat mee heb, en blijft al die verre familie waar het toch meer ongemakkelijk dan gezellig mee is tenminste lekker thuis. Vroeger zag ik er weken van tevoren al tegenop, maar nu vier ik mijn verjaardag gewoon helemaal niet meer, ondanks de vervelende vragen elk jaar weer. Voor de verjaardagen van de kinderen zet ik dat gevoel wel aan de kant trouwens, want zij vinden het uiteraard geweldig.

Hoe denken jullie daar over? Wat is er nou zo erg aan het niet vieren van je verjaardag? Wat vinden jullie er zelf van?
Ik heb er steeds minder mee. Als kind maakte mijn moeder er altijd een leuke happening van en dan voelde ik me altijd heel speciaal op zo'n dag. Maar naarmate ik ouder word neemt dat af. Geen zin in verplicht gedoe, heb het al druk zat. Gewoon wat leuks doen met mijn vriend, of met mijn ouders/zusje of goede vrienden vind ik prima.

afgelopen keer had ik er ruzie over met een vriendin. Ze vroeg wanneer ik het vierde en ik zei; Ik geef geen feest/onderonschje. Ik ga met mijn vriend naar de bioscoop en de dag erna nemen mijn ouders me mee uit eten.

Ze vond dat belachelijk. Nou, ik verdenk haar er eerder van dat zij gewoon een leuke avond wilde zonder dat zij dat hoeft te organiseren/betalen Daarom is ze nu ook geen vriendin meer, haha

Verjaardag is een dag, zoals alle andere. Je bent weer een jaartje ouder ach, dat gebeurt elk jaar..
Ik vier nooit mijn verjaardag en ik ga zelf bijna ook niet naar verjaardagen omdat ik daar een hekel aan heb. Ik ga wel naar 1 verjaardag van een goede vriendin maar bij haar weet ik zeker dat de woonkamer vol zit met leuke meiden die ik ook allemaal ken dus dan weet ik dat het gezellig wordt.. Voor mij geen koffie met gebak tussen familie van de jarige..
quote:enter schreef op 13 februari 2012 @ 11:15:

nee hier niet, gruwelijke hekel aan dat soort van opgeklopte gezelligheidWaarom zou zoiets niet écht gezellig kunnen zijn? Hebben jullie allemaal zulke vervelende families? Wij hadden een paar weken geleden een verjaardag bij ons en we hebben een superleuke middag gehad! We zijn dan met een stuk of 10 personen, hapje, borreltje en veel plezier! Het lijkt wel of iedereen hier een hekel aan zijn familie heeft Wat is er anders aan een verjaardag, dan 'gewoon' een gezellige dag met je familie? Of gaan bij jullie de woorden 'gezelligheid' en 'familie' sowieso niet samen?
quote:elninjoo schreef op 13 februari 2012 @ 11:29:

Zou dat nu weer helemaal niks vinden, naar 'n kroeg (= stankhol) moeten voor 'n verjaardag en nog zelf je eigen drank en snacks moeten betalen? Je zou het van mij kunnen doen met 'n felicitatiekaartje/mailtje/smsje.(gedeeltelijk) eens, maar de reactie is misschien afhankelijk van het gezelschap. Als je met een gezin komt ben je zo aan drankjes meer kwijt dan je als cadeautje zou hebben gegeven. Ook zou ik me toch een beetje opgelaten voelen als ik geen cadeautje meenam.

Zou dat nu weer helemaal niks vinden, naar 'n kroeg (= stankhol) moeten voor 'n verjaardag en nog zelf je eigen drank en snacks moeten betalen? Je zou het van mij kunnen doen met 'n felicitatiekaartje/mailtje/smsje.Ik zou dat juist hartstikke gezellig vinden! Zo zie je maar weer, smaken verschillen
quote:Mundy schreef op 13 februari 2012 @ 11:45:

[...]

Waarom zou zoiets niet écht gezellig kunnen zijn? Hebben jullie allemaal zulke vervelende families? Wij hadden een paar weken geleden een verjaardag bij ons en we hebben een superleuke middag gehad! We zijn dan met een stuk of 10 personen, hapje, borreltje en veel plezier! Het lijkt wel of iedereen hier een hekel aan zijn familie heeft Wat is er anders aan een verjaardag, dan 'gewoon' een gezellige dag met je familie? Of gaan bij jullie de woorden 'gezelligheid' en 'familie' sowieso niet samen?

Wat mij betreft gaat het prima samen!

Wel kan het bij een grote familie een beetje véél zijn, of 4x in 3 weken en daarna een paar maanden niks. En verjaardagen zijn vaak druk, de jarige spreek je vaak niet zo veel, en als het gezelschap erg gemeleerd is, helpt dat niet altijd mee qua sfeer.
Ik vind er ook geen bal aan. In een kringetje met de familie en de vrienden erbij. Zij kennen de familie niet dus echt een fatsoenlijk gesprek of iets is er niet. Mijn schoonfamilie is alleen maar bezig met de kinderen. Opa en oma gedragen zich letterlijk! Als Bert en Ernie. Die blagen kunnen prima met elkaar spelen maar opa en oma denken dat ze onmisbaar zijn. Ik erger me kapot. De ouders van deze kinderen overigens ook, maar ja zeggen er niks van, want opa en oma passen ook nog eens meerdere malen in de week op alle kroost dus het komt ze maar al te goed uit. Dus zitten we weer met een aflevering Sesamstraat. Pffff zo klaar mee. Ik heb geen kids en mijn nieuwe vent kan er niks aan doen dat zijn ouders zich zo achterlijk gedragen. Dus tegenwoordig mijden wij zoveel mogelijk van die family/kringgesprek-verjaardagen en gaan de avond erna info even persoonlijk langs. Gelukkig zijn de kado's met ingang van dit jaar ook afgeschaft, behalve voor kids uiteraard. Dit jaar komen we mooi onder twee verjaardagen uit omdat mijn zwager en ik begin april jarig zijn en dan is het Pasen. We hebben een weekend weg gepland met vrienden. Joehoe!
Ik zit even te bedenken hoe Bert en Ernie zich gedragen, maar het lukt me eigenlijk niet om zo'n opa en oma voor te stellen....
quote:marthesyl schreef op 13 februari 2012 @ 11:44:

[...]

De weinige keren dat ik diegene wel zie is het wel altijd erg gezellig, en geeft diegene dat ook aan (ongevraagd). Ik denk dus niet dat dat het per se is.

Iedereen mag natuurlijk zelf van familie vinden wat hij/zij wil, ikzelf vind het belangrijk om dat contact in ieder geval toch te onderhouden, je hebt een bloedband met elkaar. Vriendschappen kunnen ook weer overgaan, maar familie blijft, je hebt dingen gemeenschappelijk. Ik kan me ook voorstellen dat er dingen gebeuren waardoor de band er niet (meer) is, maar bij ons in de familie is daar geen oorzaak voor ofzo.

Ik heb gewoon geen gemeenschappelijke interesses met mijn familie (mijn ouders uiteraard uitgezonderd) Ik zie familie dus alleen maar op verplichte nummertjes (begrafenis of als mijn ouders 'n groter feestje vieren) Maar ik zoek ze zeker niet uit mezelf op en zit er ook niet op te wachten dat ze naar mij komen.

Ik vind bloedband helemaal niets zeggen. Ik wil niet eens dat familie mij komt helpen omdat ze zich verplicht voelen door die zogenaamde bloedband, we hebben niks samen, dus ik wil ze ook zeker niet aan mijn ziekbed of whatever.
quote:elninjoo schreef op 13 februari 2012 @ 12:22:

[...]

Ik heb gewoon geen gemeenschappelijke interesses met mijn familie (mijn ouders uiteraard uitgezonderd) Ik zie familie dus alleen maar op verplichte nummertjes (begrafenis of als mijn ouders 'n groter feestje vieren) Maar ik zoek ze zeker niet uit mezelf op en zit er ook niet op te wachten dat ze naar mij komen.

Ik vind bloedband helemaal niets zeggen. Ik wil niet eens dat familie mij komt helpen omdat ze zich verplicht voelen door die zogenaamde bloedband, we hebben niks samen, dus ik wil ze ook zeker niet aan mijn ziekbed of whatever.

Ik bedoel met familie dan ook mijn ouders en broer en zus. Met tantes of achterneven e.d. hoef ik ook niet heel veel, maar die nodigen me ook nooit uit. Hooguit voor een keer een trouwerij en eens in de zoveel jaar een familie-reunietje. Dat vind ik dan prima en dan kom ik ook en doe mn best de feestvreugde te verhogen.

Met een broer of zus móet je bijna wel gemeenschappelijke genen hebben, maar soms is het ook niet makkelijk als je teveel op elkaar lijkt.

Interesses kunnen anders zijn, maar als je elkaar laat zijn wie je bent, en interesse toont in wat de ander bezighoudt, dan vind ik dat nog steeds veel waard.
Wat leuk dat er nog zoveel mensen hun verjaardag niet vieren...ik dacht dat ik de enige was.Het is blijkbaar echt 'not done' om je eigen verjaardag te skippen. Van ongezellig, tot zielig en bladiebla...dat krijg ik allemaal te horen als ik voor het zoveelste jaar moet uitleggen dat ik het NIET vier. En ondanks dat ik het al jaren niet vier, vragen mijn vriendinnen ieder jaar weer of ik het echt niet ga vieren. Of ze anders 'gewoon'even langs mogen komen. Of met me uit eten gaan. En mijn familie idem dito, zo vaak dat ik bijna ga twijfelen of ik het niet toch moet vieren.

Ik ga trouwens ook lang niet altijd naar andermans verjaardag. Alleen van hee goed vrienden en familie. De rest skip ik of ga ik alleen naartoe als ik er echt zin in heb. (dat is bijna nooit..haha)
Vier t al 17jr niet meer met veel mensen, alleen met 2 vrienden. Uit eten gaan of spelletjesavond met veel hapjes en drankjes. Wel gehad, dat mensen toch op stoep stonden met kado's, terwijl ik van tevoren duidelijk was geen bezoek te willen, omdat ik andere plannen had. Mensen waren beledigd dat ik zei geen tijd te hebben en ze niet binnen liet. Dat heeft geleid tot ruzie. Heb er n hekel aan als mensen onder mom van goede bedoeling mijn tijd inplannen. Vind t ook idioot als anderen verwachten dat je verlof neemt, omdat ze jarig zijn. Mijn schoonouders willen de kids en kleinkinderen n uur of acht op bezoek op hun verjaardagen en liefst ook elke feestdag. Of n dagje op en neer naar Disneyland. Max.vier uur besteed ik aan n verjaardag van n ander. Ik werk 65u per week en mijn vrije tijdsbesteding bepaal ik zelf.
quote:Pietjebel schreef op 13 februari 2012 @ 12:39:

Vier t al 17jr niet meer met veel mensen, alleen met 2 vrienden. Uit eten gaan of spelletjesavond met veel hapjes en drankjes. Wel gehad, dat mensen toch op stoep stonden met kado's, terwijl ik van tevoren duidelijk was geen bezoek te willen, omdat ik andere plannen had. Mensen waren beledigd dat ik zei geen tijd te hebben en ze niet binnen liet. Dat heeft geleid tot ruzie. Heb er n hekel aan als mensen onder mom van goede bedoeling mijn tijd inplannen. Vind t ook idioot als anderen verwachten dat je verlof neemt, omdat ze jarig zijn. Mijn schoonouders willen de kids en kleinkinderen n uur of acht op bezoek op hun verjaardagen en liefst ook elke feestdag. Of n dagje op en neer naar Disneyland. Max.vier uur besteed ik aan n verjaardag van n ander. Ik werk 65u per week en mijn vrije tijdsbesteding bepaal ik zelf.

Ik snap dat je het druk hebt en dat je niet geleefd wilt worden door anderen, maar ik vind het eerlijk gezegd ook behoorlijk ongastvrij om mensen die voor de deur staan niet binnen te laten.

Ik zou in zo'n geval voorstellen dat ze aanschuiven bij het spel, ofzo. Maar dan ga ik ervan uit dat ze dachten dat je het uiteindelijk tóch leuk zou vinden om verrast te worden met een cadeautje en aandacht. Sommige mensen blijven nou eenmaal lang hangen in hun eigen gedachte, zo denkt mijn vader ook nog steeds dat ik koffie wil, terwijl ik altijd al thee drink. Expres koffie opdringen? Nee, dat zie ik m niet doen. Het landt gewoon niet. Zo zijn er misschien ook mensen die zich gewoon echt niet kunnen voorstellen dat je verjaardagsbezoek niet leuk vindt. Dan kan heel vervelend zijn, maar er hoeft geen kwade bedoeling achter te zitten.

Je kunt het ze nog steeds diezelfde avond duidelijk maken dat het écht niet de bedoeling was, maar om de deur dicht te gooien, dat zou ik echt nooit doen.
Als je duidelijk hebt gemaakt dat je geen bezoek wilt en andere plannen hebt, dan tóch langs komen? Dan heb je wel een hevige plaat voor je kop hoor.

En ik vind het helemaal niet ongastvrij om mensen dan weg te sturen. (tenzij ze uren hebben moeten rijden of zo). Ze dringen zich zélf toch zo op?
quote:maar ik vind het eerlijk gezegd ook behoorlijk ongastvrij om mensen die voor de deur staan niet binnen te latenIk vind het eerlijk gezegd onbeschoft om onuitgenodigd bij mensen op de stoep te staan.
Ik vind het heerlijk om mijn verjaardag te vieren! Ik vind het juist fijn om de hele familie bij elkaar te hebben, en gewoon een beetje gezellig bij te kletsen. Daarbij wordt er altijd bij ons op verjaardagen veel gelachen, en ik herken dan ook absoluut niet dat 'verplichte gezellige'. En ik ben ook altijd als een kind zo blij met cadeautjes

Zou dat nu weer helemaal niks vinden, naar 'n kroeg (= stankhol) moeten voor 'n verjaardag en nog zelf je eigen drank en snacks moeten betalen? Je zou het van mij kunnen doen met 'n felicitatiekaartje/mailtje/smsje.Ik heb inderdaad een aantal vrienden die zo reageerden, de meesten vonden het wel een leuk idee. En de familie die ik had uitgenodigd vond het ook allemaal leuk. Volgende week mag ik weer bij iemand anders in een ringetje gaan zitten, daar vind ik alleen niks aan.
Ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling dus vier ik mijn verjaardag ook nooit groot. Ik heb nu een prima excuus: dochtertje is drie dagen na mij jarig dus vieren we haar verjaardag uitgebreid, en op mijn eigen verjaardag ga ik lekker uit eten met mijn man.
quote:elninjoo schreef op 13 februari 2012 @ 13:30:

[...]

Ik vind het eerlijk gezegd onbeschoft om onuitgenodigd bij mensen op de stoep te staan.

Dat kan, en in sommige gevallen zal dat misschien ook zo zijn. Ik ga alleen uit van een positieve gedachte waarin mensen echt niet bewust jou een vervelende verjaardag proberen te geven.

Ik vind het prettig dat bij mij de deur altijd openstaat voor wie langskomt. Dat komt niet altijd uit, en ik heb ook gewoon een druk leven (al werk ik geen 65 uur zoals TO), maar dat is gewoon hoe ik wil zijn, iedereen is welkom.
quote:Schabolleke schreef op 13 februari 2012 @ 13:42:

Ik sta niet graag in het middelpunt van de belangstelling dus vier ik mijn verjaardag ook nooit groot. Ik heb nu een prima excuus: dochtertje is drie dagen na mij jarig dus vieren we haar verjaardag uitgebreid, en op mijn eigen verjaardag ga ik lekker uit eten met mijn man.Dat is een uitkomst, haha!
quote:elninjoo wrote on 13 February 2012 @ 13:30:

[...]

Ik vind het eerlijk gezegd onbeschoft om onuitgenodigd bij mensen op de stoep te staan.En helemaal als je hebt aangegeven niets te vieren. Jaar na jaar na jaar...
Nou ja, onbeschoft vind ik het dan niet, maar 't is wel vervelend als mensen hardhorend blijven. Als het ze gaat om jou een leuke dag te bezorgen, dan moeten ze dat wat je al jaren roept, dat je niets viert, dan ook serieus nemen. Zijn ze beledigd, dan gaat het alleen om hun eigen behoeftes en verwachtingen en schieten ze het eigenlijk doel voorbij...
quote:Ligeia schreef op 13 februari 2012 @ 14:42:

[...]

En helemaal als je hebt aangegeven niets te vieren. Jaar na jaar na jaar...

Want dat doen ze bij jou?

Tja, ik haal nog even het voorbeeld aan van mijn vader die nog steeds koffie voor me neerzet terwijl ik thee drink. En seniel is hij niet.

Het gaat er soms gewoon niet in dat iemand anders is dan zijzelf. Bord voor hun kop, ok. Ach, ik lach erom. Maar goed, ik hoef mijn verjaardag niet per se te vieren, maar wil het ook niet per se níet vieren. Het komt op mij een beetje krampachtig over als je het zo graag níet viert.
Ik vier mijn verjaardag met mijn vriend in één keer (we zijn dezelfde week jarig), met statafels in de tuin. Geen gebak en absoluut geen rondzitverjaardag! Gewoon gezellig muziekje aan, vuurkorf en kaarsjes, iedereen pakt z'n eigen drinken en af en toe gooi ik er een zak chips of hapjes in. Erg gezellig en ongedwongen

Op mijn verjaardag zelf gaan we met z'n tweeën wat leuks doen, vorig jaar was dat shoppen en wijntje drinken op het terras (hoogzomer). Het was zo gezellig dat we ook maar zijn blijven eten daar

Ik vind dat iedereen zelf moet weten wat 'ie doet op zijn verjaardag.
Het niet vieren van de dag waarop ik toevallig, met zoveel andere mensen, geboren ben is mijn stokpaardje. Diegene die bloemen en cadeau's hoort te krijgen voor zo'n geboortedag is wel mijn moeder, want die heeft mij eruit zitten persen op die dag. "Gecondoleerd met het geboorte trauma" zeg maar :P.

Ik vier mijn verjaardag niet, de enige verjaardag waaraan ik altijd wel trouw meedoe is die van mijn vriend (moet wel, ik woon er mee samen en hij vindt dat toch wel leuk). De rest is echt hoe het me uitkomt. Net zoals de posters hier heb ik geen zin in de hele dag mensen om me heen, ik heb geen zin in ongevraagde cadeautjes, hoe lief het ook is en ik heb geen zin om van 's ochtends tot 's avonds te zitten stressen of het wel goed en gezellig is. Ik houd sowieso niet echt van visite krijgen (op visite gaan is een ander verhaal), verjaardagen zijn dus helemaal een ramp met verplichte nummertjes. Wat het nog dubbel zo irritant maakt is wanneer mensen ongevraagd hun kroost dan meenemen die de hele dag lopen te blèren (en geef de kinderen eens ongelijk want er is naast taart geen ruk te doen) of wanneer ze je er fijntjes op wijzen hoe asociaal je bent dat je geen verjaardag organiseert maar in diezelfde adem nog wel jouw cadeau, die je met zorg hebt uitgekozen, maar al te graag aannemen en nooit iets terug doen. Wat ook niet hoeft van mij, maar wel erg hypocriet om iemand erop te wijzen dat die asociaal is terwijl die wel netjes genoeg is om niet met lege handen en een goed humeur te komen opdagen en het niet eens terug verwacht, dat vind ik pas asociaal.

Oef, dat is al een frustratie minder die eruit is . Heb dingen nogal sterk opgeschreven, ik uit het ook niet irl naar andere mensen toe op deze manier, zoveel tact heb ik nog wel .
anoniem_63bd63aace67e wijzigde dit bericht op 13-02-2012 19:40
Reden: Nog meer frustraties toegevoegd!
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven