Mode & Beauty alle pijlers

mode, een eye-opener

23-02-2012 06:14 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Al jaren draag ik kleding die me goed staat, waarin ik me goed voel. Ik krijg veel kleding en ik koop zelf voornl. basics. Veilige dingen, dus modellen die ik al in mijn kast heb hangen.

De meeste rages gaan zodoende aan mij voorbij. Ik hou niet van winkelen en heb een hekel aan passen/ pashokjes.

Nou zag ik een dikke week geleden een film met daarin een mooie broek (stijl jaren 30). [img]http://media-cdn.pinterest.com/upload/1 ... I2X5_b.jpg[/img].

Dat leek me toch wel wat. Wat bleek, deze rage (de hoge taille) is alweer voorbij. Balen! Gelukkig online nog een mooie high waisted, flared broek kunnen kopen.

Wat blijkt? Ik vind hem top! Staat me goed, beaccentueerd mijn goede lichaamspunten etc.

Vroeg gisteren aan mijn man wat hij ervan vond (tsja, was een beetje onzeker) en hij vond het model ook top!

Wat is nou de clou van dit verhaal? Wees niet bang voor trends in de mode. ookal loop ik dus eindeloos ver achter. Ik zal nu vaker dingen passen die ik in de eerste instantie niet zo snel zou aandurven!

Voor modevolgers, mensen die veel durven is dit verhaal natuurlijk helemaal niet interessant. Voor mensen zoals ik, die zich vaak 'veilig' kleden. Pakken naar wat vertrouwd is en de trends al gauw 'heftig' vinden is het misschien een duwtje in de rug om af en toe uit je 'comfort zone' te stappen en zo iets nieuws te proberen wat je lichaam extra kan flatteren.
Are you for real? Is dat werkelijk iets waar je je druk om maakt of hebt gemaakt? Dat je niet hip genoeg bent, dat je achterloopt?

Ik heb toevallig gisteren jeans gekocht met hoge taille, flare model - heb er geen moment over nagedacht dat er fashion victims zullen zijn die mij hopeloos vinden omdat de rage alweer voorbij is.... (ja, al zo'n jaar of 60, dus zo hip waren ze niet
Snap je eerste reactie, maar ik maak me helemaal geen zorgen over het feit dat ik de laatste mode niet volg hoor! Voor mij is het gewoon een behoorlijke 'nieuw gegeven' om iets écht anders te proberen op mode gebied.

Ik zie de trends vaak voorbij komen in de bladen en denk dan direct. Dat zal wel alleen voor de hippe mensen zijn, of dat staat alleen mooi als je 1.75 bent en 50 kilo weegt, etc.

Ik schrijf die dingen vaak al af voordat ik het uberhaupt gepast heb.

Ik zie in mijn omgeving vaak, dat vrouwen (mannen denk ik ook) pakken naar het vertrouwde, terwijl iets anders dus óók een serieuze optie is!
Ik paste vroeger juist altijd kleding die ik niet zou kopen. Gewoon voor de lol. Er kwam dan geregeld toch iets uit wat heel leuk stond.

Maar winkel je wel eens via het internet? Daar laten ze vaak combinaties zien die bij het kledingstuk kunnen. Die bestel ik er dan bij. Zo heb je altijd leuke combinaties.
Ah, op die fiets! Dat herken ik wel. Ik ben 160cm lang (eh... kort) en veel kledingstukken schrijf ik inderdaad af omdat ik 'vrees' dat het er niet uit zal zien met mijn lengte. Vaak vind ik dat nog steeds als ik het kledingstuk heb aangetrokken, maar heel soms wordt ik verrast en blijkt het prima te kunnen.

Daarom ben ik zo'n fan van H&M - makkelijke, draagbare kleding voor iedereen en goedkoop genoeg om zonder te mokken weg te gooien als ik het zat ben of ik er weer 's iets op knoei
En gemaakt in barre werkomstandigheden...
Altijd nog beter dan de prostitutie.
Ik ben ook een zgn. 'petite' (oftewel, kleintje), H&m is niks voor mij, zoveel, zo groot, zo druk!

Online koop ik idd meestal, maar het grootste gedeelte van mijn kleding komt van familie en vrienden. Ik denk dat ik mede daardoor erg 'laks'/gemakkelijk ben geworden.

Zomaar wat uit het rek pakken en passen, heb ik eigenlijk nooit gedaan. Toch een zekere mate van onzekerheid denk ik, en daarbij paskamers SUCKS. Rotlicht, vies, ongemakkelijk, confronterend etc.
Ik koop sinds een paar maanden eigenlijk alleen nog maar online. Wat niet past, stuur ik binnen 24 uur terug. Vind het een perfect systeem - inderdaad geen gedoe met pashokjes, lelijke belichting, opdringerige of juist onvindbaar winkelpersoneel...

De online winkel van H&M heeft een makkelijke tool waarbij je een model aankleedt - ik vind het ideaal, want heb weinig verstand van mode en zie niet snel of iets wel of niet combineert. Op die manier leeft het wat meer en dan is het met 1 druk op de knop 'in de winkelwagen'.
Je hebt de broek met hoge taille-rage gemist? Die uit de jaren 80/90 bedoel je?
Haha wa teen lollig topic. Volgens mij loop je nooit echt achter want wat zag ik in de H&M folder?

NEON!

Back to the 80ies maar weer. droeg ik toen ik 12 was hahaha.

Net als de legging , de laarzen over je broek ( jaren 70 ), bont op je jas etc...

Zo zie je maar weer.. je loopt echt nooit achter hoor.
Hier een heel veilige kledingkast. In de winter veel zwart en in de zomer veel wit. Passend bij mijn figuur en redelijk ´klassiek´. Ik volg de modekleuren wel.. met sjaaltjes en accessoires. Dus in de zomer kun je mij uittekenen in een beige broek met witte blouse of een witte broek met een beige blouse (al dan niet met een streepje, ruitje, extra knoopje). Vervolgens neem ik een sjaaltje, armband, ketting die bij elkaar passen en klaar.

Mijn verzameling sjaaltjes is dan ook groter dan het aantal slips en beha´s samen .
quote:Lizzl schreef op 23 februari 2012 @ 07:45:

Altijd nog beter dan de prostitutie.Onzinnige vergelijking. Beter zou zijn als je kleren zou kopen die in betere omstandigheden gemaakt zijn. Liefst natuurlijk in goede omstandigheden.
quote:aikidoka schreef op 23 februari 2012 @ 09:29:

[...]

Onzinnige vergelijking. Beter zou zijn als je kleren zou kopen die in betere omstandigheden gemaakt zijn. Liefst natuurlijk in goede omstandigheden.

Mag je zelf bepalen waar je iets koopt?

TO, ik volg zelden mode trends ik ben nl. ook 1.60 en dat is niet altijd handig.Af en toe draag ik in mijn vrije tijd weleens iets wat "in" is, zoals de chino, zakelijk draag ik meestal tijdloze outfits.

[...]

Onzinnige vergelijking. Beter zou zijn als je kleren zou kopen die in betere omstandigheden gemaakt zijn. Liefst natuurlijk in goede omstandigheden.Wat is nu de bedoeling dan? Dat ik niets meer van H&M koop? Nee, die belofte ga ik niet maken.
Mode en trends zijn twee heel verschillende dingen vind ik. Ik verfoei trends, en dan met name de tuniek+leggingtrend die een tijd welig heeft getierd. Dat staat mij namelijk niet. Ik houd van kleding uit de jaren veertig/ vijftig, dus ik draag vaak outfits uit die tijd of in die stijl. De meeste van die spullen heb ik al jaren; ze zijn goed gemaakt en ik hoef ze dus niet snel te vervangen. Dat vind ik zo vervelend van H&M: het is fastfoodmode, snel gekocht en vaak ook snel weer vervangen, want kapot, utigelubberd, verwassen of gewoon niet hip meer.
Dat vind ik dus juist ideaal. Daar komt bij dat ik snel op iets uitgekeken raak. Bij een kledingstuk van minimaal ¤150 zou ik het zonde vinden om het na korte tijd al niet meer te dragen, maar dragen terwijl ik het eigenlijk al niet meer leuk vind, zou ik dan toch niet doen.

[...]

Onzinnige vergelijking. Beter zou zijn als je kleren zou kopen die in betere omstandigheden gemaakt zijn. Liefst natuurlijk in goede omstandigheden.

Toevallig zag ik laatst een tv programma waar ze uitzochten waar de jeans van de Takko gemaakt worden. In China. Het mooiste aan het hele verhaal was dat de broeken van een duur topmerk daar ook gemaakt werden. Dezelfde stof, dezelfde snit, dezelfde fabriek. De merkbroeken krijgen een betere rits en mooiere knoopjes en kosten 140 euro, tegenover 3 tientjes bij de Takko.

Mijn man doet aan wielrennen (hobby) en bestelt zijn fietsen rechtstreeks in China. De dure merken in de fietswinkel bevatten een stikkertje `made in China`. Dat stikkertje wordt uiteraard meestal verwijderd. Prijs in de winkel; 1600 euro, prijs rechtstreeks rond de 600.

Wat ik bedoel is; je kunt aan de prijs niet zien onder welke omstandigheden je kleding is gemaakt.
Dat klopt. Toch zag ik laatst een serie op tv waarin Britse (verwende) jongeren in de fabrieken moesten werken waar oa Hennes-kleding werd gemaakt en dat was niet mis.

Iedereen mag zelf weten waar 'ie z'n kleding koopt,en ik snap ook dat het budget het niet altijd toelaat-maar ik vind het irritant dat men altijd maar denkt in 'lekker goedkoop' en 'ieder seizoen iets nieuws', en niet aan de omstandigheden waarin kleding geproduceerd wordt.
I love flared jeans!! Ben ze dan ook eigenlijk altijd wel blijven dragen, nadeel was wel dat ze op een gegeven moment bijna nergens meer te krijgen waren.

En wat maakt het uit dat het blijkbaar niet meer in de 'mode' is? Zo kunnen de skinny's best nog 'in' zijn, maar heel veel meiden/vrouwen zouden er toch beter aan doen die trend aan zich voorbij te laten gaan hoor. Meaning: draag gewoon waar je je lekker bij voelt en wat goed staat bij jouw figuur!!
quote:nanna schreef op 23 februari 2012 @ 14:46:

Dan neem je ook een goed voorbeeld: verwende kinderen die moeten werken Verwende kinderen voelen zich al achtergesteld als ze met kerst geen XboX krijgen. Wat zeg ik? Verwende kinderen gaan al miepen als ze een tafel moeten dekken! Laat staan dat ze moeten werken in een lawaaïerige omgeving, wellicht zonder airco, waar geen CAO bestaat. En zelfs niet verwende mensen (kinderen of volwassen) worden niet blij van dergelijke werkomstandigheden, maar is dat niet al heel snel het geval als een westerling zijn/haar werkomstandigheden vergelijkt met die van een Aziaat (die ook werkelijk in Azië woont... just in case ik hier Aziaten over me heen krijg)? En wat Exces al zegt: ook de topmerken worden er "gemaakt". Al 'ns in het labeltje gekeken van andere merken dan H&M? Het is volop Made in India, Made in Bangladesh, Made in Vietnam, Made in Thailand, Made in China. En dan maak je je alleen druk om H&M?

Weet niet of je vaak in Azië komt, maar op de kantoorbanen na, heb ik daar sowieso nooit iemand zien werken volgens een CAO, in fijne, gezonde, hygiënische omstandigheden. Maar als ik dan weer kijk naar de werkomstandigheden van ons (westers) niveau, dan vind ik het werken in een kantooromgeving ook ongezond.

Kortom: ik kom niet helemaal uit een ei, weet heus wel dat de inhoud van mijn H&M-kast niet in een Nederlands naaiatelier vervaardigd is, waar werknemers bescherming hebben van hun CAO. Maar als je dan toch bezig bent met ergeren aan liefhebbers van H&M, doe dat dan ook aan liefhebbers van andere merken wiens collectie niet in het Westen gemaakt wordt.
quote:Lizzl schreef op 23 februari 2012 @ 09:41:

[...]

Wat is nu de bedoeling dan? Dat ik niets meer van H&M koop? Nee, die belofte ga ik niet maken.

Je mag natuurlijk helemaal zelf weten waar je iets koopt en waar jij je geld aan uitgeeft. Ik vind het krom om je geweten te sussen, want zo voelde jouw reactie voor mij, met het idee dat mensen beter in ellendige omstandigheden in een kledingfabriek kunnen werken dan zich prostitueren.

Inderdaad kun je uit de prijs niet opmaken waar iets gemaakt word en kunnen dure spullen ook in ellendige omstandigheden gemaakt worden. Ik kies er voor om zo veel mogelijk producten te kopen die fair trade zijn oid. En locale producten.

Daarnaast vind ik het zo jammer dat allerlei spullen als wegwerpmaterialen worden gezien. Het kost energie om ze te maken en ze worden gekocht om een seizoen te dragen en dan weggegooid te worden. Dat vind ik zonde van de grondstoffen en energie. Ik denk dat we zorgvuldig met grondstoffen en energie om moeten gaan en voor mij valt kleding kopen voor een seizoen dragen daar niet onder. Dus probeer geen kleding te kopen die na een seizoen verwassen zijn, maar dingen waar ik jaren mee doe. H&M voldoet niet aan die eisen, bij lange na niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven