Geld & Recht alle pijlers

Werken, levert het iets op?

24-02-2012 20:36 55 berichten
Mijn moeder heeft een baantje gevonden voor 6 uur per week en nu vroeg ze zich af of het eigenlijk wel zin heeft financieel gezien. En ik heb werkelijk waar geen flauw idee....

Waar moet je eigenlijk rekening mee houden? Zorgtoeslag krijgen ze (bijna) niet, omdat mijn vader ong. 51.000 bruto per jaar verdient. Maar er was toch ook zoiets als "aanrechtsubsidie"? Raakt ze dat nu kwijt? En zijn er nog meer dingen waar ze rekening mee moet houden? Ze zal ongeveer 2000 euro netto per jaar gaan verdienen.

Heeft iemand hier verstand van? Ik duidelijk niet

(Het gaat mij om de financiële kant van het verhaal, niet om de voldoening van het werk. Dat is niet de reden dat ze gaat werken.)
anoniem_119896 wijzigde dit bericht op 24-02-2012 20:55
Reden: Bedragen klein beetje aangepast, bleken niet helemaal te kloppen.
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zes uur in de week? Dat levert sowieso nooit heel veel op natuurlijk. Maar de berekening die je wilt is door ons niet te maken hoor. Hangt van allerlei gegevens af.
die aanrechtkorting is de algemene heffingskorting. hoe dat zit bij een bovenmodaal verzamelinkomen weet ik niet. zorgtoeslag kun je via toeslagen.nl berekenen. ik denk dat ze er netto zo'n 1400 beter van zal worden.
quote:mademoisellelexie schreef op 24 februari 2012 @ 20:43:

Zes uur in de week? Dat levert sowieso nooit heel veel op natuurlijk. Maar de berekening die je wilt is door ons niet te maken hoor. Hangt van allerlei gegevens af.Ik heb er werkelijk geen verstand van, dat blijkt maar weer. Ik kan niet eens bedenken welke andere gegevens van invloed zouden kunnen zijn
Heeft je moeder zin in dat baantje?
Je vader verdient trouwens best ok. Als ik je moeder was, zou ik niet voor het geld gaan werken. Tenzij er hoge nood is, maar dan is zes uur niet bepaald veel.
werken levert altijd wat op
quote:groentsoep2 schreef op 24 februari 2012 @ 20:47:

Heeft je moeder zin in dat baantje?Het is geen droombaan, maar dat kan ook niet met haar opleiding en gebrek aan werkervaring. Ze vindt het niet vervelend, maar het is een welkom extraatje voor ze.
ja, misschien moet je nu niet denken in geld, maar in persoonlijke ontwikkeling. Daarin kan het heel veel opleveren.
quote:laela schreef op 24 februari 2012 @ 20:55:

ja, misschien moet je nu niet denken in geld, maar in persoonlijke ontwikkeling. Daarin kan het heel veel opleveren.Er zit niet zoveel in qua persoonlijke ontwikkeling. Ze gaat niet meer verdienen, kan niet hogerop en gaat over een paar jaar met pensioen. Bovendien heeft ze geen directe collega's. Het gaat echt om het geld.
Hebben ze het nodig? Met je vaders inkomen?

Ik hoop niet dat er ernstige dingen aan de hand zijn achnein.

Die aanrechtssubsidie wordt afgeschaft. Werken is niet alleen voor financele voordelen. Je kan wel werken zonder belasting te betalen als je minder dan x bedrag per jaar verdient.
quote:helene31 schreef op 24 februari 2012 @ 20:57:

Hebben ze het nodig? Met je vaders inkomen?

Ik hoop niet dat er ernstige dingen aan de hand zijn achnein.

Nee hoor, niets ernstigs. Gelukkig maar. Ze hebben alleen veel onkosten ivm de reiskosten voor mijn vader om op zijn werk te komen en reiskosten ivm mantelzorg voor mijn opa.
Vul anders eens op proef een aangifte in met haar inkomen toegevoegd. Misschien brengt dat wat meer helderheid?
quote:loulouise schreef op 24 februari 2012 @ 21:04:

Vul anders eens op proef een aangifte in met haar inkomen toegevoegd. Misschien brengt dat wat meer helderheid?Goed idee! Wel een hoop werk, want ze wonen 100 km verderop
De aanrechtsubsidie wordt niet afgeschaft. Als je ma werkt, wordt haar salaris eerst van de aanrechttoeslag ingehouden. Dus de eerste 2000-2200 euro die ze verdient wordt ze gekort op haar aanrechttoeslag. Pas als ze meer dan 2000-2200 euro verdient, houdt ze geld over.
Ze begint met 6 uur, wie weet waar ze eindigd.
Huh? wat maakt de afstand nu uit?
Waarom een hoop werk? Het is nu aangiftetijd. Dan is het een fluitje van een cent om even te kijken wat je moeders inkomen voor gevolgen heeft als ze toch bezig zijn.
zoek even op de belastingsite, volgens mij mag je voor de aanrechtsubsidie niet meer verdienen dan boven de uit mijn hoofd gezegd, iets van 6000 euro. Als dat wel zo is, dan verdwijnt er een stukje, maar niet alles.
ik verdien ongeveer hetzelfde als freelancer en ik had er eerst een betaalde baan voor 15 uur bij. Zelfs in die betaalde baan, kreeg ik nog een stuk heffingskorting, maar niet alles.

Nu ik alleen freelancer ben, krijg ik deze heffingskorting wel, en volledig.
quote:helene31 schreef op 24 februari 2012 @ 21:09:

Waarom een hoop werk? Het is nu aangiftetijd. Dan is het een fluitje van een cent om even te kijken wat je moeders inkomen voor gevolgen heeft als ze toch bezig zijn.Dat is de hoop werk die ik bedoel Mijn ouders vinden het erg moeilijk om de belastingaangifte te doen. Dus daar moet ik altijd bij helpen. Ik was eigenlijk van plan om dat eind maart pas te doen, maar ik zal wel eerder gaan nu.
Ah, ik snap het Achnein.

Die oudjes hè? Je moet er wat voor over hebben soms...
quote:dennen schreef op 24 februari 2012 @ 21:08:

De aanrechtsubsidie wordt niet afgeschaft. Als je ma werkt, wordt haar salaris eerst van de aanrechttoeslag ingehouden. Dus de eerste 2000-2200 euro die ze verdient wordt ze gekort op haar aanrechttoeslag. Pas als ze meer dan 2000-2200 euro verdient, houdt ze geld over.Dat betekent dus dat ze niets verdient, want ze gaat maar 2000 euro verdienen. Die krijgt ze nu dus ook.
quote:helene31 schreef op 24 februari 2012 @ 21:14:

Ah, ik snap het Achnein.

Die oudjes hè? Je moet er wat voor over hebben soms... Precies. En dan zijn ze nog maar 60 The worst has yet to come Maar ik vind het niet erg hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven