Jantje anderhalf keer modaal
vrijdag 17 februari 2012 om 08:53
Wie heeft er hier een relatie, kinderen, auto en modaal tot anderhalf keer modaal inkomen, plus een hypotheek en kosten kinderopvang en geen enorme spaarpot a een paar duizend euro.
Dit topic nav wat is veel verdienen, omdat ik daar bedragen van boven de ton op jaar basis voorbij zie komen als verzamel inkomen.
Wij verdienen nml gemiddeld, hebben een redelijk hoge hypotheek want pas net ons eerste echte huis gekocht ( dus namen niks mee). We hebben 3 kinderen een 2-de hands audi en hebben het niet slecht, maar zijn ook niet rijk zoals sommigen in dat andere topic. We kunnen geen honderden euro's per maand sparen, we doen wat we kunnen, ook voor de kinderen. We kunnen ons elke maand redden maar leven zoals heel veel mensen naar de 15-de toe, als de terug gave hypotheek rente wordt gestort zodat we weer even vooruit kunnen. We kunnen niet op wintersport, maar wel gewoon in de zomer naar Frankrijk of Italie voor 2 of 3 weken. Honger kennen we niet, schulden heb ik niet, maar om nou te zeggen dat we het breed kunnen laten hangen. Nee! We leven gewoon. Net als de meesten om ons heen. De mensen met de hele hoge inkomens zitten niet in onze vriendenkring. En toch hebben we niet de minste banen.
Dit is een topic om eens even te kijken hoe anderen het doen met een gemiddeld inkomen, kinderen en hypotheek. En niet om mensen die meer of minder hebben een loef af te steken. Absoluut niet zelfs. Want waar zijn hier de gewoon verdieners? En is de viva vrouw echt zo rijk?
Dit topic nav wat is veel verdienen, omdat ik daar bedragen van boven de ton op jaar basis voorbij zie komen als verzamel inkomen.
Wij verdienen nml gemiddeld, hebben een redelijk hoge hypotheek want pas net ons eerste echte huis gekocht ( dus namen niks mee). We hebben 3 kinderen een 2-de hands audi en hebben het niet slecht, maar zijn ook niet rijk zoals sommigen in dat andere topic. We kunnen geen honderden euro's per maand sparen, we doen wat we kunnen, ook voor de kinderen. We kunnen ons elke maand redden maar leven zoals heel veel mensen naar de 15-de toe, als de terug gave hypotheek rente wordt gestort zodat we weer even vooruit kunnen. We kunnen niet op wintersport, maar wel gewoon in de zomer naar Frankrijk of Italie voor 2 of 3 weken. Honger kennen we niet, schulden heb ik niet, maar om nou te zeggen dat we het breed kunnen laten hangen. Nee! We leven gewoon. Net als de meesten om ons heen. De mensen met de hele hoge inkomens zitten niet in onze vriendenkring. En toch hebben we niet de minste banen.
Dit is een topic om eens even te kijken hoe anderen het doen met een gemiddeld inkomen, kinderen en hypotheek. En niet om mensen die meer of minder hebben een loef af te steken. Absoluut niet zelfs. Want waar zijn hier de gewoon verdieners? En is de viva vrouw echt zo rijk?

vrijdag 17 februari 2012 om 09:01
Als het goed is, heb je op dat andere topic ook gelezen dat in Nederland erg genivelleerd wordt qua inkomen. Dus bruto veel verdienen wil niet zeggen dat je netto ook zoveel meer overhoudt. Waarschijnlijk kunnen jullie een groot gedeelte van de belasting die jullie betalen als hypotheekrenteaftrek weer terug krijgen. Anders zou ik niet weten hoe je met ¤ 47.000 bruto, drie kinderen en auto ook nog geld hebt om twee of drie weken op vakantie te gaan.

vrijdag 17 februari 2012 om 09:03
vrijdag 17 februari 2012 om 09:05
quote:elninjoo schreef op vrijdag 17 februari 2012 09:02 Ik snap niet dat mensen anno nu 3 kinderen kunnen (en willen!) onderhouden. Waarom gaan mensen die jarenlange hoge kostenpost aan, want zelfs 1,5 keer modaal is geen vetpot als je daar 'n heel gezin van moet onderhouden.Ja maar jij snapt so-ie-seau niet zo gek veel van mensen die kinderen willen:.
vrijdag 17 februari 2012 om 09:06
quote:elninjoo schreef op 17 februari 2012 @ 09:02:
Ik snap niet dat mensen anno nu 3 kinderen kunnen (en willen!) onderhouden. Waarom gaan mensen die jarenlange hoge kostenpost aan, want zelfs 1,5 keer modaal is geen vetpot als je daar 'n heel gezin van moet onderhouden.Jij snapt wel meer niet. Newsflash: heel veel mensen snappen jou ook niet, maar daar lopen we ook niet continue over door te drammen .
Ik snap niet dat mensen anno nu 3 kinderen kunnen (en willen!) onderhouden. Waarom gaan mensen die jarenlange hoge kostenpost aan, want zelfs 1,5 keer modaal is geen vetpot als je daar 'n heel gezin van moet onderhouden.Jij snapt wel meer niet. Newsflash: heel veel mensen snappen jou ook niet, maar daar lopen we ook niet continue over door te drammen .
vrijdag 17 februari 2012 om 09:06
vrijdag 17 februari 2012 om 09:09
Wij zitten eigenlijk precies hetzelfde als TO, alleen dan met vier kinderen. We zijn niet rijk, maar zeker ook niet arm. Het is wel vaak passen en meten, kijken wat wanneer wel en wanneer niet kan financieel gezien. Ik ben er over de jaren behoorlijk handig in geworden om goedkoop boodschappen te doen en via Marktplaats aan leuke, goedkope kleding te komen. We komen rond.
Binnenkort gaat het wel veranderen, want dan ga ik ook weer aan de slag. Krijgen we het financieel iets ruimer. Is toch wel fijn als we een iets groter buffertje op kunnen bouwen, nu rond de 5000,- en dat is mijn inziens iets te weinig.
Binnenkort gaat het wel veranderen, want dan ga ik ook weer aan de slag. Krijgen we het financieel iets ruimer. Is toch wel fijn als we een iets groter buffertje op kunnen bouwen, nu rond de 5000,- en dat is mijn inziens iets te weinig.
vrijdag 17 februari 2012 om 09:11
maria wij hebben een leuk inkomen gezamelijk
mijn vrouw 3 dagen werkt Ik 4 dagen werken, en hebben een gemiddeld inkomen.
Wij hebben een 9-10 jaar geleden een huis gekocht welke een aardig eind van ons maximale hypotheek afzat.We hebben hierin veel verbouwd en opgeknapt inmiddels.
Omdat we voor een wat "goedkoper niet op maximaal" huis hebben gekocht moet ik eerlijk zeggen dat we altijd elk jaar geld overhouden welke naar de spaarrekneing gaat is niet vast bedrag per maand ofzo (romen gewoon zo nu en dan de betaal rekening af als er teveel op komt
gewoon en betalen de hypotheek bruto (en vragen belasting pas in 1 keer terug)
inmiddels 2 kinderen 7-4 en ook in die periode is wel iets teruggelopen maar bleef zelfs wat geld over.
(wij hebben geen dure smaak gaan elk jaar minimaal 3 weken kamperen in de zomer in frankrijk (van vakantie geld van bijde)
En zijn allemaal gezond en kunnen doen wat we leuk vinden.
geven weinig geld uit aan zogezecht onnodige dingen.
Maar wat is het probleem ik lees dat jullie kunnen alles betalen zijn gezond?
mijn vrouw 3 dagen werkt Ik 4 dagen werken, en hebben een gemiddeld inkomen.
Wij hebben een 9-10 jaar geleden een huis gekocht welke een aardig eind van ons maximale hypotheek afzat.We hebben hierin veel verbouwd en opgeknapt inmiddels.
Omdat we voor een wat "goedkoper niet op maximaal" huis hebben gekocht moet ik eerlijk zeggen dat we altijd elk jaar geld overhouden welke naar de spaarrekneing gaat is niet vast bedrag per maand ofzo (romen gewoon zo nu en dan de betaal rekening af als er teveel op komt
gewoon en betalen de hypotheek bruto (en vragen belasting pas in 1 keer terug)
inmiddels 2 kinderen 7-4 en ook in die periode is wel iets teruggelopen maar bleef zelfs wat geld over.
(wij hebben geen dure smaak gaan elk jaar minimaal 3 weken kamperen in de zomer in frankrijk (van vakantie geld van bijde)
En zijn allemaal gezond en kunnen doen wat we leuk vinden.
geven weinig geld uit aan zogezecht onnodige dingen.
Maar wat is het probleem ik lees dat jullie kunnen alles betalen zijn gezond?
vrijdag 17 februari 2012 om 09:15
Ik snap niet dat mensen anno nu 3 kinderen kunnen (en willen!) onderhouden. Waarom gaan mensen die jarenlange hoge kostenpost aan, want zelfs 1,5 keer modaal is geen vetpot als je daar 'n heel gezin van moet onderhouden.
ELninjoo alleen in kinderen zit denk ik niet het totaal probleem.
even opgeteld je koopt een huis (natuurlijk op je max hypotheek want dat huis is toch zo ......)
dus daar blijft minimaal over
Tel daar gezin 2-3 kinderen bij op (kosten allemaal geld)
kinderopvang e.d. welke nu iets duurder wordt e.d.
Misschien nog wel leuke dure schoenen en kleding
gelukkig hebben wij 10 jaar gelden een huis gekocht o.b.v. als er 1 zonder werk zou zitten kunnen we het redelijkwijs opbrengen en dat kon (ver van max hypotheek)
(zoals in vorige stukje staat) hebben wij geen verpot (wat is modaal btw tegenwoordig voor inkomen?)
Maar moet eerlijk zeggen omdat wij en blijkbaar de juiste keuzes hebben gemaakt en redelijk simpel leven, en geen dure smaak hebben. komt en gaat het totaal goed in ons geval.
oh modaal +/- 33.000 voor 2012 (ok dan zitten wij rond de 1.5 tot 2 maal
Ik snap niet dat mensen anno nu 3 kinderen kunnen (en willen!) onderhouden. Waarom gaan mensen die jarenlange hoge kostenpost aan, want zelfs 1,5 keer modaal is geen vetpot als je daar 'n heel gezin van moet onderhouden.
ELninjoo alleen in kinderen zit denk ik niet het totaal probleem.
even opgeteld je koopt een huis (natuurlijk op je max hypotheek want dat huis is toch zo ......)
dus daar blijft minimaal over
Tel daar gezin 2-3 kinderen bij op (kosten allemaal geld)
kinderopvang e.d. welke nu iets duurder wordt e.d.
Misschien nog wel leuke dure schoenen en kleding
gelukkig hebben wij 10 jaar gelden een huis gekocht o.b.v. als er 1 zonder werk zou zitten kunnen we het redelijkwijs opbrengen en dat kon (ver van max hypotheek)
(zoals in vorige stukje staat) hebben wij geen verpot (wat is modaal btw tegenwoordig voor inkomen?)
Maar moet eerlijk zeggen omdat wij en blijkbaar de juiste keuzes hebben gemaakt en redelijk simpel leven, en geen dure smaak hebben. komt en gaat het totaal goed in ons geval.
oh modaal +/- 33.000 voor 2012 (ok dan zitten wij rond de 1.5 tot 2 maal

vrijdag 17 februari 2012 om 09:15
Oh, ik heb wat inkomen voorbij zien gaan in het lijstje, maar neem het met een flink korreltje zout.
Hier de cbs cijfers over 2010
http://statline.cbs.nl/St ... DM=SLNL&PA=70957ned&LA=NL
Hier de cbs cijfers over 2010
http://statline.cbs.nl/St ... DM=SLNL&PA=70957ned&LA=NL
vrijdag 17 februari 2012 om 09:18
Wij leven ook van anderhalf keer modaal en heb ook niet de indruk dat we het heel slecht hebben. Een tussenwoning, een auto, af en toe op vakantie, ik vind dat allemaal al luxe hoor.
Ik heb het idee dat in dat topic voornamelijk de mensen reageerden die ook zo hoog zaten, de rest zal vast niet meer durven
. Zoals je zegt, Jan Modaal is het inkomen wat het meeste voorkomt hier in NL, dus er zullen heus heel veel mensen zijn die ook zo leven. Ik denk dat het eerder een dikke uitzondering is als je boven de ton per jaar verdient. De enige mensen die ik ken die dat verdienen zijn mijn ouders en die werken toch al een hele tijd. Zelfs mijn WO afgestudeerde vriendinnen en hun partners die al een tijdje werken verdienen niet zoveel. Ik ik denk dat het op fora vaak ook behoorlijk wat lucht is wat er staat.
Ik heb het idee dat in dat topic voornamelijk de mensen reageerden die ook zo hoog zaten, de rest zal vast niet meer durven

vrijdag 17 februari 2012 om 09:18
Ik heb met mijn dochter (bijna 6) samen nog geen ¤ 20.000 per jaar. Ik voel me op geen enkele manier 'arm'. Ik kan al mijn rekeningen betalen, heb geen schulden, rij een tweedehands autootje en ga in de zomervakantie 3-4 weken kamperen. Ik koop wat ik nodig heb, en als het om iets duurs gaat, dan spaar ik ervoor. Ik hou mijn rekening totaal niet in de gaten, pin al mijn uitgaven en heb nog nooit meegemaakt dat ik niet kon opnemen. We eten ook nog eens overwegend biologisch.
Natuurlijk zou ik meer kunnen verdienen als ik meer uren zou draaien, maar er is meer in het leven dan werken.
Ik vraag me werkelijk regelmatig af waar iedereen z'n geld allemaal aan uit geeft. Ik heb alles wat ik nodig heb.
Natuurlijk zou ik meer kunnen verdienen als ik meer uren zou draaien, maar er is meer in het leven dan werken.
Ik vraag me werkelijk regelmatig af waar iedereen z'n geld allemaal aan uit geeft. Ik heb alles wat ik nodig heb.
vrijdag 17 februari 2012 om 09:20
Je hóeft het ook niet te snappen, als mensen het zelf maar snappen. En blijkbaar redden die mensen het gewoon. Kwestie van prioriteiten enzo....
Enne, niet alles is in geld uit te drukken.
Je hóeft het ook niet te snappen, als mensen het zelf maar snappen. En blijkbaar redden die mensen het gewoon. Kwestie van prioriteiten enzo....
Enne, niet alles is in geld uit te drukken.
vrijdag 17 februari 2012 om 09:22
Wij hebben een soortgelijk inkomen (iets lager), een kind (3 dagen opvang) en hebben net ons eerste huis gekocht. Nu wonen we nog in een (sociale woningbouw) huurflatje. En dus hebben we veel gespaard de afgelopen jaren. We konden dus de kosten koper van ons huis zelf betalen en toch nog een aardige buffer overhouden voor als mijn contract over anderhalf jaar afloopt (ik hoop om samen met ww genoeg over te houden om eventueel een jaar zonder werk te kunnen).
Wij hebben geen auto (en ook geen rijbewijs). Het geld dat we daarmee besparen geven we uit aan verre reizen. We gaan wel budget op reis, voor 3000 euro kun je best 3 weken met het hele gezin door Azië of het Midden-Oosten trekken.
Straks als de hypotheek ingaat houden we wel geld over om te sparen voor groot onderhoud en onze dochter. En om te blijven reizen natuurlijk. Maar het verder uitbouwen van de buffer zal van de eindejaarsuitkering en vakantiegeld e.d. moeten. We hebben bewust niet het maximale geleend, zodat we onze huidige levensstijl kunnen houden.
Wij hebben geen auto (en ook geen rijbewijs). Het geld dat we daarmee besparen geven we uit aan verre reizen. We gaan wel budget op reis, voor 3000 euro kun je best 3 weken met het hele gezin door Azië of het Midden-Oosten trekken.
Straks als de hypotheek ingaat houden we wel geld over om te sparen voor groot onderhoud en onze dochter. En om te blijven reizen natuurlijk. Maar het verder uitbouwen van de buffer zal van de eindejaarsuitkering en vakantiegeld e.d. moeten. We hebben bewust niet het maximale geleend, zodat we onze huidige levensstijl kunnen houden.

vrijdag 17 februari 2012 om 09:26
Marie:
Wij hebben geen hypotheek maar een huurhuis, hebben ook anderhalf keer modaal (51.000) en alleen Man werkt.
We hebben één kindje.
Ik merk dat het van "makkelijk haalbaar en wat over" naar "we kunnen leven en that's it" is gegaan, de afgelopen maanden. Het leven is gewoon duurder geworden en met anderhalf keer modaal heb je eigenlijk bijna geen recht meer op toeslagen ed. Daarnaast draag je over je bruto inkomsten enorm veel Belasting af.
Ik denk dat de meerderheid, ook op dit forum al lijkt het vol te zitten met financieële wondermensen, het ook gewoon krapper heeft gekregen.
Gelukkig klopt het dat rijkdom ook in andere dingen zit, maar een maandje niet rekenen of zo nu en dan zonder na te denken op de "Ja" knop van het PIN-apparaat kunnen drukken voor een leuke nieuwe outfit zou mij ook gelukkig maken. Maar kee, tis niet anders. We eten, we leven, we hebben een dak boven ons hoofd.
Wij hebben geen hypotheek maar een huurhuis, hebben ook anderhalf keer modaal (51.000) en alleen Man werkt.
We hebben één kindje.
Ik merk dat het van "makkelijk haalbaar en wat over" naar "we kunnen leven en that's it" is gegaan, de afgelopen maanden. Het leven is gewoon duurder geworden en met anderhalf keer modaal heb je eigenlijk bijna geen recht meer op toeslagen ed. Daarnaast draag je over je bruto inkomsten enorm veel Belasting af.
Ik denk dat de meerderheid, ook op dit forum al lijkt het vol te zitten met financieële wondermensen, het ook gewoon krapper heeft gekregen.
Gelukkig klopt het dat rijkdom ook in andere dingen zit, maar een maandje niet rekenen of zo nu en dan zonder na te denken op de "Ja" knop van het PIN-apparaat kunnen drukken voor een leuke nieuwe outfit zou mij ook gelukkig maken. Maar kee, tis niet anders. We eten, we leven, we hebben een dak boven ons hoofd.

vrijdag 17 februari 2012 om 09:27
Wij verdienen redelijk veel, denk ik. Zo'n 3x modaal. Maar we hebben een huis gekocht vlak voor de markt instortte en gaan daar flink verlies op maken als we het verkopen. We willen graag verhuizen, omdat het ons momenteel opbreekt dat we geen informeel netwerk hebben. Dus sparen we. Alles wat we kunnen missen. En nog hebben we niet genoeg gespaard. Dus ook hier geen luxe leven hoor. Ik ben al drie jaar niet op vakantie geweest en koop alles tweedehands. Het zij zo.