Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
@Adios: lekker sugersnaps en lente-ui. Kun je deze groentes ook in potten kweken?
@holadijee: Ik heb geen idee. Ik dacht dat bonen redelijk groot werden (in de zin van hoog) maar weet niet of ze ook breed worden. Geheel nieuwe ervaring en hoop het je in de zomer te kunnen vertellen haha!
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik ben benieuwd.
holadijee: misschien is deze pagina iets voor jou, boordevol informatie over groenten in pot kweken.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... potten.php

Ikzelf kweek in pot:

1) tomaat, aubergine en paprika in een kleine muurkas (30cm potten)

2) aardpeer in grote potten naast elkaar langs tuinafscheiding

3) courgette in grote 40L potten.

Denk eraan dat je goed moet bijmesten, bijvoorbeeld met vloeibare voeding van ecostyle voor groenten en kruiden.
Computer says nooooo
Bedankt voor de link Summer.

Vloeibare voeding voor groenten en kruiden heb ik gisteren gekocht.
Hoi! Ik hoop te kunnen profiteren van jullie wijsheid/zuurverdiende ervaring. Ik wil beginnen met op mijn balkon groentes en fruit te kweken, maar ik ben best een beginneling. Ik heb: aardbeien, een balkongeschikte kersenboompje, en rozemarijn. Verder heb ik een druif in pot die al twee jaar niet meer dan een paar blaadjes heeft. Wie kan mij daar tips over geven?

Ik wil beginnen met zaaien van rucola en wortels en ik wou ook tomaten gaan doen maar ik lees hier dat dat heel moeilijk is? Zou ik al met zaaien kunnen beginnen? Ik dacht het eerst achter glas te doen en na een week of 2, 3 naar buiten te verkassen.
Welkom MissMartine. Ik ga dit jaar voor het eerst beginnen, dus kan je nog niet veel tips geven. Ik verwacht morgen mijn pakketje met zaden.
Heeft er iemand trouwens interesse om wat zaden te ruilen?

Ik heb in de aanbieding:

- pastinaak

- pompoen

- courgette gewoon

- courgette geel
Computer says nooooo
Hoi missmartine,

druif heb ik niet veel tips voor vrees ik. Had hem hier ook, in goede grond, op het zuiden maar kwam niks van. Heb hem weggehaald en er staat nu een japanse wijnbes, daar heb je dus niets aan

Hoeveel ruimte heb je? Een idee zou kunnen zijn om wat mini-groenten te nemen, de kun je gemakkelijk in pot houden in potten van zo'n 30cm doorsnede: cherrytomaten, mini-aubergine, mini paprika. Koriander/peterselie etc gaat altijd wel gemakkelijk. Maar ook bv boterbonen in pot, broccoli in pot.. er is veel mogelijk Het hangt er maar net vanaf hoeveel ruimte je hebt en waar je wensen liggen.
Computer says nooooo
Martine, met zaaien kun je binnen in bakjes op de vensterbank beginnen voor veel zaden. Alleen courgette/pompoen en nog wat andere gewassen is dit niet handig ivm de uitplantdatum en de planten dan te lang binnen moeten staan. Je boekt er dan nl geen voorsprong mee, alleen zwakkere planten. Op de verpakking van zaad staat meestal alles aangegeven. Ook een site als tabernal zaden heeft goede info.
Computer says nooooo
Ik heb van het weekend gezaaid en er komt al wat op! Volgens mij de tomaat, en radijs (kan het niet heel goed lezen, mijn dochter heeft het geschreven ) Ik heb radijs en rucola ook al buiten gezaaid, ben benieuwd of dat iets word. (ben erg ongeduldig, en het was zulk lekker weer)

@Missmartine: Ik zou bij het tuincentrum een pak druivenmest kopen. Werkt hier goed.

Ik heb bij 123zaden ook mini sla gekocht, die hebben maar een ruimte nodig van 15 cm (volgens de verpakking) Maar die moeten pas in April worden gezaaid. Ik kan niet wachten tot het voorjaar en weer lekker vroeten in de tuin, hebben jullie dat ook dat je zo ongeduldig bent
@ Lalamien,

Wat leuk dat er al wat op komt. Ik herken je ongeduld. Ik heb gisteren een slamix gezaaid (binnen) en kijk om de haverklap of ik al iets zie. Haha
Ik wacht nog op mijn zaden van 123.. ze zijn vrijdag verzonden dus ik had ze eigenlijk gisteren al wel verwacht maar nog niks gekregen. Nu laat de post tegenwoordig wel vaker te wensen over maar hoop toch wel dat ik ze gauw krijg.

Denk dat ik ook maar vloeibare mest ga kopen. Heb van vorig jaar nog van die korrels maar die gaan heel makkelijk schimmelen als je ze niet heel goed de grond in werkt.

Heb nog een rozenstruik staan die gesnoeid moet gaan worden, dat is nu wel zo'n beetje de juiste tijd toch dacht ik?
Hi allen,

Twee weken geleden ofzo heb ik ook allemaal zaadjes gekocht. In het tuincentrum welteverstaan.

En ik heb mijn eierdoosje dus ook maar bewaard, omdat dat hier stond. (toch een vreemde post, zo over zaadjes en eitjes, maar het gaat dus nog steeds over groenten!)

Hoeveel zaadjes moet ik in een 'vakje' doen van een eierdoosje? En als het dan gekiemd is, wat moet er dan mee? Ik las in de volle grond zetten, met eierbak en al, maar dan neem ik aan dat ik niet in het ene vakje een tomatenplant moet stoppen en in die er naast een courgette? Want dat wordt nogal dringen?

Ik ben nogal een leek met moestuinen zoals te lezen is. een goede site ofzo is ook prima als iemand die link heeft

@wionn, bloemen en planten is nog iets meer mijn ding. Je kunt de roos ongeveer nu gaan snoeien ja. Maar wacht nog even een week, want volgens mij kan er volgende week nachtvorst zijn. Beter is om het te doen als het niet vriest, maar wel ergens voor half april, dus voor ijsheiligen.
Aha, er bestaat zoiets als speciale druivenmest. Weet wat geleerd! Ik heb wel een hoop schijtduiven op mijn balkon, maar ik denk niet dat dat close enough is ;)

Bedankt voor de tips so far!
Zazu, ik begrijp dat je de eierbakjes als turfpotjes wilt gebruiken? Uit een zaadje komt 1 plant, dus 1 zaadje per vakje. Of 2 of 3 bij moeilijke kiemers en dan knip ik de zwaksten weg na op komen. Tot aan kiemen licht, vocht en iets van plasticfolie over het bakje waar je potjes in staan, als alles goed is opgekomen ( zou daarom wel kijken dat je dingen bij elkaar zet die beetje gelijktijdig kiemen) haal je het folie weg maar wel vochtig houden. Dan wachten tot de eerste 2 a 3 echte blaadjes aan de plant zitten (eersten zijn kiemblaadjes) en dan kan de plant met potje en al de volle grond in mits je dus in turfpotje gezaaid hebt, anders eerst verspenen.

Een hele goede site is plantaardig.com hier staan alle teeltbeschrijvingen en veel tips mbt moestuinieren, zaaien etc op.
Computer says nooooo
Oh en ik vergeet iets voordat je de plantjes in de volle grond zet, liever eerst op een beschut pleke afharden ( tegen een muur en bij koude nachten binnen)
Computer says nooooo
Goedemorgen dames,

ik ga meelezen en misschien ook wel regelmatig meeschrijven. Vorig jaar heb ik een mini-moestuin in mijn achtertuin gehad. In een wasmachine onderbak (je weet wel, zo'n plastic ding ) heb ik een cherrytomatenplant, sla en boontjes gehad. Ook had ik een courgette, maar die groeide zo hard dat ik hem in een grote pot afzonderlijk had gezet. Ook hadden we aalbessen. De oogst van de tomaat was super! Die deed het heel erg goed en de courgette heeft ook veel vruchten gegeven.

Voor dit jaar heb ik het volgende in gedachten:

Fruit: aalbes, framboos en kruisbes (staan allemaal al in de tuin, overgenomen van schoonmoeder die ze weg wilde doen)

Groente: cherrytomaat, gewone tomaat, wortels, bietjes, courgette, paprika, boontjes.

Kruiden: is me nog nooit geluk, maar wil toch weer rozemarijn, thijm, basilicum en bieslook gaan proberen.

Noten: we hebben een hazelnoot van inmiddels 8 jaar oud en die heeft vorig jaar voor het eerst noten gegeven. Zo leuk

Iedereen veel voorpret met voorbereiden!
Ik heb besloten overweeg om dit jaar wat later pas te gaan zaaien. Vorig jaar had ik nu al paprika, tomaten en auberginezaadjes gezaaid maar ik denk dat ik nu alleen nog maar tomaten zelf ga zaaien en een paprikaplantje koop in het tuincentrum later in het jaar.

Ik heb de framboos afgelopen weekend gesnoeid maar ik zag al wat nieuwe scheuten uit de grond komen, leuk joh! De jostabes heb ik ook wat bijgeknipt en moet ik nog gaan leiden anders groeit ie uit de klauwen.

Ik heb wel wat doms gedaan bedenk ik me achteraf. Ik had nog wat oude aubergineplanten in pot staan die de hele winter hebben staan te verrotten. Ik heb de planten eruit gehaald maar de oude potgrond met wortels op een stukje pootgrond gegooid. Later zag ik dat de auberginestruiken beschimmeld en verrot waren (wat ook niet zo raar is natuurlijk na een hele winter in de regen en vrieskou). Moet ik nou die grond wegscheppen of is er spul wat ik er op kan strooien om ziektes en schimmel tegen te gaan?
Poep, wie heeft jou gescheten?
Als ik de (gewone) courgette in pot wil houden, wat is dan de beste maat pot? Ik had vorig jaar een 25cm pot (wel bijgemest) maar volgens mij was dat iets te klein.
quote:zazu_ schreef op 29 februari 2012 @ 20:23:

Hoeveel zaadjes moet ik in een 'vakje' doen van een eierdoosje? En als het dan gekiemd is, wat moet er dan mee? Ik las in de volle grond zetten, met eierbak en al, maar dan neem ik aan dat ik niet in het ene vakje een tomatenplant moet stoppen en in die er naast een courgette? Want dat wordt nogal dringen?

Ik zou de vakjes losknippen en dan de grond in. Zelf ben ik niet zo'n fan van opkweken in eierdozen (op de een of andere manier gaat het sneller schimmelen)

Ik ben nogal een leek met moestuinen zoals te lezen is. een goede site ofzo is ook prima als iemand die link heeft

Onderstaande sites zijn leuke sites

http://www.makkelijkemoestuin.com/

http://bustani.webs.com/kinderenendemoestuin.htm

http://www.denieuwetuin.be/inhoud.phpPsst: de Aldi heeft volgende week (vanaf 7 maart) weer o.a. de groentezaadjes en stekgrond in de aanbieding. Klik
Haha, ik kwam dit plaatje tegen.
Ik zal ook wat linkjes delen die ik al bij elkaar gesprokkeld had:

Wekelijkse blog van een enthousiaste moestuinvrouw

Pagina met wat linkjes over verticaal tuinieren

Engelse site over balkontuinieren
Diana is een topper, haar site is erg leerzaam!
Computer says nooooo
quote:12twister schreef op 01 maart 2012 @ 10:52:

Als ik de (gewone) courgette in pot wil houden, wat is dan de beste maat pot? Ik had vorig jaar een 25cm pot (wel bijgemest) maar volgens mij was dat iets te klein.

25 cm is inderdaad te klein. Ik gebruik 45cm daarin gaat het erg goed.

Elho heeft fijne goedkope kunststof kuipen, oa intratuin..
Computer says nooooo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven