beginners gaan kamperen- tips gevraagd

17-02-2012 11:15 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Eind mei ga ik met mijn liefde twee-en-een-halve-week kamperen in Frankrijk. We willen ongeveer naar 3 campings en per camping ongeveer 5 dagen blijven.

Nu hebben we vorig jaar een flinke tent gekocht met twee slaapcabines, waar we in kunnen staan. Dat lijkt me heel erg fijn.

Nu hebben we alleen nog wat tips nodig, want voor de rest hebben we niets!

Omdat we niet weten of het ons gaat bevallen (we zijn allebei niet opgegroeid met vakanties in tenten), willen we niet gelijk een fortuin uitgeven aan spullen, dus als er mensen zijn die me kunnen vertellen wat we sowieso nodig hebben (m.b.t. koken, licht, etc.) en waar we dat voordelig zouden kunnen kopen/huren zouden jullie me heel erg helpen!!!

Ook andere tips zijn heel erg welkom!!

Dank jullie wel!
quote:Banba schreef op 17 februari 2012 @ 12:12:

[...]

Dat was pure trots hoor, dat ik het 5 dagen vol heb gehouden. Ik was nog niet zo heel lang samen met mijn partner en wilde me niet laten kennen, maar wat een doffe ellende was dat zeg.
ow ja.. die bialetti.. afgelopen jaar weer een gekocht in italie.. Onze vorige stond nog in Frankrijk.. vergeten.. afgespoeld en laten staan..
Banba, het is ook maar net hoe je kampeer. Als ik bij andere de binnenkant van de tent of caravan zie vraag ik me ook wel eens af hoe ze het volhouden.

Maar dat kunnen andere zich ook afvragen als ze ons zien staan.

Maar ik moet zeggen dat wij eenvoud en luxe zo in balans hebben dat we erg tevreden zijn. Dit jaar wel een grotere tent gekocht voor wat meer luxe gevoel.
O !! En wat wel belangrijk is . juiste haringen.. In frankrijk is de grond nog wel eens hard en daar kom je niet in met die gewone haringen.. koop een setje spijkerharingen bij de kampeerwinkel.

Muggenspul !

gezellige kaarsen voor op de tafel

Ons keukenmeubel zijn draadtafeltjes .. vouwen megaplat op en je kan er meerdere aan elkaar koppelen..
quote:poldervrouw schreef op 17 februari 2012 @ 12:17:

ow ja.. die bialetti.. afgelopen jaar weer een gekocht in italie.. Onze vorige stond nog in Frankrijk.. vergeten.. afgespoeld en laten staan..

Hopelijk heeft ie in Frankrijk een nieuw baasje gevonden!

TO, voor veel spullen kan je bij Action terecht. Denk aan afwasteil, afwasborstel, afwsmiddel, theedoeken, waslijn, wasknijpers, kaarsen, citronellakaarsen, aanstekers, tafekleedje, luchtbed (zo'n blauwe velourse), pannetjes, slakom, etc.
O, en ik weet niet of de Action het nog heeft, maar de kampeerwinkel wel zo'n snijplank die je kunt vouwen!

Als je in het uiteinde knijpt gaan de randjes overeind en dan kun je je gesnede groente zo in het te kleine pannetje mikken, maar als je hem andersom houd kan hij dienst doen als trechter.

Een klein plat mulifuctioneel ding!
Wij hebben 2 booschachappenkratten voor de kookspillen en andere dingen met een onhandige vorm. Dat stapelt makkelijk in de auto.
Je hebt kamperen in allerlei variaties, dus je kunt het net zo luxe maken als je zelf wilt en net zoveel zooi meeslepen als er in je tas past.

Naar Frankrijk zou ik zelf meenemen:

- kurkentrekker

- genoeg leesvoer (in dorpen vaak alleen Franstalig te krijgen en mijn Frans is niet zo heel goed)

- haringen voor harde grond

- extra stukje scheerlijn, tevens te gebruiken als waslijn, en een paar knijpers

- teva's, crocs, slippers of iets waar je makkelijk instapt als het gras nat is

- antimuggen-wierrook

- oordopjes

- reparatiesetje (voor tent, matje, luchtbed)

Tips:

- in een fluitketel kookt het water veel sneller dan in een pannetje, bespaart ook gas. Er bestaan kampeerfluitketels.

- met een Petzl (koplamp zaklantaarn) heb je je handen vrij als je iets moet zoeken

- zet je nieuwe tent van tevoren op een middagje in een park op. Dan weet je hoe hij in elkaar zit, en hoef je dat niet 's avonds als je moe bent op de camping te ontdekken, terwijl alle buren commentaar leveren.
Nederlanders nemen het liefst ook de aardappelen en koffie mee. Er is veel geschreven over wat je mee kan nemen maar ik zou je adviseren zoals the4ofus ook zegt: neem niet teveel mee. Gewoon basis. Als je kastjes wil om je kleren op te kunnen bergen moet je naar mijn mening niet kamperen.
Kamperen is leuk! Kampeer al heel mijn leven en sinds een aantal jaar met mijn vriend. Wij hebben gewoon zo'n 3 persoonstentje waar je niet in kan staan

Verder 2 slaapzakken +luchtbed en elektrische pomp voor de aansteker in de auto

2 stoelen en een tafeltje

een kook en bakpan en borden etc

Wij laten altijd de koffer in de auto liggen met kleren.

Ik vind het zelf heel belangrijk dat het lekker weer is, met regen en kou is kamperen veel minder leuk.

Wij hebben ook zo'n action gasstel maar gaan ook veel uit eten.

Ik ben zelf heel makkelijk, loop gewoon bijna altijd in korte broek + tshirt of jurkje en slippers
Online zijn er vast ook video's te vinden met tips voor het opzetten.

Ik zie ons nog met onze eerste tent (de labels en stikkers er nog aan) aankomen op de camping waar onze vrienden al klaar zaten met een biertje.

Wij hadden die video zo in ons opgenomen dat we als een geolide machine die tent opzette. Binnen 15 minuten stond de tent, was het bed opgemaakt en konden we er bij gaan zitten met een borrel!

Onze nieuwe tent hebben we ook alvast het fimpje van bekeken, en ondanks dat we geen pottenkijkers hadden stond ie binnen no time.
Ow en een reddingsdeken (zo'n goud zilver ding)

Als er kou optrekt door je luchtbed dan kan je deze er onderleggen. Niets is vervelender dan een week in een koud bed slapen.
quote:the4ofus schreef op 17 februari 2012 @ 11:31:

O ja, wat Starshine zegt: die slaapzakken zijn voor de kinderen, wij nemen gewoon een donsdeken en kussen mee.Zorg dan dat je niet (niet direct) op een luchtbed ligt, want dat is enorm koud. Zorg dat onder het luchtbed een isolerend matje ligt, of op het luchtbed een slaapzak. De kou van de grond (óók in Frankrijk!) zorgt dat de lucht in het luchtbed koud wordt en jij niet meer warm.
*ziet dat als ze gewoon had verder gelezen deze tip al was gegeven*
Wat zie ik hier een waslijsten voorbij komen van wat je allemaal 'moet' hebben.... Tot voor kort kampeerde ik in ons trekkerstentje en kookten we op onze geliefde Trangia. Nu met een baby gaan we het ietstjes luxer doen.

Maar goed, mijn tips in aanvulling op wat er al staat. Ik vind 'goede slaapzakken' nogal relatief. Als je van plan bent om alleen in de zomer te gaan kamperen en altijd met zijn tweeën, is een beetje Perry Sport slaapzak al snel goed genoeg. Ik zou wel een lakenzak adviseren (een tweepersoonshoeslaken van thuis voldoet ook prima), dat kun je halverwege je vakantie een keertje wassen en je slaapzak blijft veel langer schoon en fris.

Een luchtbed is niet mijn favoriet, zeker niet als je er met zijn tweeën op ligt. Iedere beweging van de ander voel je en ik vind het toch vaak wel koud (optrekkende kou van de grond). Ik zou voor een self inflating matras gaan, die heb je ook in wat dikkere varianten.

Vind je dat te duur en wil je toch graag een luchtbed (want die heb je vaak al voor 30, 40 euro) dan zou ik er een goedkoop isolatiematje bijkopen voor eronder. Ook heel lekker om met een handdoek eroverheen overdag op in de zon te liggen!!

Qua verlichting zou ik zeker een hoofdlamp kopen (sorry, dit is een beetje een duur voorbeeld, het kan ook wel goedkoper). Is erg handig als je in je donkere (binnen) tent iets uit je bagage wil zoeken ofzo, dan kun je beide handen gebruiken.
Ow... mijn slaaptip was inmiddels al 3x gegeven... Dan moet het wel een goede tip zijn!
quote:liesse schreef op 17 februari 2012 @ 13:00:

Nederlanders nemen het liefst ook de aardappelen en koffie mee. Er is veel geschreven over wat je mee kan nemen maar ik zou je adviseren zoals the4ofus ook zegt: neem niet teveel mee. Gewoon basis. Als je kastjes wil om je kleren op te kunnen bergen moet je naar mijn mening niet kamperen.

ik neem in ieder geval altijd wat eten mee voor de eerste dag, zodat je niet na een vermoeiende reis + tent opzetten nog op zoek hoeft naar een supermarkt of eetgelegenheid.

Inderdaad koffie (want ik wil graag even koffie drinken als de boel staat), blik soep, knakworst, olie. Niet de hele kofferbak vol, maar gewoon dat je iets hebt.

En verder neem ik wel zelf kruiden mee. Niet omdat ik bang ben dat de peper in Frankrijk anders smaakt, maar omdat ik geen zin heb om op de eerste dag de supermarkt aan kruiden leeg te kopen. Kruiden zijn best duur en dan hou je aan het eind van de vakantie weer halve potjes over die je weggooit (zonde) of meeneemt (neemt weer ruimte in en dan zit je thuis weer met een dubbele hoeveelheid kruiden).

Ik neem niet mijn hele kruidenrek mee, maar gewoon dus peper en zout, paprikapoeder, knoflookpoeder, wat gemengde italiaanse kruiden. Als ik echt wat mis, koop ik het evengoed daar wel.

Oh, en zorg voor een goede reisapotheek met paracetamol of ibuprofen, norit en microlax en een aspivenin-setje.

Ook wij nemen kruiden een 'droogvoer' mee.

Zo hoef je niet meteen de eerste dag op zoek naar een supermarkt. Gemalen koffie neem ik mee van de koffieboer. Gewoon omdat ik dat lekker vind. En ook nemen we een paar flesjes water, cola mee voor de dorst de eerste dag en een paar biertjes mee voor als als de tent staat. Gewoon om de eerste dag chill te beginnen.
Deze bedoel ik, echt een super gasstel!

Wat is er trouwens raar aan het meenemen van koffie? Dat is toch veel handiger om van huis uit mee te nemen, in een handige afsluitbare bak, dan per se op je eerste dag ergens te moeten kopen in een zak die nooit meer goed sluit?

Ik heb altijd een paar theezakjes mee. En als die op zijn, koop ik nieuwe op vakantie, dat heus wel.
quote:kusunum schreef op 17 februari 2012 @ 14:00:

Deze bedoel ik, echt een super gasstel!

[afbeelding]Die van ons heeft andere kleuren, maar verder hetzelfde. Superding. We hebben er ook een grillplaat bij, ideaal voor buiten eten als het lekker weer is. Al moet ik zeggen dat als wij met openbaar vervoer en rugzak gaan, gewoon een gastankje met ventiel meenemen i.v.m. lichte bepakking.
Hier een ervaren kampeerder. Kampeer al zolang ik leef.

Kan inderdaad beamen, dat als je op een luchtbed gaat slapen een isolatiematje onder je luchtbed een absolute must is. Die zijn te koop in verschillende materialen, die van aluminium zijn al prima. Niets is zo vervelend als een luchtbed dat koud doortrekt vanaf de grond. Een hoeslaken om je luchtbed helpt ook nog extra, maar niet per se nodig.

Misschien mosterd, want ik heb niet alles gelezen:

Een goed grondzeil van flink formaat, liefst iets groter dan je tent (randjes kun je altijd omhoog zetten).

Doorzichtig plastic van een willekeurige bouwmarkt volstaat ook, is minder duur in de aanschaf en zeker als je niet weet of het kamperen gaat bevallen.

Worteldoek is ook een aanrader, maar niet op alle kampeerplekken toegestaan (doodt onderliggend gras etc.) Worteldoek is goedkoop en redelijk licht. Het laat water door, maar houdt vuil dat van onderaf naar boven komt (modder en andere troep) tegen. Een flinke regenbui is dus geen probleem meer. Houdt ook steentjes tegen onder de tent, met als voordeel dat het vaste grondzeil van je tent minder makkelijk kapot gaat. En daarnaast makkelijk schoon te maken en droogt snel. Ook minder troep aan het grondzeil van je tent, zo houd je je tent langer mooi. Scheelt ook een hoop poets- en schrobwerk bij het inpakken.

Na gebruik lekker weggooien en bij een nieuwe kampeervakantie weer nieuw worteldoek/plastic kopen.

Anti-insect-in-je-tent-tip: hang een met water gevuld plastic zakje bij de ingang van je tent, er durft geen insect meer langs.

Zakjes met zip-sluiting om al je belangrijke papieren in te stoppen. Mocht je onverhoopt last krijgen van water, dan zijn in ieder geval al je belangrijke papieren nog droog.

En verder:

Goede stoelen is een investering waard. (Vooral Dukdalf stoelen zitten erg fijn, maar die kosten ook wel wat.) Pas aanschaffen als het kamperen bevalt dus.

Mocht ik me nog meer bedenken, dan hoor je het.
Ik kampeer ook al jaren, maar nog geen ervaring met de Action kookstelletjes. Hoe lang doen jullie met zo'n gasflesje?

Bij ons wordt 2 weken lang vrijwel dagelijks gekookt, aangezien vriend van koken houdt en graag met lokale producten aan de slag gaat.
Wij nemen voor 3 weken zo'n 10 busjes mee.

Eitje bakken 's ochtends. Thee/koffie zetten, soepje tussen de middag en 's avonds koken we ook regelmatig. Als het koud is zetten we hem ook wel eens aan als kachel.

Die 10 gaan nooit op.
Wat stoelen betrefd zijn wij heel blij met onze Outwell stoelen. Zijn van die soort opklap vissersstoelen maar dan groter. Echt een heerlijke troon. Als we met meerdere mensen kamperen zijn we onze stoel ook altijd 'kwijt' aan andere en zitten wij op een harde foute klapstoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven