Gezondheid alle pijlers

microgynon 30

18-02-2012 18:00 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik slik al enige tijd de microgynon 30. In de bijsluiter zie ik niets staan over haarverlies als bijwerking maar wanneer je googled wordt dat bij de microgynon 30 juist wel genoemd en wordt er geschreven over een androgeen effect van deze pil. Weet iemand hier meer over? Ik heb zelf dunner wordend haar, vind dat niet heel relaxt en wil liever niet dat de pil het verergerd maar wil eigenlijk ook gewoon kunnen vertrouwen op de bijsluiter. Ik hoor graag jullie ervaringen met deze pil!
Ik denk dat je het beste naar de dokter kan gaan. Die kan je ook adviseren over een andere (minder zware, misschien?) pil.
Pil werkt in principe prima en lichtere pillen heb ik geprobeerd maar daar kreeg ik doorbraakbloedingen van. Ik denk dat de huisarts ook gewoon afgaat op een bijsluiter maar verbaasde me gewoon over wat ik op internet las over het androgene effect van de pil en ben benieuwd naar ervaringen
quote:MaddyAlbright schreef op 18 februari 2012 @ 18:03:

Ik denk dat je het beste naar de dokter kan gaan. Die kan je ook adviseren over een andere (minder zware, misschien?) pil.

Ik had ook al een topic geopend waarin deze pil na boven komt, maar is dit dan inderdaad een zware pil?

En TO ik had dat nog helemaal niet gelezen van dat haarverlies als dat het geval is dan ga ik het ook even aan mijn HA na vragen, want mijn haar is nu ook niet om over na huis te schrijven als het nu nog erger zou worden door het slikken van die pil dan baal ik daar ook van.

Ik lees mee verder.
Ik kreeg pas enorm haaruitval toen ik stopte....
Ik slik al bijna 18 jaar microgynon 30 en heb er nog nooit problemen mee gehad, ook geen haaruitval.

het is overigens een lichte pil en geen zware.

Ik hoop dat het je een beetje gerust stelt al zal het voor iedereen anders zijn
Het zal inderdaad ook wel verschillen per persoon. Fijn om te horen dat jij het in ieder geval niet had! Misschien dus toch gewoon vertrouwen op de bijsluiter
..
it's a big club and you ain't in it
Progesteron is de boosdoener. Als je gevoelig bent voor dit androgene hormoon kun je als enige alternatief overstappen op de Diane pil. Deze pil is echter veel zwaarder en heeft weer andere nadelen.
@ rionyriony

Maar ging je haar weer vooruit toen je stopte met de microgynon? Vraag is dan natuurlijk of de microgynon het beinvloedde of dat het sowieso wat achteruitgaat met de jaren. Maarja dat is moeilijk te beantwoorden natuurlijk.
@luna30v

Ja dat las ik inderdaad op wat sites. Volgens mij kwam het er op neer dat eigenlijk in alle pillen wel progesteron zit behalve in de Diane pil. Maar vind het wel gek dat het niet genoemd word in bijsluiter, daardoor twijfel ik er aan inhoeverre ik "bang" moet zijn voor haarverlies.
Tsjaad, kaal zul je niet zo snel worden hoor. De aanleg moet ook echt aanwezig zijn. Meestal Zijn erdan ook overbeharings of acne problematiek aanwezig.dat je haar alleen wat dunner wordt is trouwens veel vorkomend bij pi gebruik.

( Tik op iPad vandaar de taal fouten)
quote:Ahaa schreef op 18 februari 2012 @ 18:22:

@ rionyriony

Maar ging je haar weer vooruit toen je stopte met de microgynon? Vraag is dan natuurlijk of de microgynon het beinvloedde of dat het sowieso wat achteruitgaat met de jaren. Maarja dat is moeilijk te beantwoorden natuurlijk.Ja hoor; het is gelukkig niet erger geworden en zelfs wat hersteld.
it's a big club and you ain't in it
@Luna30v

Ja ik moest wel 2 keer lezen toen je de post nog niet verbeterd had Ik heb gelukkig geen acne problematiek of overbeharing. Het zal dus allemaal wel loslopen
Dat denk ik dan ook ahea en stoppen kan altijd nog. Haha je die stomme iPad denkt hetaltijd beter te weten!!!
Uit de Wikipedia:

Progesteron is een geslachtshormoon dat door het corpus luteum (gele lichaam in de eierstok) in de tweede fase (luteale fase) van de menstruatiecyclus en in grotere hoeveelheden tijdens de zwangerschap door de placenta wordt geproduceerd. Progesteron wordt ook tijdens de synthese van steroïdhormonen in de bijnierschors geproduceerd bij zowel vrouwen als mannen. Significante hoeveelheden progesteron worden echter enkel bij vrouwen gevonden.
Geen uitgesproken mannenhormoon dus
Snorhaar, testosteron is ook geen uitgesproken mannenhormoon, vrouwen hebben het evengoed. Maar net als progestageen heeft het wel een androgene werking.
Luna, kun je me uitleggen wat er zo androgeen is aan progesteron dan?

Ik weet dat vrouwen ook testosteron aanmaken, maar in veel lagere hoeveelheden dan mannen en ik zou het dus wel als een uitgesproken mannelijk hormoon bestempelen. En progesteron als vrouwelijk.
Het wordt wel ingewikkeld (voor mij dan)
Haha, sorry, ik laat je topic afdwalen!

Om even terug te komen op je vraag: ik hoor nu voor het eerst over kaalheid/dunner haar in combinatie met de pil. Heb zelf al met al zo'n 10 jaar Microgynon geslikt en niks negatiefs gemerkt aan mijn haar. Ik verlies gewoon altijd veel haren
Klik

Hier staat het aangegeven, volgens mij komt het omdat synthetische progestagenen in de pil worden afgeleid uit het mannelijk hormoon testosteron.
@snorhaar

Haha geeft niet. Fijn om te horen dat je niets gemerkt heb. Het ging mij inderdaad vooral om ervaringen met de pil en haaruitval.
Thanks, Luna, dat zal het zijn! Geen echte progesteron in de pil blijkbaar.

Dan is mijn nieuwsgierigheid weer bevredigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven