Macaroni
maandag 27 februari 2012 om 10:30
Hallo allemaal,
Misschien is er al een topic over, maar ik heb deze niet kunnen vinden. Ik wil vanavond macaroni maken met gehakt en tomatensaus. Dit doe ik altijd met een pakje van honig. Vandaag wil ik het eens zonder doen. Wie heeft een lekker recept.
Ik heb natuurlijk al gegoogled, maar ik krijg dan voornamelijk macaroni met kaas recepten.
Alvast bedankt!
Misschien is er al een topic over, maar ik heb deze niet kunnen vinden. Ik wil vanavond macaroni maken met gehakt en tomatensaus. Dit doe ik altijd met een pakje van honig. Vandaag wil ik het eens zonder doen. Wie heeft een lekker recept.
Ik heb natuurlijk al gegoogled, maar ik krijg dan voornamelijk macaroni met kaas recepten.
Alvast bedankt!
maandag 27 februari 2012 om 10:37
maandag 27 februari 2012 om 10:38
Zoek je pasta met tomatensaus, of ook andere pasta's?
Gewone bolognese:
- 2 stengels bleekselderij
- wortel
- ui
- tomatenblokjes
- evt tomatenpuree
- scheutje rode wijn
- gehakt
- peper en zout naar smaak
- verkruimeld bouillonblokje
- eventueel wat oregano
Rul het gehakt, gooi vervolgens alle andere ingredienten erbij en laat pruttelen (het liefst zo lang mogelijk)
Gewone bolognese:
- 2 stengels bleekselderij
- wortel
- ui
- tomatenblokjes
- evt tomatenpuree
- scheutje rode wijn
- gehakt
- peper en zout naar smaak
- verkruimeld bouillonblokje
- eventueel wat oregano
Rul het gehakt, gooi vervolgens alle andere ingredienten erbij en laat pruttelen (het liefst zo lang mogelijk)
maandag 27 februari 2012 om 10:49
Het is echt makkelijk om een lekkere bolognese te maken, maar het is vaak even wennen aan de tomatensmaak, die is wat uitbundiger dan bij de tomatensaus uit een pakje.
Bak een half bakje spekjes uit, voeg een gesnipperde ui en twee tenen geperste knoflook en een halve chilipeper (of chilicflakes) toe. Voeg twee fijn gesneden stengels bleekselderij toe (de rest kun je invriezen voor de volgende keer, als je morgen niets lekkers weet te bedenken met bleekselderij) en een wortel in kleine blokjes. Bak een tijdje. Voeg vervolgens gehakt toe. Hierbij geeft het vet smaak dus ik zou niet zo snel voor mager gehakt gaan in een bolognese saus. Vervoglens een flinke hoeveelheid italisaanse kruiden (geen theelepeltjes werk, maar in elk geval een eetlepel). In een originele bolognese gaan nu verder eigenlijk alleen tomaten. Ik zou 3 blikken tomaten gebruiken. Dit laat je een hele tijd pruttelen (denk aan in elk geval een half uur, maar een uur is ook geen probleem). Dan op smaak brengen met een scheut balsamico azijn, zout, peper.
Wil je meer groentes toevoegen dan kan dat natuurlijk prima. Ik bak vaak in een andere pan champignons, courgette, aubergines en paprika en roer die er vervolgens door.
De knoflook, rode peper en balsamico azijn zorgen er allemaal voor dat de tomatensmaak sterker naar voren komt en je een echt smaakvolle bolognese krijgt. Ik gebruik trouwens vaak chilipeper uit een tube, onder andere verkrijgbaar bij de Lidl.
Bak een half bakje spekjes uit, voeg een gesnipperde ui en twee tenen geperste knoflook en een halve chilipeper (of chilicflakes) toe. Voeg twee fijn gesneden stengels bleekselderij toe (de rest kun je invriezen voor de volgende keer, als je morgen niets lekkers weet te bedenken met bleekselderij) en een wortel in kleine blokjes. Bak een tijdje. Voeg vervolgens gehakt toe. Hierbij geeft het vet smaak dus ik zou niet zo snel voor mager gehakt gaan in een bolognese saus. Vervoglens een flinke hoeveelheid italisaanse kruiden (geen theelepeltjes werk, maar in elk geval een eetlepel). In een originele bolognese gaan nu verder eigenlijk alleen tomaten. Ik zou 3 blikken tomaten gebruiken. Dit laat je een hele tijd pruttelen (denk aan in elk geval een half uur, maar een uur is ook geen probleem). Dan op smaak brengen met een scheut balsamico azijn, zout, peper.
Wil je meer groentes toevoegen dan kan dat natuurlijk prima. Ik bak vaak in een andere pan champignons, courgette, aubergines en paprika en roer die er vervolgens door.
De knoflook, rode peper en balsamico azijn zorgen er allemaal voor dat de tomatensmaak sterker naar voren komt en je een echt smaakvolle bolognese krijgt. Ik gebruik trouwens vaak chilipeper uit een tube, onder andere verkrijgbaar bij de Lidl.
maandag 27 februari 2012 om 10:50
spagetti bolognese (maar kan natuurlijk met elke soort pasta)
2 uien fijnsnijden, 4 bleekselderij stengels fijnsnijden, en deze met 175 gram spekreepjes bakken tot de uien glazig zijn.
Vuur wat hoger draaien en 500 gram gehakt en 2 fijngesneden teentjes knoflook meebakken tot het gehakt geruld is.
twee eetlepels tomatenpuree (1 klein blikje) en 2 eetlepels bloem toevoegen en enven meebakken.Een blik tomatenblokjes, 150 ml rode wijn en 150 ml runderboullion toevoegen (of, zoals ik, 150 ml water ene en boullionblokje). voeg flink wat nootmuskaat en oregano toe Lekker lang zachtjes laten sudderen.
Ik maak de saus altijd 's middags al, laat het een uurtje sudderen en dan zet ik het gas uit. 's avonds even opwarmen, spaghetti er bij en klaar! Parmezaanse kaas er over natuurlijk.
Pas op, het lijkt totaal niet op wat er uit een gemiddeld pakje komt. Het is wél heel erg lekker.
Lara, waarom gooi jij alles tegelijk in de pan, dan wordt je ui toch niet zo makkelijk zacht?
2 uien fijnsnijden, 4 bleekselderij stengels fijnsnijden, en deze met 175 gram spekreepjes bakken tot de uien glazig zijn.
Vuur wat hoger draaien en 500 gram gehakt en 2 fijngesneden teentjes knoflook meebakken tot het gehakt geruld is.
twee eetlepels tomatenpuree (1 klein blikje) en 2 eetlepels bloem toevoegen en enven meebakken.Een blik tomatenblokjes, 150 ml rode wijn en 150 ml runderboullion toevoegen (of, zoals ik, 150 ml water ene en boullionblokje). voeg flink wat nootmuskaat en oregano toe Lekker lang zachtjes laten sudderen.
Ik maak de saus altijd 's middags al, laat het een uurtje sudderen en dan zet ik het gas uit. 's avonds even opwarmen, spaghetti er bij en klaar! Parmezaanse kaas er over natuurlijk.
Pas op, het lijkt totaal niet op wat er uit een gemiddeld pakje komt. Het is wél heel erg lekker.
Lara, waarom gooi jij alles tegelijk in de pan, dan wordt je ui toch niet zo makkelijk zacht?
maandag 27 februari 2012 om 10:53
Koken zonder pakjes en zakjes.
Griekse macaroni
(4 personen)
Bereiden: 30 minuten
Pasta met daarbovenop een laag aubergines met gehakt, afgedekt door een gegratineerde kaassaus: een zonnige kruisbestuiving tussen Hollandse macaroni en Griekse moussaka. Makkelijk om te maken en ook kinderen zijn er dol op.
Nodig:
400 g macaroni
500 g rundergehakt
2 aubergines
1 grote ui
2 knoflooktenen
blikje dubbelgeconcentreerde tomatenpuree
bosje platte peterselie
scheutje olijfolie
zout & peper
Kaassaus:
50 g boter
50 g bloem
5 dl melk
50 g geraspte oude kaas
nootmuskaat
Verhit de ovengrill voor op 250°C
Kaassaus: Laat de boter smelten in een pan. Gooi de bloem erbij en klop met een garde tot een dik papje. Laat dit al roerend op vrij laag vuur een paar minuten garen. Giet de koude melk erbij en klop met de garde zodat er geen klontjes ontstaan. Laat de saus op laag vuur in 10-15 minuten gaar worden, af en toe roeren. Doe de geraspte kaas erbij en breng op smaak met zout, peper en versgeraspte nootmuskaat.
Vulling: Snipper de ui en fruit zachtjes in wat olie in een grote braadpan.
Doe het gehakt erbij en bak rul. Doe de gehakte knoflook erbij.
Snij de aubergines in blokjes en doe erbij.
Schep de tomatenpuree erdoor plus zout en peper.
Laat met deksel op de pan 10-15 minuten sudderen.
Hak de peterselie grof en meng op het laatst erdoor.
Kook intussen de macaroni 2 minuten korter dan op de verpakking staat aangegeven.
Giet de macaroni af en doe onderin een grote ingevette ovenschaal.
Schep het gehakt/auberginemengsel erover.
Bedek alles met de kaassaus.
Zet de schaal 4-5 minuten onder de grill.
Bron: koken met Karin
Eetsmakelijk.
Griekse macaroni
(4 personen)
Bereiden: 30 minuten
Pasta met daarbovenop een laag aubergines met gehakt, afgedekt door een gegratineerde kaassaus: een zonnige kruisbestuiving tussen Hollandse macaroni en Griekse moussaka. Makkelijk om te maken en ook kinderen zijn er dol op.
Nodig:
400 g macaroni
500 g rundergehakt
2 aubergines
1 grote ui
2 knoflooktenen
blikje dubbelgeconcentreerde tomatenpuree
bosje platte peterselie
scheutje olijfolie
zout & peper
Kaassaus:
50 g boter
50 g bloem
5 dl melk
50 g geraspte oude kaas
nootmuskaat
Verhit de ovengrill voor op 250°C
Kaassaus: Laat de boter smelten in een pan. Gooi de bloem erbij en klop met een garde tot een dik papje. Laat dit al roerend op vrij laag vuur een paar minuten garen. Giet de koude melk erbij en klop met de garde zodat er geen klontjes ontstaan. Laat de saus op laag vuur in 10-15 minuten gaar worden, af en toe roeren. Doe de geraspte kaas erbij en breng op smaak met zout, peper en versgeraspte nootmuskaat.
Vulling: Snipper de ui en fruit zachtjes in wat olie in een grote braadpan.
Doe het gehakt erbij en bak rul. Doe de gehakte knoflook erbij.
Snij de aubergines in blokjes en doe erbij.
Schep de tomatenpuree erdoor plus zout en peper.
Laat met deksel op de pan 10-15 minuten sudderen.
Hak de peterselie grof en meng op het laatst erdoor.
Kook intussen de macaroni 2 minuten korter dan op de verpakking staat aangegeven.
Giet de macaroni af en doe onderin een grote ingevette ovenschaal.
Schep het gehakt/auberginemengsel erover.
Bedek alles met de kaassaus.
Zet de schaal 4-5 minuten onder de grill.
Bron: koken met Karin
Eetsmakelijk.
maandag 27 februari 2012 om 11:24
voor 4 personen
1 flinke ui
2 bakjes champignons
500 gram gehakt
1 pakje tomatofrito van Heinz
bouillonblokje
zout/peper/knoflook/Italiaanse kruiden naar smaak.
- Ui klein snijden
- Bakken in wat olie of boter evt knoflook toevoegen
- champignons schoonmaken en ik hete koekenpan zonder boter bakken tot ze klein en droog zijn.
- champignons in de pan met vlees en ui
- tomatofrito erbij en bouillon blokje erbij
- 20 minuten suderen
Eet smakelijk
1 flinke ui
2 bakjes champignons
500 gram gehakt
1 pakje tomatofrito van Heinz
bouillonblokje
zout/peper/knoflook/Italiaanse kruiden naar smaak.
- Ui klein snijden
- Bakken in wat olie of boter evt knoflook toevoegen
- champignons schoonmaken en ik hete koekenpan zonder boter bakken tot ze klein en droog zijn.
- champignons in de pan met vlees en ui
- tomatofrito erbij en bouillon blokje erbij
- 20 minuten suderen
Eet smakelijk
maandag 27 februari 2012 om 11:50
Gisteravond toevallig een simpele macaroni gemaakt.
- vezelrijk macaroni Honig
- 2 rode puntpaprika's
- bakje kastanje-champignons
- 1 ui
- 150 gr rundergehakt
- blikje gepelde tomaten
- Italiaanse kruiden
- Bertolli bolognese pastasaus (zak)
- peper & zout
En dan nog geraspte Old Amsterdam eroverheen, heerlijk!
- vezelrijk macaroni Honig
- 2 rode puntpaprika's
- bakje kastanje-champignons
- 1 ui
- 150 gr rundergehakt
- blikje gepelde tomaten
- Italiaanse kruiden
- Bertolli bolognese pastasaus (zak)
- peper & zout
En dan nog geraspte Old Amsterdam eroverheen, heerlijk!
maandag 27 februari 2012 om 14:18
Zakje honig aanmaken met kokend water.
Ellebogen koken.
Ham en kaas (ham uit blik en kaas, zo'n vierkant blok) in dobbelsteentjes snijden.
Met de honigmix mengen met de elleboogjes.
in een ovenschaal en afdekken met een mengsel van geraspte kaas en paneermeel.
Klontjes boter er op.
In de oven tot er een knapperig laagje op zit.
Eten met eventueel ketchup en magi.
Ellebogen koken.
Ham en kaas (ham uit blik en kaas, zo'n vierkant blok) in dobbelsteentjes snijden.
Klontjes boter er op.
Eten met eventueel ketchup en magi.
maandag 27 februari 2012 om 15:22
quote:StabiloBoss schreef op 27 februari 2012 @ 14:18:
Ellebogen koken.
Klontjes boter er op.
Eten met eventueel ketchup en magi.Ja, de ketchup, die is essentieel! En ja, ham uit blik en een blok kaas..... Wat aten we toen toch verfijnd.... Ga dit toch maar weer eens maken. Hmmmm!
Ellebogen koken.
Klontjes boter er op.
Eten met eventueel ketchup en magi.Ja, de ketchup, die is essentieel! En ja, ham uit blik en een blok kaas..... Wat aten we toen toch verfijnd.... Ga dit toch maar weer eens maken. Hmmmm!
maandag 27 februari 2012 om 16:04
quote:StabiloBoss schreef op 27 februari 2012 @ 11:45:
Man, heb op eens toch zin in echte jaren 70 elleboogjes macaroni met honig, Ham, kaas.
Eindelijk een mede-stander! Er zijn namelijk heel veel mensen, ook hier op de Eet-pijlert die heel erg anti-elleboogjes zijn. Terwijl het heeeeerlijk is, vooral met een gesmoord uitje, hamblokjes en kaas. Mjam!
Man, heb op eens toch zin in echte jaren 70 elleboogjes macaroni met honig, Ham, kaas.
Eindelijk een mede-stander! Er zijn namelijk heel veel mensen, ook hier op de Eet-pijlert die heel erg anti-elleboogjes zijn. Terwijl het heeeeerlijk is, vooral met een gesmoord uitje, hamblokjes en kaas. Mjam!
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
maandag 27 februari 2012 om 17:09
quote:giuliettacapuletti schreef op 27 februari 2012 @ 16:07:
Ieuw, ik krijg nu flashbacks naar Macaroni met Smack... ***Ril***
.
Bij ons thuis was het vroeger feest als er Macaroni was.
Bij alle ***ril*** mensen thuis niet?
Vinden die mensen het echt vies, of alleen omdat het niet culinair correct is?
Ieuw, ik krijg nu flashbacks naar Macaroni met Smack... ***Ril***
.
Bij ons thuis was het vroeger feest als er Macaroni was.
Bij alle ***ril*** mensen thuis niet?
Vinden die mensen het echt vies, of alleen omdat het niet culinair correct is?
maandag 27 februari 2012 om 18:19
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 27 februari 2012 @ 10:49:
Het is echt makkelijk om een lekkere bolognese te maken, maar het is vaak even wennen aan de tomatensmaak, die is wat uitbundiger dan bij de tomatensaus uit een pakje.
De knoflook, rode peper en balsamico azijn zorgen er allemaal voor dat de tomatensmaak sterker naar voren komt en je een echt smaakvolle bolognese krijgt. Ik gebruik trouwens vaak chilipeper uit een tube, onder andere verkrijgbaar bij de Lidl.waarom de groenten eerst in een andere pan?
De knoflook, rode peper en balsamico azijn zorgen er allemaal voor dat de tomatensmaak sterker naar voren komt en je een echt smaakvolle bolognese krijgt. Ik gebruik trouwens vaak chilipeper uit een tube, onder andere verkrijgbaar bij de Lidl.waarom de groenten eerst in een andere pan?
dinsdag 28 februari 2012 om 16:23
quote:allis schreef op 27 februari 2012 @ 10:50:
(haha, nu begin ik te twijfelen wat ik nu eigenlijk altijd doe )
Ik laat het meestal een paar uur pruttelen, dus dan wordt de ui meestal vanzelf zacht. Als ik weinig tijd heb doe ik wel vaak eerst de ui erin.
(haha, nu begin ik te twijfelen wat ik nu eigenlijk altijd doe )
Ik laat het meestal een paar uur pruttelen, dus dan wordt de ui meestal vanzelf zacht. Als ik weinig tijd heb doe ik wel vaak eerst de ui erin.
dinsdag 28 februari 2012 om 20:18
Voor een lekker pittige saus kun je ook van die Marokkaanse worstjes gebruiken, merquez. Wel die van de Marokkaan, die van de supermarkt zijn vaak flauw. Uit het velletje schuiven met een vork en i.p.v. gehakt gebruiken. Het is zo goed gekruid met harissa dat er verder weinig bijhoeft op de tomaten, groente etc. na.