Hitte en vakantiebestemming

19-06-2026 15:53 80 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de aanstaande hitte in gedachte lijkt het mij verschrikkelijk om met 40+ graden op vakantie te zijn. Überhaupt maar helemaal op een camping. In een hotel of huisje met airco zou ik die al niet meer uitkomen, maar op een camping kan je echt nergens goed afkoelen.

Zijn er ook mensen die vanwege de steeds warmere zomers hun vakantiebestemming daarop aanpassen?
Die enorme hitte hoeft van mij echt niet, maar zolang ik schaduw en meer of rivier op loopafstand van mijn tent heb om in te zwemmen en af te koelen, is het mij goed. Klein briesje erbij, helemaal goed. Zolang ik maar niet op een betegeld terras om een zwembad heen hoef te liggen, dat is me veel te heet.
Juist lekker om dan op een camping te zijn, kun je gewoon de hele dag in je bikini rondlopen en hoef je je niet aan te kleden.

Ik ga wel al jaren naar de Alpen omdat het dan toch net wat koeler is. Paar jaar terug naar Scandinavie gegaan en dat was ook heerlijk. 23 graden heel de dag, verukkelijk.
Voor mij echt geen zonvakanties meer. Kan niet meer tegen de warmte en voel me minder prettig in bikini.

Gelukkig kan ik buiten de schoolvakanties weg als ik dat zou willen. Nu zou ik wel naar Schotland willen qua temperatuur :P

Campings met veel schaduw en water voor verkoeling zijn best goed te doen. Je leeft veel meer buiten. Al zou ik nu niet voor zuidelijke landen kiezen.
ladadieladieda schreef:
19-06-2026 16:00
Die enorme hitte hoeft van mij echt niet, maar zolang ik schaduw en meer of rivier op loopafstand van mijn tent heb om in te zwemmen en af te koelen, is het mij goed. Klein briesje erbij, helemaal goed. Zolang ik maar niet op een betegeld terras om een zwembad heen hoef te liggen, dat is me veel te heet.
Juist lekker om dan op een camping te zijn, kun je gewoon de hele dag in je bikini rondlopen en hoef je je niet aan te kleden.

Ik ga wel al jaren naar de Alpen omdat het dan toch net wat koeler is. Paar jaar terug naar Scandinavie gegaan en dat was ook heerlijk. 23 graden heel de dag, verukkelijk.
Zit ik met de kinderen nu ook aan te denken, de hoogte in of naar Scandinavië toe.
Ik vind 35 graden in Portugal of Zuid-Frankijk standaard leuker / minder warm aanvoelen dan 35 graden thuis.
Al helemaal als er zwembad of zee in de buurt is. Wat ik thuis niet voor handen heb.

Ik ben dan weer niet gemaakt om een hele dag vast te zitten op een camping.
Ik wil overdag de stad of de streek verkennen. En 's avonds het zwembad inspringen.
Fles water mee en gaan ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ja, is een trend ook, coolcation:

https://www.forbes.com/sites/davidnikel ... -prove-it/
Wissewis schreef:
19-06-2026 16:11
Ik vind 35 graden in Portugal of Zuid-Frankijk standaard leuker / minder warm aanvoelen dan 35 graden thuis.
Al helemaal als er zwembad of zee in de buurt is. Wat ik thuis niet voor handen heb.

Ik ben dan weer niet gemaakt om een hele dag vast te zitten op een camping.
Ik wil overdag de stad of de streek verkennen. En 's avonds het zwembad inspringen.
Fles water mee en gaan ...
Newsflash: ook vanaf een camping kun je steden en streken verkennen. Er is werkelijk niemand die je tegenhoudt.
18,3 km ten NW van Zelhem (hemelsbreed)
Star⁴ schreef:
19-06-2026 16:13

Wij waren 3 jaar geleden in Noorwegen en hebben alleen maar regen gehad. Dat vind ik dan weer het nadeel van Noorwegen. Dat het veel kan regenen. Dan heb ik toch liever 35 graden.
Lady*Voldemort schreef:
19-06-2026 16:14
Newsflash: ook vanaf een camping kun je steden en streken verkennen. Er is werkelijk niemand die je tegenhoudt.
Ze zegt toch niet dat dat niet kan?
Sabine schreef:
19-06-2026 16:15
Wij waren 3 jaar geleden in Noorwegen en hebben alleen maar regen gehad. Dat vind ik dan weer het nadeel van Noorwegen. Dat het veel kan regenen. Dan heb ik toch liever 35 graden.
Ik ook, ga voor nu ook nog steeds naar het zuiden. Zo'n jaar of vijftien geleden in Zweden geweest en daar kreeg ik toen geen zomervakantiegevoel van.
Sabine schreef:
19-06-2026 16:16
Ze zegt toch niet dat dat niet kan?
Ja hoor, dat zegt ze wel. Op een camping zit je vast. Dat schrijft ze echt hoor.
Star⁴ schreef:
19-06-2026 16:17
Ik ook, ga voor nu ook nog steeds naar het zuiden. Zo'n jaar of vijftien geleden in Zweden geweest en daar kreeg ik toen geen zomervakantiegevoel van.
Het zijn prachtige landen en in Zweden hadden wij ooit prachtig weer. Je neemt alleen wel een risico op een vakantie met regen.
Star⁴ schreef:
19-06-2026 16:13

Ik had al zo'n vermoeden dat dit een trend wordt.
Ik zit zelf ook echt niet te wachten op een vakantie waar je van airco afhankelijk bent en het zwembadwater vies warm aanvoelt.

Spanje, Zuid-Frankrijk en midden-Italië vallen in de zomervakantie echt definitief af voor mij. Ik ben als alleenstaande ouder ook echt niets waard met die hoge temperaturen (35+); een uitstapje kan ik dan echt niet aan en dat wil ik mijn kinderen ook niet aandoen.
Sabine schreef:
19-06-2026 16:15
35 is echt de max voor mij. Als ik verhalen hoor van vriendinnen die in de zomer in Spanje en Italië waren ging dat meer over 40 graden..
Ja.
Jaren geleden was ik in september drie weken in Schotland en daar hebben we toen precies drie uur regen gehad, voor de rest alleen maar zon en zelfs een bescheiden hittegolfje met 24 graden. Ik kan me ook van nog langer geleden een gezinsvakantie herinneren in Zuid-Duitsland, die volledig verregende. En in Dordogne hadden we eigenlijk ook altijd wel een paar dagen snertweer met enorme onweersbuien en zo.

Dus ik waag het er altijd maar op. Ik zoek tevoren altijd wel uit of er in het gebied van mijn bestemming ook iets te doen is bij snertweer.
Ik vind de steeds heftiger wordende bosbranden ook naar/eng.
Lady*Voldemort schreef:
19-06-2026 16:26
Jaren geleden was ik in september drie weken in Schotland en daar hebben we toen precies drie uur regen gehad, voor de rest alleen maar zon en zelfs een bescheiden hittegolfje met 24 graden. Ik kan me ook van nog langer geleden een gezinsvakantie herinneren in Zuid-Duitsland, die volledig verregende. En in Dordogne hadden we eigenlijk ook altijd wel een paar dagen snertweer met enorme onweersbuien en zo.

Dus ik waag het er altijd maar op. Ik zoek tevoren altijd wel uit of er in het gebied van mijn bestemming ook iets te doen is bij snertweer.
Snertweer is in de zomervakantie ook niet leuk, maar het gaat me meer om 40+ graden vakanties.
Onweersbuien in de Dordogne hebben wij ook gehad en brachten vaak wat koeler weer.
Ik ga altijd in september, extreme hitte trek ik niet plus ik vind dat voor de honden ook echt zielig.

Ik wil wel zon, 25 tot 30 graden, en daar kies ik dan de bestemming (of route) op uit. Dat betekent iedere 2/3 dagen waar de beste weersomstandigheden zijn, maar ja, soms heb je pech en is het veel warmer en afgelopen jaar de laatste week te vroeg naar het huis gereisd waardoor we de bijna de hele laatste week regen hebben gehad.
Steeds meer mensen gaan nu in de meivakantie op hun verre lange vakantie. Dat hoor ik veel om mij heen. Zeker de mensen die aan schoolvakanties zijn gebonden pakken nu die vakantie en blijven in de zomer in Nederland/ Duitsland/Denemarken.
Het was tijdens de meivakantie ook op het nieuws.

Als ik straks geen schoolgaand kind meer heb ga ik lekker in september.
Wij gaan niet meer naar Zuid-Europa in de zomer, wel in de lente.
Wij gaan het liefst naar Schotland, Ierland of Scandinavie. Doorgaans prima weer en nooit alleen maar regen.
In 2018 toen het overal in Europa zo heet was zaten wij in IJsland.
Alleen vorig jaar een hittegolf in Noorwegen met 30+ graden, gelukkig veel water en zwemmen.
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Jazeker. Ik ga alleen nog in het voor- of najaar naar het zuiden. Vorig jaar in mei naar Toscane geweest. Schitterend met die frisgroene bossen en struiken. En de temperatuur was ook prima. In de zomer gaan we meestal naar Scandinavië. Dit jaar voor het eerst richting het Verenigd Koninkrijk.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Pioen00 schreef:
19-06-2026 16:29
Snertweer is in de zomervakantie ook niet leuk, maar het gaat me meer om 40+ graden vakanties.
Onweersbuien in de Dordogne hebben wij ook gehad en brachten vaak wat koeler weer.
Snap ik hoor. Ik reageerde op iemand die het had over regen. Veertig graden vakanties hoeven voor mij sowieso niet :proud:
Lady*Voldemort schreef:
19-06-2026 16:20
Ja hoor, dat zegt ze wel. Op een camping zit je vast. Dat schrijft ze echt hoor.
Ik lees het als ik wil niet de hele dag op de camping zitten en dus ga ik erop uit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven