Werk & Studie alle pijlers

Wie solliciteert momenteel ook? deel 2

06-03-2011 19:54 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is deel 2 van het algemene sollicitatietopic

"Wie solliciteert momenteel ook?" ooit opgestart door Akkies:

quote:Akkies schreef op 08 juli 2009 @ 17:35:

Ik ben op zoek naar mensen die momenteel ook druk bezig zijn met solliciteren en die hierover ervaringen willen delen. Over alles wat erbij komt kijken! Denk aan openingszin brief, voorbereiden op gesprekken, afwijzingen, frustraties Misschien brengen we elkaar op ideeën!Ik heb de vrijheid genomen om het tweede deel hiervan te openen omdat het de bedoeling is dat topics na 3000 posts worden gesloten.
Nou wat lief dat je dat zegt!

Ik heb het er wel op staan, ik ben op ongeveer dezelfde manier op straat gekomen. Als je nog ergens zit en je wilt weg maar je hoeft niet weg, dan is het een ander verhaal. Dan zou ik het er niet op zetten...

Je weet nooit of het helpt, maar het is een kleine moeite om een account te maken dus niet geschoten.......... Maar goed, als het een beetje voorbij je tijd is (als je snapt wat ik bedoel) dan heeft het misschien minder zin. Aan jou om te beoordelen. Succes iig!
Hmmm, voorbij mijn tijd..... ik moet nog minstens 20 jaar werken dus misschien is het toch wel zinnig om me in LI te verdiepen.
@Alle lieve Forummers: helaas...ik ben het niet geworden. Ik baal er ontzettend van en moest gisteren ook echt even een traantje wegpinken, al had ik er ook wel rekening mee gehouden dat ik zou worden afgewezen...Er stond nog wel in dat ik kon bellen voor de motivatie en feedback. Heb dat vanmorgen gedaan, maar de advocaat heeft aangegeven mij terug te bellen "zodat hij het tijdstip wanneer het hem gelegen kwam kon kiezen". Nou ik ben benieuwd...

Probeer wel het positieve eruit te halen in de zin dat ik gesprekservaring heb opgedaan en dat zij wel onder de indruk waren van CV + cijferlijst. Dat geeft de burger moed, al blijft het balende gevoel overheersen. Bedankt voor jullie steun en het duimen. Ik merk dat ik het wel fijn vind om met metgezellen hier te schrijven.

Ik heb overigens besloten met mijn ene baan te stoppen en mij op te geven voor een student stage. Ik vind het heel erg jammer en frustrerend dat ik geen juridisch inhoudelijk werk kan doen: ik mis die uitdaging zo ontzettend! En misschien dat uit een stage wel iets rolt. Mijn andere baantje blijf ik ernaast doen, want ja, er moet ook gewoon geld op de plank en voor een student stage is de vergoeding meestal nihil...

@ Calimera: Jeetje wat balen...Wat zoek je precies en in welke regio?

@ DappereDoda: weet jij inmiddels al iets meer? Of zit jij ook nog in de afwachtmodus?

@Snoepie: hoe bevalt je baan so far?

@Ditjedatje: Jammer, we zitten wederom in hetzelfde schuitje: maarre...let's stay strong, ok?

Liefs, Shoegall
P.S. Vinden jullie deze ku* situatie ook zo slecht voor het zelfvertrouwen? Ik denk op een slecht moment echt dat er iets mis met me is. Het is heel slecht voor je zelfvertrouwen en dat terwijl ik drie jaar geleden op de Uni medewerker was van de hoogleraar...Het kan raar lopen...
Ik heb nog niet echt tijd gehad om alles hier te lezen, maar ik begrijp dat je in de race was voor een baan en het niet geworden bent Shoegall. Balen dus! Wel positief dat je uitgenodigd werd voor een gesprek, dat lijkt me al een hele prestatie op zich gezien het gebrek aan vacatures en een overschot aan werkzoekenden (en dus heel veel reacties op vacatures stel ik me zo voor).

Ik hou al maanden de vacatures in de gaten maar er is zo ongeveer niets waar ik op kan solliciteren. Maar goed, ik ga me ook verdiepen in andere mogelijkheden en voorlopig probeer ik maar positief te blijven.

Wat zelfvertrouwen betreft, ontslag krijgen doet me al geen goed, afwijzingen zullen dat zeker ook niet doen
anoniem_145024 wijzigde dit bericht op 23-03-2012 08:13
Reden: .
% gewijzigd
@Calimara: Ja, zo'n reorganisatie hakt er in. Ben je overigens alleenstaand? Of heb je een partner zodat er in ieder geval inkomsten binnen komen? Ik zou het misschien voor administratieve functies ook eens proberen in ziekenhuizen/hotels/etc. Misschien een idee? Verder schreef je dat geen hyves/twiiter/fb account hebt: ik denk ook niet dat de sociale netwerken helpen. Een linked-in account wellicht wel. Dat is ook meer gericht op werkenden en er worden ook regelmatig vacatures geplaatst. En tot slot: Succes en welkom hier!
anoniem_121893 wijzigde dit bericht op 10-02-2012 18:12
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Neeeee shoegall!! Hoe kan dat nou?? Ik had echt wel gedacht dat je het zou worden aangezien ze zo lovend waren. Ik kan me echt voorstellen dat je ontzettend baalt en kan me ook in leven in dat je zelfvertrouwen daalt! Ik heb dat nu ook wel, zeker omdat ik voor een functie waar ik echt PRECIES op aansluit nog helemaal niets op heb gehoord. Had ik wel verwacht/gehoopt.. Stomme is dat ik de vacture niet heb bewaard dus ook geen telefoonnummer heb vd contactpersoon om even te bellen en het is een dermate grote organisatie met zeer veel afdelingen dat bellen naar het algemene nummer (weet ik uit ervaring) niet veel soelaas zal bieden, afwachten dus...

Welkom nieuwe sollicitanten! Klote dat jullie in hetzelfde schuitje zitten, maar dit topic doet mij persoonlijk veel goeds, al is het maar om even van je af te kunnen schrijven..

Maar je baantje opzeggen shoegall, heb je dan wel inkomsten? Ik heb een partner met inkomen, maar diens inkomen is miv 1 januari gehalveerd qua uren, ook vanwege recessie. Op dit moment is mijn ww inkomen dus kostwinnend... Eng idee...
Gelukkig heb ik wel een partner (en niet alleen gelukkig vanwege de inkomsten hoor )

Ik kreeg inderdaad het advies een linkedin account aan te maken, nou ja, baat het niet dan schaadt het ook niet zullen we maar denken.
Jeetje shoegall, zooo vervelend als het weer niet lukt. Ik ken het gevoel (en ik heb wel iets meer gelaten dan "een traantje" (lees: hele watervallen), dus je hoeft je nergens voor te schamen ).

Ik heb zo'n rare week gehad. Ik vertelde al dat ik bij een oud-werkgever aan de slag kon. Nou, de afspraken zijn gemaakt en volgende week ga ik beginnen. Verder niets bijzonders. Maar ik had nog wat sollicitaties uitstaan. Deze week twee gesprekken gehad en bij één van deze bedrijven ben ik ook aangenomen. En van dat andere bedrijf belden ze gisteren om meer informatie te vragen, dus die zijn ook geïnteresseerd. En vandaag belde een bedrijf van een sollicitatie van een tijdje geleden. Toen hebben ze gekozen voor iemand anders, maar dat is niets geworden. Of ik nog steeds geïnteresseerd was.

Ongelofelijk, zo ben je meer dan een halfjaar aan het zoeken, zo heb je binnen één week opeens bijna 4 banen. Ik ga trouwens voor het bedrijf waar ik al had toegezegd te beginnen. Dat is wel tijdelijk, maar het verdient goed en ik hou er niet van gemaakte afspraken af te zeggen en al helemaal niet in deze situatie. Ik blijf dus wel verder zoeken, maar ik zit niet meer zo erg op een schopstoel en dat is ook wel weer een lekker gevoel.
@Ditjedatje: Ik weet het...daarom baal ik ook zo ontzettend! Voor wat betreft het opzeggen van een van mijn banen: ik heb 2 parttime banen, waarvan een gewoon vervelend is. Het valt tegen, het valt nl. meer dan tegen. Hoewel de werkgever en ik een arbeidsomvang van 16 u per week overeen zijn gekomen, betreft het in de praktijk een 0 uren contract. Daarnaast moet ik in privetijd afspraken in plannen en dat soort zaken en is mijn emailbox altijd vol met emails. Voor een 'juridische functie' waar ik 11,07 bruto per uur verdien en weinig word ingezet vind ik het prima om er een streep onder te zetten.

Mijn andere baan is meer zeker, alhoewel niet juridisch gerelateerd. Ik verdien daar genoeg mee om rond te komen en heb daarnaast wel wat spaargeld. Interen is natuurlijk nooit leuk, maar misschien dat ik door een stage wat ervaring kan opdoen, mezelf kan bewijzen (want ja, ik geloof dat ik een comptente juriste ben) en misschien daar kan blijven hangen. Hoe dan ook, ik ben dan in ieder geval juridisch inhoudelijk bezig en ook dat is voor mij belangrijk.

Wat vervelend dat je het tel. nr. kwijt bent. Is dat niet te achterhalen op de een of andere manier of via de HR afdeling (al staat dat een beetje slordig).
@Mariska: Uitstekend dat er iets in de pijplijn zit! Doe er je voordeel mee en je post geeft ons allemaal weer hoop!
Ach Shoegall, wat naar! Hebben ze je zo lang in spanning gehouden. Ik hoop dat die advocaat nog wel terugbelt, dan kun je die feedback gebruiken. Er is niks mis met je meid, volgens mij heb je een heel goed cv! Maar ik begrijp dat het je zelfvertrouwen aantast. Ik heb dat ook gehad. Had gesolliciteerd voor een functie die helemaal bij me paste en waar ik helemaal op aansloot, kreeg ik ook te horen dat een andere kandidaat nét ff leuker was. Tja toen heb ik ook 3 dagen zitten jammeren. Maar ik zie maar zo: als ik daar was aangenomen had ik deze baan niet gehad. Die baan komt er echt voor je hoor! Helaas horen die vreselijke afwijzingen erbij. Hoop dat je het tijdens het weekend een beetje van je af kunt zetten.

Splinter en Calimara: welkom! Dit topic is een fijn warm bad om deze ellendige tijd door te komen.

@Ditjedatje: hopelijk hoor je nog wat van die functie waar je zo goed bij aansluit. Wat rot dat je nu kostwinner bent met je ww-uitkering. Is je partner nu ook op zoek naar iets anders of kan hij in de toekomst weer meer uren gaan werken?

@Mariska: gefeliciteerd! Kun je weer even gerust verder zoeken. Ik heb ook 2 gesprekken af moeten zeggen omdat ik een baan had gevonden, zo heb je niks en dan alles tegelijk....

Mijn baan bevalt heel goed! De werkzaamheden worden steeds duidelijker en daarmee leuker. En het team is zo leuk! Wel ben ik blij dat het weekend is, ben helemaal kapot. Maar ik ga er met zo'n blij gevoel heen en sta met liefde in de file. Als je eenmaal weet hoe het is om geen werk te hebben waardeer je het des te meer als je wel werk hebt. Meiden, een heel fijn weekend! Even geen sollicitatiestress.
Wat leuk om te lezen dat er ook positieve verhalen zijn hier.

Ik ben hier nog een beetje voor spek en bonen hoor. Ben nu nog aan het werk, maar per 1 april loopt mijn contract af. En omdat er een grote opdrachtgever is weggevallen, kunnen ze me eigenlijk geen nieuw contract geven. Maar het is vaag, ik krijg nog wel nieuwe opdrachten toegeschoven (dat zijn opdrachten die met gemak een half jaar tot een jaar duren) en de twee directieleden zijn er niet erg eenduidig over. Inmiddels ben ik er zelf wel uit dat ik niet ga afwachten op hun oordeel en ben ik al druk aan het zoeken. Eergisteren mijn eerste brief de deur uit gedaan, dat was best een drempel eerlijk gezegd.

Mijn situatie is dus nog niet zo heel hopeloos, maar het lijkt me wel een leuk en zinnig topic om aan mee te gaan doen.
Ja, fijn die positieve verhalen. Dat geeft een mens weer een beetje moed!
Even een vraag: hoe is jullie ervaring met het UWV? Helpen ze je? Hoe vaak moet je solliciteren? Is het zo dat ze je pushen om een baan aan te nemen of er naar te solliciteren die helemaal niet past bij je opleiding en/of ervaring? Ik heb nog nooit met het UWV te maken gehad, dus daar ben ik wel benieuwd naar.
Calimera, ik heb nog niet (als werkzoekende) met het UWV te maken gehad. Daar kunnen de anderen misschien beter iets over zeggen. Wel weet ik dat er bij het UWV veel werkcoaches ontslagen worden en dat de nieuwe tendens is dat je de 1e 3 maanden geen persoonlijk contact meer hebt. En volgens mij is het zo dat je minimaal 1 sollicitatie per week moet doen en dat je pas na een jaar ww op alles moet reageren, ook als het niet passend is qua opleiding / ervaring / reisafstand. Wat ik om me heen hoor, hangt het ook heel erg van je werkcoach af of je goed geholpen wordt.

Maar misschien is de praktijkervaring van de anderen anders?
Nee hoor dat komt wel overeen met mijn ervaring. Let wel op dat een sollicitatie voor het UWV ook het nabellen van een vacature kan zijn. Dus het hoeft niet persé een brief te zijn.

Ik weet trouwens niet hoe het zit met het UWV voor middelbaar opgeleiden. Hoger opgeleiden konden eerst inloggen op uwv netwerkplein, maar dat is inmiddels ook wegbezuinigd.
@shoegall: wat onwijs jammer van die baan!!!!!!!!!!!!!!!!! Echt ze weten niet wat ze mislopen. Wat een sukkels!!! En ik vind het eigenlijk ook een beetje flauw van die lui om te zeggen dat de advocaat belt als hij heeft bedacht dat het hem uitkomt. Daar kan je ook niks mee, het geeft ook totaal geen ruimte om zelf nóg eens te bellen...

Wel heel dapper trouwens dat je de fin. zekerheid van dat andere baant opgeeft om een juridische stage te kunnen lopen. Dat geeft wel aan dat je echt heel graag als jurist aan de slag wilt!!! Ik vind je stoer!

Geen idee of ik dat hier ook al gemeld had, maar ik ben afgewezen op de functie waar ik laatst voor op gesprek was, maar ik mag nu weer op gesprek komen voor de functie waar ik in eerste instantie op geschreven had. Volgen jullie het nog?? Ik heb morgen het gesprek.

Zit te overwegen om in dat gesprek toch eens te gaan vragen hoe het komt dat het allemaal zo rommelig verlopen is in die afdeling ivm mijn solli. Kan ik dat maken in een solli-gesprek of is dat een beetje te bijdehand/te groot risico in deze fase ?

Je snapt dat ik inmiddels wel een beetje twijfels heb bij dit bedrijf vanwege hoe rommelig het gaat...

@Mariska: ik hou er niet van gemaakte afspraken af te zeggen en al helemaal niet in deze situatie. Heel begrijpelijk en nobel, maar doe het alleen voor de belangrijkste redenen en ik denk dat in de huidige economische situatie mensenen bedrijven geld en andere 'harde' zekerheden eerder zullen najagen. Dus zolang een afspraak niet op papier staat.... Ik houd er zelf ook niet van, maar door mijn ontslag etc ben ik wel een stuk zakelijker geworden. Dat zijn anderen tenslotte ook...

Maar.................... vooral natuurlijk heel erg gefeliciteerd met je job! Even weer wat ademruimte, gefeliciteerd!

@Snoepie: heerlijk dat je eerste week zo leuk was! Krijg ook meteen zin in die nieuwe start die er uiteindelijk wel aan zit te komen........

@all: ik hoop dat iedereen een lekker weekend heeft gehad!
Solliciteren solliciteren... hpfff, het begint bij mij echt door te wegen.

Net zoals jullie steek ik altijd veel energie in een nieuwe brief, nieuwe hoop, voorbereiding gesprek, afwachting telefoontje, verwerking afwijzing, hoofd leegmaken en zinnen zetten op nieuwe vacature... En dat al sinds juli 2011.

Ik ben wel heel selectief in de vacatures waar ik op reageer. Zo stuur ik geen 50 brieven tegelijk, maar elke week/twee weken één unieke brief.

Ik ben er al dikwijls heel dichtbij geweest, bij de job... maar daar ben ik niks mee nu natuurlijk.

Momenteel voel ik de eenzaamheid zo hard. In het weekend is alles lekker gezellig met vrienden etc. die beschikbaar zijn. Maandagmorgend, zoals vandaag, krijg ik telkens mijn klop. Dan voel ik me heel eenzaam door het gevoel dat iedereen ergens 'nodig' is, ergens moet gaan werken, en in de drukte kan vliegen... en ik hoor er in de week gewoon niet meer bij. Ik voel me momenteel echt niet goed. Ik kan het op veel steken, het depri-weer, liefdesperikelen,... maar ik denk dat de echte reden het gemis aan werk is.

Hoe lang zijn jullie al werkloos?
Apollon, heel herkenbaar. Bij mij was het niet zozeer het alleen zijn (dat kan ik best goed ), maar de afwijzingen. Ik werd daar zo onzeker van en mijn zelfvertrouwen heeft echt wel een flinke deuk opgelopen. Ik probeer wel elke dag een ritme aan te houden: op tijd opstaan, elke dag even naar de supermarkt voor de boodschappen, etc. Ook pakte ik elke dag wel wat op van achterstallige klusjes. 2,5 jaar geleden was ik ook al op zoek naar een baan en heb ik de eerste 5 seizoenen van Lost gekeken. Nee, ik heb me nooit verveeld.

Dapperedoda, alles staat al op papier, dus ik maak me geen zorgen.

Calimara, mijn ervaring met het UWV van 2,5 jaar geleden was erg goed. Ik had een leuke werkcoach die me grotendeels met rust liet. Zij had ook wel in de gaten dat ik graag aan het werk wilde. Het eerste halfjaar mocht ik nog alles weigeren wat ik wilde, maar daarna werden ze wel wat strenger. Nu merk ik dat het iets anders gaat. Ik heb nog geen werkcoach gezien, wel een e-coach. Je moet inderdaad regelmatig een "sollicitatieactiviteit" doen; 2 activiteiten in de 2 weken.

Dit valt onder sollicitatieactiviteit:

Workshop over werk zoeken

Assessment of test

Netwerkgesprek

CV op vacature website

Inschrijven detacheringsbureau

Inschrijven uitzendbureau

Inschrijven arbeids/invalpool

Bellen werkgever voor werk

Langsgaan werkgever voor werk

Open sollicitatie

Sollicitatie op vacature

Sollicitatiegesprek (eerste)

Sollicitatiegesprek (tweede)

Sollicitatiegesprek (arbeidsvoorwaarden)

Het valt dus best mee.
Hier ook herkenbaarheid. Maar morgen een gesprek en ik ben zo nerveus.

Niet via Rndstad maar via werk.nl.

Ik doe vrijwilligerswerk in een ziekenhuis en dat vind ik heel leuk.
Straks n.a.v. een reactie op een vacature een gesprek bij een uitzendbureau. Nog niet bij het bedrijf zelf, maar heb er wel zin in.

Vacature sluit precies aan bij wat ik nu doe, is dichterbij, ga ietsje meer verdienen en is makkelijker met mijn zoontje te combineren.

Here I am!

*wish me luck*
Successssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!
Thanks!
Jeeeej!! Eindelijk eens schot in de zaak..

Mag op gesprek komen bij een van de bedrijven waar ik recentelijk op heb gesolliciteerd! Mag ook wel eens tijd worden, want sinds ik per nov werkloos was, ben ik 4x op gesprek geweest, waarvan 2x via een w&s buro voor een tijdelijke/kortdurende job.. Nu is het voor een jaar met uitzicht op vast!! Whieoe! Duurt nog even maar ben blij en ga me alvast goed voorbereiden!

Sorry voor deze egopost, morgen reageer ik weer op iedereen, maar moet nu als de wiedeweerga eten en naar afspraak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven