Verhuizen in schooljaar
dinsdag 28 februari 2012 om 22:48
Hier nog geen ervaring met verhuizing met schoolgaande kinderen. Wij gaan volgend jaar in de zomervankantie verhuizen naar een andere woonplaats. Kinderen zijn dan 9, 6 en 2.
Ben benieuwd hoe het zal gaan. We kiezen er zowiezo voor om ze in het nwe schooljaar te laten instromen. Dan begint de hele klas met een nieuw jaar, lijkt me toch makkelijker.
Ben benieuwd hoe het zal gaan. We kiezen er zowiezo voor om ze in het nwe schooljaar te laten instromen. Dan begint de hele klas met een nieuw jaar, lijkt me toch makkelijker.
dinsdag 28 februari 2012 om 22:50
Ik zou zeggen: nieuwe start na de zomervakantie. Wellicht zitten er dan ook wat nieuwe kindjes in zijn nieuwe klas, en de hele klas maakt dan een nieuwe start.
Mei / juni zijn rommelige maanden in het onderwijs (eindfeestjes, vrije dagen, veel verjaardagen die nog even snel gevierd moeten worden voor de vakantie, overgang van klasgenootjes naar groep 3) en het is dan geen fijne tijd om te wennen aan een nieuwe groep denk ik.
Overigens geen ervaring hiermee als moeder, maar wel als leerkracht.
Mei / juni zijn rommelige maanden in het onderwijs (eindfeestjes, vrije dagen, veel verjaardagen die nog even snel gevierd moeten worden voor de vakantie, overgang van klasgenootjes naar groep 3) en het is dan geen fijne tijd om te wennen aan een nieuwe groep denk ik.
Overigens geen ervaring hiermee als moeder, maar wel als leerkracht.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
dinsdag 28 februari 2012 om 22:56
Vroeger zijn wij als gezin verhuisd toen ik 6 was en mijn zus 4, het was ergens in december denk ik, aangezien ik de eerste maanden van de 1e klas (nu groep 3) nog in mijn oude woonplaats heb meegemaakt.
Het was gewoon zo. Ik weet nog dat ik al binnen een maand "verkering" had in onze nieuwe woonplaats. Mijn ouders hebben er volgens mij ook helemaal niet zo zwaar aan getild, kan me iig niet herinneren dat ik me druk maakte om wat mijn ouders ervan vonden of waarom de verhuizing plaats vond. Het was gewoon zo.
Mijn moeder was juf, een heel betrokken juf, dus zij zal eea vast op heel pedagogisch verantwoorde manier hebben begeleid. Misschien vandaar dat zus en ik er niets aan hebben overgehouden.
Het was gewoon zo. Ik weet nog dat ik al binnen een maand "verkering" had in onze nieuwe woonplaats. Mijn ouders hebben er volgens mij ook helemaal niet zo zwaar aan getild, kan me iig niet herinneren dat ik me druk maakte om wat mijn ouders ervan vonden of waarom de verhuizing plaats vond. Het was gewoon zo.
Mijn moeder was juf, een heel betrokken juf, dus zij zal eea vast op heel pedagogisch verantwoorde manier hebben begeleid. Misschien vandaar dat zus en ik er niets aan hebben overgehouden.
dinsdag 28 februari 2012 om 23:59
Ik ben verhuisd toen ik 5 was, zat al in groep 2 toen. Maar kan me niet anders herinneren dan dat ik op die (nieuwe) school zat!
Mijn ouders hebben er ook nooit echt een punt van gemaakt (voor zover ik me kan herinneren)...
Zou er dus niet teveel aandacht aan besteden, natuurlijk wel gewoon over kunnen praten als je kind hier behoefte aan heeft. Maar vaak maken ouders de hele situatie moeilijker dan dat het kind daadwerkelijk ondervindt!
Mijn ouders hebben er ook nooit echt een punt van gemaakt (voor zover ik me kan herinneren)...
Zou er dus niet teveel aandacht aan besteden, natuurlijk wel gewoon over kunnen praten als je kind hier behoefte aan heeft. Maar vaak maken ouders de hele situatie moeilijker dan dat het kind daadwerkelijk ondervindt!
woensdag 29 februari 2012 om 07:50
Hier zijn de kinderen 7 jaar geleden verhuisd in de meivakantie en dus na de mei vakantie op de nieuwe school terecht gekomen. De een na jongste is van juni en kon in juni in groep 1 beginnen. De andere kinderen zaten in resp. groep 6,5,4 en 1. De hele verhuizing en de overgang naar de school heeft geen enkele probleem opgeleverd.
Het was in de zomervakantie wel een voordeel dat er geen spanning was voor een nieuwe school.
We hebben wel even een druk rooster gehad in die zin dat de kinderen op zowel feestjes van de oude school als feestjes van de nieuwe school uitgenodigd werden. En er de eerste maanden nog veel logeerpartijen met oude vriendjes waren.
Basisschool kinderen vinden een nieuw kindje in de klas in het algemeen heel interessant. Ze hadden dus al vanaf dag 1 over en weer speelafspraken.
Ik denk dat je er vooral zelf niet een te groot punt van moet maken.
Het was in de zomervakantie wel een voordeel dat er geen spanning was voor een nieuwe school.
We hebben wel even een druk rooster gehad in die zin dat de kinderen op zowel feestjes van de oude school als feestjes van de nieuwe school uitgenodigd werden. En er de eerste maanden nog veel logeerpartijen met oude vriendjes waren.
Basisschool kinderen vinden een nieuw kindje in de klas in het algemeen heel interessant. Ze hadden dus al vanaf dag 1 over en weer speelafspraken.
Ik denk dat je er vooral zelf niet een te groot punt van moet maken.
woensdag 29 februari 2012 om 08:28
woensdag 29 februari 2012 om 15:54
Ik ben 2 x midden in het schooljaar verhuisd (winter) op 6 en 10 jarige leeftijd. De eerste keer vond ik alleen maar leuk want het was een superleuke school, leuk dorp, alles leuk en ik was te jong om bewust iets "achter te laten". Tweede keer vond ik afschuwelijk want het was een kutschool. kutdorp en ik ervaarde het als ruw weggerukt worden uit mijn vertrouwde omgeving. Beste vriendinnetjes die ik moest gaan missen etc.
Het hangt dus erg van de leeftijd af en of het nieuwe leuker is dan het oude. Midden in het schooljaar vond ik zelf heel, heel vervelend. Het was abrupt en voelde niet afgemaakt. Liever na de zomer doen en dan in de zomer misschien een sportkamp, scouting, tennisles oid in het nieuwe dorp om vast wat kindjes te leren kennen.
Het hangt dus erg van de leeftijd af en of het nieuwe leuker is dan het oude. Midden in het schooljaar vond ik zelf heel, heel vervelend. Het was abrupt en voelde niet afgemaakt. Liever na de zomer doen en dan in de zomer misschien een sportkamp, scouting, tennisles oid in het nieuwe dorp om vast wat kindjes te leren kennen.
woensdag 29 februari 2012 om 17:29