Werk & Studie alle pijlers

scriptie kopieren - nog helpen?

02-03-2012 13:13 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een opleiding afgerond. De laatste jaren heb ik met een klasgenoot een leuke band gekregen. Hij doet wat langer over afstuderen en ik heb hem mijn hulp aangeboden. Dan gaat het over inhoudelijke dingen bespreken en de rode lijn in de gaten houden. Verder heeft hij mijn scriptie gevraagd en gekregen, om een idee te krijgen van hoe ik het heb aangepakt.

Nou belde hij mij afgelopen week met de vraag of ik even naar zijn scriptie wil kijken en een reactie wil geven. Hij zou het die avond naar me sturen. Dus ik open later zijn stuk en schrik terwijl ik het lees omdat ik zie dat hij complete alinea's en volzinnen heeft overgetikt van mijn scriptie. Ook de layout heeft hij in detail overgenomen, net als letterlijke paragraaf-titels. Echt ongelooflijk dat je zoiets doet in mijn ogen. Hij heeft bovendien dezelfde begeleider als ik had dus echt verstandig is het ook niet, maar goed dat zou zijn probleem zijn. Ik heb dagen en avonden zitten zwoegen op die tekst en heb er problemen mee dat hij het gaat knippen en plakken. Dit heb ik hem verteld, dat ik dit dus niet goed vind. Zijn reactie was er niet een die ik verwacht had. Hij zei dat hij helemaal niet zoveel gekopieerd had en dat hij niet gedacht had dat ik daar zo "gevoelig" op zou reageren. Dat laatste schoot mij in het verkeerde keelgat en heb hem gezegd dat dit niets te maken heeft met mijn gevoeligheid maar dat het zeer onfatsoenlijk van hem is om dit te doen, en ook nog niets hierover zeggen tegen mij toen hij me belde voordat hij het stuurde. Hij hing op met de mededeling dat hij dit even moest laten bezinken en dat hij schrok van mijn reactie. Hij vroeg me of ik hem toch nog wilde verder helpen met zijn scriptie. Ik heb ja gezegd maar twijfel nu toch. Ik zit eigenlijk te wachten op excuses, en daarna zou ik hem wel verder willen helpen. Ik twijfel niet over mijn reactie, hij is en blijft fout, maar ik twijfel of ik hem uberhaupt nog wel moet helpen na dit akkefietje. Hij ontkende dus en gooide het op mijn gevoeligheid. Hoe raar is dat? Wat zouden jullie doen?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Misschien heeft hij het serieus niet zo door? Het klinkt alsof hij niet weet hoe hij het moet aanpakken en dus maar letterlijk het voorbeeld overneemt? Maar dat hij het op je gevoeligheid gooit is ook niet netjes. Ik zou hem bellen en zeggen dat je best wilt helpen maar dat het gewoon niet de bedoeling is dat hij alles overneemt. Als hij dan nog zo raar reageert.. Tja dan zou ik ook niet meer willen helpen.
Ik zou furieus zijn en indien hij me niet serieus zou nemen, de scriptiebegeileider bellen..
Wat moet jij hem nog helpen dan, hij heeft toch alle hulp al uit je scriptie getrokken??

Beetje raar inderdaad, om het op jouw 'gevoeligheid' te gooien, terwijl je gewoon kunt zien dat er letterlijk zinnen zijn overgenomen. Als er iets fout is in een scriptie is het citeren zonder bronvermelding...

Geen idee wat je hier nu mee moet. Hij gaat zijn scriptie zeer waarschijnlijk niet aanpassen. Ik zou hem denk ik niet meer helpen en verder een beetje afzijdig houden.
Zeg hem maar dat plagiëren hele vervelende consequenties kan hebben, als in nooit meer afstuderen.

Als het echt zo duidelijk is dan haalt zo'n 'plagiaat-tool' het er zo uit, en ook je scriptiebegeleider zal het meteen zien.

Ik weet niet op welk niveau jullie opleiding zit, en dat je hem wil helpen is lief, maar van iemand in het hoger onderwijs mogen we toch verwachten dat ie dat zelf kan?
Today is a good day
Ik leen tegenwoordig nooit meer wat uit, alleen iets in grote lijnen misshien, maar nooit scripties of opdrachten. Bij mij is dit ook een paar keer gebeurd. Hele stukken en ideeën werden overgenomen. Soms heeft een begeleider dat niet eens door. Als hij een goede begeleider heeft hoop ik dat hij er achter komt! Anders zou ik hem op de hoogte stellen.
TO, ik zit regelmatig bij examenvergaderingen van een universitaire opleiding. Enige tijd geleden hadden wij daar ook een 'zaak' van iemand die delen van een scriptie had gekopieerd van een oud-student. Volgens onze examencommissie valt dit onder fraude. De betreffende student heeft een onvoldoende gekregen voor zijn scriptie en is tijdelijk uitgesloten van de opleiding. De oud-student die zijn scriptie ter beschikking had gesteld heeft een berisping gekregen.

Vat dit dus a.u.b. niet te licht op. Dus helemaal eens met Eleine, probeer het eerst met hem op te lossen, maar als je het idee hebt dat hij je niet serieus neemt, neem dan contact op met de scriptiebegeleider, voordat je er zelf in wordt meegesleept.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Op HBO studies doen ze volgens mij niet zo veel met data voor plagiaat. Bij WO studies halen ze opdrachten alijd door een bepaald programma.
Wow, daar had ik nog niet eens gedacht! Maar hoe veel schade kan je als oud- student dan werkelijk hier aan overhouden? ze kunnen toch niet ineens je diploma intrekken ofzo? Laat staan dat ze kunnen bewijzen dat jij geholpen hebt aan de fraude lijkt mij.
Ik moest mijn scriptie inleveren voor de scriptie-databank van de uni, dus ik snap niet zo goed dat de originele schrijver van de scriptie berispt zou moeten worden. Maar buiten dat is het gewoon plagiaat en dus fraude wat je studiegenoot doet.

En daar zou ik hem dus ook wel eventjes op wijzen, desnoods met het dreigement erbij dat jij zijn begeleider hier wel over in wil lichten als hij er niets mee zal doen..
Pardon? Jij overweegt serieus om deze profiteur nog te HELPEN?! Hij studeert af, dat betekent dat hij allang weet dat plagiaat not done is (en bovendien ernstige gevolgen kan hebben). Hij maakt gewoon misbruik van je en probeert zich daaruit te lullen. Als ik jou was zou ik niets meer voor dit figuur doen en het melden bij zijn begeleider. Bah, wat haat ik dit soort mensen.
Inderdaad fozziebear. Dat moest ik ook. Alle scripties van vorige jaren zijn terug te vinden in speciale databanken van de uni. Maar of dat ook op het HBO is dat weet ik niet.
@mizuki: wat bedoel je precies met die berisping? Ik neem aan dat oud-student betekent dat hij niet meer bij jullie studeert, wat houdt die berisping dan in?
The time is now
quote:Kastanjez schreef op 02 maart 2012 @ 13:32:

Wow, daar had ik nog niet eens gedacht! Maar hoe veel schade kan je als oud- student dan werkelijk hier aan overhouden? ze kunnen toch niet ineens je diploma intrekken ofzo? Laat staan dat ze kunnen bewijzen dat jij geholpen hebt aan de fraude lijkt mij.

In mijn geval ging het om een student die inmiddels in de master (maar wel van dezelfde opleiding) zat, vandaar dat er een formele berisping kon worden gegeven. Ik vermoed inderdaad dat dat bij oud-studenten lastiger ligt. Bovendien gaat het hier om een opleiding waarbij veel aandacht wordt geschonken aan plagiaat en waar ook meerdere keren is aangegeven wat er kan gebeuren als je je werk 'uitleent' aan een ander. Ik vermoed dat niet bij alle opleidingen de houding tegenover plagiaat en fraude zo strikt is als bij ons.

Ter aanvulling: het ging in dit geval niet alleen over tekst (die inderdaad bij veel universiteiten openbaar is) maar ook over een groot stuk computerprogrammatuur die niet openbaar mocht worden i.v.m. rechten die niet bij de oud-student maar bij zijn begeleider lagen.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Dit is plagiaat. Bij op de uni zou je daarvoor heel fors gestraft worden, zeker in je scriptie. Misschien zou je er wel afgestuurd worden.
Kopieren mag uiteraard, maar zonder bronvermelding niet! Eis bronvermelding!
quote:flower1987 schreef op 02 maart 2012 @ 13:30:

Op HBO studies doen ze volgens mij niet zo veel met data voor plagiaat. Bij WO studies halen ze opdrachten alijd door een bepaald programma.Onjuiste aanname, op het HBO doen ze dat ook steeds meer, bijvoorbeeld via Pegasus, dat vergelijkt het met hun eigen scriptiedatabase en op internet.
Koekoek natuurlijk ga je hem niet meer helpen. Ik zou bijna tegen je willen roepen waar je eigenwaarde is gebleven? Een scriptie schrijven is zwaar en heel veel werk. Hij pleegt plagiaat door stukken over te nemen, heeft hier geen spijt van, gaat het waarschijnlijk dus ook niet veranderen en dan nog zou je hem gaan helpen? Word eens wakker! Je wordt gebruikt! Wil jij met plagiaat in verband worden gebracht?
Ja 3 kwart van een bestaande scriptie kopieren en dan als bronvermelding de scriptie van TO? Ik denk dat ze het dan inderdaad wel goed zullen keuren (dit was een reactie op Dirk71)

Ik ben vorig jaar afgestudeerd (HBO) en bij ons werden de scripties ook door een bepaald computer programma gehaald om op plagiaat te checken.

Dus die klasgenoot van TO kan frauderen wat ie wil, maar hij gaat hartstikke door de mand vallen dus laat hem lekker in z'n sop gaar koken!
Bedankt voor jullie reacties. Misschien ben ik wel iets te mild inderdaad, maar ik hecht aan onze vriendschap. Ik heb niet de indruk dat hij van mij wil profiteren, ik zoek het meer in de hoek dat het zijn onvermogen is. Jullie weten ook dat het schrijfproces moeilijk is, hij komt er schijnbaar niet goed uit. Maar zijn ontkenning en het gooien op mijn gevoeligheid kwetste mij echt.

En verder nog , het is een HBO opleiding, voor zover ik weet worden onze scripties niet door een plagiaat programma gehaald. Onze scripties hebben een andere inhoud, het gaat dus niet zozeer om het bronnen van dubbelingen, het gaat meer om de algemene tekst in een scriptie, dus voorwoord, inleiding, aanleiding, titels van hoofdstukken en paragrafen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:mizuki schreef op 02 maart 2012 @ 13:28:

TO, ik zit regelmatig bij examenvergaderingen van een universitaire opleiding. Enige tijd geleden hadden wij daar ook een 'zaak' van iemand die delen van een scriptie had gekopieerd van een oud-student. Volgens onze examencommissie valt dit onder fraude. De betreffende student heeft een onvoldoende gekregen voor zijn scriptie en is tijdelijk uitgesloten van de opleiding. De oud-student die zijn scriptie ter beschikking had gesteld heeft een berisping gekregen.

Vat dit dus a.u.b. niet te licht op. Dus helemaal eens met Eleine, probeer het eerst met hem op te lossen, maar als je het idee hebt dat hij je niet serieus neemt, neem dan contact op met de scriptiebegeleider, voordat je er zelf in wordt meegesleept.Dank je, ik neem je bericht serieus, maar ik wacht nu even op zijn volgende reactie. Maar contact opnemen met de begeleider, daar voel ik me niet goed bij dus dat zal hem denk ik niet worden. Wel heb ik ook via mail gezegd dat ik dit niet goed vind, zodat als er wat van komt heb ik het zwart op wit.
quote:dirk1971 schreef op 02 maart 2012 @ 13:47:

Kopieren mag uiteraard, maar zonder bronvermelding niet! Eis bronvermelding!

Niet helemaal correct volgens mij..

Je mag wel een andere scriptie als bron gebruiken, maar dan moet je de informatie uit de andere scriptie wel in je eigen woorden zetten en inderdaad de bron vermelden. Letterlijk overgenomen stukken zijn citaten, dus moeten tussen aanhalingstekens, met ook weer de bronvermelding erachter. Als de onderdelen als voorwoord, inleiding etc dus exact zijn gekopieerd, zouden die allemaal tussen aanhalingstekens moeten staan met de bronvermelding naar jouw scriptie erachter.

En hele hoofdstukken citeren (en dus eigenlijk kopieren) mag op het WO in ieder geval niet, en ik neem aan op het HBO ook niet..
Hartstikke leuk dat jullie goede vrienden zijn enzo, maar waar haal je vandaan dat het onvermogen van hem is? Het schrijven van een scriptie is voor iedereen moeilijk maar dat betekent niet dat plagieren opeens oké is. Hij weet dat dit niet mag (want dat weet elke student) en hij schuift jouw opmerkingen gewoon opzij omdat je "gevoelig bent." Dat is geen onvermogen, het is het gladpraten van jatwerk. Niets meer en niets minder. Laat niet zo met je sollen, meid. En dan bedoel ik niet dat je moet pruttelen dat je dit "niet zo leuk vindt" want dan gaat hij gewoon door met waar hij mee bezig was. Hij geeft namelijk blijkbaar niets om jouw gekwetsheid. Wake-up!
Exit vriendschap, dit is gewoon een dief! En die begeleider inlichten. Hij heeft jou zelf ook begeleid, dus hij weet hoe het proces voor jou geweest is (waarschijnlijk zwaar). Ik neem aan dat je begeleider dit graag zou willen weten, toch?

Eens met Liquorice.
quote:Cameron10 schreef op 02 maart 2012 @ 13:13:

... maar ik twijfel of ik hem uberhaupt nog wel moet helpen na dit akkefietje. Hij ontkende dus en gooide het op mijn gevoeligheid. Hoe raar is dat? Wat zouden jullie doen?Als ik jou was, dan zou ik mijn openingspost nog eens even goed lezen en realiseren wat deze "klasgenoot" aan het doen is. Die is namelijk jou gigantisch in de maling aan het nemen en -zoals je zelf al zegt- gooit hij het gemakshalve op jouw gevoeligheid. Natuurlijk ben jij ook niet slim geweest door je scriptie van A tot Z aan hem te geven. Laat het een leer voor de volgende keer zijn. Als het er op neerkomt, is niemand te vertrouwen. Het zal je vast al geadviseerd zijn, maar ik zou hiervan melding maken als ik jou was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven