Geld & Recht alle pijlers

Jantje anderhalf keer modaal

17-02-2012 08:53 214 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er hier een relatie, kinderen, auto en modaal tot anderhalf keer modaal inkomen, plus een hypotheek en kosten kinderopvang en geen enorme spaarpot a een paar duizend euro.

Dit topic nav wat is veel verdienen, omdat ik daar bedragen van boven de ton op jaar basis voorbij zie komen als verzamel inkomen.

Wij verdienen nml gemiddeld, hebben een redelijk hoge hypotheek want pas net ons eerste echte huis gekocht ( dus namen niks mee). We hebben 3 kinderen een 2-de hands audi en hebben het niet slecht, maar zijn ook niet rijk zoals sommigen in dat andere topic. We kunnen geen honderden euro's per maand sparen, we doen wat we kunnen, ook voor de kinderen. We kunnen ons elke maand redden maar leven zoals heel veel mensen naar de 15-de toe, als de terug gave hypotheek rente wordt gestort zodat we weer even vooruit kunnen. We kunnen niet op wintersport, maar wel gewoon in de zomer naar Frankrijk of Italie voor 2 of 3 weken. Honger kennen we niet, schulden heb ik niet, maar om nou te zeggen dat we het breed kunnen laten hangen. Nee! We leven gewoon. Net als de meesten om ons heen. De mensen met de hele hoge inkomens zitten niet in onze vriendenkring. En toch hebben we niet de minste banen.

Dit is een topic om eens even te kijken hoe anderen het doen met een gemiddeld inkomen, kinderen en hypotheek. En niet om mensen die meer of minder hebben een loef af te steken. Absoluut niet zelfs. Want waar zijn hier de gewoon verdieners? En is de viva vrouw echt zo rijk?
quote:ivy1970 schreef op 17 februari 2012 @ 09:09:

Wij zitten eigenlijk precies hetzelfde als TO, alleen dan met vier kinderen. We zijn niet rijk, maar zeker ook niet arm. Het is wel vaak passen en meten, kijken wat wanneer wel en wanneer niet kan financieel gezien. Ik ben er over de jaren behoorlijk handig in geworden om goedkoop boodschappen te doen en via Marktplaats aan leuke, goedkope kleding te komen. We komen rond.

Binnenkort gaat het wel veranderen, want dan ga ik ook weer aan de slag. Krijgen we het financieel iets ruimer. Is toch wel fijn als we een iets groter buffertje op kunnen bouwen, nu rond de 5000,- en dat is mijn inziens iets te weinig.een buffertje van 5000 te weinig. ???? wat een rijkdom denk ik dat je zoiets nog op je bank hebt kunnen staan en er niet aan hoeven komen. ik sta verbaasd.
5000 euro vind ik als spaargeld ook veel te weinig.

Maal 4 vind ik toch meer in de richting komen.

Wat kun je nou met 5000 euro?
Haha ik vind €5000 ook veel hoor :-). Dat hebben wij ook bij lange na niet. Geeft ook niet, heb het ook nooit nodig gehad.

Nastik, het is natuurlijk wel zo dat jij ook zou kunnen gaan werken als jullie meer inkomsten willen. Wij werke allebei en zitten op hetzelfde inkomen.
Ik leef met 1 kind van 23000 per jaar. Heb een koopflat en verder geen schulden.. Wij kunnen hier gewoon van rond komen al moet ik zeggen dat het soms wel even passen en meten is! Ik werk nu 24 uur en hoop dat binnen kort uit te breiden naar 32 dan word het weer wat makkelijker. Ik denk dat het ook leven naar wat je hebt is. Vorig jaar verdiende ik 13000 meer en dat ging ook zonder problemen op!
Heel leuk om te lezen dat wij niet de enige zijn. Ook wij hebben het niet slecht. Maar leven wel binnen een budget.

Stel ook budgetten op om naar te leven, en probeer kleine spaarpotjes aan te leggen zodat we rond de feestdagen wat extra's hebben.

Wij hebben een vrij hoge hypotheek omdat dit onze eerste hypotheek is. Maar deze is berekend op alleen het inkomen van mijn man + een bepaald percentage van wat ik zou gaan verdienen na mijn opleiding. Dit kon omdat mijn vader borg wilde staan (Heel erg fijn !!).

Dit jaar gaan we niet op vakantie ivm de verbouwing van ons huis en de geboorte van onze dochter. Maar heel misschien gaan we een weekje naar een neef in Denemarken.

Wij rijden 2 2e handse auto's een uit '94 en een uit '98. Die van '94 wordt binnenkort ingeruild voor een iets nieuwe exemplaar.

Ook wij puzzelen ons helemaal suf, maar redden het eigenlijk wel altijd. Probeer wel echt overzicht te houden in wat er komen kan (geboortes,bruiloften enz)
Maria Mena, ik denk trouwens niet dat de Viva-vrouw zo rijk is maar ik kan me wel voorstellen dat je wat meer op de Geld-en-rechtpeiler kijkt als je wat meer te besteden hebt. Dan wordt het immers wel interessant om wat meer over allerlei financiéle zaken te weten. Daarnaast kan ik me ook voorstellen dat iemand van 18 bijv. meer op 'relaties' zit, iemand van 28 bij de kinderenpeilers rondkijkt. Dat kan dus al verklaren waarom de bedragen in jouw ogen zo hoog waren. Modaal blijft natuurlijk gewoon modaal, daarom heet het tenslotte zo.
"5000 euro vind ik als spaargeld ook veel te weinig.

Wat kun je nou met 5000 euro?"

Nou, een héleboel?
Ik weet niet meer wie het net ook al schreef, maar een inkomen van rond een ton klinkt als heel veel, maar is het niet. Natuurlijk kun je dan net wat meer dan iemand die de helft daarvan verdient. Maar vergeet niet dat er dan echt ontzettend veel naar de belastingdienst gaat. Met zo'n inkomen heb je in NL bij lange na nog niet genoeg om echt een luxe leven te hebben. Je woont misschien wat luxer, maar zeker nog niet op een landgoed, met een beetje mazzel misschien net vrijstaand. Je rijdt wellicht een nieuwere auto, maar zeker geen Ferrari en waarschijnlijk ook niet nieuw. Je kunt op vakantie, maar echt niet 3 weken in een 5* all inclusive resort op Fiji. En je kunt het zeker niet allemaal tegelijk!

Ik zeg niet dat mensen met dergelijke inkomens het financieel zwaar hebben, zeker niet. Maar echt rijk ben je m.i. dan nog zeker niet.

En wat is rijk eigenlijk. Een gezond gezin, lieve vrienden en genoeg financien om geen zorgen te hebben. Ik denk dat daar de echte rijkdom in zit.
quote:_Cherry_ schreef op 17 februari 2012 @ 09:31:

Haha ik vind €5000 ook veel hoor :-). Dat hebben wij ook bij lange na niet. Geeft ook niet, heb het ook nooit nodig gehad.

Nastik, het is natuurlijk wel zo dat jij ook zou kunnen gaan werken als jullie meer inkomsten willen. Wij werke allebei en zitten op hetzelfde inkomen.Lijkt me heerlijk, werken. Helaas kan ik door bepaalde omstandigheden niet werken. Vandaar.
Ik vind 5000 eigenlijk ook best weinig. Ik heb veel gespaard in de eerste twee jaar dat ik werkte, toen zaten we nog onder modaal. Maar nog gewend aan een studenteninkomen, dus het voelde toch als luxe. Ik heb mijn studieschuld afbetaald en een mooie buffer opgebouwd.

Ten eerste lijkt het me afschuwelijk als je precies weet wanneer welk geld binnenkomt en daar zelfs rekening mee moet houden. Ik zou desnoods tijdelijk een krantenwijk of zaterdagbaantje erbij nemen om dat te voorkomen en een buffer op te bouwen. Ik ben zuinig, maar wil niet hoeven nadenken of ik nog wel kan pinnen. En wat als je opeens een nieuwe cv moet?

Bovendien werk ik in een baan (ben aan het promoveren) die ophoudt en niet meteen uitzicht biedt op nieuw werk. Mijn vriend verdient echt te weinig om ons te onderhouden. Ik wil dus een buffer hebben, zodat ik rustig op zoek kan en niet meteen bij het postsorteercentrum hoef te solliciteren. Ik verwacht in een volgende baan meer te gaan verdienen, dus dan kan ik weer een nieuwe buffer opbouwen voor als die baan ophoudt. Tijdelijke contracten zullen het voorlopig wel blijven, ik hoop op een vaste baan voor mijn 40e. En we willen graag beide deeltijd blijven werken, om tijd over te houden voor gezin en onszelf.
Nastik, dat is balen. Al heb je de kosten voor kinderopvang nu ook niet neem ik aan? Wel een geluk dat je man in zijn eentje dan zo goed verdient.

Weet even niet wie het zei en kan het ook niet terugzien nu even, maar ook al verdien je zeg maar een ton, en je betaalt 52 procent belasting, dan heb je nog €50.000 NETTO te besteden. Dat is heel veel geld.
Hoeveel kan je doen met 5000 euro als er:

- In huis iets opgeknapt moet worden.

- Een nieuwe auto moet komen.

- Wasmachine, droger moet worden vervangen.

- Speciale medische kosten moeten worden gemaakt.

- Een reis wordt geboekt voor het gezin.

- De kinderen van alles nodig hebben voor school/sport.

- Nieuwe fietsen moeten komen.

- Er iemand geen werk meer heeft.

Etc.

Dan kom je met je 5000 euro nergens.

Dit is de reden dat mensen zoveel problemen hebben op financieel gebied. Er is geen reserve.
Eens met Nummerzoveel
Hipslala, ten eerste hoeft dat nooit allemaal in 1 keer. En daarnaast, een verre reis bijv en nieuwe fietsen zijn ook niet nodig
Als alles betaald moet worden in dezelfde week is dat lastig Hipsala
5000 euro spaargeld vind ik enorm. Wij hadden een kleine 2 jaar geleden, toen we net verhuisd waren, 6000 gespaard. Na de verhuizing was het op. Dáár is spaargeld ook voor bedoeld denk ik dan maar. Afgelopen maanden weer geprobeerd een buffer op te bouwen en toen was er een nieuwe auto nodig, daar ging ons spaargeld weer :-) Tja zo gaan die dingen.

En nu zitten we midden in een verbouwing ( nieuwe keuken, badkamer, vloer, etc etc ) en echt als ik zie hoe prachtig ons paleisje wordt, oh dan voel ik me zo rijk! We hebben dit opgebouwd vanaf het nulpunt. We hebben jaren gesappeld, ik voel me enorm trots op ons!

En ik realiseer me dat het beeld wat ik heb van de viva vrouw gekleurd is door bepaalde pijlers, desalniettemin vond ik het tijd voor wat tegengeluid :-)

Wij zijn OOK heel blij met de kinderbijslag, kunnen we weer wat gaten dichten. Schaam ik me helemaal niet voor, maar hier soms lezende schijnt dat raar te zijn, men weet vaak niet eens wanneer de bijslag komt, of zet hem altijd in zijn geheel weg, of vindt het maar een druppel op de gloeiende kookplaat, of is sowieso voor volledige afschaffing. Nou ik ben er super dankbaar voor, elke 3 maanden weer. Ik kan er de scholen of overblijf van de kinderen mee betalen, die eventuele nieuwe schoenen, de clubjes van de kinderen, and so fort. Natuurlijk redden we het ook zonder, maar gelukkig hóeft dat niet. En we zouden het ook zonder de hypotheek rente aftrek redden, maar dan zullen we wel het een en ander moeten aanpassen, en dat wíllen we niet omdat het niet aan de orde is en dus pas je je uitgaves aan op je inkomen en leven we net als heel veel anderen toe naar de 15-de en naar 1 januari, 1 april, 1 juli, 1okt,....omdat er dan weer even wat speelruimte is, ruimte die erg welkom is, omdat we wéten dat die er is. En omdat we er heel erg blij mee zijn!

Verder hier trouwens nul toeslagen. Ik werk thuis dus geen kinderopvang, en voor de rest betalen we alles zelf, want we verdienen te veel.

En sparen, ja het is wel zo verstandig, maar soms komt het er niet van, soms is je spaargeld gebruikt net voor waar het bedoeld is. Zo moeten wij binnenkort een nieuwe wasmachine, als we nog even wachten betalen we die zo van uit onze spaarrekening. Die is dan wel weer leeg, maar ja, daar issie voor bedoeld toch? En dan beginnen we gewoon weer opnieuw. Such is life :-)
quote:jur606 schreef op 17 februari 2012 @ 09:11:

maria wij hebben een leuk inkomen gezamelijk

mijn vrouw 3 dagen werkt Ik 4 dagen werken, en hebben een gemiddeld inkomen.

Wij hebben een 9-10 jaar geleden een huis gekocht welke een aardig eind van ons maximale hypotheek afzat.We hebben hierin veel verbouwd en opgeknapt inmiddels.

Omdat we voor een wat "goedkoper niet op maximaal" huis hebben gekocht moet ik eerlijk zeggen dat we altijd elk jaar geld overhouden welke naar de spaarrekneing gaat is niet vast bedrag per maand ofzo (romen gewoon zo nu en dan de betaal rekening af als er teveel op komt

gewoon en betalen de hypotheek bruto (en vragen belasting pas in 1 keer terug)

inmiddels 2 kinderen 7-4 en ook in die periode is wel iets teruggelopen maar bleef zelfs wat geld over.

(wij hebben geen dure smaak gaan elk jaar minimaal 3 weken kamperen in de zomer in frankrijk (van vakantie geld van bijde)

En zijn allemaal gezond en kunnen doen wat we leuk vinden.

geven weinig geld uit aan zogezecht onnodige dingen.

Maar wat is het probleem ik lees dat jullie kunnen alles betalen zijn gezond?

Er ís helemaal geen probleem. Gewoon nieuwsgierigheid

En wij waren helaas niet in de gelegenheid om eerder een huis te kopen door externe omstandigheden. Vandaar dat wij nu relatief duur zitten, maar nog allemaal netjes binnen de marge. Dat is idd een keuze geweest. En daar hoor je ons dan ook niet over klagen hoor. We wonen geweldig
Het is ook maar net wat je gewend bent denk ik en wat je om je heen ziet. Als je van luxe houdt, is €5000 inderdaad niks. Maar voor het gemiddelde gezin is dat gewoon een mooie buffer.
Op Marktplaats heb je voor rond de 100 euro ook mooie fietsen. Moet je wel een heeeeel groot gezin hebben om dan 5000 euro aan fietsen op te maken.
quote:_Cherry_ schreef op 17 februari 2012 @ 09:33:

"5000 euro vind ik als spaargeld ook veel te weinig.

Wat kun je nou met 5000 euro?"

Nou, een héleboel?mijn idee, zal ik mijn bankrekeningnr neerzetten? Dan kan iedereen die 5000 euro peanuts vindt dat erop storten
Als tijdens de reis door een ongeluk de fietsen kapot zijn gegaan en een gecompliceerde breuk hebt op fiji, en een bijzondere medische ingreep nodig hebt, vlak voor de scholen beginnen en thuis het huis net afgebrand is, is 5000 euro erg weinig
En ik ben nog steeds blij verrast door de kinderbijslag. Dochter is al 1,5, maar we hebben hem gewoon niet ingecalculeerd. Dus ook geen idee wanneer hij komt.

Ik weet van mezelf dat ik ook vrij voorzichtig ben hoor. Er komt in ons nieuwe huis voorlopig geen nieuwe keuken of badkamer, al zouden we het zo kunnen betalen. Eerst die buffer weer verdubbelen, dan pas uitgeven.
Ik denk dat het ook een groot verschil is koophuis of huurhuis kwa spaargeld

Wij verdienen niet veel meer als 1.5 keer modaal koophuis en hypotheek is maar 209K dus ook geen hoge hypotheek kosten.

en moet zeggen dat wij gewoon vrij zuinig leven blijkbaar 2-3 jaar geleden nieuwe 2e hands auto a 12.000 binnen 2 jaar was dit bedrag weer aangevuld.

inmiddeld ben ik van 36 uur werken (4 maal 9 naar 32 uur gegaan) nog steeds 4 maal 9 maar veeeeel meer vrijetijd)

dit is met jong kinderen veel meer waard als alleeen maar werken.
quote:hipslala schreef op 17 februari 2012 @ 09:48:

Hoeveel kan je doen met 5000 euro als er:

- In huis iets opgeknapt moet worden.

- Een nieuwe auto moet komen.

- Wasmachine, droger moet worden vervangen.

- Speciale medische kosten moeten worden gemaakt.

- Een reis wordt geboekt voor het gezin.

- De kinderen van alles nodig hebben voor school/sport.

- Nieuwe fietsen moeten komen.

- Er iemand geen werk meer heeft.

Etc.

Dan kom je met je 5000 euro nergens.

Dit is de reden dat mensen zoveel problemen hebben op financieel gebied. Er is geen reserve.

Wij hebben ook ongeveer 5000 euro spaargeld.

Maar voor de meeste van bovengenoemde zaken sparen we apart (ik noem dat zelf reserveren). Ik heb een reserveringspotje voor de vakantie, auto-kosten (APK, reperaties, afschrijvingen), medische kosten, grote aankopen (fiets etc). En ik heb een reserveringspotje onvoorzien.

Die 5000 euro spaargeld is dus echt alleen voor noodgevallen (ontslag, onvoorziene enorme kosten).

En dan kun je er toch best wel een hoop mee.

Maar ik zou het fijner hebben om ongeveer het dubbele te hebben.

20.000 vind ik echter overdreven; als ik dat zou hebben zou ik ook weer nadenken over het aanschaffen van een nieuwe (tweedehands) auto of zo.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
We zijn met z'n allen veel te rijk geworden, daardoor lijkt het alsof we de eindjes aan elkaar moeten knopen.

Is onzin natuurlijk, want we moeten de eindjes aan elkaar knopen voor 3 weken vakantie, een auto en twee uitjes per maand.

Dat ìs luxe; 3 weken vakantie, een auto en twee uitjes per maand.

Omdat iedereen maar op vakantie en naar zwembaden gaat, lijkt het alsof het een basisbehoefte is. Maar dat is het natuurlijk helemaal niet.

Eten, drinken, dak boven je hoofd en warme kleren aan je lijf, dat is de basis. De rest is luxe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven