Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
hoi hoi

hoe is het met iedereen?

ik moet binnenkort weer afspraak maken controle

ben erg benieuwd wat het nu is weer pap2 of lager hoger best spanend

mocht het wel weer hoge pap zijn en cinn ben ik er ook klaar mee

maar goed maar van het positieve uitgaan!!!!

groetjes middje
Dalandra bedankt voor je reactie , heeft me idd wel wat gerust gesteld .

Vandaag lis ondergaan is me 100% meegevallen ,alleen nu wat last van me buik en licht in me hoofd , maar dat komt misschien ook wel door de spanning .

28 nov moet ik heen voor de uitslag , dus nog ff spannend .

Voor iedereen die ook in dit proces zit sterkte
Dag allemaal,

Ik had gister ook een lisexcisie en was de dag van tevoren toch wel een beetje geschrokken van de verhalen hier, nav de info van het ziekenhuis had ik ingeschat dat het een ingreep van niks was en ik de rest van de week gewoon normaal zou functioneren (heb het wel in een week gepland die qua fysieke inspanningen rustig is gelukkig) maar dat lijkt dus niet voor iedereen te gelden..

Maar het valt tot nu toe allemaal erg mee! Ingreep ging goed (wel 2 keer een schok gehad van het apparaat, dat voelt heftig maar is meteen weer weg) verdoven viel ook mee, eigenlijk was het pijnlijkst het verwijderen van mijn spiraaltje (raadde de arts aan omdat hij de touwtjes niet kon ontwijken bij het snijden en er dan waarschijnlijk weer een operatietje nodig zou zijn om de spiraal weg te halen over 2 jaar). Eigenlijk geen napijn gehad, alleen gisteravond in bed voelde ik iets, maar pijn is het niet te noemen, en vandaag voel ik me ook prima.

Dit dus ter geruststelling van mensen die nog moeten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag. Ik ben 30 en heb met mijn eerste bevolkingsonderzoek te horen gekregen dat ik een pap3a had. Toen naar de gyneacoloog doorverwezen en daar werd tijdens een colposcopie gelijk een biopsie gedaan. Hier kwam weer een Cin II uitslag uit. Nu moet ik in januari dus een lisexcisie ondergaan. En daar vraag ik me af hoe zijn jullie ervaring van erna? Kon je direct alles weer doen/werken of moet je rekening houden met tillen fietsen en vrij nemen van je werk?
@anno81: Ik heb in november vorig jaar een lis ondergaan en ben de volgende dag gewoon weer gaan werken. Je merkt zelf wel wanneer iets te veel is, mocht alleen de eerste week/weken niet fietsen. Ook met sex moest ik wachten tot na de eerste controle, een maand later. Is me verder allemaal reuze meegevallen...sterkte en voor vragen ben je op de juiste site!!! Ik heb ook veel steun etc, gekregen van alle meiden hier!

Fijn weekend allemaal, Dalandra
Hallo,

Hoe is het met iedereen? Ik moet over twee maanden weer voor een controle uitstrijkje na mijn lis 5 maanden geleden. Toch zat ik weer wat op internet te kijken. En vroeg me af blijft zo een hpv virus nou doorgaan of stopt het soms ook met foute cellen maken? Ik merk dat ik niet meer snap hoe mijn lichaam het op gaat ruimen.
Hee Yael, met mij gaat het prima...ik hoef pas in september op controle Ik weet niet precies hoe dat met het hpv virus zit, misschien dat een van de andere dames dit wel weet? Groetjes, Dalandra.
Hoi meiden,

Ik zag dit topic weer voorbij komen en ik vroeg me af hoe het met iedereen gaat? Zo te lezen gaat het met Dalandra goed, fijn!

Ik weet niet of Lentelove hier nog meeleest, maar zij had in januari controle... Lentelove, als je dit leest, heb je de uitslag al? Zo ja, was het allemaal goed?

Ik hoef pas in augustus terug. Had vorige week wel wat bloedverlies terwijl ik niet ongesteld hoefde te worden. Natuurlijk meteen wat ongerust maar ik probeer het nu van me af te zetten. Het kan altijd wel een keer voorkomen. Mocht het zo zijn dat het vaker voorvalt, dan kan ik altijd nog bellen om de afspraak te vervroegen. Verder ben ik er weinig meer mee bezig. De laatste twee controles waren gewoon supergoed, dus ook weinig reden me zorgen te maken...en heb daarnaast ook andere dingen aan mijn hoofd: dit jaar ga ik namelijk trouwen!

Ik hoop dat het met jullie ook allemaal goed gaat!! Het blijft toch altijd spannend weer....
@Liesje: Super leuk dat je gaat trouwen! Veel plezier met alle voorbereidingen...lekker dat je nu wat anders aan je hoofd hebt. Met mij gaat het inderdaad super, nergens last van en een controle die goed was, dus wat wil je nog meer :-) Het zal in september wel weer ff spannend zijn, maar ook al mocht er dan iets geks uitkomen, dan is het een fijn idee te weten dat je er op tijd bij bent, toch? Ik kom hier ook niet veel meer en dat geldt voor een heleboel meiden denk ik, is zo te zien de laatste tijd weinig gepost. Alle goeds voor de toekomst en laat nog eens wat van je horen, dat doe ik ook

Liefs, Dalandra
Hey Dalandra!

Goed te horen dat het zo goed met je gaat!! In september zal het inderdaad wel weer spannend zijn. Dat blijft toch denk ik, die angst dat het weer mis zou kunnen zijn... Niet dat het helpt om bang te zijn natuurlijk! Maar wel logisch dat je die angst voelt...

Voor jou ook natuurlijk alle goeds in de toekomst!! Veel geluk en gezondheid gewenst! Ik zal hier zeker nog wel eens gaan lezen en dan laat ik ook een reactie achter.

Liefs,

Liesje
-
Hoi allemaal,

Ik haal dit topic even omhoog met een vraag.

Ik heb eind december een lisexcisie ondergaan. Alles is in principe goed gegaan. Alleen heb ik sindsdien pijn tijdens en na het vrijen. Gisteren gemeenschap gehad en sindsdien een zeurderig menstruatiepijn-achtig gevoel. Tot nu toe was het maar een beetje, maar deze keer is het toch wel pijnlijk.

Herkent iemand dit? Zal ik contact opnemen met de gyn, of is dit normaal?
@noodles: ik zou contact opnemen met de gyn. Hij/zij kan je precies vertellen of dit een van de nawerkingen kan zijn of niet! Jij weet dan waar je aan toe bent en dat is qua stress wel zo prettig lijkt me. Ik had na mijn lis gelukkig helemaal geen last van enigerlei klachten, maar indien dit wel zo was geweest had ik voor mijn eigen gemoedsrust ook contact opgenomen met mijn gyn! Sterkte, en laat nog ff weten hoe of wat!

Groetjes, Dalandra
Dank voor je reactie dalandra.

Morgen toch maar even bellen...
En weer up...

Pfff jeet je meiden, wat een gedoe met al die uitstrijkjes, lissen en conisaties.. Hier dan even mijn verhaal, in het kort. Moet het even kwijt...

Heb anderhalf jaar geleden mijn eerste uitstrijkje gehad, ik werd 30.. Dat was een Pap 3b, en HPV 16 Schrikken!

Daarna een colposcopie gehad, bleek Cin III. Ben daarna gelaserd. het uitstrijkje na het laseren was een Pap 1. :-) En HPV negatief.

Dus na zes maand weer controle uitstrijkej, en dat was weer een Pap3b HPV 16. Dus weer een colposcopie, maar gek genoeg kon de gynaecoloog tijdens de colposcopie geen afwijkend weefsel vinden, dus geen biopt afgenomen. Verkeerd beoordeeld uitstrijkje? Maand later weer een nieuw uitstrijkje laten afnemen, waarvan ik gister de uitlsag heb gekrgeen. Pap4 en HPV16. Kut kut kut. Ik baal...

Nu moet ik een lisexcisie. Ben dus binnen 9 maand weer van Pap1 negatief naar PAP 4 HPV 16 gegaan. Moet over drie weken een lis.

Nu is mijn vraag, gezien mijn ervaring met de colposcopieen en de laserbehandeling wil i kde lis graag onder algehele narcose laten plaatsvinden. Dit wil mijn ziekenhuis liever niet. Protocollen.. Terwijl ik weet dat ziekenhuizen hier in de omgeving aan patienten de keus geven, welk soort verdoving ze willen. Wat voor verdoving hebben jullie gehad, en mochten jullie kiezen?

Thanx alvast voor het lezen en heel veel sterkte voor iedereen!

X!
Just like Alan Garner
Hallo dan...

heb even niet meegelezen, maar wel weer een afspraak gemaakt voor een controle. Lief dat je nog aan me denkt Liesje, ik dacht ook aan jou, hoe is het daar? En Middje, en Yaell? Ik zal zo eens bijlezen.

Mijn verhaal: even heel erg prive in de shit geraakt; ben in een scheiding terechtgekomen (mijn man heeft een ander schatje). Had dus even de handen vol aan mezelf en klim langzaam weer uit het dal. Afspraak met de gyn staat dus op 22 maart, maar maak me er eigenlijk niet zo druk om. Even wat anders aan mijn kop nu.

Maar nogmaals Liesje, ontzettend lief dat je aan me denkt nog. Geeft me echt een goed gevoel, al ken ik je helemaal niet...

Hoe is het met niet-roken?

Ik ben nu sinds 3 weken weer gestopt, na 2.5 maand gerookt te hebben...
Klady ik heb geen ervaring, nog geen 30, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen!
He Liesje,

Gaaf nieuws dat je gaat trouwen!

Klinkt misschien raar na onderstaande om je dat toe te wensen, maar ik wil jullie echt heel veel geluk wensen!
quote:pyridine schreef op 28 februari 2012 @ 19:19:

Klady ik heb geen ervaring, nog geen 30, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen!Thanx! Het wachten vind ik het ergste...
Just like Alan Garner
quote:Lentelove schreef op 28 februari 2012 @ 18:08:

Hallo dan...

heb even niet meegelezen, maar wel weer een afspraak gemaakt voor een controle. Lief dat je nog aan me denkt Liesje, ik dacht ook aan jou, hoe is het daar? En Middje, en Yaell? Ik zal zo eens bijlezen.

Mijn verhaal: even heel erg prive in de shit geraakt; ben in een scheiding terechtgekomen (mijn man heeft een ander schatje). Had dus even de handen vol aan mezelf en klim langzaam weer uit het dal. Afspraak met de gyn staat dus op 22 maart, maar maak me er eigenlijk niet zo druk om. Even wat anders aan mijn kop nu.

Maar nogmaals Liesje, ontzettend lief dat je aan me denkt nog. Geeft me echt een goed gevoel, al ken ik je helemaal niet...

Hoe is het met niet-roken?

Ik ben nu sinds 3 weken weer gestopt, na 2.5 maand gerookt te hebben...Jeetje Lentelove... Heftig hoor. Snap dat je hoofd even naar andere zaken staat op dit moment... In ieder geval veel succes 22 maart bij de gyn..
Just like Alan Garner
Ik heb ook een lys ondergaan na een pap3a/CIN II. Ik wist helemaal niet dat baarmoederhalskanker en alle voorstadia enkel en alleen kan komen door het HPV virus? Maar ik hoorde ook dat je cellen onrustig kunnen zijn als je een nieuwe partner hebt, vaak komt het daarna toch wel weer in orde. Ik ben wat huiverig voor een nieuwe partner, mede ook omdat mijn ex veelvuldig vreemd ging en mij zelfs opzadelde met een Chlamydia. Het is overigens ook bekend dat het HPV meer kans heeft te ontstaan na of tijdens een soa. Eind deze maand krijg ik weer een bhk-onderzoek. Hoop ook weer op een pap1.
hoi allen,

Merken jullie ook een verandering in jullie menstruatie patroon sinds de lis?

Ik hebe r net een topic ver geopend, hier op dezelfde pijler.

Gelukkig is de pijn tijdens het vrijen weer verdwenen
quote:noodles schreef op 29 februari 2012 @ 11:28:

hoi allen,

Merken jullie ook een verandering in jullie menstruatie patroon sinds de lis?

Ik hebe r net een topic ver geopend, hier op dezelfde pijler.

Gelukkig is de pijn tijdens het vrijen weer verdwenen

Kan je hier helaas geen antwoord op geven, ben net klaar met vijf jaar hormoontherapie, tgv borstkanker, en ben nu in spanning aan het wachten op mijn eerste menstruatie.. Als ik niet blijvend in de overgang ben gekomen.

Haha dat ik mij ooit nog eens zou verheugen op een menstruatie.... Wel fijn dat de pijn bij het vrijen verdwenen is! Zie ik ook wel een beetje tegenop namelijk, had ik na de laserbahandeling ook wel even flink last van..
Just like Alan Garner
@ Klady: zo dat is niet niks wat jij hebt doorstaan

Inderdaad heel gek hè, dat je je zo kunt verheugen op je menstruatie. (al heb ik dat vaker, want ik ben nog altijd bang om weer ongepland zwanger te worden. Het is me al eens overkomen, en dus ben ik vaak in spanning)..

Ik hoop dat de pijn tijdens het vrijen meevalt.
@Klady: ik heb anderhalf jaar geleden een lis gehad en was plaatselijk verdoofd en dat is prima bevallen...zijn een paar prikjes die je natuurlijk wel voelt, maar daarna nergens last meer van gehad. Gelukkig tot nu toe alleen maar goede controleuitslagen gehad, maar blijft toch iedere keer spannend! Succes met je keuze en sterkte!

@Noodle: had je je gyn nog gebeld?

@Lentelove: mannen zijn zwijnen! ik kom de laatste tijd ook niet meer zo vaak "langs", maar wens je alle goeds toe!

Liefs, Dalandra

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven