Scheiden, onmogelijk?

04-07-2026 17:26 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal k ben heel wat jaren geleden actief geweest hier maar ook heel lang weg geweest dus een nieuw account aangemaakt.

Ik ben nu 16 jaar samen met de vader van mijn kinderen, getrouwd, 2 kids en een koophuis. 'Vroeger' samen veel gewerkt en wat moois op kunnen bouwen. Sinds ongeveer 2 jaar werk ik nog amper en heb ik geen inkomen. Wel MBO diploma en een hoop ervaring. De laatste tijd merk ik, en hij ook dat er nog weinig tussen ons is. We hebben vaak discussie's. Hij kan er absoluut niet tegen als ik hem aanspreek en schiet meteen in de verdediging over wat ik wel allemaal fout doe en hoe ik ben.
Ik heb 6 jaar geleden een ernstige burnout gehad met veel angst. Heb veel moeten rusten maar ben er altijd geweest voor de kinderen en gaf hem ook zijn pleziertje op intiem gebied ookal voelde ik niets!
Volgens hem heeft hij daar recht op en zoveel vraagt hij niet.
Emotioneel gezien kan hij mij weinig steun bieden. Ik maak me snel zorgen wat in zijn ogen altijd gezeik is.
Hij werkt veel en houdt van geld en nieuwe spullen, daar heeft hij dan het liefst gesprekken over.
Ik mis een leuke, spontane man. Hij is altijd zo gereserveerd en niet sociaal.. houdt moeilijk gesprekken op gang, alleen met de mensen die hij zelf uitkiest en de moeite waard vind.
Ik ben wat meer extravert, humor, losser en open.
Op een verjaardag bij mijn vrienden toont hij weinig interesse in andere en is gewoon niet gezellig. Maar bij zijn ouders heeft hij hele gesprekken met kennissen, dus hij kan het wel?
Hij is ook snel jaloers en vind dat ik dingen buiten de deur kan doen als hij werkt en anders wilt hij me gewoon thuis. Daar luister ik niet altijd naar maar ga wel met een rot gevoel weg (sporadisch want ik ben een huismus)
Hij is vaak sacherijnig naar de kids en ontevreden en kan zich druk maken over een beetje rommel.
Qua uiterlijk vind ik hem ook niet leuk meer.

Ik weet het gewoon niet meer. Dit speelt al een paar jaar op en af maar nu is het al een lange tijd aanwezig.
Ik ben op dit moment financieel afhankelijk, kan niet zelf iets kopen en heb ook niet iemand waar ik naar toe kan met de kinderen.

Het voelt alsof het op is. We runnen een huishouden samen en thats it?

Ik ben ook bang dat ik de verkeerde keuze maak als ik echt besluit te gaan. Het leven van de kinderen staat dan op zn kop en ze kunnen allebei goed leren en sporten op hoog niveau. Bovendien zorgt hij financieel wel voor mij en dat zal ik dan zelf weer moeten gaan doen icm het ouderschap. Ik ben onzeker of ik dat wel kan.
Hebben jullie relatietherapie overwogen?Dat kan inzichten geven en wellicht ook helpen bij de communicatie tussen jullie. Kan ook helpend zijn bij een scheiding.

Is het een gezamenlijk koophuis? Dan heb je daar toch waarde inzitten?

Kan jij wel werken? Dan zal ik toch zsm op zoek gaan naar een baan.

Ik vind overigens een man die vindt dat hij recht heeft op seks totaal niet aantrekkelijk en een zeer goede reden om de scheiding in te zetten. Met wellicht overwaarde uit de woning, spaargeld en PA kan dat vast.
Stap 1 is om gewoon weer te gaan werken.

Daarna: woon je in een koophuis dat ook op jouw naam staat (50/50) en hebben jullie al veel afgelost?

Dan heb je waarschijnlijk niet echt een probleem als hij je moet uitkopen, met het geld dat je krijgt kun je weer een ander koophuis kopen.

Of sta je ingeschreven voor een sociale huurwoning?
En stop met seks tegen je zin, dat maakt je kapot
Lila-Linda schreef:
05-07-2026 08:54
Sterker nog: stop met hem te pleasen en ga eens goed nadenken over hoe jij je leven wil inrichten.
LiviaMae schreef:
05-07-2026 08:10
Stap 1 is om gewoon weer te gaan werken.

Daarna: woon je in een koophuis dat ook op jouw naam staat (50/50) en hebben jullie al veel afgelost?

Dan heb je waarschijnlijk niet echt een probleem als hij je moet uitkopen, met het geld dat je krijgt kun je weer een ander koophuis kopen.

Of sta je ingeschreven voor een sociale huurwoning?
Met een half huis een heel huis terugkopen in deze markt?
Geen motto
Vlinder, dit is echt niet goed.
Stel grenzen. Zeg nee.
Hij kan ook vertrekken.

Zoek hulp voor jezelf. Bij de POH of maatschappelijk Werk
emanina schreef:
05-07-2026 09:16
Het zou dan een appartement worden, of bijvoorbeeld een benedenwoning. Ik weet niet in wat voor huis ze woont en of er al veel is afgelost, maar ik weet dat dit voor veel mensen die gaan scheiden dé oplossing is, financieel gezien, dus wilde hem toch noemen.
Lila-Linda schreef:
05-07-2026 08:54
en deze!! Echt zo verdrietig dat je tegen je zin seks hebt en je zo laat behandelen, dat hij dit doet zegt heel veel over hem als mens en hoe hij naar jou kijkt.

Zo snel mogelijk weg daar.
emanina schreef:
Mijn eerste gedachte inderdaad. Afhankelijk van waar je woont, maar zonder inkomen kom je niet ver. De meeste mensen hebben in deze fase niet alles afgelost, dus een overwaarde van bv 2-3 ton is echt al heel veel. Daar de helft van, koop je hier in de buurt echt niks, ook geen appartementje.
Als je nu een afbetaalde villa boven het miljoen hebt, ja, dan is het een aardige optie. Het is ook vaak mogelijk om het bedrag dat je zelf aan hypotheek kunt krijgen aan te vullen tot een realistisch bedrag om een huis te kopen. Maar helemaal zonder eigen inkomen wordt dat wel heel lastig.
nausicaa schreef:
05-07-2026 09:35
Mijn eerste gedachte inderdaad. Afhankelijk van waar je woont, maar zonder inkomen kom je niet ver. De meeste mensen hebben in deze fase niet alles afgelost, dus een overwaarde van bv 2-3 ton is echt al heel veel. Daar de helft van, koop je hier in de buurt echt niks, ook geen appartementje.
Als je nu een afbetaalde villa boven het miljoen hebt, ja, dan is het een aardige optie. Het is ook vaak mogelijk om het bedrag dat je zelf aan hypotheek kunt krijgen aan te vullen tot een realistisch bedrag om een huis te kopen. Maar helemaal zonder eigen inkomen wordt dat wel heel lastig.
Al kun je handje contantje een huis kopen, dan moet je alsnog voldoende inkomen hebben om in je eigen onderhoud te voorzien. Met een koophuis krijg je geen (aanvullende) uitkering. Dan moet je eerst je huis opeten.
Nogevendit schreef:
05-07-2026 09:39
Al kun je handje contantje een huis kopen, dan moet je alsnog voldoende inkomen hebben om in je eigen onderhoud te voorzien. Met een koophuis krijg je geen (aanvullende) uitkering. Dan moet je eerst je huis opeten.
Dat is helemaal niet zo. Als de overwaarde van de koopwoning onder de € 67.500,- ligt, krijg je de bijstand als gift. Ligt de overwaarde daarboven, krijg je de uitkering als lening. Maar een bijstandsuitkering en een koopwoning? Waar haal je het geld vandaan voor reparaties en onderhoud?
https://www.rijksoverheid.nl/vraag-en-a ... p-bijstand
Vlinder7 schreef:
04-07-2026 17:26
Hij is ook snel jaloers en vind dat ik dingen buiten de deur kan doen als hij werkt en anders wilt hij me gewoon thuis.
Om te huilen dit.
emanina schreef:
Waarschijnlijk niet, maar waarom per se kopen? Misschien is huren, of desnoods kraken, nog een optie. Maar inkomen zal er sowieso moeten zijn. Zolang ze geen inkomen heeft, kan ze niet weg.
Relatietherapie is goedkoper dan scheiden, weet ik inmiddels uit ervaring. Beide gedaan namelijk. Het is inderdaad een enorme stap om te vertrekken en het is goed dat je daar over nadenkt. Als je kunt werken, fysiek, zou ik dat als eerste stap gaan doen. Goed voor je eigenwaarde en zelfvertrouwen ook. Begin aan je eigen leven en toekomst te bouwen, met of zonder je partner en wees lief voor jezelf.
Mag ik vragen waarom je niet werkt, to?
Want jezelf financieel afhankelijk maken binnen een niet al te beste relatie was een nogal risicovol besluit.
nausicaa schreef:
05-07-2026 09:35
Ik bedoel meer dat als je bijvoorbeeld al 2 ton meekrijgt dat het een stuk makkelijker is om een appartementje te kopen als je er nog een pt baan naast hebt, en je krijgt ook nog alimentatie, kot, plus kindgebonden budget en allerlei andere toeslagen, dus daarmee red je het wel.
Koffieleut123 schreef:
05-07-2026 09:54
Relatietherapie is goedkoper dan scheiden, weet ik inmiddels uit ervaring. Beide gedaan namelijk. Het is inderdaad een enorme stap om te vertrekken en het is goed dat je daar over nadenkt. Als je kunt werken, fysiek, zou ik dat als eerste stap gaan doen. Goed voor je eigenwaarde en zelfvertrouwen ook. Begin aan je eigen leven en toekomst te bouwen, met of zonder je partner en wees lief voor jezelf.
Goed advies.

Klinkt erg liefdeloos allemaal, TO. Probeer elkaar, de personen op wie jullie zijn gevallen, terug te vinden.
Veritas vos liberabit
Itsnojoke schreef:
05-07-2026 09:59
Mag ik vragen waarom je niet werkt, to?
Want jezelf financieel afhankelijk maken binnen een niet al te beste relatie was een nogal risicovol besluit.
Dit
Begin weer met werken als dat kan !
Een scheiding is altijd een sprong in het diepe. Je weet niet wat je krijgt en wel wat je hebt, het is doodeng. Maar vraag jezelf eens af of je zo 100 wilt worden? Een huurhuis is ook prima, en er is voldoende werk op het moment. Het zal niet meteen zijn wat je allemaal van je toekomst verwacht maar het leven kan nog alle kanten op, je bent veel sterker dan je denkt. Relatietherapie zou kunnen, en ik lees ook niet terug dat je eens een goed gesprek met je man hebt gehad. Het lijkt alsof de liefde van beide kanten op is, dan zou je toch samen moeten bespreken hoe jullie verder willen en als dat los van elkaar is, hoe je dat het beste en het eerlijkst op kunt lossen.
Ik weet niet of relatietherapie hier wel veel zin heeft. To vindt haar man niet meer leuk, daar komt het eigenlijk op neer. Wordt hij weer leuk van relatietherapie? Mwah, ik zou gokken van niet. Zelf vind ik hem ook helemaal niet leuk klinken, dus daar kan ik to wel in begrijpen.
Itsnojoke schreef:
05-07-2026 10:51
Ik weet niet of relatietherapie hier wel veel zin heeft. To vindt haar man niet meer leuk, daar komt het eigenlijk op neer. Wordt hij weer leuk van relatietherapie? Mwah, ik zou gokken van niet. Zelf vind ik hem ook helemaal niet leuk klinken, dus daar kan ik to wel in begrijpen.
Ik weet het ook niet, maar als je voor jezelf alles eraan gedaan wilt hebben... Wie weet komen veel dingen uit sleur voort, reageren op een bepaalde manier enz. Maar ik ben het met je eens hoor, dat therapie niet altijd zin hoeft te hebben.
En gaf hem ook zijn pleziertje op intiem gebied ookal voelde ik niets!
Volgens hem heeft hij daar recht op en zoveel vraagt hij niet.
Dit is toch hopelijk al genoeg om te gaan scheiden, relatietherapie gaat niet helpen als een man in de kern zo is.
LiviaMae schreef:
05-07-2026 10:08
Ik bedoel meer dat als je bijvoorbeeld al 2 ton meekrijgt dat het een stuk makkelijker is om een appartementje te kopen als je er nog een pt baan naast hebt, en je krijgt ook nog alimentatie, kot, plus kindgebonden budget en allerlei andere toeslagen, dus daarmee red je het wel.
Mensen met een bijstandsuitkering krijgen geen hypotheek. Als je een bijstandsuitkering hebt, wordt de alimentatie daarop in mindering gebracht.
Relatietherapie is wat mij betreft ook niet perse gericht op het redden van de relatie. Het kan juist ook heel goed helpen bij de beslissing om juist een punt achter de relatie te zetten. Zeker als je van jezelf een twijfelaar bent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven