traktaties bso's

29-02-2012 10:57 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al een jaar op een bso. Nu zien wij dat er vaak chips en voorverpakt snoepgoed getrakteerd wordt. Dit is zeker met het oog op dat kinderen steeds vaker te dik worden niet erg gezond.

Ik ben benieuwd hoe ouders tegen gezonde traktaties aankijken. En wat vind je van ongezonde traktaties die dan wel weer door het kind zelf gemaakt zijn? (denk bijvoorbeeld aan cakejes)

En ik ben benieuwd wat de regels zijn de op bso's van andere kinderen/ pedagogisch medewerkers
quote:superstar_2 schreef op 29 februari 2012 @ 11:21:

[...]

En trakteren alle kinderen op snoep dan?

En dan nog neem je zelf ook nooit iets ongezonds?

Sla jij alle ongezonde traktaties op bijvoorbeeld je werk en verjaardagen ook over en vraag je om een mandarijn of een peer?

Zolang ze thuis gewoon hun groente en fruit eten hoe erg is een traktatie dan?Ga jij nou eens terug je bed in en stap er met je andere been weer uit. Kan je daarna eens opzoeken hoeveel kinderen in Nederland te dik zijn.
.
Huh moet je trakteren op de BSO dan? Ik ben een hele ontaarde moeder, want dat doen we hier niet. Ik blijf niet bezig, zeg. Op school trakteert oudste wel op iets snoeperigs, maar geen grote dingen. Laatste keer een dropveterketting met winegumsleutel, de keer daarvoor een hengel van soepstengel, dropveter en snoepvisje eraan. Ik ben niet zo creatief, vrees ik en hij heeft zelf een hekel aan fruit etc dus ik ga hem echt niet laten trakteren op iets dat hij zelf niet eens lekker vindt.
..
Danoontjes, of van die kwark-staafjes doen het ook altijd goed als traktatie.

Maar op de basisschool zie ik vaak iets ongezonds langskomen. Er wordt op gehamerd dat traktaties gezond moeten zijn, maar als een kind met een bak lolly's op school komt, ga ik niet zeggen: 'Nee, dat is niet gezond, neem maar weer mee naar huis.'

Het wrange is dat vaak bij feestjes vanuit school (juffenverjaardag, schoolfeestjes) wel getrakteerd wordt op chips of cakejes. Alsof het dan ineens niet meer uitmaakt!

Vorig jaar, bij mijn verjaardag, had ik bakjes met blokjes kaas, worst, fruit, wortel, komkommer en tomaat en saté-prikkers. Mochten de kinderen zelf een spiesje prikken. Groot succes!
BSO dus. Hier nemen de kinderen een pak speculaasjes oid mee en klaar.
Gezond trakteren, daar ben ik helemaal voor, echt.

Maar....ik heb twee kinderen die kort na elkaar jarig zijn. Ze trakteren dan niet alleen op school maar ook op de BSO. Dat komt er dus op neer dat ik in nog geen week tijd 4 traktaties voor groepen van ca. 30 kinderen moet hebben, tel even mee: 4 x 30= 120. Gezonde traktaties zijn een stuk bewerkelijker dan ongezonde. Ik ben er niet op uit om kinderen ongezond te krijgen hoor maar ik zie gewoon niet hoe ik dat allemaal op tijd en vers klaar moet krijgen.

In die week moet ik ook nog kinderfeestjes draaien, familiefeest houden, extra boodschappen en taarten naar binnen slepen, ballonnen en cadeau's en weet ik nog wat meer.

En o ja, ook nog werken en huishouden. Me druk maken over gezond zit er voor mij dan even niet meer in.

Trouwens: bij ons op school zijn het steevast de ouders die elke dag koeken meegeven ipv fruit die dan met een traktatie ineens met 'gezond' aan komen zetten, nogal krom.
Ik snap de heisa om traktaties nooit zo. Ik ben eind 20 en toen ik op de basisschool zat, werd er bijna altijd getrakteerd op zakjes chips of zakjes snoep. En wij trakteerden ook op de sportclub. Als je van huis uit meekrijgt wat gezond en verantwoord eten is, dan maken die dertig zakjes chips per jaar echt niet dat je overgewicht krijgt.
Ik vind een rol koekjes meegeven op de BSO, als variatie op het normale maria-biscuitje wel een goed idee. Geen gezeul met 30 appels en een speculaasje ipv biscuitje is toch lekkerder dan gewoonlijk, maar niet zo ongezond en veel als een snoepzakje.

Ik heb tot nu toe voor het kdv altijd cakejes gebakken voor dochters' verjaardag. Dat mag, van onze macro-biotische directrice. Ik bak ze met rietsuiker en vers gekarnde roomboter van de boerderij en bloem van de molen hier verderop. Daar kon ze zich in vinden toen ze me een keer heel vinnig aansprak over de tractatie.
quote:astrape schreef op 29 februari 2012 @ 12:15:

Ik snap de heisa om traktaties nooit zo. Ik ben eind 20 en toen ik op de basisschool zat, werd er bijna altijd getrakteerd op zakjes chips of zakjes snoep. En wij trakteerden ook op de sportclub. Als je van huis uit meekrijgt wat gezond en verantwoord eten is, dan maken die dertig zakjes chips per jaar echt niet dat je overgewicht krijgt.

Dat ben ik met je eens. Maar ik vind ook, dat met de huidige dikke kindertjes epidimie, wij wel met zijn allen daar beter over na moeten denken en onze verantwoordelijkheid moeten nemen.

Ik denk dat ik vanaf nu de zelfgebakken cakejes ga vervangen voor een mooie mandarijn, een groentspiesje,of zelfgebakken popcorn met een beetje honing van de imker.
Zoon gaat nog niet naar school (2,5) maar ik peins er niet over om ook nog eens op de BSO te gaan trakteren. Ik blijf niet bezig.

Los daarvan vind ik dat je trakteert op iets lekkers. Zoon krijgt per dag een snoepje of koekje en als hij op de BSO een traktatie krijgt hij thuis geen snoep meer, simpel. Wat mij betreft mag hij tzt op school dus gewoon iets lekkers trakteren. Als ik jarig ben deel ik ook geen appels uit. Fruit is iets gewoons dat je elke dag al eet omdat het gezond is en is wat mij betreft geen traktatie.

Overigens zijn van die spiesjes met zweterige blokjes kaas en uitgedroogde ananas helemaal niet zo gezond als door sommige mensen wordt gedacht.
quote:Waxine schreef op 29 februari 2012 @ 11:43:

[...]

Ga jij nou eens terug je bed in en stap er met je andere been weer uit. Kan je daarna eens opzoeken hoeveel kinderen in Nederland te dik zijn.

Er zijn veel kinderen te dik en dat komt toch voornamelijk door wat ze thuis te eten en te snoepen krijgen..

Ga jij dat nou maar eens opzoeken.!
Ik ben erg voor gezond trakteren maar... Ze zijn maar 1x per jaar jarig en dan is snoep wel lekker.

De pest is dat alle kinderen ook jarig zijn en het dan wel snel te veel is.

Een spekkie vind ik geen probleem maar hele zakken die je steeds vaker ziet vind ik echt idioot!

Kinderen zijn volgens mij net zo blij met een worstje, komkommer en kaas in een egel.

Het is ook wat jij je kind verder thuis aan snoep geeft wat ze te dik maakt!
Maar kaas en worst zijn absoluut niet zoveel gezonder dat is echt een misverstand..

Veel zout en vet..
Kaas hoeft niet volvet te zijn. Mijn kaasboer verkoopt heerlijke 30+ met tuinkruiden en paprika.
kaas
Mijn zoon trakteerde laatst bij de BSO op ontbijtkoekreepjes, voorverpakt.
Ozo.
quote:astrape schreef op 29 februari 2012 @ 12:15:

Dat denk ik dus ook. Kijk eens op het schoolplein/in de klas wat kinderen van huis meekrijgen als tussendoortje. Juist de (iets) te dikke kinderen hebben altíjd het verkeerde mee. En eten dan dat op én nog de traktatie. Mijn kinderen brengen vaak uit zichzelf hun eigen bescheiden tussendoortje mee terug als ze een uitbundige traktatie hadden. Regelmatig eten ze ook beide op maar dat kan dan echt geen kwaad. Ze krijgen mee: 2 biscuitjes in trommeltje in alle soorten en maten.

Juist de koeken die op de reclame als 'gezond' worden aangeprezen zijn dat niet. Die biscuits met melkvulling bijvoorbeeld bevatten te veel suikers en vetten. Afkomstig uit melk, maarja het blijft vet en zoet. En dan zijn ze nog verpakt per twee ook terwijl één voor de meeste kinderen al meer dan genoeg is.
Ik vind eerlijk gezegd het (over)gewicht van kinderen vooral een zaak van de ouders. Niet die van mij.

Ik heb er 5 die geen overgewicht hebben (aantal daarvan zelfs eerder ondergewicht). En ik let wel op gezonde voeding maar laat ze geen worteltjes trakteren omdat er toevallig een paar kinderen met overgewicht bij ze in de klas/op het bso zitten.

Kinderen willen iets lekkers trakteren en als traktatie krijgen. Als alle ouders thuis nou gewoon zorgen voor een goede balans tussen gezonde voeding en beweging dan moet een keer een minder gezonde traktatie ook kunnen, vind ik. Als dat thuis niet gebeurt, heel erg jammer voor het kind (en in mijn ogen misdadig als het kind er obesitas door krijgt, maar dat is een hele andere discussie). Maar daar kan ik verder weinig mee.
Op zich geef ik je gelijk Leentje.

Ik denk alleen dat, nu er tegenwoordig ook van scholen en opvang bewustzijn omtrent voeding wordt verwacht, je daar als ouder in mee moet gaan.

Je kunt niet als leerkracht 's ochtends een verhaaltje afdraaien over het belang van minder snoepen en gezonde snacks en dan 's middags Pietje laten trakteren op zakken chips of slagroomtaart.

Aanvulling: en gezonde voeding is altijd belangrijk. Ook slanke mensen kunnen hart- en vaatziekten krijgen als ze te vet en/of zout eten.

Mijn dochter heeft ondergewicht, maar die prop ik niet vol vette zooi zodat ze maar aankomt.
Ik vind het belangrijk mijn kinderen te leren dat je alles kunt eten en drinken als je maar maat weet te houden met die dingen die minder gezond zijn. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen. Zou een hoop overgewicht schelen. Maar om dat nou mijn probleem te laten maken. Nee, dus. Daar pas ik voor.
quote:leentjedb schreef op 29 februari 2012 @ 14:29:

Ik vind het belangrijk mijn kinderen te leren dat je alles kunt eten en drinken als je maar maat weet te houden met die dingen die minder gezond zijn. Dat laatste zouden meer mensen moeten doen. Zou een hoop overgewicht schelen. Maar om dat nou mijn probleem te laten maken. Nee, dus. Daar pas ik voor.Het probleem bij veel mensen is dat ze niet de juiste maat weten. Ik hoorde ooit een moeder zeggen dat haar kinderen weinig snoepten. Ja, dus weinig keren snoepten maar wat ze op dat moment kregen! Die moeder brak een 200 grams chocolade reep in drieën en dat werd direct opgegeten. Wij nemen altijd een 75 grams reep met zijn vijven. Haar kinderen waren ook net iets steviger dan de mijne. Haar 'maat' was dus anders dan de mijne.
Ik denk dat die maat zou moeten zijn "de hoeveelheid die je kunt eten en snoepen zonder er overgewicht van te krijgen". Waarbij uiteraard de nadruk op de 3 gezonde maaltijden per dag en gezonde tussendoortjes ligt en minder bij het snoepen. Maar die is dus voor iedereen verschillend.

Als ik mezelf neem, ik eet als een bouwvakker met een lintworm kolonie en mijn kinderen vallen dagelijks aan op het avondeten als een stelletje hongerige hyena's. Ik en een aantal van mijn kinderen zijn heel erg slank en neigen tot ondergewicht. De rest heeft een normaal/gezond gewicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven