Middenweg? Kinderwens
zondag 5 juli 2026 om 00:48
Geen idee of ik in de juiste categorie zit, maar wil het volgende delen/vragen.
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
Mijn vriend wil heel graag kinderen en ik nog niet. Ik wil het wel sowieso, maar nog niet nu. Hij wil graag weten waar hij Ana toe is en ik wil het liefst helemaal nergens aan vast zitten of een perspectief schetsen. Hij kwam daarom met iets waar we mogelijk beiden mee kunnen leven. Dat is een datum vastzetten wanneer we het gaan proberen wel met de mogelijkheid dat als ik het op dat moment écht niet wil, dat ik wel de mogelijkheid heb om het niet te doen. Maar in principe staat die datum dan wel echt vast en kapt de anticonceptie.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit een realistisch voorstel of kan hij dit niet van mij vragen? Of kan ik niet van hem vragen te wachten tot ik zeg wanneer ik het wil?
2 jaar geleden zijn deze gesprekken begonnen
zondag 5 juli 2026 om 03:24
Hmm... Hoe oud zijn jullie? Het hangt voor mij ook af van andere factoren. Of jullie nog lang de tijd hebben (qua leeftijd) en hoe jullie huis en financiële situatie is. Als alles in orde is én je hebt niet meer jaaaaren om te beslissen, zou ik ook gaan voor een datum stellen, mits je echt heel zeker weten een kinderwens hebt.
Wat is de reden dat je het nog niet wil? En wat is zijn reden om er z.s.m aan te beginnen?
Persoonlijk denk ik dat wanneer je beide kinderen wil, jullie er samen wel uitkomen.
Wat is de reden dat je het nog niet wil? En wat is zijn reden om er z.s.m aan te beginnen?
Persoonlijk denk ik dat wanneer je beide kinderen wil, jullie er samen wel uitkomen.
zondag 5 juli 2026 om 07:30
Hangt mede af van waarom je nu nog geen kinderen wilt. Als je je toekomst wel met kinderen ziet en samen met hem als vader, wat houdt je nu dan tegen?
Als is voldaan aan de basisvoorwaarden (stabiel werk, acceptabele woonruimte, stabiele relatie) en je kunt niet concreet benoemen waarom je nog wilt wachten, dan is het denk ik toch vaak zo dat je eigenlijk helemaal niet zo nodig kinderen wilt, of niet met de huidige partner.
Als is voldaan aan de basisvoorwaarden (stabiel werk, acceptabele woonruimte, stabiele relatie) en je kunt niet concreet benoemen waarom je nog wilt wachten, dan is het denk ik toch vaak zo dat je eigenlijk helemaal niet zo nodig kinderen wilt, of niet met de huidige partner.
zondag 5 juli 2026 om 07:44
Ik snap hem wel. Als hij echt een sterke kinderwens heeft en hij is al wat ouder, dan tikt ook zijn biologische klok door. Dit wordt altijd gezegd over vrouwen, maar ook mannen worden snel minder vruchtbaar als ze ouder worden.
Tegen de tijd dat je weer een vrouw hebt gevonden waarmee je zo ver komt dat je kinderen met elkaar wil krijgen ben je zo jaren verder, dus snap dat het hem onrustig maakt.
Tegen de tijd dat je weer een vrouw hebt gevonden waarmee je zo ver komt dat je kinderen met elkaar wil krijgen ben je zo jaren verder, dus snap dat het hem onrustig maakt.
zondag 5 juli 2026 om 08:10
zondag 5 juli 2026 om 08:15
zondag 5 juli 2026 om 08:25
Waarom uitstel? Als een man een kinderwens samen “on hold” zet zonder duidelijke reden,
dan is dat oneerlijk naar de vrouw die maar tot bepaalde leeftijd vruchtbaar is. Waarom zou dat anders zijn voor een man? Dat hij theoretisch ook op latere leeftijd kinderen kan krijgen, betekent niet dat zijn redenen om het al jonger te willen niet valide zijn.
zondag 5 juli 2026 om 08:29
zondag 5 juli 2026 om 08:37
Dus TO moet maar overhaast aan een kind beginnen zonder dat ze daar aan toe is? De vrouw wordt het meest belast zowel lichamelijk als op zorggebied. Bovendien zal ze de eerste niet zijn dat, mocht de relatie alsnog voorbij gaan, de kinderwensende man de zorg voor het kind toch bij de vrouw laat liggen.laiskuri schreef: ↑05-07-2026 08:25Waarom uitstel? Als een man een kinderwens samen “on hold” zet zonder duidelijke reden,
dan is dat oneerlijk naar de vrouw die maar tot bepaalde leeftijd vruchtbaar is. Waarom zou dat anders zijn voor een man? Dat hij theoretisch ook op latere leeftijd kinderen kan krijgen, betekent niet dat zijn redenen om het al jonger te willen niet valide zijn.
TO moet voor zichzelf duidelijk krijgen of ze een kind wil en of ze van deze man een kind wil. Zolang die man pusht trapt zij op de rem. Wellicht met die deadline op 2 jaar zonder gepush komt ze al na 1 jaar tot de conclusie dat zij ook toe is aan kinderen. Of juist niet.
zondag 5 juli 2026 om 08:47
Hoe ohMellie het omschrijft is precies hoe ik het dus voel. Ondanks ik zijn perspectief en gevoel ook begrijp.
Ik weet niet wat mij tegenhoudt. Ik heb zwz nooit een hele sterke kinderwens gehad. Een vriendin van mij zei dat ik gewoon heel bang ben voor verbindingen. Kan allemaal, feit is dat ik het niet sterk voel.
Alles is er, huis, stabiliteit, financiël kan het beter maar is oké. Hij is midden dertig en ik begin dertig.
Daarom vind ik het zelf soms ook verwarrend. Ik zie mezelf wel als gezin (met hem) maar toch voel ik het nog niet.
vandaar dit topic ook..
Ik weet niet wat mij tegenhoudt. Ik heb zwz nooit een hele sterke kinderwens gehad. Een vriendin van mij zei dat ik gewoon heel bang ben voor verbindingen. Kan allemaal, feit is dat ik het niet sterk voel.
Alles is er, huis, stabiliteit, financiël kan het beter maar is oké. Hij is midden dertig en ik begin dertig.
Daarom vind ik het zelf soms ook verwarrend. Ik zie mezelf wel als gezin (met hem) maar toch voel ik het nog niet.
vandaar dit topic ook..
zondag 5 juli 2026 om 08:58
Het uitstellen van jouw besluit is hem aan het lijntje houden. Blijf dan bij je gevoel van nu, je weet nog niet of je ooit kinderen wil.Peachaub schreef: ↑05-07-2026 08:47Hoe ohMellie het omschrijft is precies hoe ik het dus voel. Ondanks ik zijn perspectief en gevoel ook begrijp.
vandaar dit topic ook..
zondag 5 juli 2026 om 09:04
Ik denk dat ik wel kinderen wil, want ik krijg wel warme gevoelens. En als ik eraan denk ze niet te hebben/krijgen, dan is dat het ook niet voor mij. Dat was dan ook waardoor ik ben gaan denken dat ik ze wel wil.
Ik wil hem inderdaad niet aan het lijntje houden, maar wil ook niet iets doen waar ik niet achter sta.
En dat is waarom hij komt met dit voorstel, dan hebben we allebei wat we willen soort van. Als ik op dat moment zou zeggen, ik word er niet gelukkig van dan heb ik die uitweg weg, is het niet gelijk uit, maar dan maakt hij de conclusie dat het er niet gaat komen (op korte termijn).
Ik wil hem inderdaad niet aan het lijntje houden, maar wil ook niet iets doen waar ik niet achter sta.
En dat is waarom hij komt met dit voorstel, dan hebben we allebei wat we willen soort van. Als ik op dat moment zou zeggen, ik word er niet gelukkig van dan heb ik die uitweg weg, is het niet gelijk uit, maar dan maakt hij de conclusie dat het er niet gaat komen (op korte termijn).
zondag 5 juli 2026 om 09:06
Net zoals vrijgezel zijn een optie is, is kinderloosheid dat ook. Kan wel dat je hem dan kwijt bent. Maar dat is dan maar zo.
Weet jouw vriend wel wat het hebben van een kind allemaal inhoudt? Snapt hij dat hij dan niet meer zonder overleg ‘s avonds niet thuis kan komen? Dat hij alleen kan gaan voetballen of bier drinken als thuis alles rustig is en jij minstens zo vaak de hort op kan? Dat jij niet de default ouder wordt maar dat hij werkelijk 50 procent moet dragen?
Je wilt ze de kost niet geven die denken dat de moeder alles oplost en hun leventje vrolijk verder gaat met alleen af en toe een kind om te knuffelen.
Ik zou dat echt eerst even heeeeeel helder willen hebben. Neem desnoods een paar weekenden een baby te logeren.
Weet jouw vriend wel wat het hebben van een kind allemaal inhoudt? Snapt hij dat hij dan niet meer zonder overleg ‘s avonds niet thuis kan komen? Dat hij alleen kan gaan voetballen of bier drinken als thuis alles rustig is en jij minstens zo vaak de hort op kan? Dat jij niet de default ouder wordt maar dat hij werkelijk 50 procent moet dragen?
Je wilt ze de kost niet geven die denken dat de moeder alles oplost en hun leventje vrolijk verder gaat met alleen af en toe een kind om te knuffelen.
Ik zou dat echt eerst even heeeeeel helder willen hebben. Neem desnoods een paar weekenden een baby te logeren.
zondag 5 juli 2026 om 09:07
Imo spreek je jezelf een beetje tegen?
Bestaat dat gezin uit jullie tweeën? Of hoort daar ook een kind, of misschien een huisdier bij? Dat kan hè, je hoeft niet perse kinderen te hebben om een gezin te zijn.
laiskuri wijzigde dit bericht op 05-07-2026 09:10
5.13% gewijzigd
zondag 5 juli 2026 om 09:09
Ze hoeft helemaal niks, maar het kan wel zijn dat haar wensen niet verenigbaar zijn met die van hem. Een logische stap is om dan de relatie te verbreken, niet om iemand te dwingen de ander z’n kant op te bewegen.OhMellie schreef: ↑05-07-2026 08:37Dus TO moet maar overhaast aan een kind beginnen zonder dat ze daar aan toe is? De vrouw wordt het meest belast zowel lichamelijk als op zorggebied. Bovendien zal ze de eerste niet zijn dat, mocht de relatie alsnog voorbij gaan, de kinderwensende man de zorg voor het kind toch bij de vrouw laat liggen.
TO moet voor zichzelf duidelijk krijgen of ze een kind wil en of ze van deze man een kind wil. Zolang die man pusht trapt zij op de rem. Wellicht met die deadline op 2 jaar zonder gepush komt ze al na 1 jaar tot de conclusie dat zij ook toe is aan kinderen. Of juist niet.
Als deze man al midden 30 is dan heeft hij niet veel tijd meer als hij nog over deze relatie heen moet komen, daarna een geschikte partner vinden (kan zomaar een paar jaar overheen gaan) en dan met die partner eerst nog iets opbouwen wat steady is, want je gaat niet zomaar met iemand voor een kind (als je verstandig bent).
Ook op de vruchtbaarheid van mannen zit een houdbaarheidsdatum, dat wordt nog wel eens vergeten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in