Gezondheid alle pijlers

Lijnzaad

26-02-2012 23:48 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd weer last van verstopping. Ik heb wel vaker last van mijn darmen. Maar nu kan ik soms een paar dagen niet naar de wc en heb dan op het laatst echt buikpijn en als ik wel kan is het vaak pijnlijk.

Nu heb ik gelezen dat lijnzaad kan helpen om het ontlasten gemakkelijker te maken. Dus ik heb een zakje gebroken lijnzaad gekocht. Maar hoe kan ik dit nu het beste gebruiken? Ik had iets gelezen over 2 eetlepels in de yoghurt 's ochtends ofzo?

Iemand tips?
Wat jij schrijft doe ik: twee eetlepels door de yoghurt. Voor de smaak voeg ik wat kaneel toe. Let wel op dat je geen overdaad lijnzaad eet want daar krijg je ook weer buikpijn van.
Oo, en eet het niet vlak voordat je weg moet. Als je voelt dat je moet, moet je ook echt en gelijk! Ik eet het dus doordeweeks niet want dan red ik het niet tot aan m'n werk
Roosvicee Laxo, zemelen, lijnzaad, werkt allemaal! De hele dag door!
Ik eet lijnzaad in mijn yoghurt, maar dat is geloof ik heel lijnzaad, gewoon kleine zaadjes. Wat is het voordeel van gebroken lijnzaad, behalve dat je geen zwarte zaadjes tussen je tanden hebt zitten tot het volgende ontbijt?
@TO: hoe is je eetpatroon?
Heb je soms een antibioticakuur gehad?
it's a big club and you ain't in it
quote:maia schreef op 27 februari 2012 @ 00:08:

Ik eet lijnzaad in mijn yoghurt, maar dat is geloof ik heel lijnzaad, gewoon kleine zaadjes. Wat is het voordeel van gebroken lijnzaad, behalve dat je geen zwarte zaadjes tussen je tanden hebt zitten tot het volgende ontbijt?

Als je gebroken lijnzaad eet haal je veel meer uit de omega vetzuren die erin zitten voor je ze weer uitpoept

TO inderdaad helpt het goed en niet bij iedereen werkt het snel. Sowieso in het begin duurt het vaak even voor het werkt. Je kan het ook lekker door een rijstmaaltijd verwerken of iets dergelijks. Probeer maar eens en veel succes want het is heel vervelend als je niet goed naar de wc kunt.
Ik deed het door het toetje en dan bij voorkeur door de chocolade vla, dan proefde ik er het minst van (vond het erg vies). Het werkte bij mij pas na een aantal dagen, maar het voordeel daarvan vond ik dat het niet meteen zo'n extreem effect had.

Heb je trouwens een idee waardoor de verstopping ontstaat? Want het is ook wel handig om daar wat aan te doen. (bij mij was het combi zwanger + stoppen met roken)
Ik vind lijnzaad ook lekker smaken, en inderdaad het helpt. Je kan het door yoghurt of havermout doen,of als je zelf brood bakt door het deeg. Het kan ook door een salade, of door de rijst. Niet te veel van nemen meteen, eerst even zien wat het voor jou doet.
Gebroken lijnzaad is beter omdat je de hele lijnzaadjes niet goed kunt verteren, en ze dus weer uitpoept zonder dat je er iets aan hebt. Overigens verdwijnen de meeste gunstige eigenschappen van lijnzaad bij verhitting, dus door je brooddeeg mengen heeft ook niet zoveel zin.

Naast de opties die hier al genoemd zijn kun je ook een lepeltje gebroken lijnzaad door vruchtensap mengen. Wel goed roeren. Er bestaat ook lijnzaadolie trouwens; deze kun je als basis voor een sladressing gebruiken (al kan niet iedereen de smaak van deze olie waarderen).

Lijnzaad(olie) wordt volgens mij voornamelijk gebruikt vanwege de gunstige verhouding van omega-3 en -6-vetzuren die er in zit. Als je het alleen gebruikt om je stoelgang te verbeteren zou ik eerder denken aan het eten van extra vezels (zemelen, volkorenproducten (brood, rijst, pasta) etc.).
Ja dat had ik ook begrepen, dat gebroken beter opneembaar is. Bedankt voor de tips, ik zal eens kijken wat het lekkerst is. Maar er is dus heel veel mee mogelijk.

Waar die verstopping precies door komt weet ik niet. Maar ik heb zo lang ik me kan herinneren al periodes dat ik opeens veel last van mijn darmen en dan kan het ook opeens weer beter gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven