traktaties in 1972?

14-02-2012 11:16 139 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik word deze week *slik* veertig. Mijmerend over die jaren en het begin van alles bedacht ik me dat ik mijn bezoek en "klasgenoten-van-nu (post HBO opleiding) wil trakteren in de stijl van mijn geboortetijd.

Alleen... wat trakteerden "we" toen? Ik kom zelf niet veel verder dan de prikkers met kaas-gurken-knaks, of varianten op dat thema. Dat is dan ook al van wat later, meer eind jaren zeventig.

Ook cool, maar zijn er nog andere dingen zijn die jullie te binnen schieten?

Ik zoek dingetjes om echt "in de klas" te doen, en thuis was neerzetten in dezelfde sfeer zou ook wel tof zijn.

Ben benieuwd!
Mandarijntjes met gezichtjes? Appels?
Ja en dan op zo'n halve kool (?) gewikkeld in alufolie..(ook al van wat later denk ik...)
quote:achnein schreef op 14 februari 2012 @ 11:22:

Mandarijntjes met gezichtjes? Appels?Achnein, die mandarijntjes, hoe krijgen die hun gezichtjes? Met stift ofzo, of snijd je stukjes van de schil weg?
Afgezien van de prikkers met kaas worst augurk en zilverui kan ik alleen rozijntjes bedenken. In van die rode doosjes van Raisin Maid (ofzoiets).
quote:AmyS schreef op 14 februari 2012 @ 11:23:

Ja en dan op zo'n halve kool (?) gewikkeld in alufolie..(ook al van wat later denk ik...)Die had ik ook al op mijn netvlies, weet niet of ze die begin jaren 70 ook al gebruikten, en wat ze er dan inprikten...
Ik ben dan wel niet van begin jaren 70 maar in de jaren 80 werden altijd van die uitdeelboxen naturel, paprika en bolognese chips getrakteerd van Croky.. andere smaken in kleine uitdeelzakjes waren er nog niet.
quote:Aquasi schreef op 14 februari 2012 @ 11:25:

[...]

Achnein, die mandarijntjes, hoe krijgen die hun gezichtjes? Met stift ofzo, of snijd je stukjes van de schil weg?Met stift, of papier en evt. van die opplakoogjes van de pipoos oid. Google maar eens op afbeeldingen van versierde mandarijntjes, daar zitten hele leuke tussen!
Ik weet niet wat in die tijd normaal in Nl was. Ik zou het makkelijk hebben, want ik was op een verkeerde dag geboren, toen de jongste broer van mijn moeder overleed en in de week van de Alle zielen dag. Reden voor een feest is er op mijn verjaardag dus nooit geweest.
@Pompadoer oh ja, natuurlijk! Die zijn bij mij inmiddels 'overschreven' door de mindful rozijnenoefening
Jaaaa, plaatje gevonden! Deze:

Trekdrop of kabeldrop (zwart met rood); er werd nog niet zo groots getracteerd als in latere decennia. Ik ben overigens van 1968.
Inderdaad, drop. Van die opgerolde dropjojo's of veterdrop.

Een zakje chips was veel te luxe voor begin jaren 70.
Mijn moeder drukte met een koekjesvorm uit (dikke) plakken kaas leuke figuurtjes. Oh en we hadden natuurlijk de Nibbit slinger (dropveter was het snoer). Poeh even denken wat er verder was!
Smarties?
Mijn moeder was van de gezonde traktaties, zoals een doosje rozijntjes met een plaatje erop of een mandarijn of wat nibits in een servetje, maar gelukkig was ze destijds een van de weinigen die gezond belangrijker vond dan waar kinderen van houden. Mijn klasgenootjes kwamen met roze-met-gele dextrose lollies, taaie Belga-kauwgom, Lange Jannen, koetjes repen, zakjes zwart-wit poeder, een rolletje bis ...
@blauwbloempje dát werd volgens mij in de jaren 70 nog niet gewaardeerd... door de meesters, juffen en mama's dan

Heb hier wel van die Baedekker voor de huisvrouw boeken liggen. Staan helaas geen concrete traktatietips in. Wel de wereld aan versiertips en spelletjes.

Versieren was overigens moeders taak hè; niks makkelijk effe bij de Blokker een slinger halen, zélf maken. Oh wacht, kids moesten wel meedoen.

"Het welslagen van een kinderfeest hangt voor een groot deel af van moeder, die het feest met vaste hand zal moeten leiden. Zie niet op tegen wat drukte en rommel en speel vrolijk mee met de kinderen. Zorgt u er vooral voor een programma te hebben. Dit voorkomt besluiteloosheid, waardoor een feestje kan verwateren en omslaan in een wilde bende. Wel moet dit programma met soepelheid worden gehanteerd, zodat wensen van het ogenblik er hun plaats in kunnen krijgen".
Paprikachips in retro schalen neerzetten.

Een grote schaal bowl.

Kaas met zilveruitjes, gember, ananas.

Leverworst in plakjes.

Rauwkost (worteltjes en komkommer) met een dipje.

Kaasfondue met witbrood.

Ben ook niet van de jaren 70, maar dit vertelde google mij.
quote:Aquasi schreef op 14 februari 2012 @ 11:29:

@Pompadoer oh ja, natuurlijk! Die zijn bij mij inmiddels 'overschreven' door de mindful rozijnenoefening Toch niet zo'n oefening dat je een rozijn hebt en zogenaamd niet weet dat het een rozijn is. Dat je moet voelen met je handen, en dan in je mond stoppen, maar nog niet kauwen etc? Dat je hem moet voelen glijden naar je maag. En dan ook nog een leuk zeemuziekje op de achtergrond? Hierdoor kan ik nog steeds niet normaal naar rozijnen kijken.

Begin jaren 80 idd de nibbitketing met een dropveter en soms ook een dropsleutel in het midden. Stokjes met kaas etc en idd ook doosjes rozijnen. In ieder geval stukken minder uitbundig dan tegenwoordig.
Ik ben nog van het pre-gezonde tijdperk. Wij mochten lolly's. toffees en alle zoete troep die we wilden kwijt aan de klas.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
en kersjes natuurlijk!!!
quote:Bieb schreef op 14 februari 2012 @ 11:38:

[...]

Toch niet zo'n oefening dat je een rozijn hebt en zogenaamd niet weet dat het een rozijn is. Dat je moet voelen met je handen, en dan in je mond stoppen, maar nog niet kauwen etc? Dat je hem moet voelen glijden naar je maag. En dan ook nog een leuk zeemuziekje op de achtergrond? Hierdoor kan ik nog steeds niet normaal naar rozijnen kijken. .....

Yep, soortgelijk

Gelukkig hield het bij ons op na het doorslikken, en de zeemuziek was gewoon stilte (of alsnog hard rondrazende eigen gedachten, ondanks alle pogingen die juist los te laten).
quote:MEFS schreef op 14 februari 2012 @ 11:28:

Ik weet niet wat in die tijd normaal in Nl was. Ik zou het makkelijk hebben, want ik was op een verkeerde dag geboren, toen de jongste broer van mijn moeder overleed en in de week van de Alle zielen dag. Reden voor een feest is er op mijn verjaardag dus nooit geweest.Mijn lijkt dat jouw geboorte genoeg reden was voor een feest. Hier wordt niet zoveel meer aan allerzielen gedaan, maar mijn tante, die op die dag jarig was, vierde het ook wel op een andere dag toen, tegenwoordig niet meer
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind nog meer:

Dipsausjes voor chips en groente, gemaakt van mayo en een zakje.

Boterhamworstrolletjes met een augurk

Gevulde eieren

Asperge uit blik met een stukje ei in ham gerold

Huzarensalade

Bladerdeeghapjes met cocktailworstjes
Er komen veel dingen voorbij die ik herken, leuk!

Lollies met nougat en chocolade en inderdaad die roze met gele lollies.

Van die kleine snoepjes in pastelkleurtjes in een rolletje met doorzichtig plastic erom.

Zwartwit-ballen, en oh ja, de koetjesreep inderdaad. En rozijntjes, precies dat doosje ja

En met de kermis kreeg je soms een rode zuurstok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven