Geld & Recht alle pijlers

Geld geleend aan een vriendin

19-02-2012 18:53 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hoop geld geleend aan een vriendin, niks staat op papier.

Weet iemand of het mogelijk is om dit alsnog op papier te laten zetten? want als ze me niks terug geeft kan ik mijn geld wel vergeten..
Als jij het op papier zet en je vriendin ondertekent die schuldverklaring, heb je nog kans dat je het terug krijgt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom denk je hier nu opeens wel aan en niet toen jij haar dat geld leende? Zijn er al problemen met terugbetalen?
Leen alleen geld uit als je bereid bent het nooit meer terug te zien. Aan wat voor bedrag moeten we denken en waarom heb je nu opeens de behoefte om het op papier te zetten?
Wat is dat toch met lenen aan vrienden zonder daar eerst duidelijke afspraken over te hebben gemaakt?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ja, dat is niet zo slim. Waarom adviseer je in het 2.65 euro topic trouwens dat die TO het maar moet laten zitten? En toen bedacht je inene dat jouw vriendin dat ook kan denken?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heeft het op papier zetten alleen zin als het door een notaris of advocaat bekrachtigd is. Je zou de Jurofoon eens kunnen bellen, die kunnen je vast wijzer maken.
quote:grobbekuiken schreef op 19 februari 2012 @ 19:02:

Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heeft het op papier zetten alleen zin als het door een notaris of advocaat bekrachtigd is. Je zou de Jurofoon eens kunnen bellen, die kunnen je vast wijzer maken.

Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.

Een papier met een handtekening is gewoon rechtsgeldig.
Het gaat om duizenden euros niet om een paar euro.

Toen ik het uitleende was ik een stuk jonger en dacht ik er helaas niet goed genoeg over na.

Een papier met handtekening is dus gewoon rechtsgeldig? Hoe het zo'n papier? een schuldverklaring?
quote:grobbekuiken schreef op 19 februari 2012 @ 19:02:

Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij heeft het op papier zetten alleen zin als het door een notaris of advocaat bekrachtigd is. Je zou de Jurofoon eens kunnen bellen, die kunnen je vast wijzer maken.Bedankt, ik zal ze morgen eens bellen.
Ja hoor, kan best

Plaats, datum

[naam vriendin] veklaart op [datum] van [jouw naam] te hebben geleend een bedrag van [xxx,xx], en verklaart deze som terug te behalen binnen [termijn].

Eventueel nog stukje over hoe het moet als dit niet gebeurt.

Handtekening vriendin Jouw handtekening

En op internet staan wel voorbeelden van zulke contracten, of kant-en-klaar-contracten die je voor een paar euro kunt downloaden.

http://www.inkoopnet.nl/p ... reenkomst-geldlening.html
This is an unacceptable timeline
quote:jo12345 schreef op 19 februari 2012 @ 19:05:

[...]

Nee hoor, dat is helemaal niet nodig.

Een papier met een handtekening is gewoon rechtsgeldig.OK, ik ging ervan uit dat er iets meer voor nodig zou zijn. Dat komt omdat wij in een grijs verleden eens een aanrijding hebben gehad (andere partij reed dronken en kwam van links). We hebben er toen geen politie bij gehaald omdat het allemaal niet zo ernstig was, maar iets op papier gezet en de tegenpartij heeft dat ook zonder morren ondertekend. Toen man de volgende dag alsnog bij de politie ging navragen of hij iets met die handtekening kon, vertelden ze dat dat niet rechtsgeldig is en we er dus niks aan hadden, vandaar.
Betaalt ze nu wel terug? En betaalt ze ook rente?

Hier een modelovereenkomst: http://financieel.infonu. ... ds-lenen-aan-uw-kind.html

Er zijn er vast wel meer te vinden op Internet.

Hoeveel rechten je eraan kunt ontlenen weet ik niet.
Ik heb mijn vader 10 jaar geleden in goed vertrouwen 30.000 euro geleend om zijn toenmalige bedrijf te redden van faillissement. STOM, ik hoorde er niks meer van,ben er 2 jaar geleden eens voorzichtig over begonnen toen barstte de bom.

Mijn moeder wist nergens van,en mijn vader kon me niet terugbetalen.(bedrijf was alsnog failliet gegaan)

Ik heb hem zijn testament laten wijzigen zodat bij overlijden ik eerst terug wordt betaald+rente,en daarna pas alles verdeeld wordt onder mij,broer,en zus.

Erg lullig allemaal,en de sfeer is er niet beter op geworden.

Ik zal dus nooit meer geld uitlenen.
quote:tyche schreef op 19 februari 2012 @ 19:16:

Ja hoor, kan best

Plaats, datum

[naam vriendin] veklaart op [datum] van [jouw naam] te hebben geleend een bedrag van [xxx,xx], en verklaart deze som terug te behalen binnen [termijn].

Eventueel nog stukje over hoe het moet als dit niet gebeurt.

Handtekening vriendin Jouw handtekening

En op internet staan wel voorbeelden van zulke contracten, of kant-en-klaar-contracten die je voor een paar euro kunt downloaden.

http://www.inkoopnet.nl/p ... reenkomst-geldlening.html

En hoe gaat TO bewijzen dat ze dat geld "ineens" geleend heeft aan de vriendin?

Misschien heeft ze het ooit wel gegeven en wil ze het nu ineens terug.

Mij ga je niet wijsmaken dat je jaren na dato nog ineens een overeenkomst van lening kan laten tekenen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Bedankt voor jullie reacties ik heb er veel aan!

Ik ga er wel vanuit dat ik het uiteindelijk gewoon terug krijg. Alleen ik maak me er de laatste tijd toch erg druk om. Als alles op papier staat zou ik me toch een stuk geruster over de situatie voelen
Betaalt ze je uberhaupt al terug? Wat zijn de afspraken die jullie erover gemaakt hebben?
In plaats van de originele lening op papier zetten, kun je natuurlijk ook over de terugbetaling praten, en dat dan op papier zetten. Dan staat die lening ook meteen vastgelegd.

En dat hoeft helemaal niet officieel met handtekeningen. Een email is ook prima:

http://www.iusmentis.com/contracten/email-rechtsgeldig/

Je kan het als volgt doen: je spreekt in een persoonlijk gesprek e.e.a. af, dan trek je de laptop open en stuur je haar een mailtje.

"Meisje-1985 en Marietje spreken het volgende af:

Meisje-1985 heeft in 2010 aan Marietje een bedrag van 1500 euro uitgeleend. Dit bedrag wordt afbetaald uiterlijk na 1 jaar vanaf nu, maar in ieder geval maandelijks vanaf juni 2012, met een maandelijks bedrag van 200 euro, tenzij in de tussentijd iets anders wordt overeengekomen. De 2,5% rente wordt achteraf berekend en het rente bedrag wordt betaald bij de laatste afbetaling."

Zij antwoordt dan direct met "akkoord".
Bedankt voor alle tips!!
Je krijgt zowiezo problemen met je vriendin nu, als je haar gaat vragen om een overeenkomst te ondertekenen.

Zij zal denken, dat jij haar niet vertrouwt.

Geld lenen aan vrienden begin daar nooit aan.

Ook niet aan familie.

Ik leende vroeger vaak geld aan één familielid, kreeg het altijd terug.

Twee keren leende ik aan een ander familie, heb het met veel gebel terug gekregen de tweede keer.

Nu heb ik voor een laatste keer geld geleend aan een vriend, in mei is het één jaar geleden, heb nogsteeds niet terug gezien.

Hoe pak ik dit aan, ik durf het nieteens te vragen.
Waarom durf je het niet te vragen? Het is toch jouw geld?!
Heb ook ooit eens 800 geleend aan iemand, zelfs voor laten tekenen. Maar omdat dat geld juridisch terug te halen, pff dat kost best een hoop energie en tijd. Heb ik dus nooit gedaan.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Kom op, Marie, toch vragen!

Hij was mans genoeg om geld van je te lenen, dan is hij ook mans genoeg om een vraag erover aan te kunnen.

Kom eens heel snel voor jezelf op, dame.
Sandy1974: een testament is iets dat je vader alleen kan maken en ook elk moment zelf kan wijzigen. Op zich is het dus leuk dat hij (zegt dat hij) dat hij deze schuldbekentenis nu in zijn testament heeft opgenomen maar het geeft jou dus geen enkele zekerheid.

Als je geld uitleent is het slim om dat op papier te zetten en te ondertekenen. Een overeenkomst kan op elke manier worden gesloten en een bierviltje met handtekening is dus ook geldig. Van een kale kip kun je niet plukken dus of het veel oplevert is een volgende maar je hebt in ieder geval bewijs dat je geld hebt uitgeleend en dat die ander daar dus mee akkoord is gegaan (en niet later zegt dat het een gift was etc...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven