Hoe lang moeten we dit vol houden? Gaan we dit redden?

28-11-2011 22:29 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva-dames,

Ik weet het niet meer, ik weet niet hoe ik de komende minuten, uren, dagen, weken, maanden (?), jaren (???) door moet komen. Mijn man is nu officieel een gedetineerde, en ik blijf achter in een huis waarvan ik de huur niet zelf kan betalen, met schulden. De verwachting is dat hij 2 jaar krijgt. Nee hij heeft niemand wat aangedaan, geen slachtoffers gemaakt, maar was wel met de verkeerde spullen op pad.

Hij zit stuk, en houdt zich groot... voor mij

Ik zit stuk, en hou me sterk... voor hem en de kinderen (pubers).

Dit risico heeft hij onderschat... teveel kan ik daar niet over uitwijden, maar het risico van max 3 maanden had hij ingecalculeerd... dit niet.

Hoe ga ik dit doorkomen? Ik zal moeten verhuizen, wellicht de schuldsanering in... ik... de nuchtere Hollandse die altijd overal een oplossing voor wil bedenken, kan niks... helemaal niks!! Ik kan hem elke dag 5 minuutjes spreken door de telefoon, die hij betaalt van geld dat ik op zn speciaal-daarvoor-rekening moet storten. Ik kan dit geen maanden blijven storten...

Ik kan 2 x in de week op bezoek, omdat ik mn werk moet koesteren, 44 uur per week, en lange reistijd heb om bij hem te kunnen komen. IK schrijf hem een brief, elke dag, en probeer hem daarmee te blijven betrekken in ons dagelijks bestaan... hoe lang maakt hij daar realistisch gezien nog deel van uit? Ik ga er voor, ik ga voor hem, hij heeft mij nooit iets misdaan en stond er voor me.. altijd. Hij heeft de verkeerde keuze gemaakt om ons uit de problemen te proberen te helpen... en daar boeten we nu voor. Eigen schuld dikke bult... jazeker... maar dat dit zó erg zou zijn was niet te voorzien, en is niet te bevatten.

Ik weet dat hier een enorm taboe op rust, maar ik vraag me toch sterk af of er nog meer vrouwen zijn in deze situatie (en eigenlijk hoop ik van niet).... dit is té vreselijk!

Edit: op sommige vragen kan, mag en durf ik geen antwoord te geven, dat is geen onwil, dat is zelfbescherming.
Shoegall, wat lief dat je dat geïnformeerd hebt. De rechter heeft dus eigenlijk al een mening gevormd op het moment van de zitting. Dan hoop ik maar dat hij ook gelijk uitspraak doet of in elk geval gelijk de datum bepaalt waarop uitspraak gedaan wordt. De dagen tussen het horen van de eis en de uiteindelijke uitspraak worden het zwaarst denk ik, echt tussen hoop en wanhoop want de eis is natuurlijk het hoogste van het hoogste.

Ik vind het op dit moment moeilijk om man op te blijven peppen, ik verval steeds in hetzelfde: "we redden het wel schatje", "elke dag is er weer eentje dichter bij elkaar", enz enz... en dat nu al 92 dagen lang!

Morgen 'pak' ik een dag voor mezelf, gaan alle ramen in huis open en ga ik alles extra schoon maken om het gevoel er uit te 'poetsen' dat er vreemden in huis zijn geweest.

Wat ik me nog afvraag:

Financieel kom ik zo'n beetje aan het eind van ons Latijn. De afbetalingsregelingen gaan met ingang van 1 april weer lopen. Ik zit nu te denken of ik via de Gemeentelijke Kredietbank een lening zou kunnen krijgen om al die afbetalingen in één keer (en dan hopelijk tegen een relatief lage 'afkoopsom') af te betalen. Kan maatschappelijk werk mij daar bij helpen? Ik heb nog nooit met maatschappelijk werk te maken gehad dus heb geen idee wat ze zouden kunnen betekenen. Een gewone lening is niet haalbaar ivm BKR en faillissement enzo. Ik heb een vast inkomen, manlief heeft uiteraard op dit moment niets.
Nah, Achterblijver, roept u maar. Shoegall als uw forumjuriste buitenlands recht en Anouar als uw forum maatschappelijk werker . Toch handig, niet waar.

Op je vraag: ja, dat kan via het mw. Bij ons wordt er dan meteen een traject integrale schuldverlening opgezet: dan die je een intake voor kredietbank, maatsch. werk en sociale dienst tegelik. Er wordt dan een plan van aanpak gemaakt op grond van het overzicht van je schuldeisers e.d.

Gelijk bellen volgende week. Er is nogal veel vraag naar schuldhulpverlening op het moment, wachtlijsten e.d.
Anouar.. wat een snelle reactie, dankjewel!

Ik heb al wat zitten googlen en ik ga maandag gelijk bellen! Het zou me heel veel rust van binnen geven als het financiele plaatje 'geregeld' is en ik niet meer bang hoef te zijn voor post en telefoon.

Man en ik redden het wel, dat is zeker! De grootste zorgen zijn die financiële
Oh ja, als je in het ergste geval op de wachtlijst moet, vraag dan of ze een brief voor je kunnen maken als bewijs dat je wacht op schuldsanering. Dat houdt evt. schuldeisers e.d. meestal wel even stil.

Als het goed is legt het MW je dat ook allemaal nog wel uit op je intake.

Succes weer meid, hopelijk heb je nu het ergste echt gehad !
Ik ben blij met je informatie Anouar... alleen het idee al dat ik iets kan ondernemen om het financiële wellicht wat rustiger te krijgen geeft me al rust voor dit moment.

Hoop ook dat we het ergste gehad hebben, dat zullen we pas achteraf kunnen zeggen maar ik vertrouw er op. Mocht het niet zo zijn dan zien we dat dan wel weer.... step by step.
Kan er óók nog wel bij, hé meissie.....Mijn schouder is er nog steeds, hoor! Tjemig!!!!!!! Je hebt wél álle ingredienten in huis, om je knap verslagen te voelen, hé?

Maar dat doe je niet! Óók dit gaat weer voorbij!

Ga maandag achter financiele hulp aan. Maak je huis schoon, zoals je al zei. Achterblijver, GEEF NIET OP!! Nóóit opgeven! 1 Min. mag, 5 desnoods, maar niet meer....

Knuffel van mij
Hoop dat je lekker aan de poets bent, het weer is je goed gezind.

Wat een ongelofelijke mazzel dat ze in ieder geval de laptop hebben laten staan!!
Nou ons huisje blinkt weer, heb heel driftig lopen gepoetst, alle ramen open gegooid, harde muziek gedraaid en heel hard mee lopen zingen en huilen.... het is er weer even uit en ons huis voelt weer als dat van ons. Het heeft het gevoel dat er vreemden met hun *&%$^&**$& poten aan onze spullen hebben gezeten toch wel aardig weggenomen.

Ik ga maandag zeker achter financiele hulp aan, in elk geval bellen en informatie vragen. Slachtofferhulp zou me ook nog bellen (hebben ze nog niet gedaan) en die kan ik ook wel vragen voor een doorverwijzing naar Maatschappelijk werk toch?
Dat weet ik niet Achterblijver, vaak zijn dat vrijwilligers en hebben geen bevoegdheid volgens mij.

Lekker een schoon huis.
Hoi achterblijver, voor maatschappelijk werk heb je helemaal geen verwijzing nodig, het is eerstelijns gratis hulp, je kunt zo terecht. Mits geen wachtlijst.

Succes morgen!
Trouwens niet alleen voor financiele hulp maar voor het hele pakket...
Na het lezen van dit topic vraag ik me toch af, achterblijver, voelt zo'n inbraak nu niet een beetje 'dubbel'? Het gevoel dat je onrecht is afgedaan, zaken moeten afhandelen met de politie en slachtofferhulp, terwijl je het nu ook al maanden van de andere kant meemaakt?

Als je niet wil, hoef je er geen antwoord op te geven hoor, maar het schoot door mijn hoofd dat het mij een hele vreemde situatie zou lijken.
Philisophy... het dubbele gevoel had ik alleen toen de politie hier binnen was, omdat ik in het begin bang ben geweest voor huiszoeking. Ze vroegen ook waar mijn man was en ik heb gezegd "die zit in het buitenland", en dan heb ik dus nog niet eens gelogen!

Verder is er geen dubbel gevoel want mijn man heeft geen slachtoffers gemaakt, dus bij slachtofferhulp heb ik geen dubbel gevoel nee.
Een moeilijk verschil tussen "vriend en vijand" niet dan?

Ze hebben idd. 2 petten op, de heren Politie. Sterkte morgen Achterblijver.
Pffff, wat een gehannes en gedoe Achterblijver!

Ben er een poosje niet geweest en nu lees ik dit allemaal..

Ik lees ook positieve dingen! Fijn dat er frummerts zijn die je daadwerkelijk antwoorden en hulp geven! Is toch een beetje minder heftig dan, voel je je denk ik wel gesteund!

Dat ik er niet was, wildeniet zeggen dat ik niet aan je heb gedacht... Laatst was ik op VF maar kon je topic niet vinden... en vandaag toch maar evnegekeken en sjawel, je bent er nog...

Nou wens ik je bij deze veel sterkte, wijsheid en kracht toe voor de komende dagen... en morgen uiteraard bij de gesprekken met Slachtofferhulp ( mja,kut gewoon dat die inbraak erbij kwam ) en bij MW!!!

Diike knuf van mij, ik bewonder je moed, daadkracht en je uithoudingsvermogen ! ( laatste word danig op de proef gesteld.. hulde wijffie, hulde! )
@Achterblijver: slachtofferhulp zijn vaak vrijwilligers die je helpen met het verwerkingsproces. In dit geval betreft dat dus de inbraak. Alleen in het geval de verdachte van de woninginbraak zou worden gepakt zou je wellicht bij een professional van Slachtofferhulp terechtkomen, een rapporteur voor een SSV (al betwijfel ik of je voor een inbraak gebruik kan maken van een slachtofferverklaring).

Slachtofferhulp inzetten voor de inbraak is een goede optie als je daarover wil praten. Ik denk echter zelf dat je misschien meer gebaat bent bij iemand die er helemaal voor je is (en dus ook voor het andere aspect: je man) want dat maakt dat je je nu voelt zoals je voelt. Die inbraak had je zonder die situatie ook wel kunnen handelen al is het nu de welbekende druppel die de emmer doet overlopen...
Dan pak ik gewoon een grotere emmer Shoegall want overlopen is nu geen optie

Morgen moet ik terugbellen naar MW om een afspraak te maken voor een intake, als er een te lange wachttijd is kan ik het nog via mn huisarts proberen zeiden de mensen van Slachtofferhulp. Eerst maar afwachten of ik op korte termijn een afspraak kan maken, wat nog lastig wordt ivm mijn werktijden maar desnoods rij ik heen en weer en offer ik mn pauze(s) er voor op, het moet gewoon gebeuren. Ik moet gewoon kijken of ik op die manier het financiele traject rustig krijg.

FPW wat fijn dat je er weer bent en dat je dit topic weer hebt gevonden! Ik heb heel veel aan alle reacties hier, en voel me ook echt gesteund. Het is zo fijn om te weten dat veel mensen niet oordelen maar meedenken en steunen, zowel hier als IRL
Even algemene reactie over maatsch werk ter info, regionaal kunnen verschillen zijn:

Een huisarts kan niets betekenen bij langere wachtlijst MW als het gaat om integrale schuldhulpverlening. Echt urgent/crisisachtig ben je pas als er ontruiming van de woning dreigt. (iedereen met schulden wacht altijd te lang en wil dan gisteren aan de beurt zijn )

Huiarts kan handig zijn het gaat om het schrijven van een verwijskaart voor een psycholoog of sociaal psychiatrisch verpleegkundige. Dan gaat het dus puur om psycho-sociale hulp bij het verwerken van je situatie nu. (zij doen in principe niets met financiele vragen)

Op die hulp zit echter een eigen bijdrage Ggz van 200 euro sinds 2012, erbij komt nog het restant eigen bijdrage zorgverzekering dat je nog open hebt staan dit jaar ( max 220 euro) en eerst zelf moet betalen, kortom: voor jou nu waarschijnlijk onbetaalbaar.

Dus nogmaals: intake mw zo snel mogelijk. Zorg dat je op die intake alle belangrijke documenten al zoveel mogelijk bij je hebt. Maak zelf al een overzicht van schulden, inkomen, vaste lasten e.d. Hoe meer voorwerk je zelf al doet, hoe beter.

Succes!
quote:achterblijver schreef op 27 februari 2012 @ 19:59:

Het is zo fijn om te weten dat veel mensen niet oordelen maar meedenken en steunen, zowel hier als IRL Tuurlijk achterblijver: een ieder doet wel eens iets stoms om hem moverende redenen. Dat is stom en verwijtbaar, maar maakt hem nog geen minder mens en jou al helemaal niet...en bovendien ben je daar ook helemaal niet meegeholpen! Kop op!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Achterblijver, Shoegall zei het al,ik benadruk maar even:

Oordelen of veroordelen hebbie niets aan. Gebeurd is gebeurd. Klaar. Nou is het zaak dat de trein blijft rollen. En ook al is het alleen maar luisteren van onze kant, raad en advies hier en daar, een mens heeft net nodig, zich gesteund weten in de nasleep van.

Het is toch mooi als je wat voor elkaar mag betekenen,liefde en warmte mag geven of ontvangen?

Het is allemaal al erg genoeg,voor jou... maar ook in deze wereld...

Het is allemaal al erg genoeg dat men letterlijk of figuurlijk naar het leven staat...

Blijf aan je denken en in gedachten steunen!
Shoegall help!!!

Man heeft gisteren de papieren gekregen voor het voorkomen voor de correctionele, nu spreekt het O.M. ineens over een verdubbeling van de aantallen van het strafbare 'materiaal'. Kan dat zomaar? Het onderzoek was immers al afgerond waardoor hij van de raadkamer naar de correctionele is verwezen. Bij wie ligt dan de bewijslast want dit is volledig uit de lucht gegrepen maar maakt de zaak ineens wel veel heftiger.

Up, up, Shoegall in da house??

Verdorie achterblijver, wat nu weer? Adem in, adem uit.....

*stuurt schietgebed naar hogere machten voor het geval dat*
Allemachtig

Zijn jullie wel tevreden over de advocaat, heb je vertrouwen in hem?
Ja, heb gisteren met manlief gehad over de advocaat en we zijn het er wel over eens dat nu switchen geen goed plan is. Hij voert alles aan wat hij aan moet voeren, ook de verdubbeling van het aantal gaat hij weer 'ten gronde verdedigen'. We denken dat een andere advocaat niet meer kan doen dan hij al doet, het gaat er om wat de rechter er van vindt en in hoeverre hij het O.M. serieus neemt bij deze onverwachte verdubbeling.

Vandaag is het precies de 100ste dag dat hij daar is, en feitelijk weten we nog steeds niks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven