Staking leerkrachten

01-03-2012 15:33 80 berichten
Mijn kinderen krijgen zojuist een briefje mee naar huis met de medeling dat de school aanstaande dinsdag 6 maart gesloten is vanwege een landelijke staking. Wow, ik ben er een beetje beduusd van en vind het erg kort dag. Ik begrijp de problematiek maar vind het wel erg drastisch om de hele school dicht te gooien. Laat dan bijvoorbeeld de helft van het personeel gaan en deel de klassen op. Ook niet ideaal maar om nu zomaar een hele lesdag te missen?!?! Ik ben benieuwd of jullie kinderen ook vrij zijn dinsdag en wat jullie daarvan vinden.

Hier nog wat meer info:

De gezamenlijke onderwijsvakbonden roepen leden werkzaam in het primair, voortgezet, speciaal onderwijs en mbo op om 6 maart te gaan staken tegen het voornemen van minister Van Bijsterveldt om 300 miljoen euro te bezuinigen op het passend onderwijs. Met deze staking doen de vakbonden een ultiem beroep op de Tweede Kamer om af te zien van de maatregelen ten aanzien van passend onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu je laatste post ddd... Het is ook een bizarre en idiote maatregel, echt, we zijn het helemaal eens!!!

Maar dat staken heeft m.i. geen zin, dat is het enige punt dat ik wil maken. Minister niet-zo-bijster-slim gaat niet vallen voor stakende leerkrachten denk ik. Anders had ze wel veel eerder naar de signalen geluisterd. En het vo en de directeuren hebben hiervoor al gestaakt.....heeft niets opgeleverd!!!!
Wij hebben vorige week al de brief gekregen dat er gestaakt wordt (nu vakantie).

Hier gaat de school alleen in de middag dicht.
Ik moet zo gaan, helaas. Vind de discussie nog steeds interessant hoor!
quote:Broedkippetje schreef op 01 maart 2012 @ 16:13:

[...]

Ehhh.. Hoe geef je dan een signaal af?

En dan is het toch geen staken meer?

Als je de school dichtgooit moet je ook gaan protesteren, vind ik.

Wat ben je heerlijk naïef. Denk je dat alle scholen die zich aangemeld hebben om te staken daadwerkelijk naar de Arena gaan?

Schattig.

Ik vind dat wij het juist goed opvangen.

Er komen steeds meer kinderen met een leerachterstand (soms van 6 jaar of meer), een stoornis (PDD-NOS /autisme / CD of ODD) in de klas van het reguliere onderwijs.

Wij hebben klassen van 16 leerlingen, zodat we ze nog een beetje kunnen opvangen, maar ook wij hebben veel te maken met kinderen die het gewoon niet trekken. Daar is een klas van 16 leerlingen al te groot voor. Helaas hebben veel scholen geen budget voor een uitgebreid zorgteam. Dus sta je er als docent alleen voor.

Daarom ben ik erg blij met mijn bijscholing in PDD-NOS en ODD.

Ook die kinderen verdienen een kans en een vrolijke juf voor de klas.

En waarom zouden we zo'n dag niet gebruiken om ons bij te scholen?

De ouders steunen ons. Vooral de ouders waarvan de kinderen een stoornis of leerachterstand hebben. Er zijn handtekeningenacties geweest en voorlichtingsavonden over de aankomende bezuinigingen en wat dat zou betekenen voor onze school.

maar goed.. ieder zijn manier.
quote:liebling schreef op 01 maart 2012 @ 17:20:

[...]

Wat ben je heerlijk naïef. Denk je dat alle scholen die zich aangemeld hebben om te staken daadwerkelijk naar de Arena gaan?

Schattig.

Nee, dat denk ik niet.

Ik zeg alleen dat ik vind dat dat zou moeten, omdat ik vind dat dát bij staken hoort.

Edit: Maar ik snap ook wel dat anderen daar een andere mening over kunnen hebben en dus een andere invulling aan de term staken kunnen geven.

En ik vind dat je een vervelende denigrerende toon aanslaat.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Liebling, wow 16 leerlingen! Wat lekker! Mijn kleinste klas bestaat uit 22 leerlingen en grootste uit 33 (VO regulier).. Moet dat dus nog groter worden?

Dddandelion, ik staak dinsdag voor jouw kind!!

Bij ons is er weinig animo voor de staking. Bij de vorige staking in januari gingen veel meer collega's staken. Kan ik me ook wel voorstellen, want je krijgt een dag niet uitbetaald.

Ik ga wel, want ik vind mijn baan erg leuk en hoop dat het ook zo blijft..
quote:noa35 schreef op 01 maart 2012 @ 16:50:

Wij kregen gelukkig vorige week al te horen dat de school dinsdag gesloten is. De BSO die zich in het schoolgebouw bevindt helaas ook.

Aangezien we gewoon moeten werken en afhankelijk zijn van betaalde opvang hebben we aan de bel getrokken bij de stichting kinderopvang.

Zoon kan nu de hele dag terecht op een andere locatie die speciaal de hele dag open gaat.

Wél tegen extra betaling uiteraard vanwege het extra aantal uren dat we afnemen.

Dus nee, ik ben niet blij met de staking!

Ik pik jouw post er nu even tussenuit, ter illustratie, want dit is korte-termijn denken. Je bent niet blij met de staking omdat het je volgende week extra geld (of vrije tijd) kost. Maar het doel van die staking, is dat alle kinderen (dus ook jouw kind) op lange termijn beter onderwijs kunnen blijven krijgen. Dat leerkrachten in het reguliere basisonderwijs zich gewoon bezig kunnen houden met hun kerntaak: lesgeven. In plaats van dat ze zo overspoeld worden met extra zorgleerlingen, dat ze hun aandacht daar aan kwijt zijn in plaats van aan het lesgeven.

Ik ben om die reden wél blij met de staking. Laat ze maar staken. Het is de enige manier waarop ze nog druk op de ketel kunnen zetten om die onzalige plannen van tafel te krijgen. Dat komt alleen maar ten goede aan al onze kinderen!
Hier gaat de school ook dicht. voor mensen die geen opvang kunnen regelen zijn er wel mensen aanwezig om de kinderen op te vangen en volgens mij is de bso ook geopend (ben zelf nog niet op school geweest). Gelukkig kunnen mijn ouders een dagje oppassen. Ik ben er blij om, maar anders had ik met liefde een dagje bso extra betaald, vind het wel goed dat ze gaan staken.
.
[.
quote:dddandelion schreef op 01 maart 2012 @ 15:51:

Ik ben het volledig eens met de staking. Hier zijn niet alle kinderen vrij, maar degenen die naar school moeten krijgen een alternatief programma. Misschien dat er bij mevrouw het-spoor-bijsterveld iets gaat dagen. Al vrees ik het ergste daarvoor. Snap nog steeds niet dat iemand met het intellectueel vermogen van een doperwt minister van onderwijs mag en kan worden.
Hier is de school ook gesloten dinsdag,gelukkig ben ik toevallig vrij dinsdag omdat ik zaterdag en zondag moet werken dus ik kan mijn zoon zelf opvangen..
quote:Broedkippetje schreef op 01 maart 2012 @ 17:22:

[...]

En ik vind dat je een vervelende denigrerende toon aanslaat.

Dat klopt, sorry. Is niet netjes van me.

quote:rouge1234 schreef op 01 maart 2012 @ 17:31:

Liebling, wow 16 leerlingen! Wat lekker! Mijn kleinste klas bestaat uit 22 leerlingen en grootste uit 33 (VO regulier).. Moet dat dus nog groter worden?

Onze grootste klas is 22 (GL). Dit is echt een 'normale' klas op dyslecten na.

De kleinste klas 11. Dat kunnen we bijna speciaal onderwijs noemen.

Wij maken ons echt zorgen om de toekomst. We willen alle kinderen een kans geven, maar wanneer ze niet mee kunnen en elke keer maar blijven vastlopen in het programma moet je keuzes maken.

Nu hebben wij een uitvalbasis waar kinderen naar toe kunnen wanneer het echt niet meer gaat. Een soort heropvoedingsklas met bijna 1 op 1 begeleiding. De kinderen gaan dan een tijdje super, maar dat is geen oplossing voor de lange termijn. Veel te kostbaar en tijdrovend.

We hebben voor het nieuwe jaar al 66 aanmeldingen.

Van de 66 aanmeldingen zijn er 23 leerlingen die vanuit het speciaal onderwijs komen en 5 leerlingen die momenteel een aangepast programma volgen. Pfff.. De scholen hebben steeds dikkere zorgmappen over de kinderen. Test zus, test zo.

Arme kinderen.. ze moeten zo veel in zo'n korte tijd.

Ook heb ik soms medelijden met de 'normale' kinderen.

Gaat Joost weer met zijn hand door het glas omdat hij zijn frustratie geen plek kon geven. Moeten ze weer wachten tot Petra eindelijk alle stoelen en tafels symmetrisch heeft neergezet (en dat elke les opnieuw). Of aanhoren hoe Jens te keer gaat omdat er 2 verschillende fonts gebruikt worden in een Powerpoint presentatie en zich hierdoor niet kan concentreren en de meest gekke woorden eruit flappen zonder dat hij het door heeft.

'Laat hem maar even'.

'Wil jij even mevrouw Zorgteam halen'

'Laat Pim maar even met rust jongens'

Misschien lijkt het nu alsof ik het niet naar mijn zin heb op mijn werk maar het tegenovergestelde is waar.

Ik geniet er elke dag van.
Ik snap wel wat je bedoelt, Liebling. Het is al ontzettend lastig om in een klas van 33 iedereen aandacht en begeleiding te kunnen geven, maar als er dan 2 'bijzondere' leerlingen in zitten (en ja dat heb ik in die klas van 33), dan heb je bijna geen tijd meer voor de andere 31. En daar baal ik van.

Ik geef voornamelijk les in het vmbo (tl), maar ook aan brugklassen en havo/vwo klassen.

Dan heb ik het misschien nog wel 'makkelijk' in vergelijking met iemand die alleen op het vmbo lesgeeft, maar goed..
Hier gaat de school niet dicht. Er wordt gewoon les gegeven. Ze staan wel achter de standpunten, maar geven de voorkeur aan lesgeven aan de leerlingen (basisonderwijs).
50.000 leraren hebben er gestaakt vandaag in de Arena. Er er waren er velen die, vanwege de drukte, rechtomkeert moesten maken. Ik vind het tof! Ook al gaan de plannen gewoon door, er is wel een signaal afgegeven. Een waarschuwing. Bedankt alle stakende leraren!!!
Ik ben zo blij dat ik ben gaan staken! Wat een gevoel zo samen met zoveel mensen die passie hebben voor hun werk en zo graag het beste willen voor de leerlingen. Ik vind het geweldig dat er zoveel mensen zijn geweest.

Helaas snapt de minister er nog geen donder van. Ze begrijpt dat het pijn doet zegt ze, alsof het om ons ego gaat... En als het toch niet goed gaat dan grijpt ze meteen in. Ook daar geloof ik niks van. Ik vind het vreselijk dat de plannen toch doorgaan, vreselijk om te horen hoe het zoveel slechter gaat worden voor de kinderen.

Het liefst ging ik verder met actievoeren en/of staken. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat men dit echt door laat gaan.
Ik was in de Arena vandaag!

Ook ik snap niets van de minister, maar ook niet van de regeringspartijen die deze bezuiniging blijkbaar (zie het 20 uur journaal) zomaar OK vinden... We hebben notabene een prima alternatief (het niet door laten gaan van de prestatiebeloning zou 250 miljoen opleveren), waardoor er een stuk minder bezuinigd zou hoeven te worden. Niemand zit op prestatiebeloning te wachten, dat geld kan veel beter ingezet worden op de werkvloer, voor de kinderen, in plaats van voor meer geld voor een deel van de leerkrachten.

Dit gaat iedereen voelen: niet alleen de leerkrachten voor de klas, niet alleen de zorgleerlingen waarvan de ondersteuning die wegbezuinigd wordt en de banen die daarmee gemoeid zijn maar de gevolgen zullen ook goed merkbaar zijn in het basisonderwijs. De 'gewone' kinderen zullen minder aandacht kunnen krijgen, doordat meer kinderen met speciale behoeften in het basisonderwijs opgevangen zullen moeten gaan worden... Ik houd mijn hart vast!
quote:kaboinkie schreef op 06 maart 2012 @ 20:48:

Ik was in de Arena vandaag!

Ook ik snap niets van de minister, maar ook niet van de regeringspartijen die deze bezuiniging blijkbaar (zie het 20 uur journaal) zomaar OK vinden... We hebben notabene een prima alternatief (het niet door laten gaan van de prestatiebeloning zou 250 miljoen opleveren), waardoor er een stuk minder bezuinigd zou hoeven te worden. Niemand zit op prestatiebeloning te wachten, dat geld kan veel beter ingezet worden op de werkvloer, voor de kinderen, in plaats van voor meer geld voor een deel van de leerkrachten.

Dit gaat iedereen voelen: niet alleen de leerkrachten voor de klas, niet alleen de zorgleerlingen waarvan de ondersteuning die wegbezuinigd wordt en de banen die daarmee gemoeid zijn maar de gevolgen zullen ook goed merkbaar zijn in het basisonderwijs. De 'gewone' kinderen zullen minder aandacht kunnen krijgen, doordat meer kinderen met speciale behoeften in het basisonderwijs opgevangen zullen moeten gaan worden... Ik houd mijn hart vast!Helemaal eens met jou! Ook ik was in de Arena vandaag. Ik voelde me gesteund door al die collega's die tegen hetzelfde onrecht staken. Dat wij met zijn allen het beste willen voor het onderwijs, voor alle kinderen. Niet alleen de zorgleerling wordt getroffen, alle kinderen worden getroffen!
En inderdaad, die prestatiebeloning, de enige die dat wil is de minister zelf. Zet dat dan niet door dan heb je al zo'n groot deel van de bezuinigingen.
Bedankt jullie! En dat van dei prestatiebeloning wist ik niet eens. Wat erg!!!

Helaas gaan de plannen gewoon door. Maar toch bedankt voor het tegengeluid.
Ik zit dan weer met kromme tenen in mijn schoenen naar de beelden van mijn stakende 'collega's' te kijken. Ik vind het een kneuterige genante vertoning (een leuk dagje uit)

Staken heeft gewoon totaal geen zin, zonde van de tijd.

Zoals met alles zal de tijd het leren
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dat wij met zijn allen het beste willen voor het onderwijs, voor alle kinderen. Niet alleen de zorgleerling wordt getroffen, alle kinderen worden getroffen!

Dit geldt, mag ik hopen, voor iedereen die in het onderwijs werkt. Daar hoef je niet voor te gaan staken
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 06 maart 2012 @ 22:01:

Dat wij met zijn allen het beste willen voor het onderwijs, voor alle kinderen. Niet alleen de zorgleerling wordt getroffen, alle kinderen worden getroffen!

Dit geldt, mag ik hopen, voor iedereen die in het onderwijs werkt. Daar hoef je niet voor te gaan staken

Je moet blijkbaar toch op enigerlei wijze het signaal afgeven dat je de huidige plannen van de minister niet vindt bijdragen aan "het beste willen voor het onderwijs".

En staken heeft in het verleden wel degelijk tot wijziging van beleid geleid.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:lolapaloeza schreef op 06 maart 2012 @ 22:08:

[...]

Je moet blijkbaar toch op enigerlei wijze het signaal afgeven dat je de huidige plannen van de minister niet vindt bijdragen aan "het beste willen voor het onderwijs".

En staken heeft in het verleden wel degelijk tot wijziging van beleid geleid.Precies!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven