Geld & Recht alle pijlers

Aanslag waterschapsbelasting/ gemeentebelasting

25-02-2012 15:47 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb zojuist de post binnen gehad. Er lag een aanslag afvalstoffenheffing voor ¤234,00 e een aanslag waterschapsbelasting van ¤ 120,42, ik heb een uitkering dus weet niet waarvan ik dit moet betalen. Is het normaal dat het zo hoog is? Ik woon hier alleen.
Wellicht heb je in jouw geval recht op kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.
Als binnen 110% van het minimum zit, geen of heel weinig spaargeld hebt en geen auto met een dagwarde hoger dan 2500 Euro, dan moet je vrijstelling aanvragen.

Krijg je dat niet, dan voorstellen om in maandelijkse termijnen te betalen.
Vergeet niet dat binnenkort ook de onroerend goed, het rioolrecht enz. nog op de mat valt
Ik vind de bedragen zo belachelijk hoog, zit geloof ik net iets boven het minimum, maar heb wel een mooie auto die ik gekocht heb toen ik nog een goed betaalde baan had, heb deze auto absoluut nodig ivm slechte gezondheid. Ik ga i.i.g. proberen om kwijtschelding aan te vragen.
Ruilen?

Mijn GemBelasting was EUR 780,- dit jaar. :-)
En een mooie, nieuwe auto lijkt me ook wel koel.
quote:Nastik schreef op 25 februari 2012 @ 16:08:

Ruilen?

Mijn GemBelasting was EUR 780,- dit jaar. :-)Ja dit bedrag is natuurlijk ook absurd hoog, dat is toch nauwelijks nog op te brengen?!
Als je een uitkering hebt van de Sociale Dienst kijken ze naar je vermogen, voor een alleenstaande is dat iets meer dan 5.000 Euro als ik het goed heb. Wat gemeentelijke heffingen betreft kan het zijn dat je "vermogen" maximaal iets van 900 Euro mag bedragen (gemeente en Soos werken niet samen), als dat meer is krijg je geen kwijtschelding. Ik ken iemand die in hetzelfde schuitje zit, zijn auto heeft hij moeten verkopen, die mocht niet jonger zijn dan tien jaar, bij een huisbezoek (geen toegang verlenen betekent een korting op je uitkering) werd al moeilijk gedaan over een platte TV terwijl er geen andere toestellen meer te koop zijn.
verba volant, scripta manent.
@MarianneDavids, wat klinkt dat naar. Ik heb inderdaad ook een platte tv, een 2e handsje gekregen van mijn zus. Mijn auto is wel redelijk nieuw, ik reed vroeger altijd 2e hands auto's en heb daar erg veel pech mee gehad, zelfs een keer doodsangsten mee uitgestaan, toen bedacht ik me dat ik wilde gaan sparen voor een nieuwe auto die ik ook echt nodig heb omdat ik niet lang kan lopen. Ik heb geen vermogen, en als het betaald moet worden dat zit er niks anders op, dan maar in termijnen, maar ik vind de belasting hier in NL zo ontzettend hoog.
Maar daarom zijn in Nederland over het algemeen dingen goed geregeld, en ligt niet zoals in Italie het afval op straat te rotten, maar wordt het gewoon opgehaald.
In Italie wordt het afval ook gewoon opgehaald hoor, behalve in Napels.
Bedragen lijken me wel normaal, iig in vergelijking met mijn aanslagen (Iwoon ook alleen). Je kunt altijd aangeven of je dit in termijnen of in 1x wil betalen. En bij weinig inkomen kun je via de gemeente (gegevens staan op de aanslagbiljetten) gedeeltelijke kwijtschelding aanvragen.
quote:tartufone schreef op 25 februari 2012 @ 16:04:

Ik vind de bedragen zo belachelijk hoog, zit geloof ik net iets boven het minimum, maar heb wel een mooie auto die ik gekocht heb toen ik nog een goed betaalde baan had, heb deze auto absoluut nodig ivm slechte gezondheid. Ik ga i.i.g. proberen om kwijtschelding aan te vragen.

Zoals gezegd mag de auto maar een max. waarde hebben, is onderdeel van het 'vermogen'. Indien aangetoond kan worden dat een auto medisch noodzakelijk is, wordt de waarde hiervan niet meegeteld. Dat aantonen zal dan wel volgens gestelde regels moeten gebeuren. Ook kun je in een dergelijke situatie geen gebruik maken van versnelde procedure voor volgend jaar/jaren indien inkomen onverhoopt niet genoeg veranderd. Zodra er bezit is van een auto, moet er elk jaar opnieuw de gehele molen doorlopen worden incl. aantonen medische noodzaak. Logisch ook, wel dus even opletten dat je altijd zelf overal genoeg kopij van hebt en niet elk jaar overal weer achteraan moet (voor zover dat kan, zal niet van elk benodigd papier altijd even makkelijk zijn). Om een voorbeeldje te geven; zelf heb ik een aangepaste bus voor mijn elektrische rolstoel. Deze is destijds aangepast en grotendeels aangeschaft m.b.v. een WMO-voorziening. Derhalve is het door de gemeente als noodzakelijk bestempeld, o.a. omdat mijn elektrische rolstoel te hoog is voor menige taxi. Elk jaar overleg ik voor beide kwijtscheldingsprocedures o.a. de aanschaffactuur bus, factuur aanpassingsbedrijf t.b.v. aanpassingen, kopij gemeentelijk besluit WMO waarin financiële tegemoetkoming toegekend wordt voor vervoersvoorziening etc. Je kunt de kwijtscheldingsaanvraagformulieren gewoon aanvragen bij resp. gemeente en waterschap. Sommigen hebben zelfs een samenwerkingsverband, waarbij de gemeente voor beiden kwijtschelding al beoordeeld. In deze regio is dat niet mogelijk wanneer je in het bezit bent van een auto en die om medische redenen niet meegeteld wordt, dan dien je gewoon 2 keer alles te doorlopen. Even informeren dus hoe dat bij jullie is. Tevens kan men je precies uitleggen wat er nodig is om binnen de noemer medische noodzaak te vallen.

Overigens, als ik die bedragen zie? Daar zou hier een eenpersoonshuishouden voor tekenen. Waterschaps is dit jaar bijna ¤120,-. Gemeenteaanslag was afgelopen jaar ruim ¤560,- en zal volgens afgelopen raadsvergaderingen dit jaar ongewijzigd blijven. We zullen zien.
when you wish upon a star...
quote:tartufone schreef op 25 februari 2012 @ 16:23:

[...]

Ja dit bedrag is natuurlijk ook absurd hoog, dat is toch nauwelijks nog op te brengen?!

Als ik heel eerlijk ben klink je wel een beetje naïef voor wat betreft de kosten van een huishouden. Is dit soms je eerste woning?

Het is wel de realiteit dat de meerderheid van huishoudens gewoon hun aanslagen betalen. Moeten betalen. En menigeen weet dat dergelijke aanslagen er aan komen en daar rekening mee houden. Maandelijks reserveren dus bijv. of van te voren al (een deel van) het vakantiegeld hiertoe bedelen.

De regels voor kwijtschelding zijn strikt. Als iemand zelf genoeg vermogen heeft, dan zelf ophoesten. Niet altijd iets waar men om zit te springen, maar wel een van die punten waardoor kwijtschelding nog een optie is enerzijds en anderzijds de aanslag van de meerderheid die wel betaald niet nog meer omhoog gaat.
TO, zoals hier eerder genoemd, je kan kwijtschelding aanvragen voor beide.

Vaak kan je op de website van je gemeente even een proefberekening doen.

Maandag even kwijtscheldingforumlieren aanvragen, en meteen alles regelen.
@ Pixiedust, bedankt voor je uitleg! En nogmaals vind ik de bedragen enorm hoog, vind het vervelend voor je dat het bij jouw nog hoger is, prijzen rijzen de pan uit. Ik probeer ook zo min mogelijk te rijden nu want de benzine is zo enorm duur, ik kom de deur niet zo vaak meer uit nu.
quote:LadyPhoxy schreef op 25 februari 2012 @ 16:35:

Maar daarom zijn in Nederland over het algemeen dingen goed geregeld, en ligt niet zoals in Italie het afval op straat te rotten, maar wordt het gewoon opgehaald.

Tot een jaar of twintig geleden zou ik het volmondig met je eens zijn geweest. Ik vrees echter dat dit soort belastingen tegenwoordig vooral zo hoog zijn om ervoor te zorgen dat allerlei stadswachten en boa's op straat gehouden kunnen worden. En die lui kunnen natuurlijk zelf weer geen stoepje aanvegen als ze toch op straat hangen, dus daar moeten dan weer aparte gemeentewerkers voor worden aangenomen. En die zouden eens gewoon gezond bewegen, nee, daar moeten weer autootjes en bladblazers voor aangeschaft worden.

Ik ben blij dat de dijken worden onderhouden en mijn straat niet onder water loopt bij zware regenval (waterschapsbelasting) en dat er inderdaad netjes afval wordt opgehaald. Maar al die extra flauwekul, de bladblazers, de scooters, autootjes, en de boa's etc. mogen ze van mij per direct wegbezuinigen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tartufone; indien je aan de criteria voldoet kan het zijn dat je gebruik kunt maken van een vervoersvoorziening via de WMO. Meer info daarover kun je vragen bij de gemeente, afdeling WMO.

Let wel; daarbij is het veelal zeer uitzonderlijk dat er een voorziening getroffen wordt in de vorm van een bruikleenauto, vergoeden van aanpassingen etc. De meeste gemeenten hebben een vervoersvoorziening in de vorm van een taxisysteem. Weer anderen hebben een vervoersbudget waarbij een x-bedrag per gemaakte km vergoed wordt tot een max. van 1000 of 1500 km. Steeds vaker gebruiken gemeenten hiervoor ook een inkomenstoets, boven bepaald inkomen dus geen voorziening. Dit betreft zogenaamd binnenregionaal vervoer, vervoer in en om de eigen gemeente. Vervoer voor langere afstanden is bovenregionaal vervoer oftewel Valys. Ook wederom met een eigen set aan voorwaarden. Valys is een systeem waarbij gebruik gemaakt kan worden van OV en/of taxi tegen een gereduceerd tarief met een max. aantal km per jaar.

En dan heb je ook nog vervoersvoorzieningen binnen de WMO voor de korte afstand. Dit zijn voorzieningen voor korte afstanden die je normaal bijv. per fiets had afgelegd. Naar de buurtsuper, dat werk. Ook wederom met de nodige criteria, maar indien er aan voldoet wordt er (binnen de gemeentelijke verordening etc.) gekeken waarin voorzien kan worden. Denk bijv. aan een handbike -al dan niet met rolstoel-, scootmobiel etc. etc. Hierop mag geen eigen bijdrage of besparingsbijdrage geheven worden.
Bedragen en kwijtscheldingen kunnen per gemeente verschillend zijn. www.berekenuwrecht.nl geeft al wel aanwijzing of je in aanmerking zou kunnen komen voor kwijtschelding of extra toelage
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Pixiedust schreef op 25 februari 2012 @ 17:16:

Tartufone; indien je aan de criteria voldoet kan het zijn dat je gebruik kunt maken van een vervoersvoorziening via de WMO. Meer info daarover kun je vragen bij de gemeente, afdeling WMO.

Let wel; daarbij is het veelal zeer uitzonderlijk dat er een voorziening getroffen wordt in de vorm van een bruikleenauto, vergoeden van aanpassingen etc. De meeste gemeenten hebben een vervoersvoorziening in de vorm van een taxisysteem. Weer anderen hebben een vervoersbudget waarbij een x-bedrag per gemaakte km vergoed wordt tot een max. van 1000 of 1500 km. Steeds vaker gebruiken gemeenten hiervoor ook een inkomenstoets, boven bepaald inkomen dus geen voorziening. Dit betreft zogenaamd binnenregionaal vervoer, vervoer in en om de eigen gemeente. Vervoer voor langere afstanden is bovenregionaal vervoer oftewel Valys. Ook wederom met een eigen set aan voorwaarden. Valys is een systeem waarbij gebruik gemaakt kan worden van OV en/of taxi tegen een gereduceerd tarief met een max. aantal km per jaar.

En dan heb je ook nog vervoersvoorzieningen binnen de WMO voor de korte afstand. Dit zijn voorzieningen voor korte afstanden die je normaal bijv. per fiets had afgelegd. Naar de buurtsuper, dat werk. Ook wederom met de nodige criteria, maar indien er aan voldoet wordt er (binnen de gemeentelijke verordening etc.) gekeken waarin voorzien kan worden. Denk bijv. aan een handbike -al dan niet met rolstoel-, scootmobiel etc. etc. Hierop mag geen eigen bijdrage of besparingsbijdrage geheven worden.Ik kan nog wel lopen hoor! Maar als ik een slechte dag heb dan wordt ik heeeel snel moe, dan is de bushalte bijv. te ver. Ik ben dolblij met mijn auto en aangepaste rijbewijs, boodschappen hoef ik niet te dragen die leg ik in mijn auto, wat een luxe!!
@Dana, ik denk dat je niet zover van de waarheid zit..
quote:Dana schreef op 25 februari 2012 @ 17:14:

[...]

Een jaar of twintig zou ik het volmondig met je eens zijn geweest. Ik vrees echter dat dit soort belastingen tegenwoordig vooral zo hoog zijn om ervoor te zorgen dat allerlei stadswachten en boa's op straat gehouden kunnen worden. En die lui kunnen natuurlijk zelf weer geen stoepje aanvegen als ze toch op straat hangen, dus daar moeten dan weer aparte gemeentewerkers voor worden aangenomen. En die zouden eens gewoon gezond bewegen, nee, daar moeten weer autootjes en bladblazers voor aangeschaft worden.

Als de stadwachten en boa's niet voor de gemeente werkten zaten ze misschien wel thuis met een uitkering. Lijkt me niet echt wenselijk. En tenzij je zelf dergelijk werk verricht is het beoordelen of bepaalde hulpmiddelen nodig is (o.a. vanwege arbo-regelgeving) echt heel lastig!

Sommige taken die door stadswachten en boa's worden uitgevoerd zouden anders door duurdere politieagenten moeten worden uitgevoerd. Bovendien zorgen boa's ook weer voor geld voor de gemeente door het uitschrijven van boetes en ik hou wel van schone straten en een veilige woonomgeving. Ik ben dus wel voor stadswachten en boa's die van mijn betaalde belastingen worden betaald.
Ik weet niet of iemand het al gezegd heeft maar je kunt ook in termijnen betalen, dat geldt voor beide aanslagen. Dan weegt het misschien niet zo zwaar..
Afvalstoffen lijkt me hoog als je alleen woont? Hoeveel personen staan er op de aanslag?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven