Werk & Studie alle pijlers

Beeindigingsovk in zwangerschapsverlof

23-02-2012 09:12 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag voor de juristen onder ons:

Momenteel ben ik met zwangerschapsverlof en ik had 6 maart weer moeten beginnen. Mijn baas heeft nu aangegeven dat ik na mijn verlof niet meer hoef terug te komen ivm teruglopende werkzaamheden.

Hij heeft mij dit persoonlijk medegedeeld en me vervolgens een beeindigingsovereenkomst gestuurd.

Ik ben hiermee naar het juridisch loket gestapt en zij zeggen dat mijn werkgever me niet kan ontslaan zolang ik met verlof ben. Dat kan pas na 6 weken nadat ik weer aan het werk ben. Dit heb ik aangegeven bij mijn baas maar hij zegt dat het hier niet om omzegging gaat maar om beëindiging van de ovk en dat opzegverboden (zwangerschapsverlof) dan niet gelden en dat ik dus gewoon moet tekenen.

Ik vraag me nu af wat wijsheid is. Ik hoef natuurlijk niet te tekenen en ik kan het via het UWV laten lopen maar dan loop ik ook kans dat ik mijn ontslagvergoeding misloop. Wat zouden jullie doen en klopt het dat een beeindigingsovk wel mag ondanks dat ik met verlof ben?
Niet tekenen!

Klinkt alsof je baas je erin probeert te luizen. Rechtsbijstand, vakbond, juridisch loket of zoiets om hulp vragen.
Rare motivatie van werkgever. Heb je soms een contract wat voor bepaalde tijd is? Waarom moet je weg? Stopt bedrijf helemaal? Of stopt de afdeling waar je werkt? Wat hetjl zegt over die zes weken na je verlof klopt trouwens.
Wat voor contract heb je?
Ik heb een vast contract. Bedrijf stopt niet maar directie gaat verder zonder personeel. Hij gooit het erop dat de werkzaamheden voor mij teruglopen.
Absoluut niet tekenen. Het is niet 100% waar dat je werkgever je niet mag ontslaan tijdens je zwangerschap/verlof, maar er zitten (voor hem) aardig wat haken en ogen aan. Het kan zelfs zo zijn dat je ontslagvergoeding hoger is dan wat hij je nu aanbiedt. Zorg dat je goed juridisch advies krijgt.
Ik heb er weinig verstand van maar kan me niet voorstellen dat jouw werkgever correct handelt. Vraag advies bij het juridisch loket! Is gratis!
Dat zijn dus heel vervelende en ingewikkelde dingen. En ik zit dus ook in een vergelijkbaar soort schuitje. Ik ben tijdens mijn zwangerschap ontslagen. Ik wist niet beter dan dat dat niet mocht. En ik was ook niet van plan om te tekenen. Ik wilde mijn vaste baan ook echt niet opgeven. Maar het uwv heeft mij verteld dat wanneer zoiets om een financiële reden gebeurt of moet gebeuren dat je ook een zwangere vrouw mag ontslaan. Financiële problemen in een bedrijf opent veel poorten qua ontslag, die anders gesloten waren gebleven. Teken in ieder geval nog maar even helemaal niks, Want een ontslag of een dreigend ontslag tijdens een zwangerschap is wel even iets anders dan een ontslag tijdens je zwangerschapsverlof. Bovendien heb ik ook mee gemaakt dat de mensen van het Uwv of cwi vaak niet precies op de hoogte zijn van de regels en de wetten. En die willen elkaar dan ook nog wel eens tegen spreken. ( de een verteld je dit ,de ander dat)Het beste wat je in dit geval kunt doen is contact zoeken indien je dat hebt met je rechtsbijstand adviseur. En die is wel! op de hoogte van alles regeltjes en wetten.
Als een bedrijf in een andere vorm zonder personeel doorgaat wegens teruglopende financieeen/werkzaamheden mag dat dus wel. Het is niet de bedoeling dat iemand na beeindiging van bedrijf een zwangere/of zieke werknemer gaat onderhouden op persoonlijk titel. Niet tekenen, gewoon via de officiele weg laten lopen, maar het mag dus wel en je bent je baan ook gewoon kwijt.
Voorbeeld, stel ik neem twee mensen aan. En uiteindelijk komt er geen werk meer binnen. Maar een van de twee is al tijden ziek en blijft dat ook. Ik doek mijn bedrijf op en ga als ZZP er verder. Dan hoef ik dus niet nog 2 jaar die persoon te betalen. Omdat ik persoonlijk failliet ga. De rechter zal de overeenkomst dan gewoon ontbinden uit economische/financiele redenen. Ook al zijn zieke medewerkers beschermd. Voor zwangerschap geld dit ook. Je mag nooit ontslagen worden om redenen die met je zwangerschap en/of ziekte te maken hebben.... Maar als het om economische redenen gaat wel degelijk. Die bescherming loopt niet door tot in het oneindige
Ik zie nu dat je al naar het juridisch loket geweest bent, sorry overheen gelezen.

Tja, dat klinkt ook wel weer heel logisch eigenlijk wat Oriane uitlegt. Het zou ook niet redelijk zijn als die bescherming tot in het oneindige doorloopt. Wel lullig voor TO natuurlijk, sterkte ermee...
Je werkgever moet gewoon opzeggen omdat je in dit geval een contract voor onbepaalde tijd hebt. Er is dus een opzeggingshandeling nodig door de werkgever. Bij een opzegging moet je dus kijken naar eventuele opzegverboden. In dit geval dus bevallingsverlof en de zes weken erna. Sommige opzegverboden zijn echter niet van toepassing als het om bedrijfsbeindiging gaat. Dat is ook logisch want anders moet je als werkgever wachten tot iemand beter is voordat je met je bedrijf kan stoppen. Zwangerschap en het opzegverbod bij zwangerschap is echter weer een geval apart. Dat mag, ookal is er sprake van bedrijfsbeindiging niet. Als je dus toch zou meewerken aan de beindigingsovereenkomst kun je problemen met je uitkering krijgen. Zeg dus tegen werkgever dat

- wg echt moet opzeggen want contract voor onbepaalde tijd

- je werk blijft wellicht toch wel bestaan alleen gaat de eigenaar dit werk dus nu zelf doen. Je kunt je dan afvragen of de werkzaamheden die je doet of de afdeling waar je voornamelijk werkzaam bent wel echt stopt

- dat je ondanks dat een geval apart bent ivm je bevallingsverlof waar het opzegverbod nog steeds voor van toepassing is.

- dat als werkgever je verlof en de zes weken erna niet wenst af te wachten deze maar naar de kantonrechter moet gaan. En dat als hij dit doet jij graag zou willen weten of werkgever gaat bijdragen in de kosten die jij nu moet maken voor rechtsbijstand en of werkgever.

Artikel over opzegverbod dat niet van toepassing is bij einde bedrijf of einde werkzaamheden/afdeling met de uitzondering voor zwangeren:

2. De leden 1 tot en met 9 van artikel 670 en artikel 670a zijn niet van toepassing indien de werknemer schriftelijk met de opzegging instemt of indien de opzegging geschiedt wegens de beëindiging van de werkzaamheden van de onderneming of van het onderdeel van de onderneming, waarin de werknemer uitsluitend of in hoofdzaak werkzaam is. De opzegging wegens beëindiging van de werkzaamheden kan evenwel niet betreffen de werkneemster die zwangerschaps- of bevallingsverlof geniet als bedoeld in artikel 3:1 van de Wet arbeid en zorg.
Bedankt voor al jullie reacties.

Er zit zeker wat in in wat jij zegt Oriane.

Ik ben inmiddels zelf al wat voorwerk gaan doen op internet en ik kom eigenlijk bij hetzelfde uit als jij jo1980.

In artikel 7:670b BW staat:

De opzeggingsverboden gelden evenmin als de opzegging plaatsvindt wegens het stoppen met de werkzaamheden in (een deel van) de onderneming, tenzij het gaat om een arbeidster in de periode van zwangerschapsverlof (plus zes weken).

Dus als ik bovenstaand artikel goed begrijp goed begrijp mag een werkneemster tijdens bevallingsverlof geen ontslag krijgen, ook niet als de werkzaamheden beeindigen? Jo1980?
Klopt idd. Je kan dus twee dingen doen (of je werkgever eigenlijk)

- wachten tot het opzegverbod afgelopen is en dan het voorstel opnieuw doen (moet je wel beschikbaar zijn voor werk. Het komt voor dat je na het verlof en de extra zes weken nog niet in staat bent om te werken, dan kun je beter alsnog naar de kantonrechter gaan samen)

- niet wachten en dat werkgever nu gelijk naar de kantonrechter gaat omdat deze zo snel mogelijk al het personeel weg wil hebben. Dan vraag jij aan de kantonrechter om

a je contract niet te ontbinden

b als er toch ontbinding uitgesproken zal worden om je een ontslagvergoeding te geven. Bijvoorbeeld het eerder genoemde bedrag wat werkgever nu al voorstelde (of meer natuurlijk als dit bedrag niet redelijk is)

Je hebt in iedergeval bij Het Juridisch Loket de juiste antwoorden gekregen. Echter zij gaan je verder niet bijstaan dus je moet nu ook gaan kijken bij wie je hulp wil gaan zoeken. Rechtsbijstandverzekering/vakbond/advocaat oid.
@Jo1980, hoe gaat dat in zijn werk dan? Zelf naar kantonrechter gaan? Dat loopt toch altijd via het UWV?

Ik krijg van mijn werkgever in ieder geval 400 euro onkostenvergoeding voor een advocaat maar ik weet niet of dat redelijk is? Weet iemand wat het uurtarief gemiddeld is voor dit soort zaken?
Voor jou ook balen cherryocream! Hoe is het afgelopen bij jou?
quote:Watsons991 schreef op 23 februari 2012 @ 14:34:

@Jo1980, hoe gaat dat in zijn werk dan? Zelf naar kantonrechter gaan? Dat loopt toch altijd via het UWV?

Ik krijg van mijn werkgever in ieder geval 400 euro onkostenvergoeding voor een advocaat maar ik weet niet of dat redelijk is? Weet iemand wat het uurtarief gemiddeld is voor dit soort zaken?

Einde van het dienstverband kan in dit geval op drie manieren (einde van rechtswege, ontslag in proeftijd en bereiken pensioen leeftijd ed even niet meegenomen)

- via de vaststellingsovereenkomst/beeindigingsovereenkomst

- via het UWV doormiddel van de aanvraag van een ontslagvergunning

- via de kantonrechter door ontbinding

Een advocaat kost je ongeveer 180 p/u. Overigens is het de bedoeling dat je werkgever het verzoekschrift daarvoor gaat indienen en dat dus daar het initiatief ligt.
Dus in alle gevallen moet mijn werkgever mijn ontslag eerst aanvragen bij het UWV?

Ook als ik wel akkoord ga met de beeindigingsovereenkomst?

Sorry maar ik ben echt een leek op dit gebied.

Weet iemand hoelang dit ongeveer duurt (ik bedoel hoelang het duurt voordat de kantonrechter een ontslag goed- dan wel afkeurt?)
Nee, het kan via een beeindigingsov mits die aan een aantal vw voldoet (heb het momenteel nu zelf ook) intitiatief voor ontslag moet bij werkgever liggen en er moet onder meer ondubbelzinnig staan vermeld dat het om bedrijfseconomische redenen gaat en dat het geen verwijtbaar ontslag is.
Het ontslag kan dus via drie routes die ik eerder noemde. Wergever heeft de regie en kan zelf de route kiezen. De zitting is ongeveer 6 weken nadat het verzoekschrift bij het kantongereicht binnen.
Volgende week maandag heb ik weer een afspraak met het Juridisch Loket en ik zal jou advies zeker meenemen Jo1980.

Mijn baas mailde me vanmorgen of ik nog vragen had of dat ik gewoon ging tekenen. Ik heb teruggemaild dat ik idd nog veel vragen had en daarom op zijn advies een afspraak heb gemaakt met het JL en dat ik hier pas 5 maart terecht kan en dat ik na afloop van die afspraak contact met hem op zal nemen.

Officieel had ik 6 maart weer moeten beginnen met werken. Nu mailt mijn baas als reactie dat hij me 6 maart wel op kantoor ziet. Dat is alles, meer zegt hij niet. Mijn eerste gevoel is dat ik inderdaad maar gewoon naar kantoor moet gaan die dag (ondanks dat in de ovk staat dat ik niet mee hoef terug te komen). Wat zouden jullie doen?
Je contract loopt gewoon door want je heb nog geen akkoord gegeven voor beindiging en het contract is ook niet door een andere manier ten einde gekomen. En hoofdregel geen arbeid geen loon, dus 6 maart achter je bureau gaan zitten.
Dat ga ik dan maar doen inderdaad.

Ik moet wel zeggen dat de lol er nu vanaf is. Ik hoop maar niet dat ze moeilijk gaan doen en bijvoorbeeld de ontslagvergoeding intrekken etc. Eerst het gesprek bij het JL maar afwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven