wandelen met kleuters

24-02-2012 15:00 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee jongens van 3 en 5, dit jaar gaan we voor het eerst weer echt naar de bergen. Man en ik zijn echte bergsporters en mijn man ziet ons al hele bergtoppen beklimmen. Ik lach dan maar wat en geef aan dat je met een net 4 jarige niet zoveel toppen kunt halen. Toch lopen ze al aardig door en oefen ik regelmatig in de heuvels hier om ze een beetje te trainen . En dat vinden ze erg leuk. Zo'n 4 kilometer doen ze een uur of 2 over, inclusief stop in een restaurant, even wat drinken en kleuren en veel takken zoeken onderweg, hut in en uit, nog een snoepje enz.

Wat deden jullie met jonge kleuters? De jongste geeft natuurlijk het tempo aan en bepaalt hoe ver we kunnen komen. Hoeveel kilometer red je op een dag als je echt 's ochtends vertrekt? Zijn er dingen om ze extra te motiveren want het moet voor hen natuurlijk ook leuk zijn. Wat voor schoeisel hadden jullie kleuters, al echte bergschoentjes of hupellen die op sandaaltjes mee?

Ik ben benieuwd naar verhalen van andere wandelaars. En dat we de top niet gaan halen, weet ik hoor!
Ik denk dat je met kinderen in die leeftijd de activiteiten die je gaat doen aan hun moet aanpassen en niet andersom.

Als het voor de kinderen namelijk niet leuk is of te vermoeiend of te hoog gegrepen zullen ze dat aan jullie laten merken. En dat zal de sfeer niet ten goede komen.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik ging vroeger ook gewoon mee. Meestal liepen we een kilometer of 4, terwijl het voor mij veel langer leek. Rende dan een hoop in de rondte, verzamelde takken/stenen/eikels ed. Mocht ik daarna mee knutselen.

De dag erna gingen we dan zwemmen of bleven we bij de caravan of het hotel.
Wandelschoenen van de Decathlon. Voor ongeveer 15 euro per paar. Goede kwaliteit!
@ sweetfirefly, daar ben ik het ten dele mee eens hoor. We zullen ze ook zeker geen dingen laten doen waar ze fysiek niet aan toe zijn en ze zeker niet over hun grenzen laten gaan. Ik heb het ook over korte wandelingen van hooguit 5/6 kilometer met veel spelletjes tussendoor en zeker niet elke dag. Alleen ben ik wel van mening dat je niet de hele vakantie aan de kinderen aan hoeft te passen. Je gaat samen weg en we doen heel veel voor de kinderen, gaan ook lekker dagjes naar het strand, aanklooien bij het huisje, naar watertjes e.d. maar we hoeven ons vind ik niet helemaal weg te cijferen. Het is namelijk een vakantie voor ons allemaal.
Hebben mijn ouders ook gedaan en ik liep op mijn 8e tochten van 20 km. Veel afleiding, veel spelletjes onderweg, veel pauze..
@ sandt, goede tip. Ik zal het eens opzoeken.

@ angel_ zo heb ik het vroeger met mijn ouders ook altijd gedaan. Af en toe wandelen en regelmatig iets speciaal voor ons.
Ik ging vroeger (op bergschoentjes!!) ook gewoon mee. Meestal moest ik aangeven wanneer ik 'een heel klein beetje moe' werd. Dan gingen we terug (de weg terug is namelijk vaak net zo lang, zo niet langer!). Dus ga niet pas teruglopen als ze al moe zijn, is mijn tip.

We hadden altijd picknickspullen bij ons, bijv stokbrood met nutella enzo. Dat was altijd een grote traktatie voor ons

En de volgende dag de berg weer op of juist rustig, afhankelijk van onze nacht en spierpijntjes en blaren... (de hitte zorgt voor zachte voetjes en makkelijk krijg je dan blaren, in Nederland merk je dat niet... Laat ze de schoenen goed inlopen!)
ceci_nest_pas_un_bal, dat zijn flinke afstanden zeg!
Oja, ik liep met 8 jaar inderdaad ook 20-25 per dag, in de bergen. Donkerbruin en zeer gezond kwamen wij altijd terug van vakantie
Als er nog sneeuw ligt als jullie gaan zou ik in ieder geval een slee meenemen. Alsjeblieft geen sandaaltjes, zorg voor goede schoenen waarop ze niet kunnen uitglijden.
verba volant, scripta manent.
Dat inlopen van de schoentjes is ook belangrijk idd. De bergschoentjes in elk geval een maand van tevoren kopen dus, zodat ze hier al een paar flinke heuvels beklommen hebben.

Iets extra lekkers voor ze meenemen is iets waar ze ook wel gevoelig voor zijn, denk ik zo.
We gaan in de zomervakantie dus sneeuw zal er niet liggen denk ik. Zo hoog zullen we wel niet komen.
Ik verbaas mij in de bergen altijd over hoe de kleine kindjes eenvoudig naar boven lopen. Zij hebben niet zoveel gewicht, dus dat scheelt. Dus als je kindjes het leuk vinden kun je best een aardig stukje lopen. Een paar stevige schoenen is wel verstandig denk ik.

Kun je niet gewoon gaan en dan per dag kijken wat mogelijk is? Of willen jullie echt een trektocht door de bergen maken, dus van berghut naar berghut? Dit laatste zal ik niet doen als je voor het eerst met de kinderen naar de bergen gaat, zeker als je per dag eenbepaalde afsatnd moet lopen.
quote:nicolientje76 schreef op 24 februari 2012 @ 15:17:

We gaan in de zomervakantie dus sneeuw zal er niet liggen denk ik. Zo hoog zullen we wel niet komen.Ligt eraan waar je naartoe gaat, ik heb zelfs in juni op 1500 meter nog wel eens in de sneeuw gelopen. Stevige schoenen zijn echt een aanrader en zoals ik hier al eerder las, eerst inlopen en hopen dat ze tegen de tijd dat jullie daadwerkelijk in de bergen lopen niet te klein zijn, kindervoetjes groeien snel.
verba volant, scripta manent.
Misschien ook een leuk idee om ze een eigen rugzakje voor onderweg te geven? Kan dan een klein flesje water in en een pakje rozijntjes ofzoiets. En misschien een opblaasbal of ander leuk speelding voor tijdens pauzes.
Wij liepen ook best hele enden hoor, toen we zo klein waren. Goede stevige schoenen aan (maar geen bergschoenen, wij hadden gewone schoenen met profiel) en gaan. Stokbrood met van die "taartpuntjes" smeerkaas met verschillende smaakjes mee (later in Frankrijk werd dat La Vache qui Rit, maar toen was ik een jaar of 12), flessen met drinken.

Mijn ouders gingen wel eens met ons een berg op met het liftje en dan naar beneden lopen. En ze pasten de wandeling altijd zo aan dat mijn moeder eventueel ergens met ons kon wachten en mijn vader dan de auto kon halen, zodat als het echt te erg werd, we niet helemaal terug hoefden te lopen.

Ik gok dat wij op ons vierde wel een kilometer of 10 redden hoor, als het de hele dag duurde. En dan picknicken, spelen, beken verleggen... Super vond ik het!

Overigens kan ik me 1 wandeling herinneren toen ik een jaar of 6 was (mijn jongste broertje zat toen nog in de rugzak of hoe heet zo'n ding en mijn andere broertje was 4 ) dat we nog een kilometer moesten ofzo en mijn moeder ons naar beneden heeft moeten práten. "Bij die boom hebben jullie de dop van de veldfles verdiend, bij die bocht het koordje. Als jullie bij die brug zijn..."
Nee hoor Dahlia, die huttentocht gaan we dit jaar zeker nog niet doen. Het worden gewone rondjes, of heen en terug. Het moet wel leuk en veilig blijven. De jongens vinden het trouwens geweldig hoor hier in de heuvels. Ik denk eerder dat we ze moeten afremmen dan aanmoedigen (zeker het eerste stuk). De berghut staat wel voor over een paar jaar op het programma. Ze zijn nu verder ook nog te klein om op een slaapzaal te slapen. Ze liggen allebei om 7 uur in bed en ik wil niet dat ze wakker worden van mensen die tot 23.00 af en aan lopen en snurken.
Het zit 'm inderdaad in de uitdaging. Gewoon veel afwisseling inderdaad. Ik vind het wel een goede om je tocht zo uit te kienen dat je onderweg opgehaald kunt worden, slim.

En die bergschoentjes komen er hoor. Mijn oudste loopt er altijd op i.v.m. extra ondersteuning en mijn jongste krijgt ze dan gewoon nieuw, hopelijk kunnen ze dan nog een eind de winter mee in.

Die tip van een eigen rugzakje vind ik een goede. Ik zat er aan te denken om voor allebei een platypus drinkzak te kopen in een eigen rugzakje, hoef je niet voor elk slokje te stoppen en omdat dat natuurlijk heel leuk en stoer is, drinken ze vast voldoende water. Zouden ze zelf een liter kunnen dragen of is dat al te zwaar? We kunnen natuurlijk ook best halverwege bijvullen hoor, ik ben gewoon benieuwd wat je van een 4 jarige kunt verwachten.
Oja, vertrek vroeg in de ochtend als het nog vroeg is, daarmee voorkom je hangerige kinderen die bezweet en wel moeten worden gedragen , mijn vader heeft mij ooit 8 kilometer gedragen omdat ik gewoonweg niet meer kon lopen van de warmte. Je kunt ze dan ook 'paaien' (als dat nodig mocht zijn) met op het heetst van de dag in de hangmat/zwembad/supermarkt. Dat maakt het soms allemaal makkelijker.

Nou waren ik en mijn broer best makkelijk, hoor, maar soms is het nodig.
Een liter is een kilo en als ze dan ook zware schoenen aan hebben, lijkt mij dat het maximum, dus verder niet te veel appels en speelgoed in de rugzakjes, lijkt mij?
Is leuk joh. Ga ook vooral van de paden af. Lekker ravotten in het bos, leuke steentjes zoeken en wilde aardbeien. Als ze moe zijn pauze inlassen. Op de eerste dag misschien een wat kortere wandeling maken om te kijken hoeveel ze aankunnen.
Ik ging vroeger ook gewoon mee. Vond het super! Inderdaad huppelen kinderen heel makkelijk mee. Als je zelf alleen maar in de vakanties wat bergwandelt, lopen ze je er misschien zelfs uit!

Vooral het 'klimmen' (lees: van de gebaande weggetjes af en van de ene steen naar de andere huppen) vond ik superleuk. En de koeien-met-bellen en mooie bloemen die je bovenop tegenkwam. En met de lift weer terug. Mmm waren wel heerlijke vakanties!
Ik zou een camelbak rugzakje nemen voor ze. Daar zit een drink slang aan en het is een rugzakje. Bovenin zit een resevoir voor drinken.
We gaan naar het noorden dus echt heel heet zal het waarschijnlijk niet worden. Dat scheelt voor iedereen in het gezin want we kunnen daar allemaal niet zo goed tegen. Ik krijg er ook steeds meer zin in, heerlijk inderdaad die wilde aardbeitjes, en waarschijnlijk eerder rendieren dan koeien met bellen, maar dat is ook leuk!

@ Lionlily, ik zat ook aan max een liter te denken voor onze oudste, bij de jongste is een halve liter waarschijnlijk zwaar genoeg.

@ scamp, ik zal eens kijken of je die in kindervariant hebt, alhoewel een 'gewone' rugzak waar zo'n camelbak in past, kunnen ze daarna ook gewoon naar school meenemen dat is ook wel weer handig. Ik zal eens kijken wat er allemaal is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven