turn oefeningen

23-02-2012 18:02 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi allemaal,

mijn dochter van elf mag morgen een uur lang gym les geven. Ze gaat turnen ze wil graag lange mat en Trampoline doen.maar weten jullie nog een paar oefeningen die ook leuk zijn voor jongens.

Groetjes Fienne

alvast hartelijk bedankt
De ringen natuurlijk!
Nou, ik neem aan dat je dochter zelf dus ook turnt als ze zo'n les mag geven dus ik zou zeggen:

Ga eens met haar zitten, vraag haar wat ze zelf doet tijdens de trainingen, wat ze leuk vindt, wat de jongens doen etc. Gewoon de hersenen gebruiken dus, ipv voor zoiets een topic aan te maken.
Ohja en de ringen idd.
Niet geheel onbelangrijk: hoe oud zijn de kids aan wie ze gymles gaat geven?
ze zijn ongeveer twee jaar jonger dus 8,9,10
De kast... Hurksprong erop, erover...
Moet ze vaker training gaan geven of is het voor 1 keer?

Voor 1 keer: doen wat ze zelf het allerleukste vindt. Dat kan ze het enthousiastst uitleggen en dan vinden de kinderen het ook meteen leuk.
ze moet zeg maar 1 dag maar wel drie verschillende groepen.
En dat mag zomaar, zo'n jong kind de verantwoording geven voor nog jongere kinderen? Daar moet je toch een opleiding voor gevolgd hebben?
Er moet wel iemand bij zijn die bevoegd is om gymles te geven voor zover ik weet.

Is dit wel het geval fienne?
Ze kan beginnen met een leuke warming-up met tikkertje, schipper-mag-ik-overvaren of een balspel. Het is altijd makkelijk als de kinderen vast een beetje uitrazen voordat ze iets gaat uitleggen.

Moet ze de les ook helemaal alleen begeleiden of is er nog iemand anders bij? Als ze alleen is zou ik niet voor heel technische dingen gaan, want als ze dan bezig is met 1 kind staat de rest van de groep te wachten, en is ze alle aandacht snel kwijt.

Kinderen vinden wedstrijdjes ook altijd leuk, dus een soort parcourtje (met hoepels, banken waar ze overheen moeten lopen of springen, omgekeerde banken, touwen). Als ze de groepjes verandert (dus eerst zelf groepjes laten maken, daarna jongens tegen de meisjes, dat soort dingen) blijft het ook lang leuk.
Kan me ng wel herinneren dat ik dat ook moest doen o school, maar dat was de middelbare, 4e v/d mavo.

Mag er toch vanuit gaan dat de leraar gewoon aanwezig is tijdens de lessen.

TO, bokspringen, als je dat samen met trampoline doet kan je over een vethoge bok springen, vinden jongens vast ook leuk.
de leerkracht zit aan de zijkant en kijkt mee, en ze doet het met 2 vriendinnen. een is 14 en de andere 12
Uhm niet om heel vervelend te doen, maar bij mijn gymopleiding op de Pabo hebben ze mij verteld dat ik om de trampoline te mogen gebruiken bij de gymlessen nog een extra aantal lessen moest volgen. Dus ik zou wel even checken of ze deze mag gebruiken.
quote:fienne1205 schreef op 23 februari 2012 @ 19:28:

de leerkracht zit aan de zijkant en kijkt mee, en ze doet het met 2 vriendinnen. een is 14 en de andere 12

Dan kan die trampoline niet. Daar moet echt een volwassene bij staan die daarvoor bevoegd is. Een gewone leerkracht mag dat niet. Een vakdocent wel.

Maar wat de jongens leuk vinden tijdens de gymles: voetballen, basketballen, touwklimmen, touwzwaaien.

Niet echt turn onderdelen. Dan vinden ze ringen wel leuk en brug met ongelijke leggers.
Onbegrijpelijk dat je dochter dit gaat doen. Ik zou mijn wenkbrauwen ernstig optrekken als dat aan mijn dochter gevraagd zou worden.

Geen tips.
quote:_kara_ schreef op 23 februari 2012 @ 20:55:

Onbegrijpelijk dat je dochter dit gaat doen. Ik zou mijn wenkbrauwen ernstig optillen als dat aan mijn dochter gevraagd zou worden.

Geen tips.Waarom onbegrijpelijk. Dat is toch juist leuk? Ik heb het ook weleens gedaan op school. En ook bij veel sportverenigingen is het heel normaal dat de (oudere) jeugdleden de training verzorgen (onder supervisie) van de jongere jeugd. Je leert er enorm veel van (dingen uitleggen, voor een groep staan, organiseren).
Juist ja, de oudere jeugdleden. Het meisje is 11!
Wellicht zou je dochter wat streetdance-moves kunnen opzoeken en deze gaan oefenen. Zoek wat eenvoudige varianten uit. Dat vinden de meeste jongens meestal ook wel leuk/stoer.

En inderdaad ook even uit laten razen met een tikspelletje o.i.d. Op internet kun je wel leuke, nog niet zulke bekende, varianten vinden.
[quote]_kara_ schreef op 23 februari 2012 @ 21:12:

Juist ja, de oudere jeugdleden. Het meisje is 11![/quote

Waarom vind je dit te jong? Ik ga er vanuit dat er een (gym)leraar bij staat die de boel in de gaten houdt en bijstuurt.

(Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat niet zo is, aangezien een school het zich echt niet kan veroorloven onveilige situaties te creëren tijdens de gymles)
Ik vind dat te jong, ongeacht de supervisie. Het kind zit in groep 7/8. En het gaat dus niet om een oefeningetje, maar 3x een uur.
quote:_kara_ schreef op 23 februari 2012 @ 21:26:

Ik vind dat te jong, ongeacht de supervisie. Het kind zit in groep 7/8. En het gaat dus niet om een oefeningetje, maar 3x een uur.Ik vind het ook erg lang voor een 11 jarige. Dat een enthousiaste 11 jarige tijdens de gymles in haar eigen klas een onderdeel mag voorbereiden, uitleggen en begeleiden zou ik me kunnen voorstellen. Maar drie uur aan andere klassen begrijp ik ook niet helemaal. Moet ze niet gewoon zelf naar school?
11 jaar, maar ze geeft het samen met een vriendin van 14.

Dit is dus niet op school maar op de vereniging?

Die nemen het niet zo nauw met bevoegdheid enzo.

Pas je wel op dat de 'coole' dingen die je dochter verzint wel gedekt worden door de verzekering?

Bij dingen als trampoline moet er een bevoegd leerkracht bij staan en moeten de opdrachten heel nadrukkelijk zijn.

(oftewel, als er eentje denkt 'cool, salto' en je dochter heeft niet zo duidelijk gezegd dat er geen salto gedaan mag worden (geloof dat een x aantal leerlingen dat moet kunnen navertellen), dan is ze aansprakelijk als ie z'n nek breekt)

Het is niet voor niets dat turnen op de basisschool snel 'saai' gevonden wordt door wat gevorderde leerlingen.

Als er wat gebeurd ben je juridisch al snel de sjaak...
TO, ik vindt het een ding dat je dochter samen met een vriendinnetje de oefeningen mag verzinnen en uitleggen. Ik vindt het echt iets anders als de docent niet mee vangt want als dat fout gaat kan je daar heel erg lang last van houden. Ik zou het nog even goed afspreken met deze trainer want zo klinkt het mij niet veilig in de oren. Maar ik hoop dat ze het leuk vindt al lijkt me een uurtje mooi zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven